ZBA Luisterdag Midden Nederland 10-9-2022

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
dre

Re: ZBA Luisterdag Midden Nederland 10-9-2022

Bericht door dre »

Gelukkig was het all-in ! :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

:lol:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Wat zijn dit voor creaties en is daar een beschrijving van op het forum? :-s
wat is deze 1.jpeg
wat is deze 2.jpeg
ray5150

Bericht door ray5150 »

Voor de bovenste : viewtopic.php?t=30879

Die zuil weet ik niet. is een nieuw forumlid. volgens mij geen bouwtopic van.
richard

Bericht door richard »

ray5150 schreef: wo 14 sep 2022, 11:53

Maar wel beschrijving en foto's:
viewtopic.php?p=2037714#p2037714
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

richard schreef: wo 14 sep 2022, 17:28
ray5150 schreef: wo 14 sep 2022, 11:53

Maar wel beschrijving en foto's:
viewtopic.php?p=2037714#p2037714
OOoh ziet er dik uit , toevallig een eigen topic voor deze set ergens? [EDIT] lees net dat die er niet is :( jammer
dre

Bericht door dre »

Die klonken zeer aangenaam! :goedzo:
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Misschien ongepast... zo ja dan haal ik het weg. maar mijn setje van de ZBA dag in Ermelo is te koop. ik wil heel graag mijn cnc verbouwen dus.. tja :)

viewtopic.php?t=30918
TabCam

Bericht door TabCam »

Afgelopen zaterdag was ik ook bij de Zelfbouw Luisterdag Midden Nederland. Dat was erg leuk en er waren best veel verschillende soorten concepten. Eigenlijk waren er alleen meerdere monitoren die enigszins vergelijkbaar waren qua concept. Voor mij was de Liionidas open baffle met twee Lii Audio Units, heel herkenbaar qua geluid en speelt alles groots en gemakkelijk af.

Heel apart voor mij waren de omnidirectionele BMR 5 van JaPS en broer. Je kon de gehele zaal rondlopen en het bleef een goed stereobeeld. Diepte en in het hoog kan het misschien beter maar wel vet dat je verder in de gehele ruimte iedereen op een goed stereobeeld kan trakteren. En ook mooi vanwege de aandacht voor de aankleding, zonder 'sok' ziet het er erg industrieel uit.

Aan het einde van de dag waren er mijns inziens twee heel bijzondere systemen. De eerste waren de tonnetjes (no disrespect intended) van Satéfan met Purifiwoofers en Bliesmatweeters. Het meet erg goed en klinkt daarmee tonaal ook geweldig. Nadeel was dat dit systeem net als de Liionidas in een veel te grote zaal speelde dus niet erg vergelijkbaar met thuis. Ik had graag de tonnetjes in een kleinere ruimte gehoord, wie weet bij een volgende luisterdag.

Als laatste was er een klein zolderzaaltje met de magnetostaat met een ribbontweeter van WrineX. In de kleine zaal was het zowel tonaal als ruimtelijk top. De bouwer liet ook mooi zien hoe precies je moet zijn en hoe snel het fout kan gaan. Respect voor het resultaat en alhoewel je zelf nog puntjes op de i wilt zetten zou ik al heel erg tevreden zijn met zo'n resultaat.

Behalve genieten van de creaties heb ik heel veel leuke nieuwe muziek opgestoken en veel tips van Satéfan gekregen. Zelf gebruik ik tegenwoordig ook de bliesmatweeters, Purifi(mid)woofer actief versterkt met MiniDSP dus de tips waren meer dan welkom.

Al met al een luisterdag die naar meer smaakt. De Luisterdag Noord is wat ver weg dus heb ik mijn hoop gevestigd op de Luisterdag Oost-Nederland.
Bijlagen
839C09AB-285A-40DB-9EC9-050AC5E8847A.jpeg
EE29631D-2645-4BC1-990F-BCE4E7C79B7B.jpeg
6FB6887E-1BEF-4BBD-A00B-46823AAB70A9.jpeg
9139E522-6D50-4DBA-AEE2-2BFC5AE18C37.jpeg
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

TabCam schreef: vr 16 sep 2022, 22:36
Afgelopen zaterdag was ik ook bij de Zelfbouw Luisterdag Midden Nederland. Dat was erg leuk en er waren best veel verschillende soorten concepten. Eigenlijk waren er alleen meerdere monitoren die enigszins vergelijkbaar waren qua concept. Voor mij was de Liionidas open baffle met twee Lii Audio Units, heel herkenbaar qua geluid en speelt alles groots en gemakkelijk af.

