In mijn vorige post had ik het al over de andere voedingskabel op de DAC. Die haalde wat van de scherpte weg. Dat gaf te denken, want op mijn eindversterkers had ik ook een paar zeer simpele zelfbouwkabels zitten. Alleen de iEC stekkers had ik al eens vervangen door IeGo stekkers. De Schuko stekkers zijn van Bals. Nu had ik geen zin om zomaar een paar kabels in elkaar te prutsen en dan maar af moeten wachten hoe het klinkt. Een oplossing vond ik bij Triple M audio. Zij hebben voedingskabels in hun assortiment die ze ook als bouwpakket leveren. Ik mocht het kant en klaar product twee weken lenen om te horen wat dat doet. Daar zaten dan wel Furutech stekkers aan. Toch maar geprobeerd. Dat bleek een verbetering. Met name het laatste beetje agressie in het geluid verdween. Dus het bouwpakket zonder stekkers gekocht en het bouwplan -dat ik mocht bestuderen en dus goed in mijn hoofd had- uitgevoerd.
Mijn eigen stekkers eraan en luisteren. Ja, dit was erg schoon. Maar ook was het wat tam geworden. Een weekje inspelen dan maar. Nou, dat deed niet veel. Het bleef een beetje tam.
Toen herinnerde ik mij dat ik helemaal in het begin van de ombouw naar het "Jeroen" filter, het hoog wat had getemperd omdat ik dat te scherp vond. Nu met deze andere voedingskabels had ik misschien wel teveel van scherpte (dat ik dus voor teveel hoog aanzag) weggenomen. Dus: terug naar het oorspronkelijke filter met de oorspronkelijke waarden van de spanningsdeler op het hoog. Ik had nog Allan Bradley weerstanden liggen. Sindskort heb ik ook een mooie 80w Weller soldeerbout, dus ik kon de bosjes weerstanden nu ook goed solderen.
Resultaat: geen spoortje scherpte, maar wel heerlijk gedetailleerd en gloedvol.
Tropetten en ander blaasgerei lekker fel, maar niet scherp. Violen zingen en zijn niet scherp.
Voorlopig
Groet,
Leobus