+8,43
Liionidas Active ombouw
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Liionidas Active ombouw
Leon had zeker wel de mogelijkheid om te meten en deed dat ook als ik het goed heb, hij zette er alleen geen plaatjes van online omdat hij de daaropvolgende discussie wou vermijden - die dan toch kwam - en hij deed veel op ervaring en gehoor.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Liionidas Active ombouw
Leon deed de parameters van woofers meten om aan de hand daarvan de juiste behuizing te kunnen bouwen, de filtering van meerweg systemen ging echter op het gehoor, daar kwamen geen metingen aan te pas.
Re: Liionidas Active ombouw
Ik kan best wel meten en weet er ook wel iets van Maar er zijn hier mensen die er beroepsmatig mee bezig zijn En soms zitten daar lui tussen die iemand graag onder uit schoffelen
En ik vermoed dat Leon die een keer ontmoet heeft in zijn hobby
Ik heb die ervaring ook opgedaan toen ik op HF mijn eerste HF versterker bouwde en veel dingen fout heb gedaan , maar eind van het lied was dat ik Belgie en Nederland maar zat van die dingen Heathkit SB1000 SB220 Drake L4 L7 netjes gerepareerd heb die opgegeven waren waren en mensen er mee geholpen heb , omdat ik mezelf alles geleerd had En ben nog steeds geen echte electronic-us
Maar sommige dingen kon ik door volharding en heel veel proberen ervaring opdoen toch begrijpen
Zomaar een gedachte die hier bij mij op kwam
En ik vermoed dat Leon die een keer ontmoet heeft in zijn hobby
Ik heb die ervaring ook opgedaan toen ik op HF mijn eerste HF versterker bouwde en veel dingen fout heb gedaan , maar eind van het lied was dat ik Belgie en Nederland maar zat van die dingen Heathkit SB1000 SB220 Drake L4 L7 netjes gerepareerd heb die opgegeven waren waren en mensen er mee geholpen heb , omdat ik mezelf alles geleerd had En ben nog steeds geen echte electronic-us
Maar sommige dingen kon ik door volharding en heel veel proberen ervaring opdoen toch begrijpen
Zomaar een gedachte die hier bij mij op kwam
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Liionidas Active ombouw
Ik kon het altijd prima vinden met Leon. 
Maar weer even ontopic, je wilt precies hetzelfde hebben als het passive filter, maar dan actief?
Maar weer even ontopic, je wilt precies hetzelfde hebben als het passive filter, maar dan actief?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Liionidas Active ombouw
Leon was een goede vent. Ik kwam graag bij hem over de vloer en we deden regelmatig leuke zaken met elkaar. Ik mocht graag naar zijn creaties luisteren.
Ik vind het dan ook leuk dat Hardbats deze luidsprekers onderhanden gaat nemen en ik ben benieuwd naar het resultaat.
Ik ga dit dan ook volgen.
Ik vind het dan ook leuk dat Hardbats deze luidsprekers onderhanden gaat nemen en ik ben benieuwd naar het resultaat.
Ik ga dit dan ook volgen.
Re: Liionidas Active ombouw
Het filter hoeft zeker niet hetzelfde te zijn, ik wil het zo goed mogelijk hebben. Daarbij wil ik dit doen met de Platinum-10 die leon nooit gezien of gehoord heeft en ook niet werkt met zijn filter.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Liionidas Active ombouw
Ik vind het ook interessant om me hiermee bezig te houden.
De simulaties van het passieve filter heb ik gedaan, evenals metingen. Die heb ik grotendeels voor mezelf gehouden want er zijn een hoop dingen die misgaan in het Liionidas filter. Ik heb wel vragen gesteld, maar zoals bekend was Leon daar niet gecharmeerd van. Ik mocht wel mijn eigen topic starten, en ondanks dat ik alles exact gedaan had zoals hij het ontworpen had bleef het niet echt bespreekbaar. Een ander topic starten zonder reacties van Leon vond ik zinloos, dus nooit gedaan.
