EL84PP HF10 Verbouwen.
Moderator: Beheerdersteam
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Zo luitjes.
Heb de scoop er even op gehad. De meetpen op stand 1.
De versterker is bijna helemaal stil.
Even wat plaatjes erbij.
Het eerste plaatje is bewogen. Excuses.
Nu weet ik niet of de knoppen van de scoop goed staan maar dat hoor ik dan wel.
Heb de scoop er even op gehad. De meetpen op stand 1.
De versterker is bijna helemaal stil.
Even wat plaatjes erbij.
Het eerste plaatje is bewogen. Excuses.
Nu weet ik niet of de knoppen van de scoop goed staan maar dat hoor ik dan wel.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Zo te zien komt er toch nog een klein friemeltje van je voeding af als ik zo naar het bovenste plaatje kijk.
Je zou als je daar nog ruimte voor heb er een extra elco bij kunnen zetten zodat je dan 660 µF krijgt in plaats van de 440 µF die er nu per kant op heb staan.
Je zou als je daar nog ruimte voor heb er een extra elco bij kunnen zetten zodat je dan 660 µF krijgt in plaats van de 440 µF die er nu per kant op heb staan.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Hoi Theo, je moet die rode knopjes met het witte pijltje erop even helemaal linksom draaien tot ze klikken.
Dan meet je "gecalibreerd".
Wat je ziet is nog een klein 50Hz rammeltje op de uitgang. Het ziet er wel wat "piekerig" uit, dus het lijkt een soort oscillatie.
Barry had dat ook met zijn KT88 pushpull versterker en heeft toen een combinatie van een weerstand en condensator over de primaire aansluitingen van de UGT gezet. Misschien dat jij ook zoiets nodig hebt.
Zitten er stopweerstanden naar alle roosters in de versterker?
Bij de EL84 kun je best wat meer dan 1k gebruiken.
Dan meet je "gecalibreerd".
Wat je ziet is nog een klein 50Hz rammeltje op de uitgang. Het ziet er wel wat "piekerig" uit, dus het lijkt een soort oscillatie.
Barry had dat ook met zijn KT88 pushpull versterker en heeft toen een combinatie van een weerstand en condensator over de primaire aansluitingen van de UGT gezet. Misschien dat jij ook zoiets nodig hebt.
Zitten er stopweerstanden naar alle roosters in de versterker?
Bij de EL84 kun je best wat meer dan 1k gebruiken.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Bedankt voor de tips mannen.
Ik ga even wat vogelen met jullie suggesties.
Bedoel je de 1k weerstanden op pen 9 van de EL84 Robert?
Ik ga even wat vogelen met jullie suggesties.
Bedoel je de 1k weerstanden op pen 9 van de EL84 Robert?
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Ik heb even op Barry zijn draadje gekeken.
Kwam dit tegen. Is dit het?
En moet dat op elke el84?
Kwam dit tegen. Is dit het?
En moet dat op elke el84?
- Bijlagen
-
- RC filter.jpg (10.96 KiB) 137 keer bekeken
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Volgens mij is dit niet echt nodig het gaat hier om een KT88 die zijn van nature gevoelig voor oscilaties.
Ik blijf erbij dat je in je voeding moet zoeken.
Ik blijf erbij dat je in je voeding moet zoeken.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Heb je helemaal gelijk in.
Ik heb het geprobeerd en veranderd helemaal niets.
Ook niet op de scoop. Hetzelfde plaatje.
Ga nu een extra elco proberen.
Ik heb het geprobeerd en veranderd helemaal niets.
Ook niet op de scoop. Hetzelfde plaatje.
Ga nu een extra elco proberen.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Ik had hem gemakshalve even helemaal links gemonteerd
en met een draadje naar de middelste elco gedaan.
Dat hielp niks. Toen naar de eerste elco van het midden uit geteld.
Ook dat hielp niet.
Heb alleen dat verhaal van de stopweerstand nog niet geprobeerd
Maar weet niet welke dat is.
en met een draadje naar de middelste elco gedaan.
Dat hielp niks. Toen naar de eerste elco van het midden uit geteld.
Ook dat hielp niet.
Heb alleen dat verhaal van de stopweerstand nog niet geprobeerd
Maar weet niet welke dat is.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Even een testje haal de bijde diode buizen er eens uit en meet dan nog eens op die punten.