Heel apart voor mij waren de omnidirectionele BMR 5 van JaPS en broer. Je kon de gehele zaal rondlopen en het bleef een goed stereobeeld. Diepte en in het hoog kan het misschien beter maar wel vet dat je verder in de gehele ruimte iedereen op een goed stereobeeld kan trakteren. En ook mooi vanwege de aandacht voor de aankleding, zonder 'sok' ziet het er erg industrieel uit.

Aan het einde van de dag waren er mijns inziens twee heel bijzondere systemen. De eerste waren de tonnetjes (no disrespect intended) van Satéfan met Purifiwoofers en Bliesmatweeters. Het meet erg goed en klinkt daarmee tonaal ook geweldig. Nadeel was dat dit systeem net als de Liionidas in een veel te grote zaal speelde dus niet erg vergelijkbaar met thuis. Ik had graag de tonnetjes in een kleinere ruimte gehoord, wie weet bij een volgende luisterdag.

Als laatste was er een klein zolderzaaltje met de magnetostaat met een ribbontweeter van WrineX. In de kleine zaal was het zowel tonaal als ruimtelijk top. De bouwer liet ook mooi zien hoe precies je moet zijn en hoe snel het fout kan gaan. Respect voor het resultaat en alhoewel je zelf nog puntjes op de i wilt zetten zou ik al heel erg tevreden zijn met zo'n resultaat.

Behalve genieten van de creaties heb ik heel veel leuke nieuwe muziek opgestoken en veel tips van Satéfan gekregen. Zelf gebruik ik tegenwoordig ook de bliesmatweeters, Purifi(mid)woofer actief versterkt met MiniDSP dus de tips waren meer dan welkom.

Al met al een luisterdag die naar meer smaakt. De Luisterdag Noord is wat ver weg dus heb ik mijn hoop gevestigd op de Luisterdag Oost-Nederland.
Wat leuk om te horen!, ben echt in mijn sas wat betreft commentaar ! (ook negatief/opbouwende kritiek) geeft weer een boost om er toch mee verder te gaan ! leuk verslag van alle systemen ! en prachtige foto van het meest rommelige maar knusse zolder kamertje :) ik vond de plek top !
TabCam

Bericht door TabCam »

WrineX schreef: za 17 sep 2022, 5:12
Wat leuk om te horen!, ben echt in mijn sas wat betreft commentaar ! (ook negatief/opbouwende kritiek) geeft weer een boost om er toch mee verder te gaan ! leuk verslag van alle systemen ! en prachtige foto van het meest rommelige maar knusse zolder kamertje :) ik vond de plek top !
Leuk dat het dat effect heeft. Was ook wel eens 'zat' van "zelfbouwen" (meer Covid-veroorzaakt maar toch) en verschillende zaken hebben mij geholpen. Vooral doorontwikkelien, dus doorzetten, blijven experimenteren en meten gaf mij nieuwe inzichten en bleef ik niet op een net-nog-niet-goed-genoeg oplossing zitten.

Daarnaast ben ik ook naar high end luidsprekers gaan luisteren en alhoewel goede opnames subliem kunnen klinken waren mindere opnames vaak zo slecht dat ik bij de meeste dacht, dat wil ik niet en heb ik thuis beter voor elkaar :sure: . Dat geeft rust, alleen TAD heeft die balans goed begrepen. Nu is het zover dat ik me besef dat ik met mijn MyMidFisetje toch dagelijks geniet van de muziek zonder dat het beter moet.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

