Je kunt wel zien dat je flink wat ervaring hebt met boxen bouwen
Isis, een vloerstaander met ScanSpeak units
Moderator: Beheerdersteam
Het best kun je daarvoor een paar lange, dikke stroken MDF laten zagen, want de rand van een complete (bouwmarkt) plaat is soms niet perfect recht. Verder gebuik ik een frees het fineer gelijk te maken met de rand van het MDF. Zo kun je dezelfde stroken MDF eindeloos gebruiken. Bij schaven/schuren neem je al snel ook het MDF mee, waardoor die ook niet meer kaarsrecht is.Wowly schreef:is idd erg moeilijk met de nerf, dat probleem had ik ook bij het testen.
Een goede manier is de fineerstukken tussen twee platen te klemmen en deze dan af te schaven of schuren, evt snijden.
Wel er voor zorgen dat je een rechte zijde van de platen gebruikt natuurlijk
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op za 02 jul 2005, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed dat je dat noemt... Je moet de planken op elkaar klemmen like no plank has been klemmed beforeEdo schreef:Daar had ik nog niet aan gedacht om de frees te gebruiken. Die 2 dikke MDF planken gebruikte ik al, maar dat van die frees is een goed idee.
Hoe gaat dat met eventueel versplinteren o.i.d.? Geen last van?
Ik houd m'n frezen apart voor verschillende doeleinden: een aantal voor het lompe MDF werk en andere mishandeling zoals trespa (gewoon goedkope prul hiervoor aanschaffen, wel hardmetaal, want freesjes slijten vrij snel in MDF) en een paar uitsluitend voor 'zacht precisiewerk', zodat ze optimaal scherp blijven.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Goed punt !!!DIY_Freak schreef:Ik houd m'n frezen apart voor verschillende doeleinden: een aantal voor het lompe MDF werk en andere mishandeling zoals trespa (gewoon goedkope prul hiervoor aanschaffen, wel hardmetaal, want freesjes slijten vrij snel in MDF) en een paar uitsluitend voor 'zacht precisiewerk', zodat ze optimaal scherp blijven.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Jammer van de regen nu, dus buiten schuren en lakken zit er even niet in nu, maar hieronder nog wat foto's.
Het eindresultaat..De magneetjes onder het fineer werken perfect. Niet te zien en toch het front op z'n plaats houden.

Dan paar kleine scheurtjes in het fineer. Door gebruik van licht eiken kneedbaar hout (gupa) zijn ze perfect weg te werken. Dit kneedbaar hout is na het lakken totaal niet te zien en is er in verschilende kleuren, dus ook bij gebruik van ander fineer prima te gebruiken.
Hieronder voor en na het gebruik van Gupa.


Bij deze kleine scheurtjes gewoon wat gupa op je vingertop doen en inwrijven. Even laten drogen (zo droog dat spul) en klein schuurpapiertje het overtollige wegschuren.
Het eindresultaat..De magneetjes onder het fineer werken perfect. Niet te zien en toch het front op z'n plaats houden.

Dan paar kleine scheurtjes in het fineer. Door gebruik van licht eiken kneedbaar hout (gupa) zijn ze perfect weg te werken. Dit kneedbaar hout is na het lakken totaal niet te zien en is er in verschilende kleuren, dus ook bij gebruik van ander fineer prima te gebruiken.
Hieronder voor en na het gebruik van Gupa.


