Verity Audio Parsival kloon

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

Hallo,

In mijn vorige post had ik het al over de andere voedingskabel op de DAC. Die haalde wat van de scherpte weg. Dat gaf te denken, want op mijn eindversterkers had ik ook een paar zeer simpele zelfbouwkabels zitten. Alleen de iEC stekkers had ik al eens vervangen door IeGo stekkers. De Schuko stekkers zijn van Bals. Nu had ik geen zin om zomaar een paar kabels in elkaar te prutsen en dan maar af moeten wachten hoe het klinkt. Een oplossing vond ik bij Triple M audio. Zij hebben voedingskabels in hun assortiment die ze ook als bouwpakket leveren. Ik mocht het kant en klaar product twee weken lenen om te horen wat dat doet. Daar zaten dan wel Furutech stekkers aan. Toch maar geprobeerd. Dat bleek een verbetering. Met name het laatste beetje agressie in het geluid verdween. Dus het bouwpakket zonder stekkers gekocht en het bouwplan -dat ik mocht bestuderen en dus goed in mijn hoofd had- uitgevoerd.
Mijn eigen stekkers eraan en luisteren. Ja, dit was erg schoon. Maar ook was het wat tam geworden. Een weekje inspelen dan maar. Nou, dat deed niet veel. Het bleef een beetje tam.
Toen herinnerde ik mij dat ik helemaal in het begin van de ombouw naar het "Jeroen" filter, het hoog wat had getemperd omdat ik dat te scherp vond. Nu met deze andere voedingskabels had ik misschien wel teveel van scherpte (dat ik dus voor teveel hoog aanzag) weggenomen. Dus: terug naar het oorspronkelijke filter met de oorspronkelijke waarden van de spanningsdeler op het hoog. Ik had nog Allan Bradley weerstanden liggen. Sindskort heb ik ook een mooie 80w Weller soldeerbout, dus ik kon de bosjes weerstanden nu ook goed solderen.
Resultaat: geen spoortje scherpte, maar wel heerlijk gedetailleerd en gloedvol.
Tropetten en ander blaasgerei lekker fel, maar niet scherp. Violen zingen en zijn niet scherp.
Voorlopig :sure: :?: maar eens een poosje zo luisteren. Op dit moment zit ik in ieder geval te genieten. :D

Groet,

Leobus
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Martijn M »

Veel luisterplezier maar weer :) .
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Leobus schreef:
Hallo,

In mijn vorige post had ik het al over de andere voedingskabel op de DAC. Die haalde wat van de scherpte weg. Dat gaf te denken, want op mijn eindversterkers had ik ook een paar zeer simpele zelfbouwkabels zitten. Alleen de iEC stekkers had ik al eens vervangen door IeGo stekkers. De Schuko stekkers zijn van Bals. Nu had ik geen zin om zomaar een paar kabels in elkaar te prutsen en dan maar af moeten wachten hoe het klinkt. Een oplossing vond ik bij Triple M audio. Zij hebben voedingskabels in hun assortiment die ze ook als bouwpakket leveren. Ik mocht het kant en klaar product twee weken lenen om te horen wat dat doet. Daar zaten dan wel Furutech stekkers aan. Toch maar geprobeerd. Dat bleek een verbetering. Met name het laatste beetje agressie in het geluid verdween. Dus het bouwpakket zonder stekkers gekocht en het bouwplan -dat ik mocht bestuderen en dus goed in mijn hoofd had- uitgevoerd.
Mijn eigen stekkers eraan en luisteren. Ja, dit was erg schoon. Maar ook was het wat tam geworden. Een weekje inspelen dan maar. Nou, dat deed niet veel. Het bleef een beetje tam.
Toen herinnerde ik mij dat ik helemaal in het begin van de ombouw naar het "Jeroen" filter, het hoog wat had getemperd omdat ik dat te scherp vond. Nu met deze andere voedingskabels had ik misschien wel teveel van scherpte (dat ik dus voor teveel hoog aanzag) weggenomen. Dus: terug naar het oorspronkelijke filter met de oorspronkelijke waarden van de spanningsdeler op het hoog. Ik had nog Allan Bradley weerstanden liggen. Sindskort heb ik ook een mooie 80w Weller soldeerbout, dus ik kon de bosjes weerstanden nu ook goed solderen.
Resultaat: geen spoortje scherpte, maar wel heerlijk gedetailleerd en gloedvol.
Tropetten en ander blaasgerei lekker fel, maar niet scherp. Violen zingen en zijn niet scherp.
Voorlopig :sure: :?: maar eens een poosje zo luisteren. Op dit moment zit ik in ieder geval te genieten. :D