Ik heb de Liionidas staan met W-15 en Fast-8 en het passieve filter.
In Boxsim heb ik het filter gesimuleerd en de praktijk is dat het vrijwel niet uitmaakt hoe je de units aansluit, de interferentie is destructief over meerdere octaven. Het filter heeft een heel slappe filterwerking, het zijn eigenlijk meer 2 shelfs aan elkaar met een kruispunt tussen 500-1000 hz.
Door opslingering rond 40Hz (uit mijn hoofd) zal de 15" nog een zetje krijgen, wat meewerkt aan de feestvreugde.
Het is niet zo maar na te bouwen, maar ik heb wel 2 Fusion plate amps en kan vrij eenvoudig een voorstel doen voor de kopie van het passieve filter (incl vertragingen/fasedraaiing etc).
Wanneer je het concept actief gaat maken zal je eerst moeten weten wat je bevalt aan de passieve versie.
Ik heb in die tijd ook nog gewerkt aan een filter voor de Visaton B200 in de Solo 50 kast, dat filter was dermate complex dat ik wel geloof in de voordelen van DSP maar het zal een lange weg worden. Gelukkig kun je met presets rustig aan de wijzigingen heen en terug beluisteren.
Waarom het passieve filter zo geweldig was, is omdat het zo basic was dat het altijd wel het minimale doet. Maar voor vrijwel alle combinaties van units werd alleen de spanningsdeler aangepast - iets wat sowieso altijd op gehoor gebeurt. Het filterde zo ontzettend weinig dat met 2 units die lage tonen overleven het een standaard concept was dat 2 units kon laten samenwerken. Dit is heel wat anders dan optimaal laten samenwerken.
Ik heb ook de Daudio C1 in huis gehad, en ben ervaren (en liefhebber) van breedbanders. Mijn Liionidas is ter overname trouwens beschikbaar, of te leen wie er mee wil pielen.
De simulaties van het passieve filter heb ik gedaan, evenals metingen. Die heb ik grotendeels voor mezelf gehouden want er zijn een hoop dingen die misgaan in het Liionidas filter. Ik heb wel vragen gesteld, maar zoals bekend was Leon daar niet gecharmeerd van. Ik mocht wel mijn eigen topic starten, en ondanks dat ik alles exact gedaan had zoals hij het ontworpen had bleef het niet echt bespreekbaar. Een ander topic starten zonder reacties van Leon vond ik zinloos, dus nooit gedaan.
Ik heb de Liionidas staan met W-15 en Fast-8 en het passieve filter.
In Boxsim heb ik het filter gesimuleerd en de praktijk is dat het vrijwel niet uitmaakt hoe je de units aansluit, de interferentie is destructief over meerdere octaven. Het filter heeft een heel slappe filterwerking, het zijn eigenlijk meer 2 shelfs aan elkaar met een kruispunt tussen 500-1000 hz.
Door opslingering rond 40Hz (uit mijn hoofd) zal de 15" nog een zetje krijgen, wat meewerkt aan de feestvreugde.
Het is niet zo maar na te bouwen, maar ik heb wel 2 Fusion plate amps en kan vrij eenvoudig een voorstel doen voor de kopie van het passieve filter (incl vertragingen/fasedraaiing etc).
Wanneer je het concept actief gaat maken zal je eerst moeten weten wat je bevalt aan de passieve versie.
Ik heb in die tijd ook nog gewerkt aan een filter voor de Visaton B200 in de Solo 50 kast, dat filter was dermate complex dat ik wel geloof in de voordelen van DSP maar het zal een lange weg worden. Gelukkig kun je met presets rustig aan de wijzigingen heen en terug beluisteren.
Waarom het passieve filter zo geweldig was, is omdat het zo basic was dat het altijd wel het minimale doet. Maar voor vrijwel alle combinaties van units werd alleen de spanningsdeler aangepast - iets wat sowieso altijd op gehoor gebeurt. Het filterde zo ontzettend weinig dat met 2 units die lage tonen overleven het een standaard concept was dat 2 units kon laten samenwerken. Dit is heel wat anders dan optimaal laten samenwerken.
