GU-50 Monoblokken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Spiegelen nee, 1 concept x2.

Het klinkt vrij lekker,alleen geven de voedingstrafo,s een lichte mechanische brom,wat me al was opgevallen bij de laatste testen.

Ik denk dat ik deze trafo,s niet meer ga gebruiken https://www.tube-town.net/ttstore/Trans ... :3937.html 3 van de 4 hebben een mechanische brom.

Had een week terug al vervangers besteld bij Toroidy in Polen en dan custom made i.p.v. 150-0-150, 160-0-160.

Kosten 20 euro ps. meer,maar dan zonder brom,hoop ik. :hide:

Maar nu even verder luisteren :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door OpaBert »

Ik heb goede ervaring met Poolse trafo,s geen mechanische brom en ook niet warm
Bijeen paar op maat bestelde voor de Billy Jean was de gloei te laag 6 volt op 225 volt Net spanning
Dus heb het volste vertrouwen in die net trafo van hun :goedzo:
Zonder buizen aan loop ik al te puffen Wat een bikkel :shock: die Demo :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Ja Bert,het zweet druipt me van de kop :lol:

De volgende zit al weer in mijn hoofd.

En dan weer een GU-50 maar dan met onze biasautomaat,geen kT,s of EL34 deze buis is betaalbaar en geeft een zo veel betere bas dan alle anderen.

Ben even Floyd aan het draaien voor de beleving :kwijl:

Anne had al even werk voor me verricht :goedzo: :goedzo: :goeie: :goeie: :goeie:

Nu zul je wel denken ,,zie ik daar torren,, :shock:

Ja er zitten wat transistoren in,maar deze verpesten de buizensound niet,zitten er alleen voor het gemak.

Hoe ik die automaat ga toepassen weet ik nog niet,probeer hem eerst bij de fase draaier op de print te zetten,maar dat is nog een hele puzzel.

Gaat uiteindelijk lukken :rock:

Met deze Mono blokken wel bewezen dat modulaire opbouw werkt en ook stil te krijgen is.

Weer een hoop geleerd,en daar gaat het om :rock:
Bijlagen
GU50voor Automaat.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

Hr Buis is druk geweest, ziet er goed uit :goedzo: voor de volledigheid vh topic, heb het niet helemaal op de voet gevolgd, wat heb je nu gebouwd? Het schema op de 1e pagina?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Ja,voeding iets anders.
Laatst gewijzigd door democles op za 21 jul 2018, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door OpaBert »

Hoi Demo
Welke impedantie moet de UGT zijn voor de GU50 ?
ik sta ook steeds te twijfelen zet ik mn buizenbak aan of niet :D met dit weer
Bij de gedachte eraan heb ik al een lekke koppakking :lol:
Ik heb nog zoveel projecten
Ik wil eerst die versterker afbouwen met de biasautomaat en KT88
Dan samen met Willy de 4X PCL86 wer kanaal UGT.,
de AE UGT 5k5 dat zijn stevige trafo,s hoor :!:
Ik wil het onderste uit de kant met die PCL86 . ben zo benieuwd hoe dat klinkt :D
Staan die chinese 4K aan de kant , ik denk dat ik ze maar weg doe. :-s :beer:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

4K Bert, staat in de tekening.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
4K Bert, staat in de tekening.
Was te laat met weghalen 4K ](*,)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door OpaBert »

Wel leuk zoon buisvoet
Bijlagen
D3B23B7E-3B4B-4EB2-AA0A-DC16EC132C97.jpeg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Ja,vind ik ook,mooie doelgerichte vormgeving,elke JL. kan daar een buis in drukken (past maar op 1 manier) :lol:

Haal je de ,,KLIKO,, weg, dan kan de buis er op 6 verschillende manieren in :?

Even terug naar topic,de laatste 5% van de bouw zijn aangebroken,de afwerking.

Bodem en pootjes. :shock:

Al vast 8 sjoelbrikken zwart gespoten.

Kan mooi drogen met dit weer :lol:
Bijlagen
pootjes.jpg
Laatst gewijzigd door democles op di 23 okt 2018, 1:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Spiegelen nee, 1 concept x2.

Het klinkt vrij lekker,alleen geven de voedingstrafo,s een lichte mechanische brom,wat me al was opgevallen bij de laatste testen.

Ik denk dat ik deze trafo,s niet meer ga gebruiken https://www.tube-town.net/ttstore/Trans ... :3937.html 3 van de 4 hebben een mechanische brom.

Had een week terug al vervangers besteld bij Toroidy in Polen en dan custom made i.p.v. 150-0-150, 160-0-160.

Kosten 20 euro ps. meer,maar dan zonder brom,hoop ik. :hide:

Maar nu even verder luisteren :D
Je moet blijkbaar wat geluk hebben met trafo's.Voor de ZBA CAversterker had rjmulder Poolse trafos met brom :(
En pas maar op dat de versterkers niet gaan schuiven met die schijven :-s
Of de sjoelbak aanpassen :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Komt goed Anne, komt een Action stoelpoot anti kras dingetje onder. :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door OpaBert »

Ja kijk Demo bouwt alles die heeft denk de meeste versterkers gebouwd en printjes zelf geetst
Dus de kans dat er wat fout gaat is dan ook wat groter. 8)
50% van de ringkernen sloop ik groondig :mrgreen:
Vindje kunstwerkje erg leuk :mrgreen: .
Grt Bert
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

De laatste procentjes van het bouwen.

