ZBA Luisterdag Midden Nederland 10-9-2022
Moderator: Beheerdersteam
Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Re: ZBA Luisterdag Midden Nederland 10-9-2022
Wat zijn dit voor creaties en is daar een beschrijving van op het forum?
Voor de bovenste : viewtopic.php?t=30879
Die zuil weet ik niet. is een nieuw forumlid. volgens mij geen bouwtopic van.
Maar wel beschrijving en foto's:ray5150 schreef: ↑wo 14 sep 2022, 11:53Voor de bovenste : viewtopic.php?t=30879
viewtopic.php?p=2037714#p2037714
OOoh ziet er dik uit , toevallig een eigen topic voor deze set ergens? [EDIT] lees net dat die er niet isrichard schreef: ↑wo 14 sep 2022, 17:28Maar wel beschrijving en foto's:ray5150 schreef: ↑wo 14 sep 2022, 11:53Voor de bovenste : viewtopic.php?t=30879
viewtopic.php?p=2037714#p2037714
Misschien ongepast... zo ja dan haal ik het weg. maar mijn setje van de ZBA dag in Ermelo is te koop. ik wil heel graag mijn cnc verbouwen dus.. tja 
viewtopic.php?t=30918
viewtopic.php?t=30918
Afgelopen zaterdag was ik ook bij de Zelfbouw Luisterdag Midden Nederland. Dat was erg leuk en er waren best veel verschillende soorten concepten. Eigenlijk waren er alleen meerdere monitoren die enigszins vergelijkbaar waren qua concept. Voor mij was de Liionidas open baffle met twee Lii Audio Units, heel herkenbaar qua geluid en speelt alles groots en gemakkelijk af.
Heel apart voor mij waren de omnidirectionele BMR 5 van JaPS en broer. Je kon de gehele zaal rondlopen en het bleef een goed stereobeeld. Diepte en in het hoog kan het misschien beter maar wel vet dat je verder in de gehele ruimte iedereen op een goed stereobeeld kan trakteren. En ook mooi vanwege de aandacht voor de aankleding, zonder 'sok' ziet het er erg industrieel uit.
Aan het einde van de dag waren er mijns inziens twee heel bijzondere systemen. De eerste waren de tonnetjes (no disrespect intended) van Satéfan met Purifiwoofers en Bliesmatweeters. Het meet erg goed en klinkt daarmee tonaal ook geweldig. Nadeel was dat dit systeem net als de Liionidas in een veel te grote zaal speelde dus niet erg vergelijkbaar met thuis. Ik had graag de tonnetjes in een kleinere ruimte gehoord, wie weet bij een volgende luisterdag.
Als laatste was er een klein zolderzaaltje met de magnetostaat met een ribbontweeter van WrineX. In de kleine zaal was het zowel tonaal als ruimtelijk top. De bouwer liet ook mooi zien hoe precies je moet zijn en hoe snel het fout kan gaan. Respect voor het resultaat en alhoewel je zelf nog puntjes op de i wilt zetten zou ik al heel erg tevreden zijn met zo'n resultaat.
Behalve genieten van de creaties heb ik heel veel leuke nieuwe muziek opgestoken en veel tips van Satéfan gekregen. Zelf gebruik ik tegenwoordig ook de bliesmatweeters, Purifi(mid)woofer actief versterkt met MiniDSP dus de tips waren meer dan welkom.
Al met al een luisterdag die naar meer smaakt. De Luisterdag Noord is wat ver weg dus heb ik mijn hoop gevestigd op de Luisterdag Oost-Nederland.
Heel apart voor mij waren de omnidirectionele BMR 5 van JaPS en broer. Je kon de gehele zaal rondlopen en het bleef een goed stereobeeld. Diepte en in het hoog kan het misschien beter maar wel vet dat je verder in de gehele ruimte iedereen op een goed stereobeeld kan trakteren. En ook mooi vanwege de aandacht voor de aankleding, zonder 'sok' ziet het er erg industrieel uit.
