Bedankt Ralph, ga ik zeker eens informeren.
Ben er ook achter dat het massieve hout wat SF gebruikt voor hun kasten gebogen Esdoorn is. Schijnt makkelijk te verwerken te zijn en zeker te buigen. (zie hieronder)
Esdoorn = maple en is vanwege de dichtheid van het hout niet makkelijk te buigen.
Dit is generiek gesteld er zijn namelijk zeer veel soorten maple. Wil je een iets makkelijker soort maple/esdoorn om te buigen neem je sugar maple en niet de hardmaple !
Ralph: Jep, ik zal eens (als ik even tijd heb) de foto uitvergroten. Wat ik nu kan zien zijn het inderdaad meerdere lagen.
Ik zoek me al rot op internet over iets wat info hoe die kast nu in elkaar zitten, maar tot nu toe nog niets kunnen vinden. Zou best wel eens een kijkje in de fabriek willen nemen....
Wat betreft nog even dat Esdoorn, er zijn inderdaad verschillende versies las ik, vooral in meubelbouw wordt het veel gebruikt (en violen/gitaar dacht ik).
Nog even over die lagen: Op andere foto's zie ik het nu ook..Twee lagen, waarvan de toplaag wat verder doorloopt dan de laag daaronder...
Maar we zoeken verder....kom er wel achter. De afgelopen dagen door zoeken en de input hier op het forum al heel wat wijzer geworden. Krijg in iedergeval steeds meer inzicht hoe die kast nu gemaakt wordt.
Deze link heb ik gisteravond zitten bekijken. Erg gaaf gedaan.
Vooral om die strookjes fineer die hij gebruikt heeft. Morgen ga ik een proefstukje maken met strookjes licht fineer en een 3 mm dunne strook tegen elkaar gemaakt. Kijken hoe of wat.
Tevens opzoek naar een proefplank esdoorn. Ook dit bekijken of dit buikbaar is voor koud buigen.
Even verder gegaan met het onderzoek naar eventueel massieve houtdelen te gaan gebruiken voor de bouw.
Ik heb zitten kijken naar de buigsterkte van verschillende houtsoorten.
Even een klein rijtje:
Tevens opzoek naar een proefplank esdoorn. Ook dit bekijken of dit buikbaar is voor koud buigen.
Esdoorn of essen (Fraxinus excelsior)? Deze laatste is ook goed te buigen en taai. Wordt daarom gebruikt in hamerstelen en voor gebogen spanten in overnaads gebouwde boten.
Richard: Esdoorn is welke in bedoelde. Essen had soortgelijke buigsterkte getal naar ik meen. Voordeel van Essen is dat het goedkoper is.
Ralph:Bedankt voor de link en het programmaatje. Vanavond eens uitproberen.
Wester houthandel is een goede. Zit nog lekker dichtbij ook. Eens even bellen morgen.
Even verder gegaan met het onderzoek naar eventueel massieve houtdelen te gaan gebruiken voor de bouw.
Ik heb zitten kijken naar de buigsterkte van verschillende houtsoorten.
Even een klein rijtje:
Dan Esdoorn. Zoals Ralph al schreef zijn er twee soorten, soft- en hard maple. (amerikaanse benaming)
Soft maple zit op 61 N/mm² (sugar maple)
Hard maple zit op 108 N/mm²
Dus kijkende naar bovenstaande tabel lijkt me soft maple best leuk om eens te proberen met buigen. Nu nog eventuele kostenplaatje eens bekijken.
waar heb je die waardes vandaag? Ik heb best vaak constructies doorgerekend en de waardes die je geeft zijn niet de kniksterktes. Die hebben namelijk een andere eenheid en zijn sterk afhankelijk van het moment (kNm). Ook de elastischiteit en I maken erg veel uit. Een standaard waarde is dan ook niet te geven. Wel kan er een getal zijn die een bepaald stuk hout vergelijkt op elastischiteit.
