300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: 300B SE met ringkern trafo's en solidstate voeding

Bericht door Ah!buis »

Is dan toch een fraaie versterker geworden :D
Alleen die 300B steekt wel erg uit. Ik denk dat ik de voetjes dieper had gezet zodat enkel het glas boven de plaat uitsteekt.
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Je hebt daar gelijk in Anne, maar ik kan dat helaas niet meer aanpassen zonder de hele versterker te demonteren, vanwege het subframe.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ach, is ook niet zo belangrijk. Je kunt evt ook nog die witte onderkant een kleurtje geven (of zwart maken) :lol:
Anne
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Viel me wel op dat het porselein is, dacht dat dat allemaal kunststof is voor buisvoeten tegenwoordig.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ah!buis schreef: do 20 jan 2022, 21:06
Is dan toch een fraaie versterker geworden :D
Alleen die 300B steekt wel erg uit. Ik denk dat ik de voetjes dieper had gezet zodat enkel het glas boven de plaat uitsteekt.
Anne
Ik vind dat juist wel mooi, het is onderdeel van de buis. En anders kun je ook op zoek naar 300B's met een zwarte voet.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

[quote En anders kun je ook op zoek naar 300B's met een zwarte voet.][/quote] Zeg het geld groeit me niet op de rug he, 230 euro is niet niks. :lol:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Koop je bijna 1 knappe sdg1032X voor Ben blij dat ik er weer een heb die het doet Hoop langer dan 6 jaar O:)
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

OpaBert schreef: vr 21 jan 2022, 11:55
Koop je bijna 1 knappe sdg1032X voor Ben blij dat ik er weer een heb die het doet Hoop langer dan 6 jaar O:)
Mooi ding Bert, maar zo'n functiegenerator moet toch wel wat langer meegaan??
Laatst gewijzigd door peterl op vr 21 jan 2022, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

peterl schreef: vr 21 jan 2022, 11:21
En anders kun je ook op zoek naar 300B's met een zwarte voet.]
Zeg het geld groeit me niet op de rug he, 230 euro is niet niks. :lol:
Die trafo's waren vast ook niet gratis, wil je met ons delen wat dat setje heeft gekost?
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Nog niet zo duur als de KT170, maar de 300B kompleet met afstandbediening en kast was aan materiaalkosten 1250 euro.
Of bedoelde je alleen de trafo's? er zitten er 4 in waarvan 2 voor de voeding en 2x UGT deze zijn normaal 575 euro
De UGT's van KT170 waren al 400 euro p/st dus met de voeding erbij 1000 euro
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik heb de 2 versterkers met dezelfde muziek nummers achter elkaar geluisterd en dan merk ik dat mijn voorkeur sterk uitgaat naar de KT170, deze geeft een frisser, gedetailleerder geluid met strakkere bassen dan de 300B, de 300B klinkt wat wolliger met naar mijn idee minder detail, wel wat warmer. Dat vind ik jammer want ik had gehoopt hier een goede vervanger voor te hebben. Moet nu toch maar eens kijken wat er nog voor andere mogelijkheden zijn om te bouwen, deze 300B gaat dan toch in de verkoop denk ik. Wacht eerst nog maar eens de luisterdag af wat andere daar van vinden(als die er komt).
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

@Peter,

Zonder metingen tast je volledig in het duister, wat je ook denkt te horen, dus een investering in goede meetapparatuur zou mijn advies zijn.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Wat wil je met metingen aantonen wat hoorbaar is Sander, wat je meet is zeker niet altijd hoorbaar en andersom.
Leuk om mooie gegevens te hebben maar het komt volgens mij grotendeels aan op smaak en gehoor.
Of de versterker moet zulke grote afwijkingen hebben en/of problemen lijkt me.
hardbats

Bericht door hardbats »

