Calimero

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Ik denk inderdaad ook dat een wat lagere afstemming gewenst is. Klopt niet met de simulatie, maar de in de simulatie gebruikte parameters (datasheet) kloppen ook niet helemaal met wat ik zelf meet (vast niet dezelfde meetmethode ;) ). Ik had de werkelijke afstemming (57Hz) precies gelijk gemaakt aan de simulatie.

Ik had al een friemel BAF in de poort gelegd, maar dat is niet de oplossing en bovendien wordt dat bij de eerste stevige bastoon gelanceerd. Ik heb aan de buitenkant de poort 25 mm verlengd (hoop schilderstape) en dat lijkt er meer op, gehoormatig dan.

Past aan de binnenkant alleen niet in de kast, de pijp raakt dan aan de binnenkant de tweeter zowat. Ik ga morgen even bepalen hoe laag de afstemming dan werkelijk is geworden en even nadenken over de praktische oplossing hiervoor.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

Dan maar een dunner pijpje.... Op de gemiddelde luisterniveaus zal dat niet zo'n probleem zijn denk ik O:)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Calimero

Bericht door wouter »

Een rol vilt of baffletex erin, tegen de wand. Daarmee verklein je de doorsnede/oppervlakte, en het doet ook goede dingen als bijvangst... alleen met poort achter is dat niet een merkbaar voordeel.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door OWC »

Of je kunt gewoon een massieve staf (nouja hij mag wel hol, zolang de uiteinden dicht zijn) in de BR "hangen" verklein je ook oppervlak mee.
Dan kun je in elk geval het effect wel even mee meten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Calimero

Bericht door wouter »

Er is bij dit ontwerp helaas geen noodzaak voor, maar dan vind ik deze oplossing nog altijd interessant: http://www.hifi-forum.de/viewthread-267-473.html#15

Een baspoort (helmholzresonator) in een poort...
Bij een rechte slotpoort kun je eenvoudig tunen door er een stuk plaatmateriaal in te schuiven. Met een pijp kun je er wat in doen, zoals vilt langs de rand, of iets nabij de opening (binnenin) plaatsen, waarmee je een virtuele verlenging creëert.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door Lnsadnoh »

Is dit wat?
Wellicht snel en eenvoudig te testen.
Bijlagen
Joined.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Gisteravond had ik dus al een stukje afvoerpijp van 40/34mm diameter (uitwendig/inwendig) tegen de baspoort aan geplakt; hetzelfde type pijp dat voor de poort zelf gebruikt is. Vanmorgen heb ik er een schuin randje aan gevijld zodat ie netjes in de gefreesde flens past. Met schilderstape "netjes" vastgezet en ook de naad aan de binnenzijde afgeplakt. Aan de buitenzijde zit dus geen flens meer en de effectieve lengte is maar schatting met 27mm toegenomen.
Verlengstukje
Verlengstukje
.
Na enig luisteren vond ik wel dat het er op vooruit gegaan was (wat heb je toch veel muziek met opgepompte bas). Wat maakt die verlenging nou precies uit? Dus hebben we een nieuw impedantie plotje gemaakt:
Geel zonder, groen met verlengstuk.
Geel zonder, groen met verlengstuk.
.
51,67Hz volgens Limp. Dus ook maar gelijk weer een close range meting gemaakt:
Het dipje is verschoven naar 50Hz
Het dipje is verschoven naar 50Hz
.
En omdat het een kwestie van een druk op de knop is ook maar een burst decay:
Cal_142.jpg
.

Ik blijf nog even luisteren, maar ik denk dat deze laagweergave me wel gaat bevallen.

De pijp inwendig 27mm langer maken gaat niet. Dan blijft er te weinig ruimte over tussen de binnenflens en de tweeter.
Ik heb even gekeken wat er gebeurt als ik de kast 1 cm dieper zou maken. Dat scheelt een kwart liter inhoud. Van 4,3 gaan we dan naar 4,55 liter.
Dat geeft een cm meer ruimte en heeft als bijkomend voordeel dat voor dezelfde afstemfrequentie de pijp (volgens WinISD) 13 mm korter kan worden:
Oranje is oude afstemming, Geel is 4,3 liter  51Hz
Oranje is oude afstemming, Geel is 4,3 liter 51Hz
Groen is 4,55 liter 51 Hz
Groen is 4,55 liter 51 Hz
Ik ga denk ik weer eens een plaatje kartonMDF verzagen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

Gewoon ff meterje 32mm x 26mm afvoerbuis bij de Gammel o.i.d. halen Leo. Dat gaat met dat woofertje weinig verschil maken maar kun je wel een stuk korter houden. Vergelijk het maar in WinISD bij een zelfde afstemming.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Kan ook. In beide gevallen heb ik een nieuw kastje nodig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

Waarom? Kun je toch in het bestaande pijpje schuiven? Dat hoef je niet over de hele lengte te doen. Het gaat om de combinatie van dwarsdoorsnede van de opening IN de kast (dat bepaalt Cm_p) i.c.m. met de luchtmassa (Mm_p) in de pijp. Dus als je een klein stukje aan de achterkant in de bestaande pijp doet (klemt) gaat de resonantie flink omlaag. Met de lengte van het inzetpijpje (Mm_p) kun je dan prima tunen. In die zin zou je ook een houten blokje in de kast kunnen zetten met een kleiner gat met wel afgeschuinde/afgeronde kanten.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Calimero

Bericht door markbakk »

