Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat is inderdaad een aannemelijke verklaring. Dat zou dan wel waar te nemen zijn door even met het oor voor de KEF driver te gaan hangen.
Maar ik denk dat je gelijk hebt.
Maar ik denk dat je gelijk hebt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Tannoy heeft dit al jaren:
https://www.tannoy.com/innovation/ICT-D ... ology.html
Wordt alleen gebruikt in omroepluidsprekers.
https://www.tannoy.com/innovation/ICT-D ... ology.html
Wordt alleen gebruikt in omroepluidsprekers.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De KEF’s geven gewoon het hoog jongens, zoals eerder vermeld, de Harmonizers geven nauwelijks geluid.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dan zit er gewoon een filter in jongens, anders wordt dat hoog een heel kort avontuur (0,2 seconden)
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik zou daar niet zo stellig in zijn. In theorie kan zo'n coaxje omgebouwd worden naar ICT, maar dat kan ie niet verklappen omdat ie dan gelijk aan de stok krijgt met Tannoy vanwege patenten.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat ICT klinkt interessant, maar helaas niet toepasbaar voor mijn speakers.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
ICT is begin jaren negentig ontwikkeld om de spraakverstaanbaarheid in vooral ontruimingsinstallaties te verbeteren, dat was een opkomende tak van sport in de regelgeving. Daarbij was het van belang dat ook de betrouwbaarheid zeer hoog moest zijn. Het is geen HiFi maar dit was al duizenden keren beter dan die breedbanders met een wizzertje die net een 5 watt aankonden. De techniek bestaat dus gewoon.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik ken het van Goodmans. Ineens van het toneel verdwenen voor mijn gevoel.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Bedankt voor de link, was me tot nu toe niet bekend. Hebben we denk ik bijna allemaal weer iets geleerd vandaag.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Hier nog even het linkje naar het verhaal van de Townsend super tweeters waar ik het eerder over had: https://www.townshendaudio.com/supertweeters/
"What surprises people the most is the extra detail that they hear in the bass."
"What surprises people the most is the extra detail that they hear in the bass."
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zou zomaar eens vergelijkbaar kunnen zijn inderdaad:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Even die luistersessie/review gelezen, hij speelt ook zonder, de harmonizer dus de tweeter werkt nog. vraag is inderdaad of hij de weerstand constructie heeft gebruikt. zo ja dan is er nog steeds een filter component namelijk de spoel. filterloos zie ik persoonlijk als de driver zelf laten afvallen etc. maar dat kan inderdaad wel een probleempje zijn voor de tweeter. de woofer kun je wel aan prutsen zodat hij afvalt ergens. maar dan verander je ook de parameters van de woofer.
Overigens ken ik dat weerstand gebeuren pas sinds de Paper Hats, ik had een setje gekregen met de componenten van het filter, en ik zat in die doos te kijken.... huh missen we niet iets ? haha 30 weerstanden en 4 spoelen haha.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Jawel maar die Paper Hatt is eerste orde en derhalve ook de lobing problematiek van eerste orde filtering. En een heel laag rendement.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Alvast wat kabeltjes gemaakt voor de Harmonizers, beetje erg luxe bananen, maar die waren voor handen. En wie zegt dat ik niet aan meten doe, fout! 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nou ik ben benieuwd!! nog een nachtje slapen dus.
ik heb nog even na gedacht over het concept en geprobeerd het even niet te zien als super tweeter. (moeilijk)
met name het "doet ook iets voor het laag" verhaal. en kan me zo even niets anders indenken dat de harmonizer alleen een heel klein deel van de harmonische te zien krijgt van een drum of iets dergelijks. en die kan hij sneller weergeven dan de rest...(tenzij je tweeter net zo snel is) tot aan de limit van de bron/dac/minidsp/plaat/streamer/opname/mic
Dit zou de stijgtijd als je die checked met een square wave, kunnen verhogen (steiler maken). probleem blijft de bron, en dat je dit niet kunt doen zonder de grondfrequentie boven het crossover punt ook toe te voegen. en dus teveel hoog toe voegt aan het originele signaal boven het cross-over punt van de harmonizer. waar die ook mogen zitten, en de balans van je speaker verandert (en dit is meer hoorbaar dan de harmonische, gezien ze veel luider zijn).
dus de grote vraag voor mij is, wat men hoort zijn dat de harmonische die sneller zijn, of gewoon meer hoog in het algemeen?
als je het goed zou willen doen moet je denk ik je tweeter vervangen voor deze. maar alleen een crossover gooit al wat roet in het eten. square wave met een crossover ziet er al heel anders uit als zonder. niet dat we square waves willen horen.. het zou ook in de impulse response terug te vinden moeten zijn volgens mij , als het werkt ?
wellicht mis ik van alles , vind het maar een moeilijk ding !
gelukkig maak ik ribbons en planars
ik heb nog even na gedacht over het concept en geprobeerd het even niet te zien als super tweeter. (moeilijk)
met name het "doet ook iets voor het laag" verhaal. en kan me zo even niets anders indenken dat de harmonizer alleen een heel klein deel van de harmonische te zien krijgt van een drum of iets dergelijks. en die kan hij sneller weergeven dan de rest...(tenzij je tweeter net zo snel is) tot aan de limit van de bron/dac/minidsp/plaat/streamer/opname/mic
Dit zou de stijgtijd als je die checked met een square wave, kunnen verhogen (steiler maken). probleem blijft de bron, en dat je dit niet kunt doen zonder de grondfrequentie boven het crossover punt ook toe te voegen. en dus teveel hoog toe voegt aan het originele signaal boven het cross-over punt van de harmonizer. waar die ook mogen zitten, en de balans van je speaker verandert (en dit is meer hoorbaar dan de harmonische, gezien ze veel luider zijn).