Maar ik denk dat je het gewoon moet aanpakken op ervaring van anderen. Het helemaal doorrekenen kan nog best lastig worden met al die ronde kanten en inklemmingen. Houdt er ook rekening met het uitzetten en krimpen van hout. Vooral bij ronde vlakken kan het nog wel een lastig zijn
Buigsterkte:
De kracht per eenheid oppervlak (spanning), nodig om een op buiging belaste balk tot breuk te brengen. [N/mm2,=Mpa]
Dus vandaar dat ik hiermee verder was gegaan. Maar kan best zijn dat ik er totaal naast zit. Hoe zou je dat anders kunnen zien/achterhalen over het buigzame van hout?
p.s. misschien nog een suggestie voor licht goed buigend massief hout?
Maar ik denk dat je het gewoon moet aanpakken op ervaring van anderen.
Ga in iedergeval wat proefstukken maken met gefineerde versie en Esdoorn. Ik was op Esdoorn gekomen omdat ik op bepaalde sites gelezen had dat SF die houtsoort ook gebruikt.
Presented in beautiful lute shaped cabinets of maple, finished in a warm hued medium gloss cherry lacquer or graphite gray wash...
En eindelijk gevonden waar ik naar zocht...de opbouw die gebruikt wordt.
Like those of other premium SF speakers, the Amati's side walls are constructed of slats of wood, each slat built up of 21 sheets of varying thicknesses of maple laminated with a high-viscosity polymeric glue. Between each slat is an inlay of solid maple, aniline-dyed black. The slats are heat- and pressure-curved in a device that looks like a boat-hull former. The cabinet's top and bottom are of thick, solid maple.
mmm...
Als ik dat zo lees heb ik nog wel wat te doen aankomende tijd...
Ik kan het wel voor je voorrekenen. Ik heb er een mooi excelsheetje voor weleens waar voor staal en beton maar staal wordt min of meer hetzelfde berekend als hout. Geef maar een lengte en dikte en de plek waar je wilt buigen.
Ik heb zelf civiel ingenieur maar constructie was niet mijn lievelingsvak . Gelukkig is de kniksterkte niet al te lastig te berekenen.
De waarde die je hebt staat er wel maar geen idee wat er mee wordt bedoeld. Je zou eerder naar de druksterkte moeten kijken in de uiterste vezel zoals ook in de PDF staat. Zoals je ook ziet in de pdf heeft het hout een hoge elasticiteitsmodule. Hoe hoger hoe beter in jouw geval. Dit geef aan of je iets makkelijk kan buigen. Maar dat wil niet zeggen dat als je begint met drukken dat er dan dezelfde kracht nodig is dan wanneer je het hout bijvoorbeeld 2 cm omlaag hebt gedrukt. Krachten ontwikkelen zich namelijk alleen als een materiaal beweegt.
Er zijn veel flexibelere houtsoorten maar ik denk dat gewicht en de maximale op te nemen druksterkte ook van belang zijn. Neem bijvoorbeeld het hout dan voor vliegers en vliegtuigen wordt gebruikt. Het weegt bijna niets, is enorm flexibel
Ja da's waar. (van dat hout en die vlieger etc)
Als je eens zou willen kijken of je iets kan berekenen qua buigen zou ik dat erg tof vinden. Ik zit helemaal niet ik dit vakgebied dus voor mij een beetje abrakadabra. Gelukkig zijn er twee rechterhandjes die een hoop kunnen dus vandaar deze uitdaging..
Wat betreft dat hout, de latjes waar ik aan zit te denken zijn ~10x50mm en ~30 cm lang. (zie tekening pagina 1 van topic)
Tis een beetje ongeveer nog, want ik moet de interne maat nog bepalen. 4,2 liter is wat ik tot nu toe weet. Rest is voor later.
En eindelijk gevonden waar ik naar zocht...de opbouw die gebruikt wordt.
