Twijfel over aanschaf platenspeler

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Plaats eens een fotootje van het apparaat. Ben benieuwd hoe dit eruit ziet in vergelijking met de speler van € 175,-
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Over mosterd en na de maaltijd...

Ik kan enkel beamen dat eigenlijk alle LP's die ik heb beter klinken dan de CD's van hetzelfde album. Enkel enkele beroerde 80's albums heb ik liever in de heruitgave op CD.

De 160 is een top speler. let op lagerspeling op het plateau, brommen van de motor, speling in de arm, draadbreukjes in de armbedrading en de pully/snaar. Zeker de snaar zal wel vervangen mogen worden verwacht ik. PM me even, heb nog een nieuwe liggen voor een prikkie.
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Bericht door KoenVW »

Ik heb vanmiddag een 2e hands platenspeler gekocht, het is een Thorens TD 165 geworden! De speler is nog helemaal origineel en is niks aan gemodificeerd. Ik zal de komende tijd wel gaan uitzoeken wat er allemaal aan te verbeteren is, maar het geluid wat er nu uitkomt vind ik ZEKER niet verkeerd! Of het ook beter is dan een cd ben ik nog niet helemaal over uit maar het zit er in ieder geval heel dicht bij in de buurt!
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Bericht door KILLorBE »

Op Platenspeler kun je waarschijnlijk wel wat nuttige info vinden, en op Vinyl Engine kun je een (service)handleiding downloaden.

Post even wat foto's en/of info over het element/arm en de staat van de draaitafel.

Veel plezier met je aanwinst.
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Bericht door KoenVW »

Hier zijn wat foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Zoals te zien op de laatste foto zitten er wel een aantal krassen op, ik ben wel aan de slag geweest met Commandant 4, maar dat hielp niks. Er zit een Ortofon F15S element in, heeft het nog zin om de naald te vervangen door een nieuwe? Ik heb wel al de dunne bodemplaat vervangen door een 18 mm MDF plaat. Ook heb ik wat gelezen over de schuimpjes uit de vering te halen, heeft dat nog zin?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Je kan de foto's best gewoon aan je bericht hangen.
Door op de knop "Add an Attachment" te klikken kan je foto's uploaden.

Die krassen ga je er niet af krijgen vrees ik. Mosschien dat je de top-plaat een ander kleutje kan geven of bekleden met een dunne folie met een mooie kleur of patroon.

Als de naald versleten is zou ik er niet teveel vinyl meer mee draaien. Een erg versleten of defecte naald kan je vinyl beschadigen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik zou inderdaad eerst investeren in een nieuwe naald, of een compleet nieuw element.

Dat schuim moet je lekker laten zitten in de veren, of er nieuw schuim voor in de plaats doen. Anders krijg je een heel "nerveus" plateau, dat bij elke aanraking schommelt.

Ik heb mijn draaitafel (zo'n zelfde TD 165) uit elkaar gehaald en het bovendek zwart gespoten. Een drupje olie in het lager en een nieuwe snaar erop. Verder heb ik ook een aansluiting voor een eurostekker en twee cinchbussen erop gemaakt.

Ik kan je wel aanbevelen je platen wat beter te reinigen.
Zelf gebruik ik een "Disco Antistat", dat maakt je platen een stuk schoner dan alleen maar een borsteltje.
Wel even een nieuwe binnenhoes om de plaat doen. Anders zit er gelijk weer oud stof aan.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

RobertD schreef:
Ik kan je wel aanbevelen je platen wat beter te reinigen.
Zelf gebruik ik een "Disco Antistat", dat maakt je platen een stuk schoner dan alleen maar een borsteltje.
Wel even een nieuwe binnenhoes om de plaat doen. Anders zit er gelijk weer oud stof aan.
Dat valt me nu ook op. Een Disco antistat gaat dat zeker niet van de eerste keer al dat vuil er af krijgen. Ik gebruik 'm zelf en heb er een groot aantal 2deHands vinyl mee zuiver gemaakt. Dat vraagt toch de nodige uurtje poetswerk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
.... Ik gebruik 'm zelf en heb er een groot aantal 2deHands vinyl mee zuiver gemaakt. Dat vraagt toch de nodige uurtje poetswerk.
uurtjes? draai je dan echt de LP een uur ofzo in de DA?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Dan draai je ze vast grijs voordat je ze nog maar hebt gehoord. :D "Dat" heeft vast betrekking op "een groot aantal 2eHands vinyl".
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Henkjan schreef:
rho schreef:
.... Ik gebruik 'm zelf en heb er een groot aantal 2deHands vinyl mee zuiver gemaakt. Dat vraagt toch de nodige uurtje poetswerk.
uurtjes? draai je dan echt de LP een uur ofzo in de DA?
Nee, maar als je een hele stapel vinyl in 1 sessie wil wassen vraagt dat redelijk wat tijd. Ik behandel vinyl met de nodige voorzichtigheid zodat het misschien ook wat langer duurt dan nodig.
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Bericht door KoenVW »

Zo ik heb vandaag de cinch kabel maar vervangen, was wel nodig zoals op de foto te zien is :lol:
Bijlagen
DSC01607b.JPG
Plaats reactie