EL84PP HF10 Verbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Zo luitjes.
Heb de scoop er even op gehad. De meetpen op stand 1.
De versterker is bijna helemaal stil.
Even wat plaatjes erbij.
Het eerste plaatje is bewogen. Excuses.
Nu weet ik niet of de knoppen van de scoop goed staan maar dat hoor ik dan wel.
Bijlagen
Dit plaatje is van de middenaftakking van de UGT.
Dit plaatje is van de middenaftakking van de UGT.
Dit is op de luidsprekeruitgang met speaker eraf en volumeknop dicht.
Dit is op de luidsprekeruitgang met speaker eraf en volumeknop dicht.
De laatste veranderingen tot nu toe.
De laatste veranderingen tot nu toe.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door nl3prc »

Zo te zien komt er toch nog een klein friemeltje van je voeding af als ik zo naar het bovenste plaatje kijk.
Je zou als je daar nog ruimte voor heb er een extra elco bij kunnen zetten zodat je dan 660 µF krijgt in plaats van de 440 µF die er nu per kant op heb staan.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

Hoi Theo, je moet die rode knopjes met het witte pijltje erop even helemaal linksom draaien tot ze klikken.
Dan meet je "gecalibreerd".

Wat je ziet is nog een klein 50Hz rammeltje op de uitgang. Het ziet er wel wat "piekerig" uit, dus het lijkt een soort oscillatie.
Barry had dat ook met zijn KT88 pushpull versterker en heeft toen een combinatie van een weerstand en condensator over de primaire aansluitingen van de UGT gezet. Misschien dat jij ook zoiets nodig hebt.

Zitten er stopweerstanden naar alle roosters in de versterker?
Bij de EL84 kun je best wat meer dan 1k gebruiken.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Bedankt voor de tips mannen.
Ik ga even wat vogelen met jullie suggesties.
Bedoel je de 1k weerstanden op pen 9 van de EL84 Robert?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Ik heb even op Barry zijn draadje gekeken.
Kwam dit tegen. Is dit het?
En moet dat op elke el84?
Bijlagen
RC filter.jpg
RC filter.jpg (10.96 KiB) 153 keer bekeken
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door nl3prc »

Volgens mij is dit niet echt nodig het gaat hier om een KT88 die zijn van nature gevoelig voor oscilaties.
Ik blijf erbij dat je in je voeding moet zoeken.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Heb je helemaal gelijk in.
Ik heb het geprobeerd en veranderd helemaal niets.
Ook niet op de scoop. Hetzelfde plaatje.
Ga nu een extra elco proberen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Extra elco heeft ook niet geholpen. Jammer. :cry:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door nl3prc »

Laat eens zien waar je deze hebt geplaatst
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Ik had hem gemakshalve even helemaal links gemonteerd
en met een draadje naar de middelste elco gedaan.
Dat hielp niks. Toen naar de eerste elco van het midden uit geteld.
Ook dat hielp niet.
Heb alleen dat verhaal van de stopweerstand nog niet geprobeerd
Maar weet niet welke dat is.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door nl3prc »

Even een testje haal de bijde diode buizen er eens uit en meet dan nog eens op die punten.
Wel met de spanning op je trafo
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Met de diodebuizen eruit heb ik hetzelfde rimpeltje
op de scoop.Op de geluids uitgang.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door nl3prc »

Dus toch mischien wat doorslag van je magnetish veld van je trafo
Oke meet ook nog even zonder dat er spanning op trafo staat voor de referencie

Want het kan ook zomaar zijn dat die probe of meet pinnen het mee krijgen omdat je er te dicht met je handen bij zit.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Dan heb ik overal een vlak lijntje op het scherm.
Krijg nu net bezoek. Ben later wel terug.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door nl3prc »

Nog een testje voor je om uit te testen
Trek alle el84 buizen er even uit laat ook de diode buizen eruit en meet dan eens over je uitgangs trafo's
Pin 7 voet el84 naar het punt waar de trafo op je voeding zit.

