Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Dat is inderdaad een aannemelijke verklaring. Dat zou dan wel waar te nemen zijn door even met het oor voor de KEF driver te gaan hangen.
Maar ik denk dat je gelijk hebt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ds23man »

Tannoy heeft dit al jaren:

https://www.tannoy.com/innovation/ICT-D ... ology.html

Wordt alleen gebruikt in omroepluidsprekers.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De KEF’s geven gewoon het hoog jongens, zoals eerder vermeld, de Harmonizers geven nauwelijks geluid.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Dan zit er gewoon een filter in jongens, anders wordt dat hoog een heel kort avontuur (0,2 seconden)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ds23man »

Ik zou daar niet zo stellig in zijn. In theorie kan zo'n coaxje omgebouwd worden naar ICT, maar dat kan ie niet verklappen omdat ie dan gelijk aan de stok krijgt met Tannoy vanwege patenten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Dat ICT klinkt interessant, maar helaas niet toepasbaar voor mijn speakers.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ds23man »

ICT is begin jaren negentig ontwikkeld om de spraakverstaanbaarheid in vooral ontruimingsinstallaties te verbeteren, dat was een opkomende tak van sport in de regelgeving. Daarbij was het van belang dat ook de betrouwbaarheid zeer hoog moest zijn. Het is geen HiFi maar dit was al duizenden keren beter dan die breedbanders met een wizzertje die net een 5 watt aankonden. De techniek bestaat dus gewoon.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door beijert »

Ik ken het van Goodmans. Ineens van het toneel verdwenen voor mijn gevoel.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Bedankt voor de link, was me tot nu toe niet bekend. Hebben we denk ik bijna allemaal weer iets geleerd vandaag.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ds23man »

beijert schreef: do 30 nov 2023, 11:45
Ik ken het van Goodmans. Ineens van het toneel verdwenen voor mijn gevoel.
Knipsel.PNG
Harman was indertijd eigenaar.

https://www.tannoy.com/our-story.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Hier nog even het linkje naar het verhaal van de Townsend super tweeters waar ik het eerder over had: https://www.townshendaudio.com/supertweeters/
townshend_supertweeter_compact_disc.jpg
"What surprises people the most is the extra detail that they hear in the bass."
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Zou zomaar eens vergelijkbaar kunnen zijn inderdaad:
Bijlagen
B8E33780-5EFD-46B8-A5C4-2EECAC18B230.gif
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door John P »

Pjotr schreef: do 30 nov 2023, 13:46
"What surprises people the most is the extra detail that they hear in the bass."
Nogal logisch als je dat ding zet op een CD van een bassist.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

Pjotr schreef: do 30 nov 2023, 9:57
Infase schreef: do 30 nov 2023, 9:24
Zonder filter zijn de tweeters van de KEF luidsprekers heel snel weg, die branden vrijwel onmiddellijk door. daar ontkomt ook goochelaar Kock niet aan, dus eerlijk is hij niet.
Wellicht doen die ook helemaal niet meer mee en worden ze simpelweg vervangen door de Neo 2.0. Vind die LS50 nou niet echt fijn klinken in het hoog. Kan mij wel voorstellen dat ze enorm opknappen met een ribbon tweeter i.p.v. dat coax piepertje.
Even die luistersessie/review gelezen, hij speelt ook zonder, de harmonizer dus de tweeter werkt nog. vraag is inderdaad of hij de weerstand constructie heeft gebruikt. zo ja dan is er nog steeds een filter component namelijk de spoel. filterloos zie ik persoonlijk als de driver zelf laten afvallen etc. maar dat kan inderdaad wel een probleempje zijn voor de tweeter. de woofer kun je wel aan prutsen zodat hij afvalt ergens. maar dan verander je ook de parameters van de woofer.

Overigens ken ik dat weerstand gebeuren pas sinds de Paper Hats, ik had een setje gekregen met de componenten van het filter, en ik zat in die doos te kijken.... huh missen we niet iets ? haha 30 weerstanden en 4 spoelen haha.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Jawel maar die Paper Hatt is eerste orde en derhalve ook de lobing problematiek van eerste orde filtering. En een heel laag rendement.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Alvast wat kabeltjes gemaakt voor de Harmonizers, beetje erg luxe bananen, maar die waren voor handen. En wie zegt dat ik niet aan meten doe, fout! :mrgreen:
Bijlagen
0A766CB0-9E6E-4C03-BB7D-A107D8EFB804.jpeg
1AE1A6C1-C253-4427-AE85-1EE5155C3CCA.jpeg
88C05FB3-2251-4AEB-BCAF-1E7A0E69DDE2.jpeg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

handig ding wel, waar heb je die vandaan?
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

Nou ik ben benieuwd!! nog een nachtje slapen dus.
ik heb nog even na gedacht over het concept en geprobeerd het even niet te zien als super tweeter. (moeilijk)
met name het "doet ook iets voor het laag" verhaal. en kan me zo even niets anders indenken dat de harmonizer alleen een heel klein deel van de harmonische te zien krijgt van een drum of iets dergelijks. en die kan hij sneller weergeven dan de rest...(tenzij je tweeter net zo snel is) tot aan de limit van de bron/dac/minidsp/plaat/streamer/opname/mic
Dit zou de stijgtijd als je die checked met een square wave, kunnen verhogen (steiler maken). probleem blijft de bron, en dat je dit niet kunt doen zonder de grondfrequentie boven het crossover punt ook toe te voegen. en dus teveel hoog toe voegt aan het originele signaal boven het cross-over punt van de harmonizer. waar die ook mogen zitten, en de balans van je speaker verandert (en dit is meer hoorbaar dan de harmonische, gezien ze veel luider zijn).

