L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Leuk om te lezen idd.!
Hij is wel een "stukje" sneller klaar dan ik :mrgreen:

Toch maar die epoxylijm gehaald en een paar teststrips geprint.
Nou, we hebben een winnaar hoor :yeah:
De lijm is niet te vloeibaar, goed te verwerken, is niet instant vast, maar na 40 minuten zit het zo vast als een huis!
De strips braken zelfs af, maar de gelijmde delen zaten nog vast.

EDIT: en bij een 2e test kwamen ze wel los... :?

Nu lees ik dit pas op de website van Bison:
"NIET GESCHIKT VOOR:
Niet geschikt voor Polyethyleen (PE), Polypropyleen (PP), P.T.F.E. en siliconenrubber." en wat is PETG: "PolyEthyleenTereftalaat Glycol-modified"

Nu weet ik het ook ff niet meer. Ik ga nog een nieuwe batch strips printen, opruwen, ontvetten en nogmaals testen. Komt er daar weer eentje van los, dan ben ik terug bij af.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Ik heb het zelf nooit gebruikt maar er schijnt voor PE en PP een primer te zijn voor secondelijm. Lijkt niet helemaal ideaal te zijn naar wellicht werkt het ook voor epoxy? Ik vond even snel deze: https://lijmwebshop.nl/shop/ks-polyolefin-primer/ en https://www.mesaproducts.nl/polyethylee ... l9TRDGgMkk

[Edit]
https://www.mesaproducts.nl/polyethylee ... n-het-kan/

Wat mij opvalt is dat op PE/PP flessen en PET flessen etikettering geplakt zit die bijzonder stevig vast zit. Moet dus kunnen!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Er is ook wel speciale lijm.
3M DP8010 en DP8005 zijn hier speciaal voor ontwikkelt.
Helaas is een tubetje hiervan bestellen meteen 54 euro (40ml). Daar komen de spuitmondjes + spuitpistool nog bij.
Totaal 140 euro, auw.

Een etiketje zal vast wel blijven zitten met redelijk normale lijm. Dat is toch wel iets anders dan een speaker :lol:
Ik heb nog 2 testprints gemaakt. Nu goed opgeruwd, ontvet en deze laat ik een nachtje drogen.
IMG_2516.jpeg
De wasknijperkant is gelijmd, de andere niet.
Als ik het uit elkaar kan trekken en het filament breekt voor het gelijmde deel, dan vertrouw ik er wel op.
Breekt het gelijmde deel wel, dan moet ik toch opzoek naar andere lijm. Zoals de 3M of iets wat ook PP/PE kan lijmen.

In het laatste geval zal ik op PLA moeten vertrouwen. Daar schijn je wel iets verbeterde versies van te hebben die beter bestand zouden zijn tegen hogere temperaturen, maar meestal moet je die dan temperen in de oven en daar kan dan weer krimp ontstaan.
Lastig geneuzel allemaal wat ik niet verwacht had. :-({|=
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Heb je die linkjes wel bekeken die gaf? Lijkt mij niet verkeerd en kost niet de hoofdprijs.

Overigens heeft een kennis hier in het dorp een speciaaldrukkerij die ook PE en PP flessen bedrukt. Dat is wel een specialisme. Die etiketten zitten niet met zomaar wat Velpon vast. Maar het is ook geen lijm die tussen de kunststof molecuul ketens gaat zitten. Epoxy doet dat ook niet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Henkjan »

PET is een compleet ander polymeer dan PE
PET
PET
PE
PE
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door hannesie »

Dit volg ik niet helemaal meer, heb 1 jaar scheikunde gehad maar door de verschillende vormen van notatie dan wel een verwarrende chaos in mijn hoofd.

En dat is niet door de verschillende dranken die ik drink :lol:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MechanicalAnimal »

MichaelB schreef: vr 19 sep 2025, 18:57
Holy sh*t, jij bent van de Galactica's! Dat topic heb ik jaren geleden helemaal gevolgd :goeie:

Tsja, ik zag in de eerste posts al het woord "strijkbout" voorbij komen... Deze speakers zijn van, om het oneerbiedig te zeggen, plastic.
Dat gaat niet goed komen denk ik. Ze gaan vervormen bij 70 graden+. Tony gebruikt contactlijm, maar dan is vast ook echt vast.

