Project Lockup
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project Lockup
Op mijn werk hoor ik ook vaak van, wow als je ernaast staat zie je pas echt hoe groot dit wel niet is, ik denk dan altijd: ziet er precies zo groot uit als volgens de maten op tekening… 
Maar wel leuk om te zien hoe zo iets langzaam vorm krijgt van iets wat voor heen alleen op het scherm leefde.
De print was gisteravond laat klaar, dus vanmorgen even bekeken. Zo links en rechts zitten we wat kleine oneffenheden op, maar dat maakt voor nu niets uit. Het model is verder keurig netjes geprint.
De kabel gaat door de staander (bij de vloer) en dan door deze 'flens'. Daar wordt hij middels een Phoenix connector aan de luidspreker gekoppeld. Is bij de cilinderspeaker ook zo en werkt prima. Aangezien het om een gesloten systeem gaat moet de boel natuurlijk luchtdicht zijn.
Volgende stap is om de receptable van de Phoenix in het ontwerp te integreren. Ik heb alle maten van de receptable en ook deze is al eens eerder gebruikt, kortom, dat moet allemaal goed komen. Zo ziet deze er uit (niet precies deze, maar voor het idee):
Groet,
Satefan
De kabel gaat door de staander (bij de vloer) en dan door deze 'flens'. Daar wordt hij middels een Phoenix connector aan de luidspreker gekoppeld. Is bij de cilinderspeaker ook zo en werkt prima. Aangezien het om een gesloten systeem gaat moet de boel natuurlijk luchtdicht zijn.
Volgende stap is om de receptable van de Phoenix in het ontwerp te integreren. Ik heb alle maten van de receptable en ook deze is al eens eerder gebruikt, kortom, dat moet allemaal goed komen. Zo ziet deze er uit (niet precies deze, maar voor het idee):
Groet,
Satefan
Voor het prototype moet ik de kast zelf in 2 delen printen en verlijmen. Het onderste deel komt dan op deze manier op de printer te liggen.
Voor de uitsparing van het woofertje kun je net zien dat er een blauw randje in de preview van de print zit. Dit de 'overhang perimeter'. Dit is de grens waarop je eigenlijk een soort support torentje zou moeten printen ter ondersteuning (weergegeven in groen). Het is echter zo weinig dat ik me afvraag of het zonder ook goed zal gaan.
Aangezien het om een print van 20 uur gaat zou het zonde zijn als het na 19.5 uur alsnog mislukt. Hebben anderen die ervaring hebben met 3D printen hier een mening over?
Groet,
Satefan
Voor de uitsparing van het woofertje kun je net zien dat er een blauw randje in de preview van de print zit. Dit de 'overhang perimeter'. Dit is de grens waarop je eigenlijk een soort support torentje zou moeten printen ter ondersteuning (weergegeven in groen). Het is echter zo weinig dat ik me afvraag of het zonder ook goed zal gaan.
Aangezien het om een print van 20 uur gaat zou het zonde zijn als het na 19.5 uur alsnog mislukt. Hebben anderen die ervaring hebben met 3D printen hier een mening over?
Groet,
Satefan
Met support zou het er dan zou uit zien:
Het kost een uurtje extra printtijd. Dat kan er ook nog wel bij. Het verwijderen van de supports is altijd een beetje een k*t-klus (om maar in het thema van de inmiddels opgeruimde berichten te blijven). Dus zonder supports heeft toch wel de voorkeur.
Satefan
Het kost een uurtje extra printtijd. Dat kan er ook nog wel bij. Het verwijderen van de supports is altijd een beetje een k*t-klus (om maar in het thema van de inmiddels opgeruimde berichten te blijven). Dus zonder supports heeft toch wel de voorkeur.
Satefan
Daar is het printen met oplosbaar filament voor de supports wel een uitkomst 
Het is een gewetensvraag. Zonder supports zou goed kunnen gaan, met de kans op kleine vormafwijkingen die daarna gaat zien als je de woofer erin plaatst. Of als de afijking te groot is, dan gaat je woofer misschien helemaal niet meer passen. Die overhang gaat (zonder supports) sowieso een beetje doorhangen waardoor je gat niet meer rond gaat zijn.
