Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
Moderator: Beheerdersteam
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
Nou, volgens mij is een prepolarized exemplaar gewoon een condensator mic en ze kunnen verrekte duur zijn
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
Zeker. Ach, en zo lang B&K hele series 'prepolarized' kapsels voor grof geld durft te verkopen, loopt het ook niet zo'n vaart met het weglekken van polarisatiespanning. Regel één: niet laten vallen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
En dat soort merken geven in de data aan wat het maximale verlies in geluidsdruk per jaar is.
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
Nou, die kan ik niet eens vinden bij Gras en Microtech Gefell. Maar extern polariseren, dat doe je bij voorkeur met 200V. Zulke apparatuur gaat de hobby voorbij.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
Ja.bert stoltenborg schreef: ↑vr 24 nov 2023, 13:36
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
Yep! En voor het nameten van je X-over ontwerpcaperiolen voldoet vrijwel iedere low cost meetmicrofoon a la een ECM8000. Dat ie wat terug loopt? So what? Je meet relatief. De mijne zal zo'n 18 jaar oud zijn en het IBF dingetje een jaar of 15. Die voldoen nog prima. Merk er eigenlijk niks van.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
Even opgezocht, NTi geeft een long term stability factor op van meer dan 250 jaar om 1 db af te nemen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
Je moet er ook niet op gaan zitten.
Maar inderdaad, een B&K koop je voor het leven. Leuk filmpje waar je gelijk kan zien waarvoor je betaald:
Andere fabrikanten in deze klasse produceren op dezelfde wijze.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
Ik kan op dit fabeltastische forum nooit iets quoten of het moet stokoud zijn maar goed. dank je voor de bijdrage.
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
Bump!
Na mijn laatste metingen, verdenk ik mijn microfoon (dayton Emm-6) van afwijkingen: Volgens simulatie zouden de onregelmatigheden rond 4khz er niet moeten zijn. In de speaker gebruik ik een Bliesma t25b met een WG ontworpen door Hificompass. In zijn metingen in een standaardbaffle geeft dit de volgende response: Mijn meting voldeed niet aan mijn verwachtingen. Daarom heb ik een heleboel oude metingen van diverse speakers opgezocht en rond 4khz qua level gelijk gezet. Bij allemaal zie ik de dip(4khz) piek(iets onder 5khz) vervolgt door weer een dip (rond 5khz).
Dit samen met de informatie eerder in de topic maakt dat ik of mijn microfoon wil gaan laten calibreren of voor een ander exemplaar wil gaan.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de volgende met een individuele kalibratiefile voor 0 graden en onder 90 graden komt en dat deze daarmee wel echt recht meet.https://www.thomann.nl/sonarworks_sound ... _micro.htm Klopt dit? Heeft iemand hier ervaring mee?
Het zou fijn zijn als ik voor dat geld iets goeds in handen heb, wat meer zekerheid biedt bij het meten van speakers etc.
Na mijn laatste metingen, verdenk ik mijn microfoon (dayton Emm-6) van afwijkingen: Volgens simulatie zouden de onregelmatigheden rond 4khz er niet moeten zijn. In de speaker gebruik ik een Bliesma t25b met een WG ontworpen door Hificompass. In zijn metingen in een standaardbaffle geeft dit de volgende response: Mijn meting voldeed niet aan mijn verwachtingen. Daarom heb ik een heleboel oude metingen van diverse speakers opgezocht en rond 4khz qua level gelijk gezet. Bij allemaal zie ik de dip(4khz) piek(iets onder 5khz) vervolgt door weer een dip (rond 5khz).
Dit samen met de informatie eerder in de topic maakt dat ik of mijn microfoon wil gaan laten calibreren of voor een ander exemplaar wil gaan.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de volgende met een individuele kalibratiefile voor 0 graden en onder 90 graden komt en dat deze daarmee wel echt recht meet.https://www.thomann.nl/sonarworks_sound ... _micro.htm Klopt dit? Heeft iemand hier ervaring mee?
Het zou fijn zijn als ik voor dat geld iets goeds in handen heb, wat meer zekerheid biedt bij het meten van speakers etc.
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
Moet even zoeken waar dat was maar heb ooit in Duitsland de calibratie laten uitvoeren en inderdaad met horizontaal en een verticaal bestand.
Was heel verhelderend
Was heel verhelderend
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
https://shop.hifi-selbstbau.de/produkt/ ... ibrierung/
Met die Sonarworks heb ik geen ervaring, maar misschien is het gunstiger om bij een calibratie gelijk een Omnitronic MM-1C mee te bestellen. Althans, als je niet je eigen microfoon opstuurt.
Met die Sonarworks heb ik geen ervaring, maar misschien is het gunstiger om bij een calibratie gelijk een Omnitronic MM-1C mee te bestellen. Althans, als je niet je eigen microfoon opstuurt.
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
En dan heel goed opletten wat ze schrijven over verzenden. Met PostNL verzonden kreeg ik mijn microfoon onbezorgbaar terug…
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
Ik heb een nieuwe microfoon bij ze besteld met kalibratie voor 0 en 90graden. Ik gebruik de microfoon ook om diraclive te meten. 
Edit: autotypfout eruit gehaald
Edit: autotypfout eruit gehaald
Laatst gewijzigd door rodi op za 20 sep 2025, 5:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
Om heel eerlijk te zijn heb je niet zo veel aan die 90 graden kalibrering. Die wijkt alleen een beetje af in het top hoog t.o.v. 0 graden. Die 90 graden kalibrering gebruik je voor room metingen. En voor room afwijkingen corrigeer je eigenlijk alleen effectief in het laag en als je het nodig vindt, eventueel in het middengebied. Maar je speakers zijn dan allang af! Zie eerder dit draadje: https://www.minidsp.com/community/threa ... dxORZ-SfwP De metingen daar zijn voor de 1/2" Umic-1. Voor een 1/4" mic is de afwijking kleiner.
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
De echo? Wel even helemaal quoten hè... Want daarvoor heb je geen aparte 90 graden kalibratie nodig naast 0 graden.
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
Als ik diraclive gebruik dan laat ik het hoog en mid meestal ongemoeid. Hooguit voor mijn achterkanalen corrigeer ik wel alles, maar dat is omdat de speakers niet goed zijn. En doordat ook de 90 graden geijkt is, is straks alle onzekerheid eruit.
In de mijn studio ga ik met mso aan de weer, dus dan is meten van alleen het laag inderdaad voldoende.
In de mijn studio ga ik met mso aan de weer, dus dan is meten van alleen het laag inderdaad voldoende.
Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid
Ach voor het gemak en het zijn de extra kosten niet, dan kun je het wel meenemen bij een 0 graden kalibratie. Aan de andere kant is de correctie voor 90 graden een tamelijk vaste correctiecurve t.o.v. 0 graden voor 1/2" en 1/4" meetmics. Daarover is zat te vinden op internet.
Mijn ervaring ook wel: Corrigeren met een DSP voor roommodes gaat prima maar reflecties er mee willen aanpakken is het gewoon niet. Dan is het middel erger dan de kwaal.
Mijn ervaring ook wel: Corrigeren met een DSP voor roommodes gaat prima maar reflecties er mee willen aanpakken is het gewoon niet. Dan is het middel erger dan de kwaal.