Ik heb wat zitten lezen en zag dat er succes was met 2-componenten epoxylijm. Er zijn dan verschillende soorten verharder waardoor je meer verwerkingstijd hebt. Klopt dat?
Dat is inderdaad al wel even geleden maar ja, dat zijn mijn speakers......dus als ik dat kan, kan jij dat ook :goedzo:

Strijkbout gaat niet goed komen inderdaad met dat geprintte spul of je moet al wel heel exotisch filament hebben...als het al bestaat. De strijkbout ging bij mij op medium (online adviseren ze vaak het katoen-stand meen ik)

Maar...silver lining......veel bouwers hier geven de voorkeur aan contactlijm met fineren. Ik durfde het niet aan omdat houtlijm+strijkbout wat vergevingsgezinder is...voor zover ik het begrepen had. Contactlijm is inderdaad...vast=vast.

Maar ja, de open tijd bij epoxy kun je wat mee spelen, dat kan met de harder maar er zijn AFAIK ook echt gewoon speciale epoxy combi's die je een lange open tijd geven, maar ik ben geen epoxy expert. Ik zou het graag nog eens willen gebruiken ergens in een project om er ervaring mee op te doen, volgens mij is het fantastisch spul qua eindafwerking en mogelijkheden.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef: zo 21 sep 2025, 23:31
Heb je die linkjes wel bekeken die gaf? Lijkt mij niet verkeerd en kost niet de hoofdprijs.

Overigens heeft een kennis hier in het dorp een speciaaldrukkerij die ook PE en PP flessen bedrukt. Dat is wel een specialisme. Die etiketten zitten niet met zomaar wat Velpon vast. Maar het is ook geen lijm die tussen de kunststof molecuul ketens gaat zitten. Epoxy doet dat ook niet.
Jazeker heb ik die bekeken, excuses dat ik daar niet op antwoordde.

Beide gelinkte producten hebben een primer en lijm nodig.
De eerste is daarmee de bewerkelijkste waarbij de primer in 4-5 lagen aangebracht moet worden met een wachttijd (tussendoor) en dan de lijm aanbrengen. Die heeft daarna een zelfde idee als de 3M lijm, met zo'n lijmpistool.

De tweede werkt op hetzelfde principe als de 3M, maar dan iets makkelijker te verwerken doordat het al gemengd uit de tuit komt :goedzo:
Henkjan schreef: ma 22 sep 2025, 1:08
PET is een compleet ander polymeer dan PE
Screenshot_20250922-010643.jpg
Polyethylene-repeat-2D.png


Klopt, het is ook een ander filament om te printen (PET en PET-CF), zonder de "G". Toevoeging van Glycol.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MechanicalAnimal »

ow trouwens.....naast fineren met houtfineer en de kuiperflex-variant (die met die papieren backing) heb ik mijn oog op oberflex voor de volgende speakers.

hier kun je wat forumposts erover terug vinden, het wordt niet veel gebruikt maar een mooi voorbeeld zijn de Concave's met het prachtige grijze Oberflex HPL

Foto's hier (even stukje naar benenden scrollen) viewtopic.php?p=1969905#p1969905
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

MechanicalAnimal schreef: ma 22 sep 2025, 7:53

Maar ja, de open tijd bij epoxy kun je wat mee spelen, dat kan met de harder maar er zijn AFAIK ook echt gewoon speciale epoxy combi's die je een lange open tijd geven, maar ik ben geen epoxy expert. Ik zou het graag nog eens willen gebruiken ergens in een project om er ervaring mee op te doen, volgens mij is het fantastisch spul qua eindafwerking en mogelijkheden.
Toch even op het laatste reageren.

Deze Bison epoxy is in ieder geval makkelijk te verwerken.
Even mengen en je hebt ruim de tijd om het te verwerken. Je kan het na aanbrengen en klemmen ook nog een tijdje schuiven, dus niet meteen vast.
Ik merkte wel dat het wat flexibel blijft. Ook na een nacht harden (er staat op de verpakking 1 uur).
Het is ook niet waterdun wat fijn is. Het "sliert" wel wat, dus je moet oppassen dat het niet overal terecht komt.

