The Legacy (Subwoofer)
Moderator: Beheerdersteam
Dit is best een goed idee! Op die manier heb je meer headroom in het laag, minder vervorming en zal je niet snel onder de afstemfrequentie van je br sub komen, waardoor de woofer niet over zijn nek kan gaan bij film. The bigger the better bij br..Henkjan schreef:je kan ook met een grote kast de afstemming omlaag doen, zgn LLT (large lowely tuned)
Laatst gewijzigd door Martijn H op wo 22 okt 2008, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Als je hem simuleert (had ik overigens al gezegd) krijg je al een huge BR port.Montana schreef:Dit is best een goed idee! Op die manier heb je meer headroom in het laag en zal je niet snel onder de afstemfrequentie van je br sub komen, waardoor de woofer niet over zijn nek kan gaan bij film. The bigger the better bij br..Henkjan schreef:je kan ook met een grote kast de afstemming omlaag doen, zgn LLT (large lowely tuned)
Ga je volgens dit principe tunen, dan heb je helemaal en bizar lange BR nodig.
Volgt ook uit de simulaties van bv winISD
Maar ik ben het met je eens dat het wel een mooie optie zou zijn geweest
120 liter tunen op 18Hz. br pijp van 10 cm in doorsnee en 55 cm lang.
Het -3dB punt komt dan onder 17Hz te liggen. Ook creeer je een brede dip tussen 20 en 40 Hz, waarbinnen vaak een grote staande golf zit in de luisterkamer. De dip lijkt mij eerder positief te werken dan negatief. De groupdelay piek breng je onder de 25Hz, zodat je er ook nog goed muziek mee kan luisteren.
Ik zie het probleem niet zo..
Het -3dB punt komt dan onder 17Hz te liggen. Ook creeer je een brede dip tussen 20 en 40 Hz, waarbinnen vaak een grote staande golf zit in de luisterkamer. De dip lijkt mij eerder positief te werken dan negatief. De groupdelay piek breng je onder de 25Hz, zodat je er ook nog goed muziek mee kan luisteren.
Ik zie het probleem niet zo..
Ik zie dat de http://www.reckhorn.com/graphics/a400/A-400front.jpg een sub out freq regeling en een sat out freq regeling heeft. De subwoofer en sats zijn dan zo te tunen dat je de staande golf rond 60Hz in de kamer als xo punt neemt. Door de sub op 50 en de sat op 70 te filteren hou je bijv een rechte respons over.
Gek dat de reckhorn niet ook kan dempen ipv boosten. In een kleine kamer ga je wellicht last krijgen van de room gain in het uiterste laag als je een sub hebt die erg laag komt. Afhankelijk van de kamer zal die boost inzetten met ongeveer 8dB per octaaf. De langste muur bepaald de frequentie waarom dat gebeurt.
Gek dat de reckhorn niet ook kan dempen ipv boosten. In een kleine kamer ga je wellicht last krijgen van de room gain in het uiterste laag als je een sub hebt die erg laag komt. Afhankelijk van de kamer zal die boost inzetten met ongeveer 8dB per octaaf. De langste muur bepaald de frequentie waarom dat gebeurt.
- jantje-secuur
Bericht terug van BK:
I can only presume that Win ISD works out what it will assume will happen at the port tune frequency, if you select a different port tune frequency the GD peak moves in sympathy. If you look at the Ilkra sub tests this does not show up on the monolith GD plot, in fact the same can be said for all the ported subwoofer GD tests. I wonder if it is just an anomaly in the Win ISD program.
Out of interest I use Win ISD myself and find it very accurate for frequency response and vent velocity, excursion Etc. But as we do not have the instruments to test the GD we rely totally on listening tests.
Regards
Tom Pearce
-----------------------------
Ergens moet er toch een verschil zitten in gesimuleerde en gemeten group delay, maar hij weet het dus ook niet met zekerheid. Alle test en reviews van de BK monolith zijn echter prima met 4 of 5 sterren! Dus ergens moet er iets goed gaan in de 95 liter met 20hz afstemming.
Dat subsonic filter ga ik zeker gebruiken op de Reckhorn en ik geloof ook dat alles onder de 15hz standaard cutoff is toch ?
I can only presume that Win ISD works out what it will assume will happen at the port tune frequency, if you select a different port tune frequency the GD peak moves in sympathy. If you look at the Ilkra sub tests this does not show up on the monolith GD plot, in fact the same can be said for all the ported subwoofer GD tests. I wonder if it is just an anomaly in the Win ISD program.
Out of interest I use Win ISD myself and find it very accurate for frequency response and vent velocity, excursion Etc. But as we do not have the instruments to test the GD we rely totally on listening tests.
Regards
Tom Pearce
-----------------------------
Ergens moet er toch een verschil zitten in gesimuleerde en gemeten group delay, maar hij weet het dus ook niet met zekerheid. Alle test en reviews van de BK monolith zijn echter prima met 4 of 5 sterren! Dus ergens moet er iets goed gaan in de 95 liter met 20hz afstemming.
Dat subsonic filter ga ik zeker gebruiken op de Reckhorn en ik geloof ook dat alles onder de 15hz standaard cutoff is toch ?
- Huge_Cohones
- bartsegers