Wel met de spanning op je trafo
Wel met de spanning op je trafo
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Met de diodebuizen eruit heb ik hetzelfde rimpeltje
op de scoop.Op de geluids uitgang.
op de scoop.Op de geluids uitgang.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Dus toch mischien wat doorslag van je magnetish veld van je trafo
Oke meet ook nog even zonder dat er spanning op trafo staat voor de referencie
Want het kan ook zomaar zijn dat die probe of meet pinnen het mee krijgen omdat je er te dicht met je handen bij zit.
Oke meet ook nog even zonder dat er spanning op trafo staat voor de referencie
Want het kan ook zomaar zijn dat die probe of meet pinnen het mee krijgen omdat je er te dicht met je handen bij zit.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Dan heb ik overal een vlak lijntje op het scherm.
Krijg nu net bezoek. Ben later wel terug.
Krijg nu net bezoek. Ben later wel terug.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Nog een testje voor je om uit te testen
Trek alle el84 buizen er even uit laat ook de diode buizen eruit en meet dan eens over je uitgangs trafo's
Pin 7 voet el84 naar het punt waar de trafo op je voeding zit.
wel weer met je voedings trafo ingeschakeld.
Trek alle el84 buizen er even uit laat ook de diode buizen eruit en meet dan eens over je uitgangs trafo's
Pin 7 voet el84 naar het punt waar de trafo op je voeding zit.
wel weer met je voedings trafo ingeschakeld.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Met alle buizen eraf krijg ik dit plaatje op pen 7 van de EL84.
Je ziet een dubbele lijn maar dat komt van de camera denk ik.
Maar de vorm van de lijn is duidelijk.
Je ziet een dubbele lijn maar dat komt van de camera denk ik.
Maar de vorm van de lijn is duidelijk.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Dan ben ik toch bang dat er toch wat van die magnetishe overdracht is tussen de voeding trafo en je uitgangs trafo's
Zal eens naar je foto,s kijken.
Zal eens naar je foto,s kijken.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Het lijkt inderdaad op magnetische koppeling. Ga je nog een kapje over de UGT's zetten?
Bij AE hebben ze nog wel wat in de uitverkoop.
Bij AE hebben ze nog wel wat in de uitverkoop.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Als er geen buis meer inzit en je meet toch zo'n zwabber aan de UGT dan krijgt ie dat vanbuiten (voedingstrafo of staat er nog een andere,soldeertrafo,TL-balast,in de buurt?).
Verder,op de foto zo te zien,volhard je in de boze
De voedingstrafo HS-wikkeling+gelijkrichtbuis+elko moeten één gesloten geheel vormen en daar vandaan verbindingen naar de rest.Dus niets gemeenschappelijk.
Nu hangen die elkos aan de massalijn van de eindtrap en de uitgang(kathode) van de gelijkrichter ook daar ergens en de trafo-midden ??
Anne
Verder,op de foto zo te zien,volhard je in de boze
De voedingstrafo HS-wikkeling+gelijkrichtbuis+elko moeten één gesloten geheel vormen en daar vandaan verbindingen naar de rest.Dus niets gemeenschappelijk.
Nu hangen die elkos aan de massalijn van de eindtrap en de uitgang(kathode) van de gelijkrichter ook daar ergens en de trafo-midden ??
Anne
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Ik ga ermee aan de gang.
Nieuwe spullen aanschaffen zit er op dit moment niet in luitjes.
Nou had ik op de oude versie die kap van printplaat gemaakt.
Zal even kijken of ik nog wat heb liggen voor deze UGT's
Zou heel mooi zijn als daar het laatste kleine brommetje daarmee weg is.
Het is echt niet storend want je hoort hem bijna niet. Alleen met je oor aan de speaker hoor je iets.
Nieuwe spullen aanschaffen zit er op dit moment niet in luitjes.
Nou had ik op de oude versie die kap van printplaat gemaakt.
Zal even kijken of ik nog wat heb liggen voor deze UGT's
Zou heel mooi zijn als daar het laatste kleine brommetje daarmee weg is.
