Calpamos
Moderator: Beheerdersteam
Re: Calpamos
Die vlgs het originele bouwplan gebouwd zijn zeker! Maar ik heb kwa kastbouw en demping toch wel wat wijzigingen aangebracht, dus ik ben erg benieuwd.
Re: Calpamos
weet ik, maar vind het juist leuk en leerzaam om het eventueel op te bouwen. Dus wel het zachte dempingsmateriaal vlgs tekening maar (nog) geen bitumen. Zo ook de bracing, ik heb er nu alleen 2 latten inzitten tussen het front en achterpaneel. En dat ook eventueel opbouwen.
Re: Calpamos
Tony is zeer kritisch,dus ik zou wel adviseren om het origineel aan te houden......
Maar als je dat later kan aanpassen:geen probleem uiteraard!
Maar als je dat later kan aanpassen:geen probleem uiteraard!
Re: Calpamos
Je kan toch je eigen zoektocht volgen?
Het is inderdaad wel handig en verstandig om te ervaren wat de ontwerper heeft bedoeld, maar ik zie het bouwen van andermans ontwerp vooral als een recept waar je ook je eigen invulling aan kan geven. Des te meer wordt het zelfbouw.
Alhoewel het dan op een gegeven moment geen Calpamos meer is.
Het is inderdaad wel handig en verstandig om te ervaren wat de ontwerper heeft bedoeld, maar ik zie het bouwen van andermans ontwerp vooral als een recept waar je ook je eigen invulling aan kan geven. Des te meer wordt het zelfbouw.
Alhoewel het dan op een gegeven moment geen Calpamos meer is.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Calpamos
Prachtige kasten zo joh.Ronbeo schreef:Nadat de proefstukken met het normale fineer een lichtelijk drama zijn geworden toch maar fineerpapier gekocht.
Werkt echt veel makkelijker, zeker op de grotere oppervlakken.
Het is alleen jammer dat je op de hoeken de papieren rug ziet zitten.
1 speaker nu geplakt, alleen de kopse randen nog. Ik hoop dat ik ze morgen allebei helemaal gefineerd heb.
Verder de overstekende randen met de freesmachine gedaan en daarna heel licht eventjes met de schuurplank.
Voor de kleur even nat gemaakt, wordt wel netjes zo.
IMG_1181.jpegIMG_1183.jpegIMG_1185.jpeg
ik heb me in het begin ook druk gemaakt over die randjes...maar kreeg al snel uitgelegd dat de grote bouwers ook randjes in hun fineer hebben. Of je ziet in elk geval de kopse kant als ze geen gebruik maken van paperbacked fineer.
Van een meter afstand zie je daar echter he-le-maal niets van
Wacht maar tot je met je Osmo in de weer gaat, leg maar vast een kussentje klaar, want je valt steil achterover
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: Calpamos
Het niet exact houden aan mijn ontwerp geeft wel risico, maar dat is (zoals anderen ook zeggen) de charme van zelfbouw.dre schreef:Tony is zeer kritisch,dus ik zou wel adviseren om het origineel aan te houden......
Maar als je dat later kan aanpassen:geen probleem uiteraard!
Deze speaker zal waarschijnlijk anders klinken dan de mijne, maar "anders" hoeft niet meteen "slechter" te zijn.
Gewoon lekker bouwen, inspelen en luisteren en dan pas beslissen of aanpassingen / correcties nodig zijn
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Re: Calpamos
Hang ook even een briefje met je pincode opRonbeo schreef:Kan je nagaan als ik foto's zou maken van de complete bouw en dus mijn hele werkplaats........
Dat gaan we dus maar niet doen!
Re: Calpamos
Wat gaat de tijd snel he?Ronbeo schreef:De filters zijn met 2 weken binnen als het goed is en dan wil ik de kasten klaar hebben. Begin volgende week ga ik met zagen en frezen beginnen.MechanicalAnimal schreef:Ik keek ook al vreemd op toen ik die opmerking las, bij het samenstellen van het filter voor mijn kolossen heeft hij ook (omdat er inmiddels wat jaren tussen de Oer-G's en mijn MK2 versterken waren) zijn laatste bevindingen meegenomen. Voor een bepaald heel duur onderdeel krijg ik zelfs meerdere alternatieven.Ronbeo schreef:
Oke, net Tony gesproken en die vertelde mij dat de verhouding breedte x diepte minimaal 10% verschil moet hebben en het liefst 20%.
U ziet, ik heb weinig ervaring met speakers zelfbouwen!![]()
Ik ga weer tekenen en rekenen.
Tony heeft wel goedkopere opties voor het filter, dus daarover kan je hem mailen.
De Mezzo Calpamos is inderdaad in de maak, hoorns en units heeft hij binnen. Nu alleen nog het filter fijn-tunen en dan is hij met een maand of wat leverbaar.
