EL84PP HF10 Verbouwen.
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Het is weer mooi geworden Theo. Fraaie plakvoetjes trouwens
Heb je dat met die dc op de gloei nog geprobeerd?
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Nog niet Barry. Leuk hé die voetjes. Werkt perfect en zit vast als een huis.
Ben nu met Anne zijn suggestie bezig.
Ben nu met Anne zijn suggestie bezig.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Zouden ze nog steeds plakken na een paar jaar? Zelf gebruik ik altijd klemmen, voor mijn gevoel betrouwbaarder.TheoK schreef:Nog niet Barry. Leuk hé die voetjes. Werkt perfect en zit vast als een huis.
Ben nu met Anne zijn suggestie bezig.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Tijd zal het zeggen sevenup.sevenup schreef:Zouden ze nog steeds plakken na een paar jaar?
Ik heb nu de RC van de kathodes EL84 op de bovenste rail gezet.
Tevens die rail even vervangen. Kwam wel erg veel soldeertin op.
Ook de nul van de trafo zit daar nu ook op.
Resultaat brommetje is weer wat minder geworden. Bijna weg.
Je moet nu met je oor tegen de speaker aan gaan liggen wil je hem horen.
Zou DC-gloei nog kunnen helpen?
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Niet altijd soms help het ook om de eind buizen te wisselen.
Ik had er met mijn ecl82 ampje wel baat bij ik heb daar als vervanger voor een 12ax7 een 6n2pev gebruikt heb er 8 getest en alle 8 bromde ´die brom was helemaal weg toen ik de gloei op gelijkspanning had gezet.
Is dus wel het proberen waard.
Overgens heb ik de ECL82 (6F3P) wel gewoon op wisselspanning laten staan deze waren er niet gevoelig op.
Dus mischien is het alleen de TRIODE die er last van heeft
Ik had er met mijn ecl82 ampje wel baat bij ik heb daar als vervanger voor een 12ax7 een 6n2pev gebruikt heb er 8 getest en alle 8 bromde ´die brom was helemaal weg toen ik de gloei op gelijkspanning had gezet.
Is dus wel het proberen waard.
Overgens heb ik de ECL82 (6F3P) wel gewoon op wisselspanning laten staan deze waren er niet gevoelig op.
Dus mischien is het alleen de TRIODE die er last van heeft
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
IK ga dat nog even testen of dat helpt.
Het is wel zo als ik de ECC-tjes eruit haal dan is het kleine brommetje nog steeds aanwezig.
Heb ook net van de EL's even eentje verwisseld. Heeft niks geholpen.
Het is wel zo als ik de ECC-tjes eruit haal dan is het kleine brommetje nog steeds aanwezig.
Heb ook net van de EL's even eentje verwisseld. Heeft niks geholpen.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Heb je ook al geprobeerd zonder de EL's
Kan me nog voorslellen dat B.V. je voedings trafo een strooiveld doorgeeft aan je UGT,s
Kijk hier wel mee uit want je elco's zullen niet ontladen worden zodat ook na het uitzetten deze lang op voledige spanning blijven staan omdat je geen weerstand naar massa hebt gelegd.
Ik heb er meestal een weerstand van 270 Kohm tot 390 Kohm 2 Watt in zitten om langzaam de elco's te ontladen.
Kan me nog voorslellen dat B.V. je voedings trafo een strooiveld doorgeeft aan je UGT,s
Kijk hier wel mee uit want je elco's zullen niet ontladen worden zodat ook na het uitzetten deze lang op voledige spanning blijven staan omdat je geen weerstand naar massa hebt gelegd.
Ik heb er meestal een weerstand van 270 Kohm tot 390 Kohm 2 Watt in zitten om langzaam de elco's te ontladen.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Als de EL's eruit zijn dan is hij stil.
IK heb de UGT's haaks op de trafo staan om het strooiveld verhaal te vermijden.
Wat die weerstand voor het ontladen betreft heb je gelijk in.
Zal er eentje inzetten.
IK heb de UGT's haaks op de trafo staan om het strooiveld verhaal te vermijden.
Wat die weerstand voor het ontladen betreft heb je gelijk in.
Zal er eentje inzetten.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Gegarandeerd. Ze zitten op m'n werk in testopstellingen van >20 jaar oud, nog steeds zo vast als een huis. Die krijg je echt niet los zonder de voetjes te slopen, zo vast zit het. Ben zelf ook niet zo'n 'plakker' maar dit gaat zeker weten goed. Misschien dat er wel kwaliteitsverschil in de plakkers zit, zou kunnen, die Theo gebruikt zijn goed.sevenup schreef:Zouden ze nog steeds plakken na een paar jaar? Zelf gebruik ik altijd klemmen, voor mijn gevoel betrouwbaarder.TheoK schreef:Nog niet Barry. Leuk hé die voetjes. Werkt perfect en zit vast als een huis.