Ik heb ook de Daudio C1 in huis gehad, en ben ervaren (en liefhebber) van breedbanders. Mijn Liionidas is ter overname trouwens beschikbaar, of te leen wie er mee wil pielen.
Re: Liionidas Active ombouw
Wouter, zou jij mij de stappen van begin tot aan werkend filter kunnen uitleggen?
Een filter wat dicht bij het passieve filter komt is misschien een begin maar ik zou het proces ook graag aanlopen vanuit metingen om tot een misschien wel optimaler filter uit te komen wat de Liionidas ten goede doet.
Eventueel mag het ook in een pb
Een filter wat dicht bij het passieve filter komt is misschien een begin maar ik zou het proces ook graag aanlopen vanuit metingen om tot een misschien wel optimaler filter uit te komen wat de Liionidas ten goede doet.
Eventueel mag het ook in een pb
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Liionidas Active ombouw
Wouter, die mogelijkheid van lenen zou ik graag even een optie op nemen. Maar ben ook wel heel nieuwsgierig, los van metingen en dergelijke, wat je er zelf van vind qua weergave. Dus met je ogen dicht luisterend naar je favoriete muziek.
Re: Liionidas Active ombouw
Grappig om te lezen, zo freubel ik ook heel wat tijdelijke filters in elkaar met goed resultaat.wouter schreef: ↑wo 20 dec 2023, 12:14Ik vind het ook interessant om me hiermee bezig te houden.
De simulaties van het passieve filter heb ik gedaan, evenals metingen. Die heb ik grotendeels voor mezelf gehouden want er zijn een hoop dingen die misgaan in het Liionidas filter. Ik heb wel vragen gesteld, maar zoals bekend was Leon daar niet gecharmeerd van. Ik mocht wel mijn eigen topic starten, en ondanks dat ik alles exact gedaan had zoals hij het ontworpen had bleef het niet echt bespreekbaar. Een ander topic starten zonder reacties van Leon vond ik zinloos, dus nooit gedaan.
Ik heb de Liionidas staan met W-15 en Fast-8 en het passieve filter.
In Boxsim heb ik het filter gesimuleerd en de praktijk is dat het vrijwel niet uitmaakt hoe je de units aansluit, de interferentie is destructief over meerdere octaven. Het filter heeft een heel slappe filterwerking, het zijn eigenlijk meer 2 shelfs aan elkaar met een kruispunt tussen 500-1000 hz.
Door opslingering rond 40Hz (uit mijn hoofd) zal de 15" nog een zetje krijgen, wat meewerkt aan de feestvreugde.
Het is niet zo maar na te bouwen, maar ik heb wel 2 Fusion plate amps en kan vrij eenvoudig een voorstel doen voor de kopie van het passieve filter (incl vertragingen/fasedraaiing etc).
Wanneer je het concept actief gaat maken zal je eerst moeten weten wat je bevalt aan de passieve versie.
Ik heb in die tijd ook nog gewerkt aan een filter voor de Visaton B200 in de Solo 50 kast, dat filter was dermate complex dat ik wel geloof in de voordelen van DSP maar het zal een lange weg worden. Gelukkig kun je met presets rustig aan de wijzigingen heen en terug beluisteren.
Waarom het passieve filter zo geweldig was, is omdat het zo basic was dat het altijd wel het minimale doet. Maar voor vrijwel alle combinaties van units werd alleen de spanningsdeler aangepast - iets wat sowieso altijd op gehoor gebeurt. Het filterde zo ontzettend weinig dat met 2 units die lage tonen overleven het een standaard concept was dat 2 units kon laten samenwerken. Dit is heel wat anders dan optimaal laten samenwerken.
