Calpamos

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: Calpamos

Bericht door Rick76 »

Ziet er strak uit. :goedzo:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Calpamos

Bericht door dre »

Mooi werk!
Ik ben benieuwd hoe ze gaan klinken....
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Heb je twijfels Dre?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Calpamos

Bericht door dre »

Nee,juist niet!
Dynamisch en snel toch?
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Die vlgs het originele bouwplan gebouwd zijn zeker! Maar ik heb kwa kastbouw en demping toch wel wat wijzigingen aangebracht, dus ik ben erg benieuwd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Calpamos

Bericht door dre »

Demping is behoorlijk kritisch.......
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

weet ik, maar vind het juist leuk en leerzaam om het eventueel op te bouwen. Dus wel het zachte dempingsmateriaal vlgs tekening maar (nog) geen bitumen. Zo ook de bracing, ik heb er nu alleen 2 latten inzitten tussen het front en achterpaneel. En dat ook eventueel opbouwen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Calpamos

Bericht door dre »

Tony is zeer kritisch,dus ik zou wel adviseren om het origineel aan te houden......
Maar als je dat later kan aanpassen:geen probleem uiteraard! :goedzo:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Calpamos

Bericht door richard »

Je kan toch je eigen zoektocht volgen?
Het is inderdaad wel handig en verstandig om te ervaren wat de ontwerper heeft bedoeld, maar ik zie het bouwen van andermans ontwerp vooral als een recept waar je ook je eigen invulling aan kan geven. Des te meer wordt het zelfbouw.
Alhoewel het dan op een gegeven moment geen Calpamos meer is.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Calpamos

Bericht door MechanicalAnimal »

Ronbeo schreef:
Nadat de proefstukken met het normale fineer een lichtelijk drama zijn geworden toch maar fineerpapier gekocht.
Werkt echt veel makkelijker, zeker op de grotere oppervlakken.
Het is alleen jammer dat je op de hoeken de papieren rug ziet zitten.
1 speaker nu geplakt, alleen de kopse randen nog. Ik hoop dat ik ze morgen allebei helemaal gefineerd heb.
Verder de overstekende randen met de freesmachine gedaan en daarna heel licht eventjes met de schuurplank.
Voor de kleur even nat gemaakt, wordt wel netjes zo.
IMG_1181.jpegIMG_1183.jpegIMG_1185.jpeg
Prachtige kasten zo joh. :goeie:

ik heb me in het begin ook druk gemaakt over die randjes...maar kreeg al snel uitgelegd dat de grote bouwers ook randjes in hun fineer hebben. Of je ziet in elk geval de kopse kant als ze geen gebruik maken van paperbacked fineer.

Van een meter afstand zie je daar echter he-le-maal niets van :D

Wacht maar tot je met je Osmo in de weer gaat, leg maar vast een kussentje klaar, want je valt steil achterover :mrgreen:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Geenius »

dre schreef:
Tony is zeer kritisch,dus ik zou wel adviseren om het origineel aan te houden......
Maar als je dat later kan aanpassen:geen probleem uiteraard! :goedzo:
Het niet exact houden aan mijn ontwerp geeft wel risico, maar dat is (zoals anderen ook zeggen) de charme van zelfbouw.
Deze speaker zal waarschijnlijk anders klinken dan de mijne, maar "anders" hoeft niet meteen "slechter" te zijn.
Gewoon lekker bouwen, inspelen en luisteren en dan pas beslissen of aanpassingen / correcties nodig zijn \:D/
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Thx! Komt goed!
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Calpamos

Bericht door Duck Twacy »

Ronbeo schreef:
Kan je nagaan als ik foto's zou maken van de complete bouw en dus mijn hele werkplaats........
Dat gaan we dus maar niet doen!
Hang ook even een briefje met je pincode op ;)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Barry2001 »

De Duck Twacy Calpamos is hiernaartoe verhuisd.
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Het einde van het fineren is in zicht, best wel wat werk maar leuk om te doen
Het einde van het fineren is in zicht, best wel wat werk maar leuk om te doen
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Ronbeo schreef:
MechanicalAnimal schreef:
Ronbeo schreef:

Oke, net Tony gesproken en die vertelde mij dat de verhouding breedte x diepte minimaal 10% verschil moet hebben en het liefst 20%.
U ziet, ik heb weinig ervaring met speakers zelfbouwen! :)
Ik ga weer tekenen en rekenen.

Tony heeft wel goedkopere opties voor het filter, dus daarover kan je hem mailen.

