Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Zojuist een verse trafoset geleverd gekregen, alleen gaat er ergens iets mis, iemand een idee waar het misgaat?
Was slecht verpakt en gevallen zeker :(
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
SSassen schreef:
Zojuist een verse trafoset geleverd gekregen, alleen gaat er ergens iets mis, iemand een idee waar het misgaat?
Was slecht verpakt en gevallen zeker :(
Anne
Verpakking is intact, dus één of andere Pool heeft 'm uit z'n klauwen laten vallen maar vervolgens gewoon doodleuk ingepakt alsof er niets aan de hand is, kan ik uiteraard weer gaan reclameren, kost ongetwijfeld weer een paar dagen en we waren net zo lekker op dreef :boos: ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Nu had ik een partij 6C33's op de kop getikt en de verkoper (uit Slovenië) verzekerde mij dat dit NOS was en ongebruikt. Nu heb ik er een aantal eens beter bekeken en vergeleken met de NOS die ik ook had liggen en ik ben dan toch bang dat ik in 't ootje ben genomen door deze verkoper.
6C33C-Power-Supply.jpg
De 6C33 werd uiteraard gebruikt in de MIG straaljager en daar na een x aantal uur vervangen. Ik denk dat ik een partij van deze 'pulls' heb gekocht. De sporen van de bevestigingsbeugel, hierboven afgebeeld, staan namelijk nog op een aantal van de 6C33's. Helaas heeft dit natuurlijk ook gevolgen gehad voor de conditie, één van de 6C33's heeft bijvoorbeeld een barst in het glas.
IMG_1489.jpg
Ik zal 't maar van de positieve kant zien, een aantal van mijn 6C33's zijn 'flight tested' in een MIG straaljager, toch? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Leeuwarden »

Flight tested is bij de Russen niet zaligmakend... Dit was eerder deze week...

Lampjes zijn zichtbaar vanaf 1.10.

https://www.youtube.com/watch?v=alHRSa3 ... yKgmZ-zCzk
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op di 29 jan 2019, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Pjotr »

Forza schreef:
Doe maar - Sinds een dag of 2
Doe maar niet! :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Goed, versterker heeft een paar uur opgewarmd en ik heb daarbij één van de albums van Doe Maar op repeat gezet, dus ik ken de songteksten nu weer helemaal uit m'n hoofd. Onderstaand schema geeft tussen haakjes de gemeten spanningen weer in rust, zonder haakjes zijn de spanningen zoals gesimuleerd. Dit is met de Indel TGL20/003 trafo met 4 Ohm belasting, dus netto primair 1130/2=565 Ohm.
6c33_schematic_006.jpg
Rechtsonder, niet onbelangrijk, een aantal wijzigingen die ik heb gemaakt om de versterker stabieler te krijgen, vooral C4 vergroten naar 10uF schijnt effect gesorteerd te hebben, want het verloop na 10 minuten tov. 2 uur later was slechts een tiental mV. De anodestroom is met 46V over 270R zo'n 170mA. Dat mag wat mij betreft best wat hoger? R4 is een combinatie van een 390R vaste weerstand en een 500R trimmer, instelpunt was 398R ofwel 400R.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Minder grote afwijking, toch nog 5V meer negatieve rooster dan volgens grafiek bij de Rus.
Van oude/versleten buizen zou je 't omgekeerde verwachten.
Dan die veranderingen :-s
R13 van 1k naar 10k en R12 van 100Ω naar 470Ω , gevolg bijna geen tegenkoppeling en versterking ECC99 bijna helft minder.
C4 van 150n naar 10µ maakt de regellus voor de rustinstelling erg traag, tijdkonstante ~2sec.
C1 van 47n naar 220n kan er veel sterker subsoon binnen komen wat de UGT niet kan verwerken, extra stroomstoten door de eindbuis.
C3 van 10µ naar 22µ kantelpunt was ~1,5Hz nu nog lager, overdaad schaadt voor een keer waarschijnlijk niet :D
R4 390+500var. ach ja, meer ruimte om verschillen tussen buizen op te vangen en ruststroom te vergroten.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Minder grote afwijking, toch nog 5V meer negatieve rooster dan volgens grafiek bij de Rus.
Van oude/versleten buizen zou je 't omgekeerde verwachten.
Geen idee, minder emissie bij oudere buizen is minder negatieve roosterspanning nodig?
Ah!buis schreef:
R13 van 1k naar 10k en R12 van 100Ω naar 470Ω , gevolg bijna geen tegenkoppeling en versterking ECC99 bijna helft minder.
Oops, dat willen we niet! Ik moet duidelijk nog aan wennen aan die buizen, nu naar 47R/1K geschaald, kan evt. ook terug naar 100R/2k2? :D
Ah!buis schreef:
C4 van 150n naar 10µ maakt de regellus voor de rustinstelling erg traag, tijdkonstante ~2sec.
Klopt, maar schijnt wel effect te sorteren?
Ah!buis schreef:
C1 van 47n naar 220n kan er veel sterker subsoon binnen komen wat de UGT niet kan verwerken, extra stroomstoten door de eindbuis.
470K weerstanden aanpassen?
Ah!buis schreef:
C3 van 10µ naar 22µ kantelpunt was ~1,5Hz nu nog lager, overdaad schaadt voor een keer waarschijnlijk niet :D
:yeah:
Ah!buis schreef:
R4 390+500var. ach ja, meer ruimte om verschillen tussen buizen op te vangen en ruststroom te vergroten.
Waar gaan we heen kwa instelling Anne, krap 180mA is wat laag wat mij betreft? Mag rustig naar 200-225mA wat mij betreft? Mits dat zin heeft, als we daar 0.1W mee winnen is het de moeite niet, dan zit ik liever in een vlakker stuk van de belastingscurve.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
minder emissie bij oudere buizen is minder negatieve roosterspanning nodig?
Normaal wel ja, tenzij er lekstromen roet in 't eten gooien.
470k weerstanden aanpassen?
Als je liever wat kleinere weerstand ziet,met die C zou ik zeggen 100k.
Waar gaan we heen kwa instelling Anne, krap 180mA is wat laag wat mij betreft? Mag rustig naar 200-225mA wat mij betreft? Mits dat zin heeft, als we daar 0.1W mee winnen is het de moeite niet, dan zit ik liever in een vlakker stuk van de belastingscurve.
Even gaan tekenen :D
Met 4Ω gaat het uitgangsvermogen omhoog met meer ruststroom maar met 8Ω neemt 't juist af.
Ik heb een iets lagere voedingsspanning aangenomen met meer stroom.
Anne
Bijlagen
6C33met2.png
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Bedankt Anne,