Groet,

Leobus
Voor een zeer verfijnd hoog kan ik inmiddels de RIKE S-cap aanbevelen. Geweldige prijs/kwaliteitverhouding. Scoort op alle aspecten goed, ik ben het zeer eens met de recensie van Tony Gee.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door avdboom »

jeroen_d schreef:
Voor een zeer verfijnd hoog kan ik inmiddels de RIKE S-cap aanbevelen. Geweldige prijs/kwaliteitverhouding. Scoort op alle aspecten goed, ik ben het zeer eens met de recensie van Tony Gee.
Kijk, jouw bevindingen naar deze cap was ik wel benieuwd naar! En goed te lezen dat die stroken met Tony Gee. Qua prijs is deze voordeliger dan de duurdere mundorfs, en veel waar voor het geld dus? Hoe zou je ze vergelijken emt de duurdere mundorfs? Het klinkt in ieder geval veel bang for the buck? Hoewel het natuurlijk nog steeds prijzige caps blijven...

Heb je nog getest met de Mundorf Evo oil als goed budged alternatief? Was ik ook wel benieuwd naar O:) . Hoewel ik ze zelf al gebruik bij de Alpair 5 en er niet ontevreden over ben, dus dat staat al vast voor mijzelf...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Het is wel een beetje off-topic, maar leo vindt het vast niet erg...

De EVO alu/oil is heel mooi maar mist toch echt definitie in het hoog. Voordeel van deze cap is dat ik me niet kan voorstellen dat welke tweeter dan ook nog agressief klinkt met deze cap. Het midden is heel mooi. Eigenlijk is ook hier de beschrijving van Tony weer heel treffend. Ik heb inmiddels gekozen voor de Obbligato Gold als beste alternatief als je moet kiezen tussen gewone Mundorf Supreme, Audyn Cap Plus, Jantzen Superior Z-cap. De Obbligato Gold heeft een rijke klank en is heel neutraal. De Mundorf Supreme iets te terughoudend, de Audyn cap plus juist iets te agressief vooral in het hogere middengebied en de Jantzen Superior Z-cap wel heel neutraal maar te koel van klank en daardoor voor mij niet natuurlijk genoeg en niet muzikaal. Als je dan de RIKE S-cap erin stopt in plaats van de Obbligato Gold dan krijg je veel meer diepte en verfijning in de klank.

De Mundorf Supreme SGO is een compleet ander verhaal. Het is heel moeilijk om te zeggen dat hij nu beter is dan de RIKE S-cap. Hij geeft veel meer top end dat heel erg mooi is, ook heel veel diepte aan het geluid. Hij klinkt meer 'high-end' dan de RIKE. Maar of dat beter is moet je zelf beoordelen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Wanneer gaat er nou iemand eens een Duelund proberen...??? :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door jeroen_d »

Jij toch???
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Leobus »

jeroen_d schreef:
Jij toch???
Laat ik nou hetzelfde gedacht hebben! :D

Groet,

Leo
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door avdboom »

Leobus schreef:
jeroen_d schreef:
Jij toch???
Laat ik nou hetzelfde gedacht hebben! :D

Groet,

Leo
Same here :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Als jullie nou per persoon 50 euro inleggen dan wil ik het wel overwegen om een setje 6.8uF mooie Duelunds aan te schaffen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door avdboom »

Walt schreef:
Als jullie nou per persoon 50 euro inleggen dan wil ik het wel overwegen om een setje 6.8uF mooie Duelunds aan te schaffen.