Met een beetje schuren en vijlen van de ‘insert’ maak je er nog een Harman/JBL-poort van…
Bijlagen
Maximizing Performance from Loudspeaker Ports 11094.pdf
(860.56 KiB) 532 keer gedownload
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Ik heb nu een poosje geluisterd bij de lagere afstemfrequentie en dit gaat de goede kant op.
Voor het ontwerpen van het definitieve filter maak ik toch nog maar een paar nieuwe testkastjes.
Dat is zo gebeurd. Ik heb de dagen voor de lockdown aangekondigd werd nog een paar platen MDF en berken MPX in huis gehaald, dus ik kan los in de kerstvakantie :mrgreen:

(Nou ja, vakantie)

De baspijp wordt nu een PVC pijpje van 32mm extern en 26mm intern. Het poortoppervlak wordt zo teruggebracht naar 5,3 cm².
Ik hoop dat het ietwat grotere poortverlies icm een afstemfrequentie van 50Hz een acceptabel resultaat opleveren.

Dus heb ik de zaagmachine gepakt en een plaat MDF aan flarden gezaagd:
een net stapeltje plankjes
een net stapeltje plankjes
.

Met de freesmachine wat scherpe randjes weggehaald:
bracing en flares
bracing en flares
.

En na het opruimen van de rotzooi:
collateral damage
collateral damage
.

De eerste plankjes gelijmd:
nu eerst even drogen
nu eerst even drogen
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Calimero

Bericht door dre »

Zo wordt het vanzelf een veel gebouwd ontwerp! :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Hm :-k zo had ik het nog niet bekeken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Calimero

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Ik laat wel weer van me horen als de definitieve kast en filter klaar zijn. =;
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Calimero

Bericht door Douwe84 »

Lekker bezig weer hoor, ben benieuwd naar het eindresultaat ;)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Ik heb de kastjes afgemaakt met een smaller en korter pijpje, afgestemd op 50Hz. De reden hiervoor was dat ik in de eerste testversie de pijp verlengd had met een stukje PVC en een hoop schilderstape:
www.enwatbenjedan.nl
www.enwatbenjedan.nl
.

Dat was natuurlijk prutswerk en kwam wat afstemfrequentie betreft wel in de buurt maar gaf nog niet helemaal het gewenste geluid.
Verlaging afstemfrequentie
Verlaging afstemfrequentie
.

De bijdrage van de poort was nog steeds wat te groot naar mijn smaak.

Het tweede testmodel heb ik met een smaller pijpje gemaakt, de juiste lengte met een 40/34 mm pvc pijp (extern/intern) paste niet in de kast. Dus 32/26 genomen die wat korter kon zijn. Doelfrequentie 50Hz. ik hoopte door het verkleinen van het poortoppervlak ook de poortoutput iets te verminderen.
De afstemfrequentie is na een paar keer meten en zagen goed gelukt:
50Hz. Geel is met het aangeplakte stukje pvc
50Hz. Geel is met het aangeplakte stukje pvc
.

Meten is één ding, maar het moet ook nog klinken. Ze staan nu te spelen en het laag lijkt in orde. Het is minder aangedikt dan voorheen en dat is goed. Ik probeer met een 4" niet de natuurwetten te tarten.

Volgende stap is het tunen van de klankbalans. Het is nog maar een testfiltertje waar ze mee spelen en ik vind het zinloos om daar aan te werken als de drivers in combinatie met de kast niet goed spelen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door Kappa7 »

Goed bezig Leo, :goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Inmiddels staat de tig-ste versie al een hele tijd naar tevredenheid te spelen.
Nu lijkt het er op dat er verkrijgbaarheidsproblemen met de tweeter zijn.
Heel bemoedigend allemaal.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calimero

Bericht door Shadow »

Ja ik merk het ook al met andere drivers voor m'n tmww :(
edjuh
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 14:27

Re: Calimero

Bericht door edjuh »

Nu er toch even een plas-pauze is ingelast, doe ik nog even een 'vraag tussendoor'.
Zijn er ook volledig witte speaker systemen, dan wel, is dat mogelijk? Heden-ten-dage is WAF een belangrijk element, en hier merk ik dat die zwarte gaten niet erg gewild zijn. Als een ziekenhuis-calimero mogelijk is, dan lijkt me dat best eens de moeite van het bouwen waard.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Calimero

Bericht door ray5150 »

Je zou kunnen overwegen de kastjes wit te schilderen en er wit luidsprekerdoek op de frontjes te spannen.

https://www.speakerland.nl/onderdelen/b ... 50-cm-wit/
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Je bedoelt ook de rubber surround ring en de faceplate van de tweeter?
Huidig uiterlijk
Huidig uiterlijk
De kast is uiteraard wel wit te schilderen.
edjuh
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 14:27

Re: Calimero

Bericht door edjuh »

pappaleo schreef: zo 08 mei 2022, 16:57
Je bedoelt ook de rubber surround ring en de faceplate van de tweeter?

De kast is uiteraard wel wit te schilderen.
Ja, exact dat. De surround ring ( dan zal het wel re-foamen in bijv wit worden natuurlijk), en de faceplate
Als ik hier kijk ' https://6moons.com/audioreviews/cornu/cornu_2.html ' dan lijkt het mogelijk te zijn om een speaker te 'verven'.
Ik ben heel voorzichtig met mijn uitspraken, want heel veel zie je dit soort dingen niet, en de respons is ook heel voorzichtig afwijzend.

Eventueel maak ik wel eens een apart vraag topic aan, die gaat om Calimero tenslotte.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”