Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door bert stoltenborg »

Nou, volgens mij is een prepolarized exemplaar gewoon een condensator mic en ze kunnen verrekte duur zijn
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door markbakk »

Zeker. Ach, en zo lang B&K hele series 'prepolarized' kapsels voor grof geld durft te verkopen, loopt het ook niet zo'n vaart met het weglekken van polarisatiespanning. Regel één: niet laten vallen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door ds23man »

En dat soort merken geven in de data aan wat het maximale verlies in geluidsdruk per jaar is.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door markbakk »

Nou, die kan ik niet eens vinden bij Gras en Microtech Gefell. Maar extern polariseren, dat doe je bij voorkeur met 200V. Zulke apparatuur gaat de hobby voorbij.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door ds23man »

Volgens mij maakt alleen B&K die dingen nog.

https://www.bksv.com/en/transducers/aco ... icrophones
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door OWC »

markbakk schreef: di 21 nov 2023, 22:21
Nou, die kan ik niet eens vinden bij Gras en Microtech Gefell. Maar extern polariseren, dat doe je bij voorkeur met 200V. Zulke apparatuur gaat de hobby voorbij.
Gemiddeld bedrijf die zulk soort mics nodig heeft kalibreert toch voor elke klus.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door bert stoltenborg »

ds23man schreef: wo 22 nov 2023, 9:14
Volgens mij maakt alleen B&K die dingen nog.

https://www.bksv.com/en/transducers/aco ... icrophones
Je bedoelt die dingen met 200 V?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door ds23man »

.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door ds23man »

bert stoltenborg schreef: vr 24 nov 2023, 13:36
ds23man schreef: wo 22 nov 2023, 9:14
Volgens mij maakt alleen B&K die dingen nog.

https://www.bksv.com/en/transducers/aco ... icrophones
Je bedoelt die dingen met 200 V?
Ja.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door bert stoltenborg »

ds23man schreef: vr 24 nov 2023, 13:42
.
OK, wist ik niet.
Ik gebruik een B&K 4007 die ik al zo lang heb dat het pijnlijk is, maar dat ding doet het nog steeds goed.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door markbakk »

ds23man schreef: wo 22 nov 2023, 9:14
Volgens mij maakt alleen B&K die dingen nog.

https://www.bksv.com/en/transducers/aco ... icrophones
Nee hoor.

Maar al met al dwalen we wat af. Ook wij hobbyisten kunnen redelijk betaalbaar terecht als we onze spullen willen (laten) ‘calibreren’. Kwam daar 30 jaar terug maar eens om.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door Pjotr »

Yep! En voor het nameten van je X-over ontwerpcaperiolen voldoet vrijwel iedere low cost meetmicrofoon a la een ECM8000. Dat ie wat terug loopt? So what? Je meet relatief. De mijne zal zo'n 18 jaar oud zijn en het IBF dingetje een jaar of 15. Die voldoen nog prima. Merk er eigenlijk niks van.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door ds23man »

Even opgezocht, NTi geeft een long term stability factor op van meer dan 250 jaar om 1 db af te nemen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door ds23man »

bert stoltenborg schreef: za 25 nov 2023, 19:34
ds23man schreef: vr 24 nov 2023, 13:42
.
OK, wist ik niet.
Ik gebruik een B&K 4007 die ik al zo lang heb dat het pijnlijk is, maar dat ding doet het nog steeds goed.
Je moet er ook niet op gaan zitten. :rofl:

Maar inderdaad, een B&K koop je voor het leven. Leuk filmpje waar je gelijk kan zien waarvoor je betaald:



Andere fabrikanten in deze klasse produceren op dezelfde wijze.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door bert stoltenborg »

Ik kan op dit fabeltastische forum nooit iets quoten of het moet stokoud zijn maar goed. dank je voor de bijdrage.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door rodi »

Bump! :)