Maar supports verwijderen ga je wellicht ook zien. Oplosbare supports zijn dan wel de way to go.
Is het geen optie om een proefje te printen?
Maar supports verwijderen ga je wellicht ook zien. Oplosbare supports zijn dan wel de way to go.
Is het geen optie om een proefje te printen?
Thanks Daniel. Dat na het verwijderen er nog sporen van de supports zijn is op zich niet zo erg, het gaat om een prototype. Ik ga ze (indien plezant bevonden) later uit 1 stuk laten maken middels MJF of SLS. Ik ga het risico op vervormingen maar niet nemen denk ik.
Hoewel een proefje doen met een halve boog (het gaat immers om de bovenste helft van de boog) een optie is.
groet,
Satefan
Hoewel een proefje doen met een halve boog (het gaat immers om de bovenste helft van de boog) een optie is.
groet,
Satefan
-
wouter
- Ook commercieel actief
Past het geheel op op de voorzijde liggend? Ik wil altijd de zichtzijde proberen op gelijke banen te hebben, dus horizontaal. Op het bed of juist bovenop hangt af van de vorm...satefan schreef: ↑zo 30 jul 2023, 13:41Voor de uitsparing van het woofertje kun je net zien dat er een blauw randje in de preview van de print zit. Dit de 'overhang perimeter'. Dit is de grens waarop je eigenlijk een soort support torentje zou moeten printen ter ondersteuning (weergegeven in groen).
Mocht het nodig zijn dan kan ik hier 30x30x40 printen, eindelijk gister daar de eerste goede print van af gehaald. Moest blijkbaar echt via de Creality Slicer, Cura bleef maar voor fouten zorgen.
Die overgang van voet/pilaar naar box is trouwens episch mooi man!
Hi Wouter!
Dat past helaas niet, Hij is net iets langer dan 30cm. Maar is geen punt, ik plak de boel gewoon aan elkaar. Maar bedankt voor het aanbod!
Edit: Mischien als de baffle los wordt geprint, en dan diagonaal op het bed? Mischien dat dit past.
Ik ben benieuwd hoe de 4"-ers gaan presteren. Het hoeft niet super-superlaag met deze dingen. Kost wel weer een vermogen als je er 4 nodig hebt, maar ach, je moet toch wat.
groeten,
Satefan
Dat past helaas niet, Hij is net iets langer dan 30cm. Maar is geen punt, ik plak de boel gewoon aan elkaar. Maar bedankt voor het aanbod!
Edit: Mischien als de baffle los wordt geprint, en dan diagonaal op het bed? Mischien dat dit past.
Ik ben benieuwd hoe de 4"-ers gaan presteren. Het hoeft niet super-superlaag met deze dingen. Kost wel weer een vermogen als je er 4 nodig hebt, maar ach, je moet toch wat.
groeten,
Satefan
Kleine vorderingen aan de aansluiting voor de staander en overgang naar de speaker. Even getest of alles past en of de relatief grote (maar oerdegelijke) Phoenix aansluiting inderdaad door de staander en door de adapter voor de speaker gaat. Alles lijkt mooi te passen.
Komende dagen beginnen met het printen van de kast zelf. Deze wordt aan de onderkant met verzonken imbusjes bevestigd aan de adapter zodat alles goed vast zit natuurlijk.
Groet,
Satefan
Komende dagen beginnen met het printen van de kast zelf. Deze wordt aan de onderkant met verzonken imbusjes bevestigd aan de adapter zodat alles goed vast zit natuurlijk.
Groet,
Satefan
- Leeuwarden
Is de stand wel stijf genoeg?
Edit: onderkant lijkt van metaal, dus niet geprint, ok.
Edit: onderkant lijkt van metaal, dus niet geprint, ok.
Correct. Dit is een alu buis en idem voetplaat. Netjes gelast en gepoedercoat.