Isis, een vloerstaander met ScanSpeak units

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Zow wat gaat dat ontzettend mooi worden zeg Edo!

Je kunt wel zien dat je flink wat ervaring hebt met boxen bouwen 8)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nu nog bij daglicht morgen bekijken.... :)

Maar nu (00:35 uur) biertje...morgen weer verder. Fineer zit erop.
Morgen met Gupa paar kleine dingen opknappen en schuren. Dan paar dagen laten uitharden en dan lakken.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Edo schreef:
WOW..da's leuk zeg, zo'n fineerzoldertje giga vol met de meest vreemde en mooie fineer soorten....
Mooi hè :D
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Wowly schreef:
is idd erg moeilijk met de nerf, dat probleem had ik ook bij het testen.

Een goede manier is de fineerstukken tussen twee platen te klemmen en deze dan af te schaven of schuren, evt snijden.
Wel er voor zorgen dat je een rechte zijde van de platen gebruikt natuurlijk :wink:
Het best kun je daarvoor een paar lange, dikke stroken MDF laten zagen, want de rand van een complete (bouwmarkt) plaat is soms niet perfect recht. Verder gebuik ik een frees het fineer gelijk te maken met de rand van het MDF. Zo kun je dezelfde stroken MDF eindeloos gebruiken. Bij schaven/schuren neem je al snel ook het MDF mee, waardoor die ook niet meer kaarsrecht is.
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op za 02 jul 2005, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Daar had ik nog niet aan gedacht om de frees te gebruiken. Die 2 dikke MDF planken gebruikte ik al, maar dat van die frees is een goed idee.
Hoe gaat dat met eventueel versplinteren o.i.d.? Geen last van?
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Edo schreef:
Daar had ik nog niet aan gedacht om de frees te gebruiken. Die 2 dikke MDF planken gebruikte ik al, maar dat van die frees is een goed idee.
Hoe gaat dat met eventueel versplinteren o.i.d.? Geen last van?
Goed dat je dat noemt... Je moet de planken op elkaar klemmen like no plank has been klemmed before :shock: ;) Verder een goed scherp freesje, maximaal toerental en de frees heel langzaam langs de lat halen, dan kan het niet misgaan.
Ik houd m'n frezen apart voor verschillende doeleinden: een aantal voor het lompe MDF werk en andere mishandeling zoals trespa (gewoon goedkope prul hiervoor aanschaffen, wel hardmetaal, want freesjes slijten vrij snel in MDF) en een paar uitsluitend voor 'zacht precisiewerk', zodat ze optimaal scherp blijven.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

DIY_Freak schreef:
Ik houd m'n frezen apart voor verschillende doeleinden: een aantal voor het lompe MDF werk en andere mishandeling zoals trespa (gewoon goedkope prul hiervoor aanschaffen, wel hardmetaal, want freesjes slijten vrij snel in MDF) en een paar uitsluitend voor 'zacht precisiewerk', zodat ze optimaal scherp blijven.
Goed punt !!!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jammer van de regen nu, dus buiten schuren en lakken zit er even niet in nu, maar hieronder nog wat foto's.
Het eindresultaat..De magneetjes onder het fineer werken perfect. Niet te zien en toch het front op z'n plaats houden.

Afbeelding

Dan paar kleine scheurtjes in het fineer. Door gebruik van licht eiken kneedbaar hout (gupa) zijn ze perfect weg te werken. Dit kneedbaar hout is na het lakken totaal niet te zien en is er in verschilende kleuren, dus ook bij gebruik van ander fineer prima te gebruiken.
Hieronder voor en na het gebruik van Gupa.

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze kleine scheurtjes gewoon wat gupa op je vingertop doen en inwrijven. Even laten drogen (zo droog dat spul) en klein schuurpapiertje het overtollige wegschuren.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Scheurtjes worden ook wel herstelt door fijn schuurstof te mengen met wat blanke lak en met deze pasta de kiertjes te vullen. De kleur komt dan ook 100% overeen.

Maar het resultaat mag er beslist wel zijn: het ziet er erg professioneel uit.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

richard schreef:
Scheurtjes worden ook wel herstelt door fijn schuurstof te mengen met wat blanke lak en met deze pasta de kiertjes te vullen. De kleur komt dan ook 100% overeen.

Maar het resultaat mag er beslist wel zijn: het ziet er erg professioneel uit.
Zoiets heb ik toegepast bij het fineren van het filter, maar dan de lak in het kiertje brengen en dan schuren. Ging erg goed.
Die pasta ervan maken gaat ook erg goed. Gupa is eigelijk net zoiets. Is Eiken schuursel met soort van oplosmiddel.

Beide methode dus getest en wil je echt geen kleurverschil is de methode van Richard het best.
Nu is licht eiken een erg makkelijke kleur en gupa werkt hier ook erg goed qua kleur.
Laatst gewijzigd door Edo op za 02 jul 2005, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ondertussen schuren checken en nog eens schuren de eerste laklaag erop. Ging sneller dan verwacht.

Afbeelding
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Heel mooi (al hou ik niet van eiken) :)

Het geheel lijkt een stuk massiever geworden zo. Het is altijd weer facineerend te zien hoe je die scheurtjes weg krijgt. Als je het niet weet, zie je het gewoon niet!
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

@ Edo
Ik ben erg benieuwd naar de "facet"-look zou je misschien een close up kunnen maken ?