De bodem op maat flexen, brikken er op lijmen met superlijm,gaatje boren schroefje er door en het schroefgat dichten met een anti kras plakker.

Klaaaaaaaaaaaaaaaaaar........................... :mrgreen:
Bijlagen
bodem.jpg
bodem 1.jpg
DSC.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door OpaBert »

Mooi mann :P als het net zo klinkt als het er uit ziet Dan is het kei goed :goedzo:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Dank je Bert,

Sfeerfoto komt nog als ik de boel versleept heb en de KT mono,s met deze heb omgewisseld.

Maar het is hier zo warm dat ik even pas op de plaats maak :proost:
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Rovano »

Goed werk Democles,

Ziet er allemaal keurig uit. Ik hoop dat je veel plezier zult hebben van deze versterkers!
Wat vind je zelf? Hoe presteren ze in vergelijk met je eerdere versterkers?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Rovano schreef:
Goed werk Democles,

Ziet er allemaal keurig uit. Ik hoop dat je veel plezier zult hebben van deze versterkers!
Wat vind je zelf? Hoe presteren ze in vergelijk met je eerdere versterkers?
Bedankt, Rovano

Knoop ze morgen aan mijn huiskamer spullen met een buizen voorversterker en een fatsoenlijke dac er aan,
Dus voor nu nog even geduld,wat betreft het geluid.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Nu heb ik nog een paar GU-50 buizen en wat kleinere russen liggen............. :mrgreen:

En we zijn hier op ZBA met elkaar bezig een biasautomaat te ontwikkelen.

Hier te lezen http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=7&t=9507

Van deze Mono,s een hoop geleerd en leuk om te bouwen. :rock:

De printen kunnen wat compacter en met een automaat heb ik het hele meetgebeuren niet meer nodig. :shock:

Maar eens even wat voorwerk doen :-k

Eerst maar een bias automaat ontwerpen voor een monoblok.
Ontwerp 5x7,5cm,er kunnen er dus vier uit een print van 10x16cm.
Bias automaat voor monoblok.JPG
Dan de timer en hoogspannings relais samen met het relais voor de bias automaat op 1 print.
Timer relais print+biasautomaat relais.JPG
De gelijkrichting van Hoogspanning,Negatieve spanning en de schakeling voor de 6,3V gloeispanning combineren.
HV,NEG. +6,3v.JPG
Met de Fase print ben ik nog aan het puzzelen (de twee voorbuizen)
Fase Print GU50 mono X2.JPG
En dan niet te vergeten het schema wat Anne al had aangepast voor gebruik met de bias automaat.
GU50voor Automaat.jpg
Laatst gewijzigd door democles op di 24 jul 2018, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Al die losse printjes en voedingen, veel verbindingen en kans op fouten :-&
Waarom niet een groot deel op een print met één trafo ?
Met een gemeenschappelijke voeding kan het kleine relais ook vervangen door een mosfet (hoeft niet).
De F- mag ook ergens aan de massa, met de 100ohm weerstanden ontstaat er geen gevaarlijke lus.
Anne
Bijlagen
Verzamelalbum.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Weer je best gedaan Anne, :goedzo:

Met 4 printjes vond ik het al aardig minder,en dit geeft me meer vrijheid ze ergens in de kast te plaatsen.

Anne,welke weerstanden moeten een hogere wattage hebben in de versterkerschakeling?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Weer je best gedaan Anne, :goedzo:

Met 4 printjes vond ik het al aardig minder,en dit geeft me meer vrijheid ze ergens in de kast te plaatsen.
Zelfs als je bij meerdere printjes blijft zweren is het een voorbeeld hoe het te doen is met één trafo.
Anne,welke weerstanden moeten een hogere wattage hebben in de versterkerschakeling?
Je kunt voor alle weerstanden ½watters nemen, evt de kathode en schermrooster-weerstanden eindbuizen 1W.
De automaat is tevreden met ¼W, behalve de 33k naar de V-, daar 1W.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Zelfs als je bij meerdere printjes blijft zweren is het een voorbeeld hoe het te doen is met één trafo.
Oke, de automaat voeding aftappen van de timer voeding, 1 trafo minder :D

Voedingstrafo 160-0-160/ o,4A
9-0 / 1 A
9-0 /3A
60-0 / 0,1A

12V gloei voeding apart .
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Oke, de automaat voeding aftappen van de timer voeding, 1 trafo minder :D
De timerschakeling heeft geen eigen massapunt nodig.Dwz de twee 100ohm weerstanden hoeven dan niet.Is maar één massaverbinding, bij de kathode-weerstanden voor de automaat.
Voedingstrafo 160-0-160/ o,4A
9-0 / 1 A , timer+automaat
9-0 /3A , gelijkstroom-gloei
60-0 / 0,1A negatieve spanning

12V gloei voeding apart .
Zoiets dan ?
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Ja,dat was de bedoeling.
Plaats reactie