Was slecht verpakt en gevallen zekerSSassen schreef:Zojuist een verse trafoset geleverd gekregen, alleen gaat er ergens iets mis, iemand een idee waar het misgaat?
Anne
Moderator: Beheerdersteam
Was slecht verpakt en gevallen zekerSSassen schreef:Zojuist een verse trafoset geleverd gekregen, alleen gaat er ergens iets mis, iemand een idee waar het misgaat?
Verpakking is intact, dus één of andere Pool heeft 'm uit z'n klauwen laten vallen maar vervolgens gewoon doodleuk ingepakt alsof er niets aan de hand is, kan ik uiteraard weer gaan reclameren, kost ongetwijfeld weer een paar dagen en we waren net zo lekker op dreefAh!buis schreef:Was slecht verpakt en gevallen zekerSSassen schreef:Zojuist een verse trafoset geleverd gekregen, alleen gaat er ergens iets mis, iemand een idee waar het misgaat?![]()
Anne
Doe maar niet!Forza schreef:Doe maar - Sinds een dag of 2
Geen idee, minder emissie bij oudere buizen is minder negatieve roosterspanning nodig?Ah!buis schreef:Minder grote afwijking, toch nog 5V meer negatieve rooster dan volgens grafiek bij de Rus.
Van oude/versleten buizen zou je 't omgekeerde verwachten.
Oops, dat willen we niet! Ik moet duidelijk nog aan wennen aan die buizen, nu naar 47R/1K geschaald, kan evt. ook terug naar 100R/2k2?Ah!buis schreef:R13 van 1k naar 10k en R12 van 100Ω naar 470Ω , gevolg bijna geen tegenkoppeling en versterking ECC99 bijna helft minder.
Klopt, maar schijnt wel effect te sorteren?Ah!buis schreef:C4 van 150n naar 10µ maakt de regellus voor de rustinstelling erg traag, tijdkonstante ~2sec.
470K weerstanden aanpassen?Ah!buis schreef:C1 van 47n naar 220n kan er veel sterker subsoon binnen komen wat de UGT niet kan verwerken, extra stroomstoten door de eindbuis.
Ah!buis schreef:C3 van 10µ naar 22µ kantelpunt was ~1,5Hz nu nog lager, overdaad schaadt voor een keer waarschijnlijk niet
Waar gaan we heen kwa instelling Anne, krap 180mA is wat laag wat mij betreft? Mag rustig naar 200-225mA wat mij betreft? Mits dat zin heeft, als we daar 0.1W mee winnen is het de moeite niet, dan zit ik liever in een vlakker stuk van de belastingscurve.Ah!buis schreef:R4 390+500var. ach ja, meer ruimte om verschillen tussen buizen op te vangen en ruststroom te vergroten.
Normaal wel ja, tenzij er lekstromen roet in 't eten gooien.SSassen schreef:minder emissie bij oudere buizen is minder negatieve roosterspanning nodig?
Als je liever wat kleinere weerstand ziet,met die C zou ik zeggen 100k.470k weerstanden aanpassen?
Even gaan tekenenWaar gaan we heen kwa instelling Anne, krap 180mA is wat laag wat mij betreft? Mag rustig naar 200-225mA wat mij betreft? Mits dat zin heeft, als we daar 0.1W mee winnen is het de moeite niet, dan zit ik liever in een vlakker stuk van de belastingscurve.
Dat specifieke geval is nl een gitaarversterker (kloon van een Fender Champ SE), die wil je eigenlijk pas vanaf 80Hz in zetten. Het hoog wordt hier voornamelijk begrenst door de ecc83 ingangsbuis.Ah!buis schreef:En waarom zou de aansturing niet laag gaan ? Enige beperking (behalve de moedwillige ingangs-C) is de 10k-10µF om de anodeweerstand op te tillen, met 1,5Hz kantelpunt.transplanum schreef:In dit specifieke geval is dat vooral niet nodig.
De trafo kan het overigens tot 35Hz prima doen alleen de aansturing niet
Bij dat voorbeeld wat je gaf is er zo'n 8dB tegenkoppeling. Waar Sander mee bezig is maar +3dB, als je de tegenkoppeling omkeerd (meekoppeling maakt) oscilleerd de versterker zelfs nog niet.
Anne
Als je (precies) aangeeft hoe en wat/waar je gemeten wilt zien dan wil ik dat met alle plezier verzorgen.transplanum schreef:... aangezien hier verder geen basismetingen worden gedaan weten we dus niet veel behalve het geheel.
Da's prima, maar geef aub. even aan hoe je dat graag gemeten had willen hebben, d'r zijn meer wegen die naar Rome leiden tenslotte en ik vind 't zonde om ergens tijd in te steken als het niet exact is wat gevraagd wordt.transplanum schreef:had ik al eerder aangegeven maar hierbij nogmaals: frequentie bandbreedte gehele versterker met en zonder tegenkoppeling. Bandbreedte alleen de aansturing (zonder de tegenkoppeling). Bandbreedte alleen de trafo. Kun je in stappen zien waar winst te behalen is.
SSassen schreef:Niet schrikken allemaal, heb m'n avatar maar even aangepast ...
Ach, zolang hij nu maar niet in 't Russisch begint, anders snap ik er niks meer vanBert61 schreef:SSassen schreef:Niet schrikken allemaal, heb m'n avatar maar even aangepast ...dat was het ik was je kwijt Sander
Zo te zien zit er een barst in...SSassen schreef:Не хвалюйцеся, заўсёды ёсць Google перавесці...
Met twee titels in de electronica zou ik verwachten dat je voldoende bagage hebt om het zelfstandig verder af te handelen. Ik neem aan dat het geen Inholland titels zijnSSassen schreef:@transplanum,
En hoe zou ik die metingen praktisch het best kunnen uitvoeren? Ik ben geen doorgewinterde buizen hobbyist tenslotte.