Het is echt niet storend want je hoort hem bijna niet. Alleen met je oor aan de speaker hoor je iets.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Als je er normaal niks van hoort zou ik hem zo laten.
Want ik ben bang dat alleen draaien van of je voedings trafo of je uitgangs trafo's de oplossing gaat zijn.
Volgende keer voor je ook maar een gaatje in je frame boord eerst even een test opstelling neer zetten met je uitgangs trafo's en voedings trafo dan kan je meteen zien welke stand het beste werkt.
Ik zelf ben nooit zo blij als die voeding er zo dicht bij staat maar ja je leert er wel van.
Want ik ben bang dat alleen draaien van of je voedings trafo of je uitgangs trafo's de oplossing gaat zijn.
Volgende keer voor je ook maar een gaatje in je frame boord eerst even een test opstelling neer zetten met je uitgangs trafo's en voedings trafo dan kan je meteen zien welke stand het beste werkt.
Ik zelf ben nooit zo blij als die voeding er zo dicht bij staat maar ja je leert er wel van.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Zo.
Ben weer even bezig geweest.
Heb nu zoveel mogelijk Anne zijn ding gedaan.
Resultaat..... zo goed als stil yesssssss
Als ik nu mijn oor heel dicht tegen de speaker aanleg hoor ik bijna niets.
Nog even wat plaatjes erbij.
Op naar de bling bling.
Ben weer even bezig geweest.
Heb nu zoveel mogelijk Anne zijn ding gedaan.
Resultaat..... zo goed als stil yesssssss
Als ik nu mijn oor heel dicht tegen de speaker aanleg hoor ik bijna niets.
Nog even wat plaatjes erbij.
Op naar de bling bling.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Kijk, de aanhouder wint, gefeliciteerd Theo! En dit is zeker minder werk dan 'even' de trafo's verplaatsen.....
Wat komt er aan blingbling op??
Wat komt er aan blingbling op??
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Oef,een zware bevalling
Bravo
Hoewel het ziet er minder mooi uit als eerst
De moeilijkheid met massaverbindingen zit 'm in het dubbel gebruik
Ze zorgen voor de stroomvoorziening en tegelijk als signaalverbinding
.
Als ergens een signaal bestaat tov de massa daar en wordt doorgegeven(bijv. een condensator of gewoon een draad)naar het volgende deel van de versterker dan wordt die daar behandeld als tegenover de massa ter plaatse.Een voedingsstroom van de ene massa naar de andere veroorzaakt een (klein)spanningsverschil en die komt dan bij het signaal.En als die massastroom dan nog uit oplaadpulsen van een afvlakcondensator bestaat is de boot helemaal aan(lager wal)
.Krijg je 100Hz pulsjes in het geluid.
Anne
Hoewel het ziet er minder mooi uit als eerst
De moeilijkheid met massaverbindingen zit 'm in het dubbel gebruik
Ze zorgen voor de stroomvoorziening en tegelijk als signaalverbinding
Als ergens een signaal bestaat tov de massa daar en wordt doorgegeven(bijv. een condensator of gewoon een draad)naar het volgende deel van de versterker dan wordt die daar behandeld als tegenover de massa ter plaatse.Een voedingsstroom van de ene massa naar de andere veroorzaakt een (klein)spanningsverschil en die komt dan bij het signaal.En als die massastroom dan nog uit oplaadpulsen van een afvlakcondensator bestaat is de boot helemaal aan(lager wal)
Anne
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
IK ga het natuurlijk netter maken.
Maar dit was voor het testen. Op de scoop is het rimpeltje echt minimaal nu.
En op de speaker hoor je het bijna niet meer.
Wat bling bling betreft Barry komen de ledjes onder de buizen weer terug maar minder fel.
En ik ga even kijken wat ik nog aan printplaten heb liggen om kappen te maken.
Zodra hij klaar is zal ik een foto plaatsen.
Wordt vervolgd.
Maar dit was voor het testen. Op de scoop is het rimpeltje echt minimaal nu.
En op de speaker hoor je het bijna niet meer.
Wat bling bling betreft Barry komen de ledjes onder de buizen weer terug maar minder fel.
En ik ga even kijken wat ik nog aan printplaten heb liggen om kappen te maken.
Zodra hij klaar is zal ik een foto plaatsen.
Wordt vervolgd.