Als ik even refereer naar bovenstaand schema met ingetekende voltages volgt voor het voltage over de 6C33 604-397=207V. Voor de roosterspanning van de 6C33 volgt 397-319=-78V en voor de stroom door de 6C33 volgt (397-348)/270=180mA. Dissipatie is daarmee pakweg 37W, dus da's op zich een prima vertrekpunt. We zouden tussen de 170 en 210mA in kunnen gaan zitten, dus zo'n 190mA.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ik zit op kantoor nog wat te rommelen aan de 6C33 versterker terwijl ik met de boekhouding aan 't stoeien ben en iets zit me toch niet lekker. De ene versterker is nu klaarblijkelijk stabiel, en het voltage over de kathode weerstand blijft goed tot redelijk constant, binnen een tiental mV. De andere versterker, met exact dezelfde componenten, layout, bedrading, etc. drift weg, óf het voltage over de kathode weerstand van de 6C33 loopt op, óf het voltage neemt af.

Als ik de 6C33 uit de 'goede' versterker inprik in de 'slechte' is het voltage meteen correct en drift deze minimaal. Dit zou betekenen dat dit afhankelijk is van de 6C33. Nu is het wel zo dat de ene versterker meer tijd heeft doorgebracht op m'n werkbank en dat deze 6C33 meer uren heeft gemaakt. Zou dit dan toch samenhangen met een soort 'ingloei' periode?

Ik heb de proef op de som genomen, want zoals eerder gemeld in dit topic heb ik twee stuks 6C33 ruim een dag lang laten 'ingloeien' met alleen de gloeispanning aangesloten. Dit 'ingloeien' was naar advies van andere hobbyisten op andere fora die met de 6C33 aan 't knutselen zijn geweest, de redenering erachter was dat deze buizen een periode nodig hebben voordat de parameters stabiel zijn en blijven.

Na inpluggen van zo'n ingegloeide 6C33 denk ik toch dat daar een kern van waarheid in zit, de spanning over de kathodeweerstand is nu stabiel en drift niet meer weg. Kortom, ik heb hier een tweetal 6C33's die alle kanten op driften en die ik apart heb gelegd. Deze 6C33's ga ik een dag lang laten ingloeien en dan eens kijken of dat soelaas biedt, zo ja dan is daarmee deze casus bewezen en hebben deze buizen dus een periode nodig voordat de parameters stabiel zijn.