Like those of other premium SF speakers, the Amati's side walls are constructed of slats of wood, each slat built up of 21 sheets of varying thicknesses of maple laminated with a high-viscosity polymeric glue. Between each slat is an inlay of solid maple, aniline-dyed black. The slats are heat- and pressure-curved in a device that looks like a boat-hull former. The cabinet's top and bottom are of thick, solid maple.
mmm...
Als ik dat zo lees heb ik nog wel wat te doen aankomende tijd...
Hier een methode om met behulp van een mal een ronde wand te maken opgebouwd uit ... laagjes.
Leuke methode Sark. Denk mocht het wat massief hout worden dat zo'n hulpstuk wel een uitkomt zal zijn.
Ben vandaag ook aan het testen geweest met een goedkopere methode.
Idee is om met hobbyplex/buigplex de kast te maken en als laatste laag gewoon weer te fineren. Is ook niet het makkelijkste maar hieronder het idee.
Eerst wat strookjes licht hout, in dit geval eiken wat ik nog over had van de Isis, op maat langs een metalen lat gesneden. wat schilderstape erop en aan de andere kant een heel dun 3 mm strookje donker fineer geplakt, met daar weer tegenaan de volgende eiken strook fineer.
Door het schilderstape blijft alles mooi bij elkaar.
Ook het buigen gaat goed. Heb er wel vertrouwen in dat met de strijkboutmethode dit best rond te krijgen is.
En om even te kijken hoe het zou gaan staan even in een kleurlak gezet...
Wordt wel wat denk ik...
Laatst gewijzigd door Edo op do 14 jul 2005, 16:18, 2 keer totaal gewijzigd.
ziet er heel mooi uit! lijkt mij de gemakkelijkste oplossing en het resultaat mag er zeker zijn!
ga je de voorzijde met leer bekleden? lijkt me wel mooi, ik wil het misschien proberen bij mijn bouwsel maar weet nog niet juist hoe ik dat ga doen....
Ik zit er nog over te twijfelen of ik dit in het leer zal doen, of alles in hout.
Het front in leer is wel weer eens wat anders, maar daarintegen ben ik een "houtmannetje" dus een massief ebben of wenge hout frontje (zwart dus) lijkt me ook wel wat. Misschien ook maar eens twee proefstukken maken om te kijken hoe het staat....
Ik denk dat de lederen voorkant ook wel zijn effect zal hebben in diffractie vwb de hogere regionen?
Denk dat het wel meevalt. Geen flauw idee wat de verschillen zullen zijn tussen die twee. Nog een goed rede om ze gewoon beide te maken en dan te vergelijen (meten)...
richard schreef:
Je bent zeker erg kapitaalkrachtig
Zeer...haha...not...
Welnee, Gamma hardhouten plank (stukje) met ebben of wenge kleurlak erover.
Ziet er strak uit, lijkt duur, maar is redelijk goedkoop.
En dat was een beetje het idee achter dit project.
Nette speakers, apparte vorm, dure houtsoorten (niet dus) en redelijk goedkope units, die wel goed klinken.
Naar aanleiding van div testen de afglopen dagen gaat het buigen van massief hout de koelkast in. De body maken van buigplex/diverse lagen hobbyplex is het makkelijkst en goedkoopste en is heel netjes in vorm te krijgen. Daarna zoals op vorige pagina te zien is, de stroken aan elkaar plakken tot 1 groot vel en dit als laatste "afwerk" laag eroverheen.
De afwerking van de bovenkant en onderkant zal, aangezien dit recht is, wel massief zijn.
Het fineer wat ik nu gebruikt heb is eiken met dunnen strookjes meranti uit de modelbouw. Het massieve stuk boven en ondar kan ook van deze twee makkelijk te verkrijgen houtsoorten gemaakt worden.
Bij aflakken/kleuren van het geheel zie je hierdoor weinig tot geen verschil meer van fineer/massief.