Vergeet ik helemaal het resultaat van de wasknijpertest van gisteren te melden:
IMG_2517.jpg
Deze zit muurvast! Toch beter om langer te laten drogen dan de aangegeven tijd van 1 uur.
Dit was na een nachtje. Die eerdere testen heb ik dus te snel gedaan (stuk ongeduld dat ik ben...).
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

MechanicalAnimal schreef: ma 22 sep 2025, 8:48
ow trouwens.....naast fineren met houtfineer en de kuiperflex-variant (die met die papieren backing) heb ik mijn oog op oberflex voor de volgende speakers.

hier kun je wat forumposts erover terug vinden, het wordt niet veel gebruikt maar een mooi voorbeeld zijn de Concave's met het prachtige grijze Oberflex HPL

Foto's hier (even stukje naar benenden scrollen) viewtopic.php?p=1969905#p1969905
Bwaaah, die foto's! Instant verliefd :kwijl:

Ik zit de Oberflex site te bekijken en die hebben echt een keur aan materialen en volgens de gebruiksaanwijzing kan je het met allerlei verschillende lijmen aanbrengen. Zij geven ook de voorkeur aan "cold press" en als er warmte gebruikt wordt, niet meer dan 60c. Beiden zouden kunnen.

Weer een goeie tip, thanks!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MechanicalAnimal »

ik ken de 2componenten epoxy lijm uit dat "kleine" mengtubetje wel inderdaad.....ooit het pedaal van de pedaalemmer mee verlijmt.

ik bedoelde eigenlijk dat ik geen ervaring heb met expoy verwerken in de traditionele zin.....dus echt met een weegschaal en mengbekers en van die grote flacons met zo'n pomp erop een batch van een liter maken en daarmee mallen maken of iets dergelijks (of glasvezel/carbon).

Het is dat ik niks met water en boten heb maar anders ging ik een motorsloepje bouwen :rofl:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MechanicalAnimal »

MichaelB schreef: ma 22 sep 2025, 9:09

Bwaaah, die foto's! Instant verliefd :kwijl:

Ik zit de Oberflex site te bekijken en die hebben echt een keur aan materialen en volgens de gebruiksaanwijzing kan je het met allerlei verschillende lijmen aanbrengen. Zij geven ook de voorkeur aan "cold press" en als er warmte gebruikt wordt, niet meer dan 60c. Beiden zouden kunnen.

Weer een goeie tip, thanks!
Hahahaha, mooi he :mrgreen:

Dat Oberflex is echt bizar gaaf...er is zoveel keuze :goeie:

Het is alleen flink stijver dus je zou goed moeten kijken of jij de radius gaat redden met buigen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Volgens mij is het primair bedoeld voor toepassingen waar je een hoge sluitvastheid wilt hebben.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Net de 2e test geprobeerd uit elkaar te krijgen en ook daar brak het PETG, maar de lijm zat nog muurvast! :)

Nu nog "even" m'n favo PETG merk vinden en dan printen.
Ik heb door de jaren heen al diverse merken liggen; Elegoo, Creality, eSun, Real en Overture. Ik ga nog een rolletje Sunlu bestellen en dan m'n conclusie trekken.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MechanicalAnimal »

Dat is goed nieuws michael :goedzo:

Pjotr schreef: ma 22 sep 2025, 9:29
Volgens mij is het primair bedoeld voor toepassingen waar je een hoge sluitvastheid wilt hebben.
ff checken voor de zekerheid......sluitvastheid? bedoel je slijtvastheid en gaat het over dat Oberflex of heb jij het nog over epoxy? Ik ken die term niet.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door wouter »

PBT zag ik vanmorgen ook als variant/alternatief op PETG.
Al gezien?