Nu ben ik natuurlijk een groentje voor wat betreft buizentechniek vergeleken met zwaargewichten zoals onze Anne, en ik kan helaas niet bogen op zo'n omvangrijke kennis en kunde wat buizen betreft, maar dit klinkt op zich aannemelijk, of wordt het tijd voor een bezoek aan de psychiater en wellicht medicatie? :shock: :lol: ...
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door erik1977 »

Klinkt als het proberen waard in elk geval.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Gloei baby gloei! :rofl: :rofl: :rofl:
IMG_1492.jpg
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Ah!buis schreef:
transplanum schreef:
In dit specifieke geval is dat vooral niet nodig.
De trafo kan het overigens tot 35Hz prima doen alleen de aansturing niet
En waarom zou de aansturing niet laag gaan ? Enige beperking (behalve de moedwillige ingangs-C) is de 10k-10µF om de anodeweerstand op te tillen, met 1,5Hz kantelpunt.
Bij dat voorbeeld wat je gaf is er zo'n 8dB tegenkoppeling. Waar Sander mee bezig is maar +3dB, als je de tegenkoppeling omkeerd (meekoppeling maakt) oscilleerd de versterker zelfs nog niet.
Anne
Dat specifieke geval is nl een gitaarversterker (kloon van een Fender Champ SE), die wil je eigenlijk pas vanaf 80Hz in zetten. Het hoog wordt hier voornamelijk begrenst door de ecc83 ingangsbuis.
btw, als een trafo heel steil afvalt dan bereik je weinig meer in het hoog bij tegenkoppeling, sommige trafo's vertonen een dergelijk gedrag maar aangezien hier verder geen basismetingen worden gedaan weten we dus niet veel behalve het geheel.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
... aangezien hier verder geen basismetingen worden gedaan weten we dus niet veel behalve het geheel.
Als je (precies) aangeeft hoe en wat/waar je gemeten wilt zien dan wil ik dat met alle plezier verzorgen.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

had ik al eerder aangegeven maar hierbij nogmaals: frequentie bandbreedte gehele versterker met en zonder tegenkoppeling. Bandbreedte alleen de aansturing (zonder de tegenkoppeling). Bandbreedte alleen de trafo. Kun je in stappen zien waar winst te behalen is.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Niet schrikken allemaal, heb m'n avatar maar even aangepast ... :rofl:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
had ik al eerder aangegeven maar hierbij nogmaals: frequentie bandbreedte gehele versterker met en zonder tegenkoppeling. Bandbreedte alleen de aansturing (zonder de tegenkoppeling). Bandbreedte alleen de trafo. Kun je in stappen zien waar winst te behalen is.
Da's prima, maar geef aub. even aan hoe je dat graag gemeten had willen hebben, d'r zijn meer wegen die naar Rome leiden tenslotte en ik vind 't zonde om ergens tijd in te steken als het niet exact is wat gevraagd wordt.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

bandbreedte 1Hz tot 200kHz vermogen 1W / aansturingtrap niet kritisch zeg maar 20Vrms / belasting trafo hangt af van hoe je de trafo gaat inzetten maar voor het gemak met bronimpedantie van een normale anodegeschakelde 6c33 (ca 120 Ohm) dit om ook met andere schakelingen met 6c33 een vergelijk te krijgen, signaal spanning op de kale trafo tussen 1 en 20Vrms (bij voorkeur 4Vrms wat Tango doet)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door OpaBert »

SSassen schreef:
Niet schrikken allemaal, heb m'n avatar maar even aangepast ... :rofl:
:shock: dat was het ik was je kwijt Sander O:)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

@transplanum,

En hoe zou ik die metingen praktisch het best kunnen uitvoeren? Ik ben geen doorgewinterde buizen hobbyist tenslotte.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
SSassen schreef:
Niet schrikken allemaal, heb m'n avatar maar even aangepast ... :rofl:
:shock: dat was het ik was je kwijt Sander O:)
Ach, zolang hij nu maar niet in 't Russisch begint, anders snap ik er niks meer van :lol:
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Не хвалюйцеся, заўсёды ёсць Google перавесці :rofl: ...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Не хвалюйцеся, заўсёды ёсць Google перавесці :rofl: ...
Zo te zien zit er een barst in... :shock:
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

SSassen schreef:
@transplanum,

En hoe zou ik die metingen praktisch het best kunnen uitvoeren? Ik ben geen doorgewinterde buizen hobbyist tenslotte.
Met twee titels in de electronica zou ik verwachten dat je voldoende bagage hebt om het zelfstandig verder af te handelen. Ik neem aan dat het geen Inholland titels zijn :mrgreen:
Plaats reactie