Met metingen zou je nog wel kunnen achterhalen waar eventueel nog winst te halen valt.
Maar het gehoor is altijd de eindbeslisser.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

hardbats schreef: za 22 jan 2022, 16:20
Met metingen zou je nog wel kunnen achterhalen waar eventueel nog winst te halen valt.
Daar heb je zeker gelijk in, je zou dan wel kunnen zien waar verbeteringen te halen zijn. maar denk dat mijn kennis en en apparatuur daarin te kort schieten. Of je moet het al met LtSpice kunnen achterhalen dan mag Sander zich wat mij betreft uitleven op mijn bestand.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

peterl schreef: za 22 jan 2022, 16:19
Wat wil je met metingen aantonen wat hoorbaar is Sander, wat je meet is zeker niet altijd hoorbaar en andersom.
Leuk om mooie gegevens te hebben maar het komt volgens mij grotendeels aan op smaak en gehoor.
Of de versterker moet zulke grote afwijkingen hebben en/of problemen lijkt me.
Sorry, met alle respect, maar da’s onzin. Je hebt nu geen idee wat je gebouwd hebt, het enigste wat je weet is dat er geluid uitkomt. Om in te haken op je argument of iets hoorbaar is, je weet nu zelfs niet waar je -3dB punten liggen, en da’s toch wel belangrijk als je gaat vergelijken, als de ene versterker al 3dB afvalt bij 10kHz en de andere niet geeft dan een duidelijk verschil. En dan heb ik het nog niet eens over de hoorbaarheid van de diverse types vervorming, je hebt nu geen idee waar je naar luistert. Kortom, metingen zijn essentieel om te achterhalen of een versterker doet waar hij voor bedoeld is en da’s versterken zonder zelf iets toe te voegen aan het versterkte signaal, toch?
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Sander ik had al op pagina 10 metingen gedaan voor frequentiebereik en verzadiging. dus je hebt gelijk om de basis metingen te weten, net als van de KT170, daar heb ik wat bredere metingen van bij Hans gedaan incl. vervorming.
dit had ik op pag. 10 gezet;
Even frequentie bereik bekeken van de ugt bij 2,83Vrms en die loopt van 10hz to 80khz tot verlaging van -3db onder de 20hz verzadigd de ugt.
Daarna nog gekeken of ik vreemde metingen deed waar de spanning weer oploopt van 100khz tot 10mhz maar niets gevonden.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: vr 21 jan 2022, 12:30
OpaBert schreef: vr 21 jan 2022, 11:55
Mooi ding Bert, maar zo'n functiegenerator moet toch wel wat langer meegaan??
Ja vind ik ook Maar de leverancier niet
Ik had bijna een HP3325 of de 3326A gekocht maar die zijn zo zwaar en diep ik schat 45 cm
https://www.sglabs.it/en/product.php?s= ... 26a&id=326
Serieus hoor ik had er zwaar de smoor in en die dingen hebben een goed reputatie
Maar eigenlijk niet zoals ik hem zou gebruiken die 3325a en de distorsie analyzer 3334 meen ik autom
Dat is het echte werk Peter Daar wordt ik wat opgewonden van :rofl:
Ik ken meet gerei wat ouder is dan 50 jaar en het gewoon nog doet GM2315 en in een wat grotere kast een Milivolt meter GM6012
Dan heb je een aardige kast en een Luidspreker met versterkertje erin van de draad omroep met keuze schakelaar , ohnee die mag weg
Man wat waren wij blij met Radio Veronica en Caroline radio Noordzee alleen omdat ze verboden waren maakte het al leuk om er naar te luisteren
Dan moet ik gaan uitbreiden
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