Edit: sorry, beetje off topic. Bedankt voor het lijm onderzoek!!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

MechanicalAnimal schreef: ma 22 sep 2025, 12:36
Dat is goed nieuws michael :goedzo:

Pjotr schreef: ma 22 sep 2025, 9:29
Volgens mij is het primair bedoeld voor toepassingen waar je een hoge sluitvastheid wilt hebben.
ff checken voor de zekerheid......sluitvastheid? bedoel je slijtvastheid en gaat het over dat Oberflex of heb jij het nog over epoxy? Ik ken die term niet.
Yep typo, bedoel natuurlijk slijtvastheid. En ja het gaat over dat Oberflex. Kennis is interieurbouwer (winkels e.d.) en gebruikt het voor afwerking. Althans neem aan dat het Oberflex was wat ik in mijn handen had. Was mooi spul, dun en idd nogal stijf.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

wouter schreef: ma 22 sep 2025, 12:37
PBT zag ik vanmorgen ook als variant/alternatief op PETG.
Al gezien?


Edit: sorry, beetje off topic. Bedankt voor het lijm onderzoek!!
Deze kende ik nog niet.

Gaaf materiaal, net zijn hele filmpje zitten kijken met de battle-bots :lol: ,maar te zacht om een luidspreker mee te bouwen.
Ik ga daar wel eens een rol van bestellen en bedenken wat ik er dan wèl mee kan doen :)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Walt »

In die lijm test heeft de lijnverbinding toch veel meer oppervlak dan die dunne gebroken snede? Wat heb je nu aangetoond?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Walt schreef: ma 22 sep 2025, 16:05
In die lijm test heeft de lijnverbinding toch veel meer oppervlak dan die dunne gebroken snede? Wat heb je nu aangetoond?
Dat ik heel veel kracht moet zetten om dat strookje proberen los te krijgen.
Ik zou niet weten hoe ik het anders moet testen?

Geef maar advies, graag zelfs, want ik doe ook maar wat. :think:

Het wordt straks over een veel groter oppervlak verlijmd, dus dan neem ik aan (is dus een aanname) dat het dan nog meer houvast heeft.
Met secondenlijm kwam het zo los en ook met hard-pvc lijm.

Met 2 tangen lukte het wel om zijwaarts de stukken van elkaar af te krijgen.
Helaas kan je dan ook zien dat het geen echte verbinding is, maar alleen de lijm die loslaat.

Is dat dan toch niet genoeg om op te vertrouwen?
Laatst gewijzigd door MichaelB op ma 22 sep 2025, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Walt »

Ik zou testen of de verbinding sterker is dan het basis materiaal, dus de kleinste doorsnede gelijk aan de doorsnede van de lijmverbinding, maar je laatste test met de tangen laat dus zien, dat dit niet zo is… helaas. Praktisch gezien kan het rum voldoende zijn natuurlijk, maar niet ideaal.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Nee inderdaad, daar "schrok" ik wel van...

Dan toch maar een tube van die andere lijm bestellen.
Wellicht valt het verbruik mee en is er niet al teveel van nodig.

EDIT: ik had ook liever gezien dat het materiaal brak, zoals je ziet met secondelijm en PLA.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Je weet het pas echt als het een paar weken laat, het door en door goed uitgehard is en aan temperatuurschommelingen heeft bloot gestaan. Sla dus ook maar een paar flessen geduld in :D
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Echt niet dat ik zo lang ga (en kan) wachten.
Als op de verpakking staat "na 24 uur uitgehard", dan WIL ik dat het al ijzersterk is na 12 uur! :lol:
Geduld is helemaal geen schone zaak.
NU! daar gaat het om.

Maar alle gekheid op een stokje: vanmiddag heb ik een tube PP/PE lijm gekocht. Eerst, weer eigenwijs, een kleinere van een ander merk om uit te proberen.
Ook heb ik de AMS thuis en aangesloten. De printer heb ik van de garagezolder naar de garage beneden verhuist.
Die is verwarmd, mocht dat nodig zijn. Maar aangezien de printer een gesloten behuizing heeft verwacht ik daar geen problemen. Helemaal niet met PETG (dat kan je ook prima open printen).

We zijn dus bijna op het punt gekomen dat er voor het Eggie geprint kan gaan worden. [-o<
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”