dus de grote vraag voor mij is, wat men hoort zijn dat de harmonische die sneller zijn, of gewoon meer hoog in het algemeen?

als je het goed zou willen doen moet je denk ik je tweeter vervangen voor deze. maar alleen een crossover gooit al wat roet in het eten. square wave met een crossover ziet er al heel anders uit als zonder. niet dat we square waves willen horen.. het zou ook in de impulse response terug te vinden moeten zijn volgens mij , als het werkt ?

wellicht mis ik van alles , vind het maar een moeilijk ding !

gelukkig maak ik ribbons en planars :)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Henkjan:

Deze is hetzelfde, alleen ander merkje erop:

https://www.thomann.de/nl/adam_hall_ahm ... gJTgPD_BwE

Met beetje zoeken nog wel goedkoper te vinden trouwens.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Hmmm ja. De suggestie dat een speaker (systeem) in staat zou moeten zijn om blokgolven weer te geven is toch een koe die al 50 jaar in de sloot zit. Dat is uit en te na onderzocht en daar is geen hoorbare noodzaak toe.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

Hmmm ja. De suggestie dat een speaker (systeem) in staat zou moeten zijn om blokgolven weer te geven is toch een koe die al 50 jaar in de sloot zit. Dat is uit en te na onderzocht en daar is geen hoorbare noodzaak toe.
zou ik zelf ook denken maar daar verschillen de meningen toch nog over, toevallig dit onderwerp hadden Chris, Sander, HJ en iemand anders het nog over afgelopen weekend, kwamen er niet echt uit. ook nog eens best een moeilijk onderwerp vind ik :)

wij dachten allen dat het niet echt belangrijk was. de andere persoon wel. maar het is best ingewikkeld om het zelfs over te hebben kwam ik achter haha

ik had vanochtend even voor de grap gekeken, met alleen een tweeter (planar magnetic) en het is wel verrekte moeilijk om iets te krijgen wat lijkt op een sqaure wave. punt 1 de dsp... die moet er dan tussenuit, punt 2 de versterker mag niet te snel af vallen, punt 3 de dac...

en dan de ham vraag hoor je verschil :) ik had het afgelopen weekend er over dat de Quad ESL63 er best mee adverteerde, dat ze een square wave konden weergeven... soort van. of het zinvol is blijft een mysterie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Kun je lang kun je kort over blijven ouwenelen. Gewoon luisteren naar wat het effect is met de diverse filtercombinaties. Hebben ze 50 jaar geleden al uitvoerig gedaan en is ook uitgebreid verslag over gedaan in oa de JAES. Dacht dat Linkwitz er ook iets over zei op zijn site. Zo moeilijk is het niet :D Men is er allang achter na uitgebreid onderzoek, dat de trilhaartjes in ons gehoor als een spectrum analyser werkt die wel losse frequenties detecteert met bijbehorende amplitude maar niet de onderlinge fases.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Moet je voor de gein het spectrum van simpel in je handen klappen bekijken: denk dat je een enorm snelle weergever wilt hebben om dit goed weer te geven:

https://www.acoustics.asn.au/journal/20 ... _paper.pdf
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door WrineX »

Pjotr schreef: do 30 nov 2023, 19:25
Kun je lang kun je kort over blijven ouwenelen. Gewoon luisteren naar wat het effect is met de diverse filtercombinaties. Hebben ze 50 jaar geleden al uitvoerig gedaan en is ook uitgebreid verslag over gedaan in oa de JAES. Dacht dat Linkwitz er ook iets over zei op zijn site. Zo moeilijk is het niet :D Men is er allang achter na uitgebreid onderzoek, dat de trilhaartjes in ons gehoor als een spectrum analyser werkt die wel losse frequenties detecteert met bijbehorende amplitude maar niet de onderlinge fases.
ah mooi !! ik ga die AES paper even op zoeken ! ik ben geen voorstander overigens !, ik bedoel ermee dat kleine fase dingetjes niet echt uit maken. gezien je niet eens naar 2 speakers kan luisteren zonder fase verschillen peaks en dips... (of zelfs 1 speaker in een ruimte) niemand zit met zijn hoofd precies in het midden.

neemt niet weg dat het wel boeiend kan zijn om over te kletsen en te horen wat de ideeën zijn van anderen :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

George, Walter, dat flanken verhaal is echt onzin. De flank van de meer laagfrequente signalen is bij lange na niet zo steil als het meer hoogfrequente spul.

Sterker nog, een grote woofer klinkt sneller in het laag dan een middentoner. Impact en dynamisch bereik geeft de indruk van snelheid. Ook al is de grote woofer meer bandbreedte beperkt dan een kleine midwoofer. We hebben niet voor niets meerwegsystemen waarbij de driver geoptimaliseerd is voor het weer te geven spectrum. En als het goed is vullen die elkaar mooi aan. Voor een snel laag hoef je echt niet hoger dan 20kHz weer te geven. Dynamisch bereik en gebrek aan compressie is veel belangrijker
Plaats reactie