Even los van klank kun je componenten natuurlijk wisselen zolang de waarden maar gelijk blijven en de max. tolerantie gelijk of beter is. Zelfs met die beperking kun je soms toch nog wel goedkoper uit.
Toen ik nog naar de Soup/Soup Sandwich keek waren er zelfs 3 prijsniveaus filters mogelijk.
Aan de andere kant snap ik ook wel dat Tony zijn producten op een bepaald niveau wil hebben. Als er dan DIYvarianten rondzwerven met beduidend mindere componenten........
Ik vind het al heel wat dat hij, naast zijn TG-acoustics, dat hele Humblehomemade-hifi heeft en dat er zo onwijs veel ontwerpen voor "ons" beschikbaar zijn.![]()
Die kast-verhouding zou ik inderdaad wel aanhouden, zo zorg je ervoor dat zoveel mogelijk kastonderdelen (even simpel gesteld) zoveel mogelijk onderling verschillen. Schijnbaar vanwege akoestische voordelen, maar daar weten anderen veel meer van.
Die mezzo zie ik t.z.t. wel verschijnen op zijn Insta of Youtube....het liefst die eerste want anders moet ik voor het afspelen op YT niet vergeten het geluid uit te zetten vanwege mijn chronische jazz-allergie![]()
Ron, weet je al wanneer je gaat bouwen?
Maar morgen eerst de kastafmetingen bepalen.
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Re: Calpamos
Ik was van plan mn filters extern te houden, dus we kunnen eens ruilen..Ronbeo schreef:Het lijkt mij dat als Tony aangeeft dat de speaker heel goed klinkt met het standaard filter van € 1640 en acceptabel met het goedkopere filter je daar wel van uit kan gaan toch? En dat niet iedereen die verschillen misschien kan horen of dat de installatie het niet kan laten horen dat kan mi goed.Shadow schreef:Tijd om te stoppen Walter...Walt schreef:Tony heeft dit filter met luxe componenten niet voor niets zo ontworpen, het goedkopere filter mag dan nog acceptabel klinken, ik weet zeker dat het verschil met de luxe versie goed hoorbaar zal zijn...
Ik weet ook niet of ik het verschil kan horen, maar speel op zeker.
Vind het ook zeker een discussie waard...
Ik vermoed dat er met het "budget" filter (niet het eerste budget filter, maar die met de medium prijs) er iets meer vervorming in het lage middengebied zal zijn (vanwege de andere spoel). Of dat heel erg hoorbaar zal zijn? Misschien voor iemand die veel naar klassieke instrumenten luistert met een geschoold gehoor, maar 95% van de muziek die ik luister is electronisch/electrische gitaar etc. Hopelijk blijven stemmen goed klinken (dat is wel belangrijk)
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Re: Calpamos
Klopt
Hier op IG een pic van t medium filter (ms wat dat al een keer gepost)
https://www.instagram.com/p/CF19FMxJOQh/
Edit, oh, Tony had eerder al pics gepost.
Hier op IG een pic van t medium filter (ms wat dat al een keer gepost)
https://www.instagram.com/p/CF19FMxJOQh/
Edit, oh, Tony had eerder al pics gepost.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Calpamos
wauw, dat is heel erg fraai gedaan en superstrak zegRonbeo schreef:IMG_1194.jpeg
Re: Calpamos
Die luisteren in de eerste plaats naar de kwaliteit van de uitvoering; niet van de weergave.Duck Twacy schreef:... Misschien voor iemand die veel naar klassieke instrumenten luistert met een geschoold gehoor,
Re: Calpamos
Vandaag even naar de Fa. Osmo gereden met een stuk fineer, de blanke wax 3032 vonden we niet helemaal goed bij onze meubels passen.
Daar even een paar proefstukjes gedaan en gekozen voor een kleurende wax(de 3072 amber) die het fineer iets donkerder maakt dan de 3032. Daar overheen gaat de blanke matte wax(na eerst weer even een proefstukje morgen te doen).
Vreselijk mooi spul vind ik het, makkelijk aan te brengen met het Osmo rollertje.
Ook vandaag magneetjes besteld om de rammelroosters op de woofers te plaatsen als het kleinkind er is, dus die komen er maar af en toe op...
Daar even een paar proefstukjes gedaan en gekozen voor een kleurende wax(de 3072 amber) die het fineer iets donkerder maakt dan de 3032. Daar overheen gaat de blanke matte wax(na eerst weer even een proefstukje morgen te doen).
Vreselijk mooi spul vind ik het, makkelijk aan te brengen met het Osmo rollertje.
Ook vandaag magneetjes besteld om de rammelroosters op de woofers te plaatsen als het kleinkind er is, dus die komen er maar af en toe op...