Bij deze kleine scheurtjes gewoon wat gupa op je vingertop doen en inwrijven. Even laten drogen (zo droog dat spul) en klein schuurpapiertje het overtollige wegschuren.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Zoiets heb ik toegepast bij het fineren van het filter, maar dan de lak in het kiertje brengen en dan schuren. Ging erg goed.richard schreef:Scheurtjes worden ook wel herstelt door fijn schuurstof te mengen met wat blanke lak en met deze pasta de kiertjes te vullen. De kleur komt dan ook 100% overeen.
Maar het resultaat mag er beslist wel zijn: het ziet er erg professioneel uit.
Die pasta ervan maken gaat ook erg goed. Gupa is eigelijk net zoiets. Is Eiken schuursel met soort van oplosmiddel.
Beide methode dus getest en wil je echt geen kleurverschil is de methode van Richard het best.
Nu is licht eiken een erg makkelijke kleur en gupa werkt hier ook erg goed qua kleur.
Laatst gewijzigd door Edo op za 02 jul 2005, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- ome subtilieco
- Berichten: 316
- Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
- Locatie: poortugaal
@ Edo
Ik ben erg benieuwd naar de "facet"-look zou je misschien een close up kunnen maken ?
En die magneetjes zijn erg "stealth".
ik weet dat Kef ook een soort gelijk systeem had en sommige mensen niet zo blij waren toen ze hun speakers naast de tv plaatste
Dit weer houd mij ook om voor mijn pc speakers dit systeem te gebruiken
Ik ben erg benieuwd naar de "facet"-look zou je misschien een close up kunnen maken ?
En die magneetjes zijn erg "stealth".
ik weet dat Kef ook een soort gelijk systeem had en sommige mensen niet zo blij waren toen ze hun speakers naast de tv plaatste
Dit weer houd mij ook om voor mijn pc speakers dit systeem te gebruiken
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Zal ik van de week even doen (die foto's maken).ome subtilieco schreef:@ Edo
Ik ben erg benieuwd naar de "facet"-look zou je misschien een close up kunnen maken ?
En die magneetjes zijn erg "stealth".
ik weet dat Kef ook een soort gelijk systeem had en sommige mensen niet zo blij waren toen ze hun speakers naast de tv plaatste
Dit weer houd mij ook om voor mijn pc speakers dit systeem te gebruiken
Wat betreft die magneetjes (en alle magneten in de kast) moet je inderdaad wel oppassen. Kan flink je beeld "kleuren"..
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Waarschijnlijk vocht van de lijm en een iets te hete strijkbout. Door de warmte krimpt het geheel iets schat ik zo in waardoor er kleine scheurtjes ontstaan. Denk als de strijkbout wat minder heet staat dat het goed gaat. Bij het filter gebeurde dit niet.Waarom kwamen die scheurtjes er eigenlijk in? weet je dat?
Blijft erg goed zitten. Een magneet met een plaatje ijzer gaat schuiven. Twee magneten tegenover elkaar blijven perfect tegenover elkaar zitten. Neem maar eenst twee speakers en probeer ze met de magneten scheef tegen elkaar te zetten. Doordat er 10 magneten per kast gebruikt zijn blijft alles erg lekker op z'n plaats.Hoe goed blijft het frame zitten als je er zijwaarts tegenaanduwt? Verschuift het gemakkelijk?
Ik zat te denken aan zoiets:Edo, je gaat volgende keer met een wel heel spectaculair ontwerp op de proppen moeten komen om nog indruk op ons te kunnen maken

De Chario Millenium Grand. (eerst maar eens kijken wat de vrouw er van vind want hij's wel erg groot....
Of ieta a-la Usher:

Vond ik ook erg mooi.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Jawel hoor. Hij gaat het doen ook!!Edo schreef:Ik zat te denken aan zoiets:Edo, je gaat volgende keer met een wel heel spectaculair ontwerp op de proppen moeten komen om nog indruk op ons te kunnen maken
De Chario Millenium Grand. (eerst maar eens kijken wat de vrouw er van vind want hij's wel erg groot....)
Of ieta a-la Usher:
Vond ik ook erg mooi.
Die Chario's zien er wel indrukwekkend uit.
De Ushers zien er wat beschaafder uit, maar daarom niet minder mooi.
Die Ushers zijn idd erg mooi. Beetje sonus faber-style. De nieuwste sf's zijn qua kastvorm redelijk makkelijk te maken. Gewoon een vierkant kastje wat achter wat taps toeloopt. Tegen de zijkanten een grote plank monteren en deze in de elliptische vorm schuren. Wat lijntje van voor naar achteren frzen en klaar.

Hier maar ff de sub gepakt voor het voorbeeld....

Hier maar ff de sub gepakt voor het voorbeeld....
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Uscher / Sonus Faber...ach...gaat om het idee..haha.
Nee nabouwen is best lastig, vooral deze jongens. Maar dat gaat het niet worden allemaal. De look/vorm zal waarschijnlijk iets als de Chario worden, maar dan kleiner zodat het meer in de Nederlands huikamer (slaapkamer) kan staan. Een aanzienlijk goedkoper dan het orgineel vrees ik. Maar ideeen staan op papier dus daarover later meer.
Eerst die Isis maar eens afmaken.
Nee nabouwen is best lastig, vooral deze jongens. Maar dat gaat het niet worden allemaal. De look/vorm zal waarschijnlijk iets als de Chario worden, maar dan kleiner zodat het meer in de Nederlands huikamer (slaapkamer) kan staan. Een aanzienlijk goedkoper dan het orgineel vrees ik. Maar ideeen staan op papier dus daarover later meer.
Eerst die Isis maar eens afmaken.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Da's vaak zo toch? Met Isis ben ik in december vorig jaar begonnen. Units zoeken/vergelijken. Kast idee verzinnen etc etc. Dit kost best wel een tijdje. De bouw valt wel mee, maar het ontwerpen vanuit niets is best een tijdrovend werkje.
Zoals het er nu uitziet wordt het een kruising van de Isis en de Sonus Faber Amati.
Zoals het er nu uitziet wordt het een kruising van de Isis en de Sonus Faber Amati.