Ben nu met Anne zijn suggestie bezig.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
IK denk ook wel dat die plakkers lang blijven zitten.
Ik heb nog 5 volt aansluiting op de trafo.
Is het simpel om daar 6,3 volt DC uit te krijgen?
Of van 6.3 AC naar 6.3 DC?
Ik heb nog 5 volt aansluiting op de trafo.
Is het simpel om daar 6,3 volt DC uit te krijgen?
Of van 6.3 AC naar 6.3 DC?
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Als je die 5V met een brug schottky-diodes gelijkricht en een dikke elko van 10mF 10V eraan hangt is dat zo goed voor 6,3V.
Als ik het goed zie op je laatste foto ben ik nog steeds niet tevreden
.
Het lijkt erop dat je dit gedaan hebt
.
Anne
Als ik het goed zie op je laatste foto ben ik nog steeds niet tevreden
Het lijkt erop dat je dit gedaan hebt
Anne
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
MM 10mF
niet iedereen snapt dit ook niet na het lezen via google want dan krijg je dit
Values of capacitors are usually specified in ranges of farads (F), microfarads (μF[1]), nanofarads (nF) or picofarads (pF).[2]
Je zou gaan denken dat je met mf hetzelfde bedoeld als uf
niet iedereen snapt dit ook niet na het lezen via google want dan krijg je dit
Values of capacitors are usually specified in ranges of farads (F), microfarads (μF[1]), nanofarads (nF) or picofarads (pF).[2]
Je zou gaan denken dat je met mf hetzelfde bedoeld als uf
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Ik mag aannemen dat Anne 10uF bedoelt?
En ik heb toch echt alles op 1 punt aan de massa.
Of moeten de elco's die aan de EZ81 zitten ook naar die andere dikke elco's?
Zie ik nog wat over het hoofd?
edit
ik zie op het plaatje van Anne dat de massa van EZ81 ook daarheen gaat.
zal het veranderen.
En ik heb toch echt alles op 1 punt aan de massa.
Of moeten de elco's die aan de EZ81 zitten ook naar die andere dikke elco's?
Zie ik nog wat over het hoofd?
edit
ik zie op het plaatje van Anne dat de massa van EZ81 ook daarheen gaat.
zal het veranderen.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Dan nog een keervoor de duidelijkheid
1000fF=1pF
1000pF=1nF
1000nF=1µF
1000µF=1mF
1000mF=1F
Dus weg met al die nutteloze nullen 10000µF=10mF
Of moet het"Bakker geeft mij een brood van 1000000000µg"
Anne
1000fF=1pF
1000pF=1nF
1000nF=1µF
1000µF=1mF
1000mF=1F
Dus weg met al die nutteloze nullen 10000µF=10mF
Of moet het"Bakker geeft mij een brood van 1000000000µg"
Anne
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Die elko heb ik niet hier liggen.
Moet ik ophalen.
Ik ga het eerst proberen met een lab voeding. Die heb ik nog wel.
Het is gewoon om het te proberen. Mocht het helpen dan haal ik die diodes en elco op.
De plus komt dan op pin 4 en 5 van de ECC en de min op pin 9??
Of is het andersom? Ik heb nog nooit gewerkt met DC als gloei.
Moet ik ophalen.
Ik ga het eerst proberen met een lab voeding. Die heb ik nog wel.
Het is gewoon om het te proberen. Mocht het helpen dan haal ik die diodes en elco op.
De plus komt dan op pin 4 en 5 van de ECC en de min op pin 9??
Of is het andersom? Ik heb nog nooit gewerkt met DC als gloei.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Het kan nog verwarrenderHier zie dus hoe verwarrend het kan zijn de elco op het plaatje is dus 50 uF
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Welke kant aan de + zit doet er niet toe.Wel een van de twee aarden.
Als je wel 4700µF (toe dan maar) heb,kun je het daar ook wel mee proberen,gaat maar om 600mA.
Wat de aardverbindingen betreft,het gaat erom te voorkomen dat (kleine) spanningsverliezen over die draden bij het signaal van de voorgaande trap wordt opgeteld.Dus voeding,eindbuizen,voorversterker en niet voeding naar eindbuizen en daartussen ergens de verbinding naar de ingang.
Anne
Als je wel 4700µF (toe dan maar) heb,kun je het daar ook wel mee proberen,gaat maar om 600mA.
Wat de aardverbindingen betreft,het gaat erom te voorkomen dat (kleine) spanningsverliezen over die draden bij het signaal van de voorgaande trap wordt opgeteld.Dus voeding,eindbuizen,voorversterker en niet voeding naar eindbuizen en daartussen ergens de verbinding naar de ingang.
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Hoi Theo,
Ik had even wat lees achterstand.... is er wel ergens een verbinding tussen gloeispanning en massa (bij voorkeur met twee weerstanden of een ontbrompotmeter?)
Als ik naar de foto's kijk is het net of je de gloei via de massarail laat lopen, maar dat zal toch niet het geval zijn?
Ik probeer altijd verschillende kleuren draad voor verschillende doeleinden te gebruiken. Let ook goed op wat Anne heeft geschreven, dat is ook belangrijk.
Zo'n versterker moet ook met wisselspanning op de gloei goed werken.
Ik had even wat lees achterstand.... is er wel ergens een verbinding tussen gloeispanning en massa (bij voorkeur met twee weerstanden of een ontbrompotmeter?)
Als ik naar de foto's kijk is het net of je de gloei via de massarail laat lopen, maar dat zal toch niet het geval zijn?
Ik probeer altijd verschillende kleuren draad voor verschillende doeleinden te gebruiken. Let ook goed op wat Anne heeft geschreven, dat is ook belangrijk.
Zo'n versterker moet ook met wisselspanning op de gloei goed werken.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Robert schreef,
,als er niet altijd een maar is
het buisje bij de ingang heeft geen ontkoppelde kathodeweerstand.Als je pech hebt en er is een lek tussen gloei en kathode dan komt een deel van de gloeispanning op de ingang,brom
Heb je niet met een C over die weerstand maar dan neemt de ingangsgevoeligheid (kun je daardoor weer brom krijgen)toe en de vervorming.
Anne
en daar heeft ie groot gelijk.MaarZo'n versterker moet ook met wisselspanning op de gloei goed werken.
het buisje bij de ingang heeft geen ontkoppelde kathodeweerstand.Als je pech hebt en er is een lek tussen gloei en kathode dan komt een deel van de gloeispanning op de ingang,brom
Heb je niet met een C over die weerstand maar dan neemt de ingangsgevoeligheid (kun je daardoor weer brom krijgen)toe en de vervorming.
Anne
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Helemaal niet aan gedacht Robert.RobertD schreef:Hoi Theo,
Ik had even wat lees achterstand.... is er wel ergens een verbinding tussen gloeispanning en massa (bij voorkeur met twee weerstanden of een ontbrompotmeter?)
Als ik naar de foto's kijk is het net of je de gloei via de massarail laat lopen, maar dat zal toch niet het geval zijn?
Zal het veranderen. Wordt vervolgd.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Dat met die gloeidraden was me helemaal niet opgevallen
Blijkbaar neem ik teveel voor vanzelfsprekend aan
Gelukkig hebben we Robert nog
Anne
Blijkbaar neem ik teveel voor vanzelfsprekend aan
Gelukkig hebben we Robert nog
Anne
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Hihi,
Ik weet nog Theo dat ik een brom mijn versterk had zitten, en dat JIJ toen de gene was die mijn attendeerde op de gloeiweerstanden
Zo zie je maar weer, een foutje zit in een klein hoekje
Leuk dat je hier weer mee aan het worstelen bent! Ben benieuwd of die andere trafo's veel verschil geven!
Bart
Ik weet nog Theo dat ik een brom mijn versterk had zitten, en dat JIJ toen de gene was die mijn attendeerde op de gloeiweerstanden
Zo zie je maar weer, een foutje zit in een klein hoekje
Leuk dat je hier weer mee aan het worstelen bent! Ben benieuwd of die andere trafo's veel verschil geven!
Bart
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
IK weet het Bart.
Het is maar goed dat er zulke oplettende en behulpzame mensen
hier op het forum zijn.
Ben daar ontzettend blij mee. Heb intussen weer wat veranderingen aangebracht.
De versterker is bijna helemaal stil. Maar wil hem eigenlijk helemaal stil hebben.
Heb nu 2 weerstanden van 100 Ohm op de gloei zitten maar wil ook nog een potmeter proberen.
En ik heb alles zoveel mogelijk op 1 punt aan de massa. En dat heeft een klein beetje geholpen.
Ook heb ik de scoop van mijn buurman weer even geleend.
Zal er wat plaatjes van maken.
De UGT's die er nu op staan Bart die klinken nog beter dan die kleine siemens die ik eerst gebruikte.
Het laag is nu zeer aangenaam. Helder hoog. Niet scherp. En mid is sprankelend.
Het is maar goed dat er zulke oplettende en behulpzame mensen
hier op het forum zijn.
Ben daar ontzettend blij mee. Heb intussen weer wat veranderingen aangebracht.
De versterker is bijna helemaal stil. Maar wil hem eigenlijk helemaal stil hebben.
Heb nu 2 weerstanden van 100 Ohm op de gloei zitten maar wil ook nog een potmeter proberen.
En ik heb alles zoveel mogelijk op 1 punt aan de massa. En dat heeft een klein beetje geholpen.
Ook heb ik de scoop van mijn buurman weer even geleend.
Zal er wat plaatjes van maken.
De UGT's die er nu op staan Bart die klinken nog beter dan die kleine siemens die ik eerst gebruikte.
Het laag is nu zeer aangenaam. Helder hoog. Niet scherp. En mid is sprankelend.