En die magneetjes zijn erg "stealth".
ik weet dat Kef ook een soort gelijk systeem had en sommige mensen niet zo blij waren toen ze hun speakers naast de tv plaatste 8)
Dit weer houd mij ook om voor mijn pc speakers dit systeem te gebruiken
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

ome subtilieco schreef:
@ Edo
Ik ben erg benieuwd naar de "facet"-look zou je misschien een close up kunnen maken ?

En die magneetjes zijn erg "stealth".
ik weet dat Kef ook een soort gelijk systeem had en sommige mensen niet zo blij waren toen ze hun speakers naast de tv plaatste 8)
Dit weer houd mij ook om voor mijn pc speakers dit systeem te gebruiken
Zal ik van de week even doen (die foto's maken).
Wat betreft die magneetjes (en alle magneten in de kast) moet je inderdaad wel oppassen. Kan flink je beeld "kleuren".. :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

heel mooi!!! Mooi gedaan met de Gupa. Waarom kwamen die scheurtjes er eigenlijk in? weet je dat?

Hoe goed blijft het frame zitten als je er zijwaarts tegenaanduwt? Verschuift het gemakkelijk?

Ik zie dat je ze nu eens af wil maken (get it over with) :D
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Edo, je gaat volgende keer met een wel heel spectaculair ontwerp op de proppen moeten komen om nog indruk op ons te kunnen maken. :wink: :D

Prachtig werk!!
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Edo, het ziet er fantastich uit. Maar ik laat het niet aan mijn vriendin zien, want dan moet ik het ook maken voor mijn Proteus Jr. :?
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Edo schreef:
Afbeelding
Echt schitterend!!! =D>
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Waarom kwamen die scheurtjes er eigenlijk in? weet je dat?
Waarschijnlijk vocht van de lijm en een iets te hete strijkbout. Door de warmte krimpt het geheel iets schat ik zo in waardoor er kleine scheurtjes ontstaan. Denk als de strijkbout wat minder heet staat dat het goed gaat. Bij het filter gebeurde dit niet.

Hoe goed blijft het frame zitten als je er zijwaarts tegenaanduwt? Verschuift het gemakkelijk?
Blijft erg goed zitten. Een magneet met een plaatje ijzer gaat schuiven. Twee magneten tegenover elkaar blijven perfect tegenover elkaar zitten. Neem maar eenst twee speakers en probeer ze met de magneten scheef tegen elkaar te zetten. Doordat er 10 magneten per kast gebruikt zijn blijft alles erg lekker op z'n plaats.

Edo, je gaat volgende keer met een wel heel spectaculair ontwerp op de proppen moeten komen om nog indruk op ons te kunnen maken
Ik zat te denken aan zoiets:

Afbeelding

De Chario Millenium Grand. (eerst maar eens kijken wat de vrouw er van vind want hij's wel erg groot.... :? )

Of ieta a-la Usher:

Afbeelding

Vond ik ook erg mooi.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Edo schreef:
Of ieta a-la Usher:

Afbeelding

Vond ik ook erg mooi.
Ehh, je bedoelt, Sonus Fabar jatwerk ;) Blijft wel mooi :)

Maareh, waarom moet men altijd wat namaken? Probeer ook eens zelf wat te verzinnen, hoeft zeker niet minder mooi te zijn hoor!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Edo schreef:
Edo, je gaat volgende keer met een wel heel spectaculair ontwerp op de proppen moeten komen om nog indruk op ons te kunnen maken
Ik zat te denken aan zoiets:

Afbeelding

De Chario Millenium Grand. (eerst maar eens kijken wat de vrouw er van vind want hij's wel erg groot.... :? )

Of ieta a-la Usher:

Afbeelding

Vond ik ook erg mooi.
Jawel hoor. Hij gaat het doen ook!!
Die Chario's zien er wel indrukwekkend uit.
De Ushers zien er wat beschaafder uit, maar daarom niet minder mooi.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Die Ushers zijn idd erg mooi. Beetje sonus faber-style. De nieuwste sf's zijn qua kastvorm redelijk makkelijk te maken. Gewoon een vierkant kastje wat achter wat taps toeloopt. Tegen de zijkanten een grote plank monteren en deze in de elliptische vorm schuren. Wat lijntje van voor naar achteren frzen en klaar.

Afbeelding
Hier maar ff de sub gepakt voor het voorbeeld....
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Uscher / Sonus Faber...ach...gaat om het idee..haha.
Nee nabouwen is best lastig, vooral deze jongens. Maar dat gaat het niet worden allemaal. De look/vorm zal waarschijnlijk iets als de Chario worden, maar dan kleiner zodat het meer in de Nederlands huikamer (slaapkamer) kan staan. Een aanzienlijk goedkoper dan het orgineel vrees ik. Maar ideeen staan op papier dus daarover later meer.
Eerst die Isis maar eens afmaken.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hahahahahaha!!

Hij heeft de ene nog niet af of hij gaat al aan de andere beginnen!!!

Ik ben al blij als ik de mijne af krijg! :D

Edo, je bent een echt top-diy-er
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Da's vaak zo toch? Met Isis ben ik in december vorig jaar begonnen. Units zoeken/vergelijken. Kast idee verzinnen etc etc. Dit kost best wel een tijdje. De bouw valt wel mee, maar het ontwerpen vanuit niets is best een tijdrovend werkje.
Zoals het er nu uitziet wordt het een kruising van de Isis en de Sonus Faber Amati.
Gesloten