De Mezzo Calpamos is inderdaad in de maak, hoorns en units heeft hij binnen. Nu alleen nog het filter fijn-tunen en dan is hij met een maand of wat leverbaar.
Ik keek ook al vreemd op toen ik die opmerking las, bij het samenstellen van het filter voor mijn kolossen heeft hij ook (omdat er inmiddels wat jaren tussen de Oer-G's en mijn MK2 versterken waren) zijn laatste bevindingen meegenomen. Voor een bepaald heel duur onderdeel krijg ik zelfs meerdere alternatieven.
Even los van klank kun je componenten natuurlijk wisselen zolang de waarden maar gelijk blijven en de max. tolerantie gelijk of beter is. Zelfs met die beperking kun je soms toch nog wel goedkoper uit.
Toen ik nog naar de Soup/Soup Sandwich keek waren er zelfs 3 prijsniveaus filters mogelijk.

Aan de andere kant snap ik ook wel dat Tony zijn producten op een bepaald niveau wil hebben. Als er dan DIYvarianten rondzwerven met beduidend mindere componenten........

Ik vind het al heel wat dat hij, naast zijn TG-acoustics, dat hele Humblehomemade-hifi heeft en dat er zo onwijs veel ontwerpen voor "ons" beschikbaar zijn. :goeie:

Die kast-verhouding zou ik inderdaad wel aanhouden, zo zorg je ervoor dat zoveel mogelijk kastonderdelen (even simpel gesteld) zoveel mogelijk onderling verschillen. Schijnbaar vanwege akoestische voordelen, maar daar weten anderen veel meer van.

Die mezzo zie ik t.z.t. wel verschijnen op zijn Insta of Youtube....het liefst die eerste want anders moet ik voor het afspelen op YT niet vergeten het geluid uit te zetten vanwege mijn chronische jazz-allergie :mrgreen:

Ron, weet je al wanneer je gaat bouwen? :rock:
De filters zijn met 2 weken binnen als het goed is en dan wil ik de kasten klaar hebben. Begin volgende week ga ik met zagen en frezen beginnen.
Maar morgen eerst de kastafmetingen bepalen.
Wat gaat de tijd snel he? :D
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Calpamos

Bericht door Duck Twacy »

Ziet er strak uit hoor
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Netjes hoor!
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Calpamos

Bericht door Duck Twacy »

Ronbeo schreef:
Shadow schreef:
Walt schreef:
Tony heeft dit filter met luxe componenten niet voor niets zo ontworpen, het goedkopere filter mag dan nog acceptabel klinken, ik weet zeker dat het verschil met de luxe versie goed hoorbaar zal zijn...
Tijd om te stoppen Walter...
Het lijkt mij dat als Tony aangeeft dat de speaker heel goed klinkt met het standaard filter van € 1640 en acceptabel met het goedkopere filter je daar wel van uit kan gaan toch? En dat niet iedereen die verschillen misschien kan horen of dat de installatie het niet kan laten horen dat kan mi goed.
Ik weet ook niet of ik het verschil kan horen, maar speel op zeker.

Vind het ook zeker een discussie waard...
Ik was van plan mn filters extern te houden, dus we kunnen eens ruilen.. :sure:

Ik vermoed dat er met het "budget" filter (niet het eerste budget filter, maar die met de medium prijs) er iets meer vervorming in het lage middengebied zal zijn (vanwege de andere spoel). Of dat heel erg hoorbaar zal zijn? Misschien voor iemand die veel naar klassieke instrumenten luistert met een geschoold gehoor, maar 95% van de muziek die ik luister is electronisch/electrische gitaar etc. Hopelijk blijven stemmen goed klinken (dat is wel belangrijk)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Het hoogfilter is ongewijzigd toch?
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Calpamos

Bericht door Duck Twacy »

Klopt

Hier op IG een pic van t medium filter (ms wat dat al een keer gepost)

https://www.instagram.com/p/CF19FMxJOQh/

Edit, oh, Tony had eerder al pics gepost.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Calpamos

Bericht door MechanicalAnimal »

Ronbeo schreef:
IMG_1194.jpeg
wauw, dat is heel erg fraai gedaan en superstrak zeg :goeie:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Calpamos

Bericht door richard »

Duck Twacy schreef:
... Misschien voor iemand die veel naar klassieke instrumenten luistert met een geschoold gehoor,
Die luisteren in de eerste plaats naar de kwaliteit van de uitvoering; niet van de weergave.
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Vandaag even naar de Fa. Osmo gereden met een stuk fineer, de blanke wax 3032 vonden we niet helemaal goed bij onze meubels passen.
Daar even een paar proefstukjes gedaan en gekozen voor een kleurende wax(de 3072 amber) die het fineer iets donkerder maakt dan de 3032. Daar overheen gaat de blanke matte wax(na eerst weer even een proefstukje morgen te doen).
Vreselijk mooi spul vind ik het, makkelijk aan te brengen met het Osmo rollertje.
Ook vandaag magneetjes besteld om de rammelroosters op de woofers te plaatsen als het kleinkind er is, dus die komen er maar af en toe op...
IMG_1196.jpeg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Calpamos

Bericht door rho »

Dit wordt echt een heel mooi paar luidsprekers.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”