Ik heb ook de Daudio C1 in huis gehad, en ben ervaren (en liefhebber) van breedbanders. Mijn Liionidas is ter overname trouwens beschikbaar, of te leen wie er mee wil pielen.
Om de breedbanders te ontlasten en ondersteunen in het laag.
En ook ik kom regelmatig prima uit met dezelfde waardes
Re: Liionidas Active ombouw
Nee, ergens rond de 8.2mh en 35uf (en een beetje)
Vast niet de waardes in het leonidas filter.
Vast niet de waardes in het leonidas filter.
Re: Liionidas Active ombouw
Ik weet niet hoe beijert zijn filter er uit ziet
Alleen met de waarden weet ik niet goed hoe een en ander werkt ondersteund o.i.d
Ben wel wat nieuwsgierig
Er zijn simpele programma’s waar je meerdere filters in kan berekenen
Ook zonder dat het je wat kost.
Hier een voorbeeld het zijn appjes die ik ooit in de App store van apple op mn ipad gezet heb
Electronics Toolkit De helft werkt niet , wil je die ook werkend hebben moet je betalen
Daar heb ik een hekel aan
Alleen met de waarden weet ik niet goed hoe een en ander werkt ondersteund o.i.d
Ben wel wat nieuwsgierig
Er zijn simpele programma’s waar je meerdere filters in kan berekenen
Ook zonder dat het je wat kost.
Hier een voorbeeld het zijn appjes die ik ooit in de App store van apple op mn ipad gezet heb
Electronics Toolkit De helft werkt niet , wil je die ook werkend hebben moet je betalen
Daar heb ik een hekel aan
Re: Liionidas Active ombouw
Bij mij staat het in serie. Daardoor is er bij deze waardes een behoorlijk stuk waar de units het samendoen.
Dat geeft bij een breedbander in ieder geval een beetje een beeld van wat ie kan.
viewtopic.php?t=31263
Dat geeft bij een breedbander in ieder geval een beetje een beeld van wat ie kan.
viewtopic.php?t=31263
Re: Liionidas Active ombouw
Zou je het willen tekenen voor me ? Ik kan geen wijs uit al die snoertjes en onderdelen, ik weet niet waar ik tegen aan kijk Als je het storend vind wat ik doe en vraag Aub zeg het.
Probeer alleen wat dingen uit te leggen hoe en waarmee je iets kan beïnvloeden
Dus deze meet mafketel is dan meteen weg
Probeer alleen wat dingen uit te leggen hoe en waarmee je iets kan beïnvloeden
Dus deze meet mafketel is dan meteen weg
Re: Liionidas Active ombouw
Ik klooi maar wat aan hoor. Ik heb de spullen maar ben nog lang niet in de gelegenheid om te meten.
(En te weten
)
Maar ik heb de woofer en de breedbander in serie staan waarbij ik de woofer overbrug met een condensator zodat het hoog de woofer passert, en de breedbander overbrug met de spoel waardoor het laag de breedbander passeert.
Met een echte tweeter zou ik dit niet zomaar durven uitvoeren uit de losse pols. Met echte breedbanders loop je enkel het risico dat het niet klinkt of dat je de versterker zwaar belast door de verkeerde waardes te kiezen.
(En te weten
Maar ik heb de woofer en de breedbander in serie staan waarbij ik de woofer overbrug met een condensator zodat het hoog de woofer passert, en de breedbander overbrug met de spoel waardoor het laag de breedbander passeert.
Met een echte tweeter zou ik dit niet zomaar durven uitvoeren uit de losse pols. Met echte breedbanders loop je enkel het risico dat het niet klinkt of dat je de versterker zwaar belast door de verkeerde waardes te kiezen.
Laatst gewijzigd door beijert op do 21 dec 2023, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Liionidas Active ombouw
Ik heb geen idee van de impedantie van een tweeter bij 100 hz,
ik denk dat heel veel meer is dan 8 of 4 ohm .
De spanning over de woofer is dan heel laag, en de meeste spanning staat over de tweeter!