Na mijn laatste metingen, verdenk ik mijn microfoon (dayton Emm-6) van afwijkingen:
freqresp onder hoeken tweeter.jpg
Volgens simulatie zouden de onregelmatigheden rond 4khz er niet moeten zijn.
Simulatie diffractie t25B met WG in 3dprintkast 250610.png
In de speaker gebruik ik een Bliesma t25b met een WG ontworpen door Hificompass. In zijn metingen in een standaardbaffle geeft dit de volgende response:
T25B-6+WG104-16-Off-axis-Smoothed-SPL-Frequency-Responses-(Vin=2.83Volts,-Twindow=5ms,-smoothing=oct12).png
Mijn meting voldeed niet aan mijn verwachtingen. Daarom heb ik een heleboel oude metingen van diverse speakers opgezocht en rond 4khz qua level gelijk gezet.
Vergelijk metingen.jpg
Bij allemaal zie ik de dip(4khz) piek(iets onder 5khz) vervolgt door weer een dip (rond 5khz).
Dit samen met de informatie eerder in de topic maakt dat ik of mijn microfoon wil gaan laten calibreren of voor een ander exemplaar wil gaan.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de volgende met een individuele kalibratiefile voor 0 graden en onder 90 graden komt en dat deze daarmee wel echt recht meet.https://www.thomann.nl/sonarworks_sound ... _micro.htm Klopt dit? Heeft iemand hier ervaring mee?
Het zou fijn zijn als ik voor dat geld iets goeds in handen heb, wat meer zekerheid biedt bij het meten van speakers etc.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door Kappa7 »

Moet even zoeken waar dat was maar heb ooit in Duitsland de calibratie laten uitvoeren en inderdaad met horizontaal en een verticaal bestand.
Was heel verhelderend
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door Marp »

https://shop.hifi-selbstbau.de/produkt/ ... ibrierung/

Met die Sonarworks heb ik geen ervaring, maar misschien is het gunstiger om bij een calibratie gelijk een Omnitronic MM-1C mee te bestellen. Althans, als je niet je eigen microfoon opstuurt.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door markbakk »

En dan heel goed opletten wat ze schrijven over verzenden. Met PostNL verzonden kreeg ik mijn microfoon onbezorgbaar terug…
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door rodi »

Ik heb een nieuwe microfoon bij ze besteld met kalibratie voor 0 en 90graden. Ik gebruik de microfoon ook om diraclive te meten. :)

Edit: autotypfout eruit gehaald
Laatst gewijzigd door rodi op za 20 sep 2025, 5:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door Pjotr »

Om heel eerlijk te zijn heb je niet zo veel aan die 90 graden kalibrering. Die wijkt alleen een beetje af in het top hoog t.o.v. 0 graden. Die 90 graden kalibrering gebruik je voor room metingen. En voor room afwijkingen corrigeer je eigenlijk alleen effectief in het laag en als je het nodig vindt, eventueel in het middengebied. Maar je speakers zijn dan allang af! Zie eerder dit draadje: https://www.minidsp.com/community/threa ... dxORZ-SfwP De metingen daar zijn voor de 1/2" Umic-1. Voor een 1/4" mic is de afwijking kleiner.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door markbakk »

rodi schreef: vr 19 sep 2025, 10:16
Ik gebruik de microfoon ook om diraclive te bestellen. :)
Pjotr schreef: vr 19 sep 2025, 12:04
Die 90 graden kalibrering gebruik je voor room metingen.
Daarover zijn jullie het dan eens :relax:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef: vr 19 sep 2025, 22:24
rodi schreef: vr 19 sep 2025, 10:16
Ik gebruik de microfoon ook om diraclive te bestellen. :)
Pjotr schreef: vr 19 sep 2025, 12:04
Die 90 graden kalibrering gebruik je voor room metingen.
Daarover zijn jullie het dan eens :relax:
De echo? Wel even helemaal quoten hè... Want daarvoor heb je geen aparte 90 graden kalibratie nodig naast 0 graden.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door rodi »

Als ik diraclive gebruik dan laat ik het hoog en mid meestal ongemoeid. Hooguit voor mijn achterkanalen corrigeer ik wel alles, maar dat is omdat de speakers niet goed zijn. En doordat ook de 90 graden geijkt is, is straks alle onzekerheid eruit.

In de mijn studio ga ik met mso aan de weer, dus dan is meten van alleen het laag inderdaad voldoende.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door Pjotr »

Ach voor het gemak en het zijn de extra kosten niet, dan kun je het wel meenemen bij een 0 graden kalibratie. Aan de andere kant is de correctie voor 90 graden een tamelijk vaste correctiecurve t.o.v. 0 graden voor 1/2" en 1/4" meetmics. Daarover is zat te vinden op internet.

Mijn ervaring ook wel: Corrigeren met een DSP voor roommodes gaat prima maar reflecties er mee willen aanpakken is het gewoon niet. Dan is het middel erger dan de kwaal.
Plaats reactie