Groetjes Walter
Wordt dan de stapel SGO's die overbodig worden onderling verdeeld? :lol: :rofl:

Maar ff serieus,

Mooie opsomming van de test resulaten Jeroen. De Evo oil bied wat dat betreft i.m.o. wel een veilige budged keuze. De Obbligato Gold is zeker het proberen ook waard dus, was niet eerder in mijn vizier gekomen...
De Rike lijkt me dan een veilige hi-end keuze, aangezien Tony en jij beiden de conclusie delen dat het een top cap is. Als prijs geen rol speelt komt Mundorf dus om de hoek kijken, en Duelund misschien als Walt zijn conclussies bekend maakt :lol:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Olaf Analogue »

Ik besef dat ik hiermee een giga oud topic omhoog ga halen, maar misschien dat ik hiermee wat ga doen.
Ik heb deze luidsprekers beluisterd bij Leobus en vindt het interessant om misschien ook een verity parsifal kloon project te beginnen.
Waar ik dan input op prijs zou stellen is de eventuele mogelijkheid op het toepassen van twee in plaats van één woofer, en het toepassen van een gesloten in plaats van een gepoorte behuizing. (En eventueel een AMT in plaats van een dome tweeter)

Ik besef uiteraard ook dat met mijn eventuele wensen het misschien niet echt een verity parsifal kloon is. Maar ik zou graag input van de kenners ontvangen of er inderdaad meer uit te halen is, of dat ik dan een verkeerde afslag pak, wat ik dan uiteraard respecteer.

Stel dat er toch wel invulling aan mijn wensen te geven is dan wordt het een verity parsifal +

(Om misverstanden te voorkomen, dit staat geheel los van het "no limits" luidspreker project)

Mocht dit handen en voeten krijgen dan zal ik uiteraard een eigen topic opstarten.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door VintageHarry »

Leuk dat je toch weer met zelfbouw bezig gaat! :)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Kappa7 »

Infase schreef: vr 12 jan 2024, 14:01
Ik besef dat ik hiermee een giga oud topic omhoog ga halen, maar misschien dat ik hiermee wat ga doen.
Ik heb deze luidsprekers beluisterd bij Leobus en vindt het interessant om misschien ook een verity parsifal kloon project te beginnen.
Waar ik dan input op prijs zou stellen is de eventuele mogelijkheid op het toepassen van twee in plaats van één woofer, en het toepassen van een gesloten in plaats van een gepoorte behuizing. (En eventueel een AMT in plaats van een dome tweeter)

Ik besef uiteraard ook dat met mijn eventuele wensen het misschien niet echt een verity parsifal kloon is. Maar ik zou graag input van de kenners ontvangen of er inderdaad meer uit te halen is, of dat ik dan een verkeerde afslag pak, wat ik dan uiteraard respecteer.

Stel dat er toch wel invulling aan mijn wensen te geven is dan wordt het een verity parsifal +

(Om misverstanden te voorkomen, dit staat geheel los van het "no limits" luidspreker project)

Mocht dit handen en voeten krijgen dan zal ik uiteraard een eigen topic opstarten.
Lijkt me een erg mooi combinatie.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door dre »

Ja,daar zal niets mis mee zijn. 8)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door Walt »

Olaf alweer een andere forum naam?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Verity Audio Parsival kloon

Bericht door wouter »

Die parsifal kloon is heel zorgvuldig ontworpen. Het klinkt goed.
Je kunt met dat ontwerp alleen vrijwel niets meer, als je zowel de woofer gaat wijzigen, de constructie van gepoort naar gesloten gaat maken en zelfs een tweeter gaat vervangen. Dit is dan weer iets wat als geheel opnieuw gefilterd zou moeten gaan worden, los van ontwerp- & bouwkeuzes.
Walt schreef: za 27 jan 2024, 9:12
Olaf alweer een andere forum naam?
:think:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”