ik woon in het oosten v/h land en daar kon je deze zenders niet ontvangen behalve wanneer we op de camping in Callandsoog zaten 18 jaar lang 4 tot 6 weken per jaar en dn luisterde ik altijd naar mi amigo, Radio noordzee en radio Veronica op een ontvangertje van 10 bij 10cm met een draad antenne.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef: za 22 jan 2022, 16:20
Niet Altijd Immers als je versterker staat te genereren op 100 khz of nog hoger En niet een beetje !
Dan moet je wel heel goede oren hebben :lol:
Maar je buis trekt dan meer stroom en allerlei dingen worden heet
Je UGT zou maar overlijden erdoor wat denk ik best mogelijk is
Door die hoge frequentie skin effect en wordt je wikkel draadje veel warmer
Geen idee of het zo gek kan in audio maar in HF heb ik de bliksem gezien
Knalde zo door het Polyethyleen van RG216 75ohm kabel en vonken in de kast van 10-15 cm het Knalde of je een rotje afstak
Een ventje van 10 zat op de computer pinball te spelen en zag het vanuit een ooghoek Ohh dat is heftig :shock:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: za 22 jan 2022, 19:10
ik woon in het oosten v/h land en daar kon je deze zenders niet ontvangen behalve wanneer we op de camping in Callandsoog zaten 18 jaar lang 4 tot 6 weken per jaar en dn luisterde ik altijd naar mi amigo, Radio noordzee en radio Veronica op een ontvangertje van 10 bij 10cm met een draad antenne.
Wij zitten aardig West
En in Scheveningen Kijkduin hoorde ik verhalen dat ze met een draad antenne en een afgestemde kring eraan een lamp konden laten branden nou moet je die verhalen met een korrel zout nemen maar op 40 mtr band onder de antenne een TL lamp aan
Spoc

Bericht door Spoc »

Het is een mooie versterker geworden Peter! Complimenten!

Als het ooit iets met een 6c33c mocht gaan worden is misschien dit bouwsel wel een idee.
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... eibung.htm

Hartelijke groet, Bob
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Spoc schreef: zo 23 jan 2022, 12:05
Het is een mooie versterker geworden Peter! Complimenten!

Als het ooit iets met een 6c33c mocht gaan worden is misschien dit bouwsel wel een idee.
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... eibung.htm

Hartelijke groet, Bob
Misschien toch ook even hier op het forum kijken? Veel beter kwa prestaties dan dit ontwerp wordt het niet:

viewtopic.php?t=25948&e=1&view=unread#unread
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Je omschrijving komt wel overeen met wat bij een klassieke 300B hoort.
Je KT170 is een versterker die goed onder controle gehouden wordt door het trans gedeelte en daardoor weinig vervorming heeft.
De 300B is daarentegen eigenlijk vol van 2e harmonische wat door sommige als prettig ervaren wordt.
Het zogenaamde buizen geluid. Gelukkig laat de KT170 zien dat het ook goed kan met buizen.
Ik verwacht als je de 300B ook van een trans schakeling voorziet deze wel minder vervorming gaat laten zien.
Echter door het lage vermogen van de 300B zal de KT170 het wel winnen als het om strakker laag gaat.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Misschien toch ook even hier op het forum kijken? Veel beter kwa prestaties dan dit ontwerp wordt het niet:

viewtopic.php?t=25948&e=1&view=unread#unread
Ben ik met je eens Sassen.

[quoteJe omschrijving komt wel overeen met wat bij een klassieke 300B hoort.
Je KT170 is een versterker die goed onder controle gehouden wordt door het trans gedeelte en daardoor weinig vervorming heeft.
De 300B is daarentegen eigenlijk vol van 2e harmonische wat door sommige als prettig ervaren wordt.
Het zogenaamde buizen geluid. Gelukkig laat de KT170 zien dat het ook goed kan met buizen.
Ik verwacht als je de 300B ook van een trans schakeling voorziet deze wel minder vervorming gaat laten zien.
Echter door het lage vermogen van de 300B zal de KT170 het wel winnen als het om strakker laag gaat.][/quote]
Klopt wel een beetje, maar dat is ook smaak volgen mij, maar ik kan ook bevooroordeeld zijn voor mijn gevoel, daarom is een luisterdag zo mooi om te merken hoe iedereen over verschillend klinkende versterkers staat.
Plaats reactie