en bleef ik niet op een net-nog-niet-goed-genoeg oplossing zitten.
Dat herken ik wel, vaak begin ik iets nieuws of een net iets ander ontwerp.
Waardoor ik nog wel eens wil blijven hangen op de "net niet goed genoeg oplossing" :) nieuw ontwerp voelt vaak als een nieuwe ronde nieuwe kansen. Vaak weinig behoefte om jaren aan het zelfde ontwerp te klooien. noem het ongeduld of ik heb enorm behoefte aan dat eerste moment dat je er mee kunt gaan spelen, klooien en luisteren.
Tot een zeker punt er dan verlies ik mijn interesse :(
Voordeel is dat wat ik maak meestal overeenkomsten heeft, dus vaak pas ik wel iets toe wat ik geleerd heb van een min puntje in het vorige ontwerp. Des ondanks maak ik soms iets gebaseerd op materialen en dan wil ik nog wel eens iets in de wind slaan wat ik eerder al geleerd had om niet te doen :) ach ja...

Probleem wat ik nu vooral heb is dat ik niet precies weet wat ik wil maken.

- Fullrange grote planar met midrange en ribbon ? breed en vrij lang als line source. (nadelen: productie, mijn frees is niet groot genoeg dus moet in etappes)

- Fullrange Planar gebaseerd op een puntbron (kan nooit zo goed zijn als conventionele speakers wat betreft punt bron) maar klinkt bijzonder, is mijn ervaring. gebruikt duurdere magneten en heeft een langere slag. (nadelen : worden vrij breed, zijn wat meer aan de prijs aan materiaal)

- Mid hoog paneel om te gebruiken met dynamisch laag naar keuze crossover 100-150. met tweeter op het folie , Push pull mid of niet? zo ja dan moet het met losse tweeter zoals een ribbon (wat ook zijn nadelen heeft).
Wordt dan een vrij lang maar slank paneel mits de tweeter op het folie mag. (nadelen: productie, mijn frees is niet groot genoeg dus moet in etappes)

- Toch weer eens een monitor speaker met of zonder planar mid en tweeter. potentieel in een simpele tractrix horn. (nadelen veel losse drivers , het vinden van een betaalbare woofer, die voldoet aan een wat lagere efficiency)

teveel opties :)
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

WrineX schreef: di 20 sep 2022, 16:47
Volgens mij zijn er inmiddels diverse zba'ers die je daar graag een handje mee helpen
:proost:
- Mid hoog paneel om te gebruiken met dynamisch laag naar keuze crossover 100-150. met tweeter op het folie , Push pull mid of niet? zo ja dan moet het met losse tweeter zoals een ribbon (wat ook zijn nadelen heeft).
Wordt dan een vrij lang maar slank paneel mits de tweeter op het folie mag. (nadelen: productie, mijn frees is niet groot genoeg dus moet in etappes)
Deze hierboven heeft mijn voorkeur omdat het zo lekker aansluit op mijn servo/sub bordjes. Die zijn trouwens straks in zo'n opstelling te beluisteren op de komende DAE :goeie:
Lekker toch.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

motoindo schreef: di 20 sep 2022, 17:22
Volgens mij zijn er inmiddels diverse zba'ers die je daar graag een handje mee helpen
:proost:
Deze hierboven heeft mijn voorkeur omdat het zo lekker aansluit op mijn servo/sub bordjes. Die zijn trouwens straks in zo'n opstelling te beluisteren op de komende DAE :goeie:
Lekker toch.

Ja ik dacht al dat een mid/tweeter combo meeste vraag naar zou zijn. ook op mijn youtube (probleem is wel efficiëntie, indien passief ge combineert). en zoals we eigenlijk al jaren willen een combo met mfb zou heeerlijk zijn.. ik moet echt eens die woofers gaan gebruiken. wellicht een goede stok achter de deur als ik zon midrange/tweeter maak. ben er nog niet over uit wat betreft hoog. Ribbon is mooi , maar die komt fysiek verder van de mid af (wat de crossover bepaalt) met feriet magneten. en neos zijn me te prijzig. tweeter op het folie werkt in mijn opzichten beter met kleine neos op het staal. nadeel daarvan is een piekje en dipje in het hoog door het metaal. betekend wel 130+- neo magneetjes voor een tweeter per kant :) lekker plakken !!