Ik denk dat dan die tweeter helemaal niet gelukkig is met 20 hz en dat ziet als een gelijkspanning en stuk gaat !
Zet je een kleine condensator in serie met alles , dan worden de lage frequenties tegen gehouden .
De tweeter zal het dan overleven maar je hebt geen geluid meer over!
De spanning over die condensator is hoger en versterker gaat misschien protesteren ?
Ik zuig deze dingen zomaar uit mijn duim gebaseerd op toch wel enige ervaringen in de electronica Er zijn mensen hier beroeps matig hier op forum mee bezig
Misschien wil er iemand er iets van zeggen ?
Ik krijg misschien te horen dat ik uit mijn nek lult , maar dan horen jullie iig hoe het wel is
ik denk dat heel veel meer is dan 8 of 4 ohm .
De spanning over de woofer is dan heel laag, en de meeste spanning staat over de tweeter!
Ik denk dat dan die tweeter helemaal niet gelukkig is met 20 hz en dat ziet als een gelijkspanning en stuk gaat !
Zet je een kleine condensator in serie met alles , dan worden de lage frequenties tegen gehouden .
De tweeter zal het dan overleven maar je hebt geen geluid meer over!
De spanning over die condensator is hoger en versterker gaat misschien protesteren ?
Ik zuig deze dingen zomaar uit mijn duim gebaseerd op toch wel enige ervaringen in de electronica Er zijn mensen hier beroeps matig hier op forum mee bezig
Misschien wil er iemand er iets van zeggen ?
Ik krijg misschien te horen dat ik uit mijn nek lult , maar dan horen jullie iig hoe het wel is
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Liionidas Active ombouw
Nou Bert, ik zou juist denken dat de impedantie lager is. De inductie bij 100Hz stelt niet zoveel voor, en dan houd je alleen de weerstand van het koper over.
Re: Liionidas Active ombouw
Je heb helemaal gelijk Slip of my mind
En hoppa kan weer op nieuw beginnen forum is niet leuk meer voor mij Douwe
Steeds ben ik alles kwijt als ik op iemand reageer .
Ik weet niet waarom.
Ik kan ook niet zien meer wat ik zelf ervoor geschreven heb.
Of ik moet het in meerdere schermen gaan delen
Dan moet ik een 24 inch snijplank gebruiken.
Dus ik zal wel weer met windows gaan werken en Apple ipad echt als snijplank in de keuken gebruiken of al onderzetter.
Maar bij 20 hz is de inductie verwaarloosbaar van een tweeter tov van 20 khz een 1000x lager of wel de wisselstroom weerstand zo laag geworden dat het op gelijkspanning lijkt en hij stuk gaat
Ik meen dat ik dat ook wel geschreven heb
En hoppa kan weer op nieuw beginnen forum is niet leuk meer voor mij Douwe
Steeds ben ik alles kwijt als ik op iemand reageer .
Ik weet niet waarom.
Ik kan ook niet zien meer wat ik zelf ervoor geschreven heb.
Of ik moet het in meerdere schermen gaan delen
Dan moet ik een 24 inch snijplank gebruiken.
Dus ik zal wel weer met windows gaan werken en Apple ipad echt als snijplank in de keuken gebruiken of al onderzetter.
Maar bij 20 hz is de inductie verwaarloosbaar van een tweeter tov van 20 khz een 1000x lager of wel de wisselstroom weerstand zo laag geworden dat het op gelijkspanning lijkt en hij stuk gaat
Ik meen dat ik dat ook wel geschreven heb
Laatst gewijzigd door OpaBert op do 21 dec 2023, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Liionidas Active ombouw
ik heb wat geprobeerd te meten in HFD en ARTA maar ik heb niet het idee dat dit bruikbaar is
Re: Liionidas Active ombouw
laat maar, ik zal voortaan eerst de voeding van mijn microfoon aan zetten 
Re: Liionidas Active ombouw
is dit bruikbaar? dit zijn metingen van de Silver-10 in de Liionidas baffle.
