Gaten maken in plaatmateriaal voor buizen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Rien Kleinjan schreef:
Nee, dat is een misverstand. Een trappenboor geeft een zuiver cilindrisch gat, alleen is de diepte zeer beperkt. Wat jij bedoelt is zo'n conisch model plaatboor waar dus geen trappen inzitten. Voor dunne plaat geen probleem.
Niet helemaal waar. Zo´n trappenboor heeft op de overgang tussen de trappen een klein verloop. Als je dus te diep boort krijg je dat verloop in je materiaal. Zoals je zelf al zegt is ook de trappenboor voornamelijk voor dunner materiaal. Dikker materiaal kun je beter ponsen of laseren.

Groeten,
Mischa
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Bericht door Rien Kleinjan »

Jemig zeg, zo lust ik er nog wel een paar ......
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik denk dat, als Jan vaker een buizenamp denkt te willen bouwen, hij beter zo'n pons set kan aanschaffen. Dat zou ik zelf zeker weten doen. Goed gereedschap is altijd een goede investering.
hansr
Berichten: 187
Lid geworden op: di 10 jan 2006, 14:13
Locatie: Drachten

Bericht door hansr »

Of hij zoekt een bedrijfje op waar ze hem zo nu en dan eens kunnen helpen een een stukje bewerkt materiaal. Kan je het meteen laten zetten en bewerken op profesioneel niveau. Goed gereedschap is wel mooi, maar als het de meeste tijd ligt te niks doen is dat ook zonde... en stilstand is achteruitgang.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Een goede pons (hydraulische handpons) kost zomaar een paar honderd euro... daar kun je best wel wat chassis van laten maken.

Zo'n stappenboor is wat dat betreft een goed alternatief.
Wanneer je boort heb je vaak last van bramen, dus vijlen moet je toch.

Het enige nadeel is dat die stappenboren maar tot ongeveer 30 mm gaan.
Een voetje van een 300B of een gat voor een voedingselco is vaak groter, dus dan ben je even aan het vijlen.

Zoals bij elke hobby is ook met het bouwen van buizenbakkies het hebben van handige adresjes altijd van belang.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bericht door meanman64 »

Jan,je weet het altijd ter uwe beschikking :wink:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Rien Kleinjan schreef:
Jemig zeg, zo lust ik er nog wel een paar ......
Dat mag jij vinden, maar ik denk dat dit wel is wat Jan bedoelt.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie