EL84PP HF10 Verbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Het is weer mooi geworden Theo. Fraaie plakvoetjes trouwens :D Heb je dat met die dc op de gloei nog geprobeerd?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Nog niet Barry. Leuk hé die voetjes. Werkt perfect en zit vast als een huis.
Ben nu met Anne zijn suggestie bezig.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door IJsbier »

Ziet er strak uit. :)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door sevenup »

TheoK schreef:
Nog niet Barry. Leuk hé die voetjes. Werkt perfect en zit vast als een huis.
Ben nu met Anne zijn suggestie bezig.
Zouden ze nog steeds plakken na een paar jaar? Zelf gebruik ik altijd klemmen, voor mijn gevoel betrouwbaarder.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

sevenup schreef:
Zouden ze nog steeds plakken na een paar jaar?
Tijd zal het zeggen sevenup. :wink:

Ik heb nu de RC van de kathodes EL84 op de bovenste rail gezet.
Tevens die rail even vervangen. Kwam wel erg veel soldeertin op.
Ook de nul van de trafo zit daar nu ook op.
Resultaat brommetje is weer wat minder geworden. Bijna weg.
Je moet nu met je oor tegen de speaker aan gaan liggen wil je hem horen.
Zou DC-gloei nog kunnen helpen?
Bijlagen
P1050088.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door nl3prc »

Niet altijd soms help het ook om de eind buizen te wisselen.
Ik had er met mijn ecl82 ampje wel baat bij ik heb daar als vervanger voor een 12ax7 een 6n2pev gebruikt heb er 8 getest en alle 8 bromde ´die brom was helemaal weg toen ik de gloei op gelijkspanning had gezet.
Is dus wel het proberen waard.

Overgens heb ik de ECL82 (6F3P) wel gewoon op wisselspanning laten staan deze waren er niet gevoelig op.
Dus mischien is het alleen de TRIODE die er last van heeft
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

IK ga dat nog even testen of dat helpt.
Het is wel zo als ik de ECC-tjes eruit haal dan is het kleine brommetje nog steeds aanwezig.
Heb ook net van de EL's even eentje verwisseld. Heeft niks geholpen.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door nl3prc »

Heb je ook al geprobeerd zonder de EL's
Kan me nog voorslellen dat B.V. je voedings trafo een strooiveld doorgeeft aan je UGT,s
Kijk hier wel mee uit want je elco's zullen niet ontladen worden zodat ook na het uitzetten deze lang op voledige spanning blijven staan omdat je geen weerstand naar massa hebt gelegd.
Ik heb er meestal een weerstand van 270 Kohm tot 390 Kohm 2 Watt in zitten om langzaam de elco's te ontladen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Als de EL's eruit zijn dan is hij stil.
IK heb de UGT's haaks op de trafo staan om het strooiveld verhaal te vermijden.
Wat die weerstand voor het ontladen betreft heb je gelijk in.
Zal er eentje inzetten.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Barry2001 »

sevenup schreef:
TheoK schreef:
Nog niet Barry. Leuk hé die voetjes. Werkt perfect en zit vast als een huis.
Ben nu met Anne zijn suggestie bezig.
Zouden ze nog steeds plakken na een paar jaar? Zelf gebruik ik altijd klemmen, voor mijn gevoel betrouwbaarder.
Gegarandeerd. Ze zitten op m'n werk in testopstellingen van >20 jaar oud, nog steeds zo vast als een huis. Die krijg je echt niet los zonder de voetjes te slopen, zo vast zit het. Ben zelf ook niet zo'n 'plakker' maar dit gaat zeker weten goed. Misschien dat er wel kwaliteitsverschil in de plakkers zit, zou kunnen, die Theo gebruikt zijn goed.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

IK denk ook wel dat die plakkers lang blijven zitten.
Ik heb nog 5 volt aansluiting op de trafo.
Is het simpel om daar 6,3 volt DC uit te krijgen?
Of van 6.3 AC naar 6.3 DC?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Als je die 5V met een brug schottky-diodes gelijkricht en een dikke elko van 10mF 10V eraan hangt is dat zo goed voor 6,3V.
Als ik het goed zie op je laatste foto ben ik nog steeds niet tevreden :cry: .
Het lijkt erop dat je dit gedaan hebt :shock: .
Anne
Bijlagen
ptu.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door nl3prc »

MM 10mF
niet iedereen snapt dit ook niet na het lezen via google want dan krijg je dit

Values of capacitors are usually specified in ranges of farads (F), microfarads (μF[1]), nanofarads (nF) or picofarads (pF).[2]

Je zou gaan denken dat je met mf hetzelfde bedoeld als uf :sure:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Ik mag aannemen dat Anne 10uF bedoelt?

En ik heb toch echt alles op 1 punt aan de massa.
Of moeten de elco's die aan de EZ81 zitten ook naar die andere dikke elco's?