wel weer met je voedings trafo ingeschakeld.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Met alle buizen eraf krijg ik dit plaatje op pen 7 van de EL84.
Je ziet een dubbele lijn maar dat komt van de camera denk ik.
Maar de vorm van de lijn is duidelijk.
Bijlagen
P1050099.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door nl3prc »

Dan ben ik toch bang dat er toch wat van die magnetishe overdracht is tussen de voeding trafo en je uitgangs trafo's
Zal eens naar je foto,s kijken.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

Het lijkt inderdaad op magnetische koppeling. Ga je nog een kapje over de UGT's zetten?
Bij AE hebben ze nog wel wat in de uitverkoop.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Als er geen buis meer inzit en je meet toch zo'n zwabber aan de UGT dan krijgt ie dat vanbuiten (voedingstrafo of staat er nog een andere,soldeertrafo,TL-balast,in de buurt?).
Verder,op de foto zo te zien,volhard je in de boze :cry:
De voedingstrafo HS-wikkeling+gelijkrichtbuis+elko moeten één gesloten geheel vormen en daar vandaan verbindingen naar de rest.Dus niets gemeenschappelijk.
Nu hangen die elkos aan de massalijn van de eindtrap en de uitgang(kathode) van de gelijkrichter ook daar ergens en de trafo-midden ??
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Ik ga ermee aan de gang.
Nieuwe spullen aanschaffen zit er op dit moment niet in luitjes.
Nou had ik op de oude versie die kap van printplaat gemaakt.
Zal even kijken of ik nog wat heb liggen voor deze UGT's
Zou heel mooi zijn als daar het laatste kleine brommetje daarmee weg is.
Het is echt niet storend want je hoort hem bijna niet. Alleen met je oor aan de speaker hoor je iets.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door nl3prc »

Als je er normaal niks van hoort zou ik hem zo laten. :)
Want ik ben bang dat alleen draaien van of je voedings trafo of je uitgangs trafo's de oplossing gaat zijn. :(
Volgende keer voor je ook maar een gaatje in je frame boord eerst even een test opstelling neer zetten met je uitgangs trafo's en voedings trafo dan kan je meteen zien welke stand het beste werkt. :wink:

Ik zelf ben nooit zo blij als die voeding er zo dicht bij staat maar ja je leert er wel van. =;
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Zo.
Ben weer even bezig geweest.
Heb nu zoveel mogelijk Anne zijn ding gedaan.
Resultaat..... zo goed als stil yesssssss :rock: :rock: :rock:
Als ik nu mijn oor heel dicht tegen de speaker aanleg hoor ik bijna niets.
Nog even wat plaatjes erbij.
Op naar de bling bling.
Bijlagen
P1050102.JPG
P1050103.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Kijk, de aanhouder wint, gefeliciteerd Theo! En dit is zeker minder werk dan 'even' de trafo's verplaatsen.....
Wat komt er aan blingbling op??
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Oef,een zware bevalling O:) Bravo :D
Hoewel het ziet er minder mooi uit als eerst :twisted:
De moeilijkheid met massaverbindingen zit 'm in het dubbel gebruik :o
Ze zorgen voor de stroomvoorziening en tegelijk als signaalverbinding :? .
Als ergens een signaal bestaat tov de massa daar en wordt doorgegeven(bijv. een condensator of gewoon een draad)naar het volgende deel van de versterker dan wordt die daar behandeld als tegenover de massa ter plaatse.Een voedingsstroom van de ene massa naar de andere veroorzaakt een (klein)spanningsverschil en die komt dan bij het signaal.En als die massastroom dan nog uit oplaadpulsen van een afvlakcondensator bestaat is de boot helemaal aan(lager wal) :cry: .Krijg je 100Hz pulsjes in het geluid.
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

IK ga het natuurlijk netter maken.
Maar dit was voor het testen. Op de scoop is het rimpeltje echt minimaal nu.
En op de speaker hoor je het bijna niet meer.
Wat bling bling betreft Barry komen de ledjes onder de buizen weer terug maar minder fel.
En ik ga even kijken wat ik nog aan printplaten heb liggen om kappen te maken.
Zodra hij klaar is zal ik een foto plaatsen.
Wordt vervolgd.
Plaats reactie