dus de grote vraag voor mij is, wat men hoort zijn dat de harmonische die sneller zijn, of gewoon meer hoog in het algemeen?
als je het goed zou willen doen moet je denk ik je tweeter vervangen voor deze. maar alleen een crossover gooit al wat roet in het eten. square wave met een crossover ziet er al heel anders uit als zonder. niet dat we square waves willen horen.. het zou ook in de impulse response terug te vinden moeten zijn volgens mij , als het werkt ?
wellicht mis ik van alles , vind het maar een moeilijk ding !
gelukkig maak ik ribbons en planars
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Henkjan:
Deze is hetzelfde, alleen ander merkje erop:
https://www.thomann.de/nl/adam_hall_ahm ... gJTgPD_BwE
Met beetje zoeken nog wel goedkoper te vinden trouwens.
Deze is hetzelfde, alleen ander merkje erop:
https://www.thomann.de/nl/adam_hall_ahm ... gJTgPD_BwE
Met beetje zoeken nog wel goedkoper te vinden trouwens.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Hmmm ja. De suggestie dat een speaker (systeem) in staat zou moeten zijn om blokgolven weer te geven is toch een koe die al 50 jaar in de sloot zit. Dat is uit en te na onderzocht en daar is geen hoorbare noodzaak toe.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
zou ik zelf ook denken maar daar verschillen de meningen toch nog over, toevallig dit onderwerp hadden Chris, Sander, HJ en iemand anders het nog over afgelopen weekend, kwamen er niet echt uit. ook nog eens best een moeilijk onderwerp vind ikHmmm ja. De suggestie dat een speaker (systeem) in staat zou moeten zijn om blokgolven weer te geven is toch een koe die al 50 jaar in de sloot zit. Dat is uit en te na onderzocht en daar is geen hoorbare noodzaak toe.
wij dachten allen dat het niet echt belangrijk was. de andere persoon wel. maar het is best ingewikkeld om het zelfs over te hebben kwam ik achter haha
ik had vanochtend even voor de grap gekeken, met alleen een tweeter (planar magnetic) en het is wel verrekte moeilijk om iets te krijgen wat lijkt op een sqaure wave. punt 1 de dsp... die moet er dan tussenuit, punt 2 de versterker mag niet te snel af vallen, punt 3 de dac...
en dan de ham vraag hoor je verschil
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Kun je lang kun je kort over blijven ouwenelen. Gewoon luisteren naar wat het effect is met de diverse filtercombinaties. Hebben ze 50 jaar geleden al uitvoerig gedaan en is ook uitgebreid verslag over gedaan in oa de JAES. Dacht dat Linkwitz er ook iets over zei op zijn site. Zo moeilijk is het niet
Men is er allang achter na uitgebreid onderzoek, dat de trilhaartjes in ons gehoor als een spectrum analyser werkt die wel losse frequenties detecteert met bijbehorende amplitude maar niet de onderlinge fases.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moet je voor de gein het spectrum van simpel in je handen klappen bekijken: denk dat je een enorm snelle weergever wilt hebben om dit goed weer te geven:
https://www.acoustics.asn.au/journal/20 ... _paper.pdf
https://www.acoustics.asn.au/journal/20 ... _paper.pdf
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
ah mooi !! ik ga die AES paper even op zoeken ! ik ben geen voorstander overigens !, ik bedoel ermee dat kleine fase dingetjes niet echt uit maken. gezien je niet eens naar 2 speakers kan luisteren zonder fase verschillen peaks en dips... (of zelfs 1 speaker in een ruimte) niemand zit met zijn hoofd precies in het midden.Pjotr schreef: ↑do 30 nov 2023, 19:25Kun je lang kun je kort over blijven ouwenelen. Gewoon luisteren naar wat het effect is met de diverse filtercombinaties. Hebben ze 50 jaar geleden al uitvoerig gedaan en is ook uitgebreid verslag over gedaan in oa de JAES. Dacht dat Linkwitz er ook iets over zei op zijn site. Zo moeilijk is het nietMen is er allang achter na uitgebreid onderzoek, dat de trilhaartjes in ons gehoor als een spectrum analyser werkt die wel losse frequenties detecteert met bijbehorende amplitude maar niet de onderlinge fases.
neemt niet weg dat het wel boeiend kan zijn om over te kletsen en te horen wat de ideeën zijn van anderen
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
George, Walter, dat flanken verhaal is echt onzin. De flank van de meer laagfrequente signalen is bij lange na niet zo steil als het meer hoogfrequente spul.
Sterker nog, een grote woofer klinkt sneller in het laag dan een middentoner. Impact en dynamisch bereik geeft de indruk van snelheid. Ook al is de grote woofer meer bandbreedte beperkt dan een kleine midwoofer. We hebben niet voor niets meerwegsystemen waarbij de driver geoptimaliseerd is voor het weer te geven spectrum. En als het goed is vullen die elkaar mooi aan. Voor een snel laag hoef je echt niet hoger dan 20kHz weer te geven. Dynamisch bereik en gebrek aan compressie is veel belangrijker
Sterker nog, een grote woofer klinkt sneller in het laag dan een middentoner. Impact en dynamisch bereik geeft de indruk van snelheid. Ook al is de grote woofer meer bandbreedte beperkt dan een kleine midwoofer. We hebben niet voor niets meerwegsystemen waarbij de driver geoptimaliseerd is voor het weer te geven spectrum. En als het goed is vullen die elkaar mooi aan. Voor een snel laag hoef je echt niet hoger dan 20kHz weer te geven. Dynamisch bereik en gebrek aan compressie is veel belangrijker