Aan het einde van de dag waren er mijns inziens twee heel bijzondere systemen. De eerste waren de tonnetjes (no disrespect intended) van Satéfan met Purifiwoofers en Bliesmatweeters. Het meet erg goed en klinkt daarmee tonaal ook geweldig. Nadeel was dat dit systeem net als de Liionidas in een veel te grote zaal speelde dus niet erg vergelijkbaar met thuis. Ik had graag de tonnetjes in een kleinere ruimte gehoord, wie weet bij een volgende luisterdag.
Als laatste was er een klein zolderzaaltje met de magnetostaat met een ribbontweeter van WrineX. In de kleine zaal was het zowel tonaal als ruimtelijk top. De bouwer liet ook mooi zien hoe precies je moet zijn en hoe snel het fout kan gaan. Respect voor het resultaat en alhoewel je zelf nog puntjes op de i wilt zetten zou ik al heel erg tevreden zijn met zo'n resultaat.
Behalve genieten van de creaties heb ik heel veel leuke nieuwe muziek opgestoken en veel tips van Satéfan gekregen. Zelf gebruik ik tegenwoordig ook de bliesmatweeters, Purifi(mid)woofer actief versterkt met MiniDSP dus de tips waren meer dan welkom.
Al met al een luisterdag die naar meer smaakt. De Luisterdag Noord is wat ver weg dus heb ik mijn hoop gevestigd op de Luisterdag Oost-Nederland.
Wat leuk om te horen!, ben echt in mijn sas wat betreft commentaar ! (ook negatief/opbouwende kritiek) geeft weer een boost om er toch mee verder te gaan ! leuk verslag van alle systemen ! en prachtige foto van het meest rommelige maar knusse zolder kamertjeTabCam schreef: ↑vr 16 sep 2022, 22:36Afgelopen zaterdag was ik ook bij de Zelfbouw Luisterdag Midden Nederland. Dat was erg leuk en er waren best veel verschillende soorten concepten. Eigenlijk waren er alleen meerdere monitoren die enigszins vergelijkbaar waren qua concept. Voor mij was de Liionidas open baffle met twee Lii Audio Units, heel herkenbaar qua geluid en speelt alles groots en gemakkelijk af.
Leuk dat het dat effect heeft. Was ook wel eens 'zat' van "zelfbouwen" (meer Covid-veroorzaakt maar toch) en verschillende zaken hebben mij geholpen. Vooral doorontwikkelien, dus doorzetten, blijven experimenteren en meten gaf mij nieuwe inzichten en bleef ik niet op een net-nog-niet-goed-genoeg oplossing zitten.WrineX schreef: ↑za 17 sep 2022, 5:12Wat leuk om te horen!, ben echt in mijn sas wat betreft commentaar ! (ook negatief/opbouwende kritiek) geeft weer een boost om er toch mee verder te gaan ! leuk verslag van alle systemen ! en prachtige foto van het meest rommelige maar knusse zolder kamertjeik vond de plek top !
Daarnaast ben ik ook naar high end luidsprekers gaan luisteren en alhoewel goede opnames subliem kunnen klinken waren mindere opnames vaak zo slecht dat ik bij de meeste dacht, dat wil ik niet en heb ik thuis beter voor elkaar
Dat herken ik wel, vaak begin ik iets nieuws of een net iets ander ontwerp.en bleef ik niet op een net-nog-niet-goed-genoeg oplossing zitten.
Waardoor ik nog wel eens wil blijven hangen op de "net niet goed genoeg oplossing"
Tot een zeker punt er dan verlies ik mijn interesse
Voordeel is dat wat ik maak meestal overeenkomsten heeft, dus vaak pas ik wel iets toe wat ik geleerd heb van een min puntje in het vorige ontwerp. Des ondanks maak ik soms iets gebaseerd op materialen en dan wil ik nog wel eens iets in de wind slaan wat ik eerder al geleerd had om niet te doen
Probleem wat ik nu vooral heb is dat ik niet precies weet wat ik wil maken.