Zie ik nog wat over het hoofd?


edit
ik zie op het plaatje van Anne dat de massa van EZ81 ook daarheen gaat.
zal het veranderen.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door nl3prc »

Ik denk dat hij 10000 uf bedoeld
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Dan nog een keervoor de duidelijkheid :^o
1000fF=1pF
1000pF=1nF
1000nF=1µF
1000µF=1mF
1000mF=1F
Dus weg met al die nutteloze nullen 10000µF=10mF
Of moet het"Bakker geeft mij een brood van 1000000000µg" :rofl:
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Die elko heb ik niet hier liggen.
Moet ik ophalen.
Ik ga het eerst proberen met een lab voeding. Die heb ik nog wel.
Het is gewoon om het te proberen. Mocht het helpen dan haal ik die diodes en elco op.
De plus komt dan op pin 4 en 5 van de ECC en de min op pin 9??
Of is het andersom? Ik heb nog nooit gewerkt met DC als gloei.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door nl3prc »

Het kan nog verwarrender
elco.JPG
Hier zie dus hoe verwarrend het kan zijn de elco op het plaatje is dus 50 uF
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Welke kant aan de + zit doet er niet toe.Wel een van de twee aarden.
Als je wel 4700µF (toe dan maar) heb,kun je het daar ook wel mee proberen,gaat maar om 600mA.
Wat de aardverbindingen betreft,het gaat erom te voorkomen dat (kleine) spanningsverliezen over die draden bij het signaal van de voorgaande trap wordt opgeteld.Dus voeding,eindbuizen,voorversterker en niet voeding naar eindbuizen en daartussen ergens de verbinding naar de ingang.
Anne
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door RobertD »

Hoi Theo,

Ik had even wat lees achterstand.... is er wel ergens een verbinding tussen gloeispanning en massa (bij voorkeur met twee weerstanden of een ontbrompotmeter?)

Als ik naar de foto's kijk is het net of je de gloei via de massarail laat lopen, maar dat zal toch niet het geval zijn?
Ik probeer altijd verschillende kleuren draad voor verschillende doeleinden te gebruiken. Let ook goed op wat Anne heeft geschreven, dat is ook belangrijk.
Zo'n versterker moet ook met wisselspanning op de gloei goed werken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Robert schreef,
Zo'n versterker moet ook met wisselspanning op de gloei goed werken.
en daar heeft ie groot gelijk.Maar =P~ ,als er niet altijd een maar is :!:
het buisje bij de ingang heeft geen ontkoppelde kathodeweerstand.Als je pech hebt en er is een lek tussen gloei en kathode dan komt een deel van de gloeispanning op de ingang,brom :(
Heb je niet met een C over die weerstand maar dan neemt de ingangsgevoeligheid (kun je daardoor weer brom krijgen)toe en de vervorming.
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

RobertD schreef:
Hoi Theo,

Ik had even wat lees achterstand.... is er wel ergens een verbinding tussen gloeispanning en massa (bij voorkeur met twee weerstanden of een ontbrompotmeter?)

Als ik naar de foto's kijk is het net of je de gloei via de massarail laat lopen, maar dat zal toch niet het geval zijn?
Helemaal niet aan gedacht Robert. :oops:

Zal het veranderen. Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Dat met die gloeidraden was me helemaal niet opgevallen :o
Blijkbaar neem ik teveel voor vanzelfsprekend aan :shock:
Gelukkig hebben we Robert nog :D
Anne
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door bcvdb »

Hihi,

Ik weet nog Theo dat ik een brom mijn versterk had zitten, en dat JIJ toen de gene was die mijn attendeerde op de gloeiweerstanden :mrgreen: :mrgreen:

Zo zie je maar weer, een foutje zit in een klein hoekje O:)

Leuk dat je hier weer mee aan het worstelen bent! Ben benieuwd of die andere trafo's veel verschil geven!

Bart
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

IK weet het Bart. :wink:
Het is maar goed dat er zulke oplettende en behulpzame mensen
hier op het forum zijn. O:)
Ben daar ontzettend blij mee. Heb intussen weer wat veranderingen aangebracht.
De versterker is bijna helemaal stil. Maar wil hem eigenlijk helemaal stil hebben.
Heb nu 2 weerstanden van 100 Ohm op de gloei zitten maar wil ook nog een potmeter proberen.
En ik heb alles zoveel mogelijk op 1 punt aan de massa. En dat heeft een klein beetje geholpen.
Ook heb ik de scoop van mijn buurman weer even geleend.
Zal er wat plaatjes van maken.

De UGT's die er nu op staan Bart die klinken nog beter dan die kleine siemens die ik eerst gebruikte.
Het laag is nu zeer aangenaam. Helder hoog. Niet scherp. En mid is sprankelend.
Plaats reactie