als ik iemand vind om mee te gaan ga ik ze zeker beluisteren op de DAE !
TabCam

Bericht door TabCam »

Woon helaas helemaal aan de andere kant van t land :hide:
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Joppie de poppie, 12K voor een setje passieve 2.5 weg purifi''s met extern filter of 8K9 met ingebouwd filter. Die actieve tonnetjes van satefan moeten dan toch makkelijk richting de 18K kunnen.
wvl_serendipity_962rdbk_med_hr.jpeg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het ziet er i.i.g. wel erg spooky uit :sure:
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Pjotr schreef: do 22 sep 2022, 12:45
Het ziet er i.i.g. wel erg spooky uit :sure:
Ze zijn er ook in het wit. Wel een mooie doorsnee van de PTT gevonden:
Bijlagen
loudspeaker-motor-cutout_med_hr.jpeg
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

motoindo schreef: do 22 sep 2022, 12:25
Joppie de poppie, 12K voor een setje passieve 2.5 weg purifi''s met extern filter of 8K9 met ingebouwd filter. Die actieve tonnetjes van satefan moeten dan toch makkelijk richting de 18K kunnen.

Is het niet een 2 weg met 2x passief membraam ?
wat een prijzen joh:)

tweeter is deze ? vermoed ik https://www.mundorf.com/audio/en/shop/t ... ?card=1523

pooeeeh 499 :)

vraag me wel af waarom ze een render gebruiken als product foto.. niet zo mooi :) zal wel kosten dingetje zijn net als elke auto reclame.. zit je te kijken naar een animatie. best raar als je iemand wil overhalen om een product te kopen
satefan

Bericht door satefan »

18K per stuk dan.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

satefan schreef: do 22 sep 2022, 16:00

18K per stuk dan.
ik hoop dat je ze nog een paar keer mee neemt naar een event, of ik moet je eens bezoeken :) ben benieuwd!! nog nooit een 18 k speaker beluisterd ;)

wat als iemand genoeg moed heeft om een van die drivers te voorzien van MFB:) nogal een spannend momentje denk ik, maar als dat de vervorming nog lager maakt dan het al is.... wellicht goud ! of 400 euro in de prullenbak :) naja hij is altijd nog te gebruiken zonder
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

We gaan de kans krijgen op 27 oktober, als alles goed gaat, hetzelfde wat jij hebt gedaan in februari, en Chris (motoindo) heeft ook wel eens een demo gegeven van setje MFB monitoren.

In Eemnes dan, i.p.v. Barneveld , waar Chris dat heeft gedaan.
En in een kleinere zaal. :| :kwijl:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Je bedoelt dat Chris dan een demo van zijn MFB geeft? Leuk Hans! En Hagenezen genoeg die Joppe dan evt. kunnen oppikken en een lift kunnen geven (als ze komen).
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Pjotr schreef: do 22 sep 2022, 16:56
Je bedoelt dat Chris dan een demo van zijn MFB geeft? Leuk Hans! En Hagenezen genoeg die Joppe dan evt. kunnen oppikken en een lift kunnen geven (als ze komen).
Weet ik niks van .. ds23man ?????
WrineX schreef: do 22 sep 2022, 16:05
wat als iemand genoeg moed heeft om een van die drivers te voorzien van MFB:) nogal een spannend momentje denk ik, maar als dat de vervorming nog lager maakt dan het al is.... wellicht goud ! of 400 euro in de prullenbak :) naja hij is altijd nog te gebruiken zonder
Met in het achterhoofd wat ik in Ermelo gehoord heb gaat er slechts een kleine groep zijn die dat verschil gaat horen, helemaal in een huiskamer setting want die zaal was natuurlijk veels te groot om een dergelijk systeem goed te kunnen beoordelen.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef: do 22 sep 2022, 16:56
Chris is al eens geweest, maar Stefan komt dan met de cilinders, en dan mogelijk dat de achterste Bliesma het spel mee gaat spelen.

Dus echt met z'n vieren het feest vieren, en soort Jan Huygen in de Ton, hoe was dat liedje ook al weer. :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=K0zLAC9Q1mY
Oh, en Leo mag ook langs komen als hij wil. :goeie:
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”