- Fullrange grote planar met midrange en ribbon ? breed en vrij lang als line source. (nadelen: productie, mijn frees is niet groot genoeg dus moet in etappes)
- Fullrange Planar gebaseerd op een puntbron (kan nooit zo goed zijn als conventionele speakers wat betreft punt bron) maar klinkt bijzonder, is mijn ervaring. gebruikt duurdere magneten en heeft een langere slag. (nadelen : worden vrij breed, zijn wat meer aan de prijs aan materiaal)
- Mid hoog paneel om te gebruiken met dynamisch laag naar keuze crossover 100-150. met tweeter op het folie , Push pull mid of niet? zo ja dan moet het met losse tweeter zoals een ribbon (wat ook zijn nadelen heeft).
Wordt dan een vrij lang maar slank paneel mits de tweeter op het folie mag. (nadelen: productie, mijn frees is niet groot genoeg dus moet in etappes)
- Toch weer eens een monitor speaker met of zonder planar mid en tweeter. potentieel in een simpele tractrix horn. (nadelen veel losse drivers , het vinden van een betaalbare woofer, die voldoet aan een wat lagere efficiency)
teveel opties
Volgens mij zijn er inmiddels diverse zba'ers die je daar graag een handje mee helpen
Deze hierboven heeft mijn voorkeur omdat het zo lekker aansluit op mijn servo/sub bordjes. Die zijn trouwens straks in zo'n opstelling te beluisteren op de komende DAEWrineX schreef: ↑di 20 sep 2022, 16:47- Mid hoog paneel om te gebruiken met dynamisch laag naar keuze crossover 100-150. met tweeter op het folie , Push pull mid of niet? zo ja dan moet het met losse tweeter zoals een ribbon (wat ook zijn nadelen heeft).
Wordt dan een vrij lang maar slank paneel mits de tweeter op het folie mag. (nadelen: productie, mijn frees is niet groot genoeg dus moet in etappes)
Lekker toch.
motoindo schreef: ↑di 20 sep 2022, 17:22Volgens mij zijn er inmiddels diverse zba'ers die je daar graag een handje mee helpen
![]()
Deze hierboven heeft mijn voorkeur omdat het zo lekker aansluit op mijn servo/sub bordjes. Die zijn trouwens straks in zo'n opstelling te beluisteren op de komende DAEWrineX schreef: ↑di 20 sep 2022, 16:47- Mid hoog paneel om te gebruiken met dynamisch laag naar keuze crossover 100-150. met tweeter op het folie , Push pull mid of niet? zo ja dan moet het met losse tweeter zoals een ribbon (wat ook zijn nadelen heeft).
Wordt dan een vrij lang maar slank paneel mits de tweeter op het folie mag. (nadelen: productie, mijn frees is niet groot genoeg dus moet in etappes)![]()
Lekker toch.
Ja ik dacht al dat een mid/tweeter combo meeste vraag naar zou zijn. ook op mijn youtube (probleem is wel efficiëntie, indien passief ge combineert). en zoals we eigenlijk al jaren willen een combo met mfb zou heeerlijk zijn.. ik moet echt eens die woofers gaan gebruiken. wellicht een goede stok achter de deur als ik zon midrange/tweeter maak. ben er nog niet over uit wat betreft hoog. Ribbon is mooi , maar die komt fysiek verder van de mid af (wat de crossover bepaalt) met feriet magneten. en neos zijn me te prijzig. tweeter op het folie werkt in mijn opzichten beter met kleine neos op het staal. nadeel daarvan is een piekje en dipje in het hoog door het metaal. betekend wel 130+- neo magneetjes voor een tweeter per kant
als ik iemand vind om mee te gaan ga ik ze zeker beluisteren op de DAE !
Woon helaas helemaal aan de andere kant van t land 
Joppie de poppie, 12K voor een setje passieve 2.5 weg purifi''s met extern filter of 8K9 met ingebouwd filter. Die actieve tonnetjes van satefan moeten dan toch makkelijk richting de 18K kunnen.
Ze zijn er ook in het wit. Wel een mooie doorsnee van de PTT gevonden:
Is het niet een 2 weg met 2x passief membraam ?motoindo schreef: ↑do 22 sep 2022, 12:25Joppie de poppie, 12K voor een setje passieve 2.5 weg purifi''s met extern filter of 8K9 met ingebouwd filter. Die actieve tonnetjes van satefan moeten dan toch makkelijk richting de 18K kunnen.
wvl_serendipity_962rdbk_med_hr.jpeg
wat een prijzen joh:)
tweeter is deze ? vermoed ik https://www.mundorf.com/audio/en/shop/t ... ?card=1523
pooeeeh 499
vraag me wel af waarom ze een render gebruiken als product foto.. niet zo mooi
18K per stuk dan.motoindo schreef: ↑do 22 sep 2022, 12:25Joppie de poppie, 12K voor een setje passieve 2.5 weg purifi''s met extern filter of 8K9 met ingebouwd filter. Die actieve tonnetjes van satefan moeten dan toch makkelijk richting de 18K kunnen.
ik hoop dat je ze nog een paar keer mee neemt naar een event, of ik moet je eens bezoekensatefan schreef: ↑do 22 sep 2022, 16:0018K per stuk dan.motoindo schreef: ↑do 22 sep 2022, 12:25Joppie de poppie, 12K voor een setje passieve 2.5 weg purifi''s met extern filter of 8K9 met ingebouwd filter. Die actieve tonnetjes van satefan moeten dan toch makkelijk richting de 18K kunnen.
wat als iemand genoeg moed heeft om een van die drivers te voorzien van MFB:) nogal een spannend momentje denk ik, maar als dat de vervorming nog lager maakt dan het al is.... wellicht goud ! of 400 euro in de prullenbak
We gaan de kans krijgen op 27 oktober, als alles goed gaat, hetzelfde wat jij hebt gedaan in februari, en Chris (motoindo) heeft ook wel eens een demo gegeven van setje MFB monitoren.
In Eemnes dan, i.p.v. Barneveld , waar Chris dat heeft gedaan.
En in een kleinere zaal.

In Eemnes dan, i.p.v. Barneveld , waar Chris dat heeft gedaan.
En in een kleinere zaal.
Je bedoelt dat Chris dan een demo van zijn MFB geeft? Leuk Hans! En Hagenezen genoeg die Joppe dan evt. kunnen oppikken en een lift kunnen geven (als ze komen).
Weet ik niks van .. ds23man ?????
Met in het achterhoofd wat ik in Ermelo gehoord heb gaat er slechts een kleine groep zijn die dat verschil gaat horen, helemaal in een huiskamer setting want die zaal was natuurlijk veels te groot om een dergelijk systeem goed te kunnen beoordelen.WrineX schreef: ↑do 22 sep 2022, 16:05wat als iemand genoeg moed heeft om een van die drivers te voorzien van MFB:) nogal een spannend momentje denk ik, maar als dat de vervorming nog lager maakt dan het al is.... wellicht goud ! of 400 euro in de prullenbaknaja hij is altijd nog te gebruiken zonder
Chris is al eens geweest, maar Stefan komt dan met de cilinders, en dan mogelijk dat de achterste Bliesma het spel mee gaat spelen.
Dus echt met z'n vieren het feest vieren, en soort Jan Huygen in de Ton, hoe was dat liedje ook al weer.
https://www.youtube.com/watch?v=K0zLAC9Q1mY
Oh, en Leo mag ook langs komen als hij wil.