The Legacy (Subwoofer)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

lijkt me idd een prima optie Bart.
Bij speaker en co kan het oa.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Henkjan schreef:
je kan ook met een grote kast de afstemming omlaag doen, zgn LLT (large lowely tuned)
Dit is best een goed idee! Op die manier heb je meer headroom in het laag, minder vervorming en zal je niet snel onder de afstemfrequentie van je br sub komen, waardoor de woofer niet over zijn nek kan gaan bij film. The bigger the better bij br..
Laatst gewijzigd door Martijn H op wo 22 okt 2008, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Montana schreef:
Henkjan schreef:
je kan ook met een grote kast de afstemming omlaag doen, zgn LLT (large lowely tuned)
Dit is best een goed idee! Op die manier heb je meer headroom in het laag en zal je niet snel onder de afstemfrequentie van je br sub komen, waardoor de woofer niet over zijn nek kan gaan bij film. The bigger the better bij br..
Als je hem simuleert (had ik overigens al gezegd) krijg je al een huge BR port.
Ga je volgens dit principe tunen, dan heb je helemaal en bizar lange BR nodig.

Volgt ook uit de simulaties van bv winISD

Maar ik ben het met je eens dat het wel een mooie optie zou zijn geweest :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

120 liter tunen op 18Hz. br pijp van 10 cm in doorsnee en 55 cm lang.

Het -3dB punt komt dan onder 17Hz te liggen. Ook creeer je een brede dip tussen 20 en 40 Hz, waarbinnen vaak een grote staande golf zit in de luisterkamer. De dip lijkt mij eerder positief te werken dan negatief. De groupdelay piek breng je onder de 25Hz, zodat je er ook nog goed muziek mee kan luisteren.

Ik zie het probleem niet zo..
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Krijg je met filters erbij (hier even voor het gemak genomen op 70Hz LR4. + higpassje) krijg je niet echt fijne SPL.

Mij lijkt het sowieso niet wijs om zo'n 12incher tot dit uiterste te puchen.
Bijlagen
120L@17Hz.PNG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik zie dat de http://www.reckhorn.com/graphics/a400/A-400front.jpg een sub out freq regeling en een sat out freq regeling heeft. De subwoofer en sats zijn dan zo te tunen dat je de staande golf rond 60Hz in de kamer als xo punt neemt. Door de sub op 50 en de sat op 70 te filteren hou je bijv een rechte respons over.

Gek dat de reckhorn niet ook kan dempen ipv boosten. In een kleine kamer ga je wellicht last krijgen van de room gain in het uiterste laag als je een sub hebt die erg laag komt. Afhankelijk van de kamer zal die boost inzetten met ongeveer 8dB per octaaf. De langste muur bepaald de frequentie waarom dat gebeurt.
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Bericht door Onne »

Ik moet het even een paar keer lezen voordat ik de reacties snap,

Heb ook stiekum even een berichtje naar BK gestuurd om te vragen of die parameters kloppen.

Gr Onno
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Montana: De "Equalizer" functie op de Reckhorn is om te dempen! Samen met de subsonic EQ moet je toch een heel eind komen hoor.
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Bericht door Onne »

Bericht terug van BK:

I can only presume that Win ISD works out what it will assume will happen at the port tune frequency, if you select a different port tune frequency the GD peak moves in sympathy. If you look at the Ilkra sub tests this does not show up on the monolith GD plot, in fact the same can be said for all the ported subwoofer GD tests. I wonder if it is just an anomaly in the Win ISD program.

Out of interest I use Win ISD myself and find it very accurate for frequency response and vent velocity, excursion Etc. But as we do not have the instruments to test the GD we rely totally on listening tests.

Regards

Tom Pearce


-----------------------------
Ergens moet er toch een verschil zitten in gesimuleerde en gemeten group delay, maar hij weet het dus ook niet met zekerheid. Alle test en reviews van de BK monolith zijn echter prima met 4 of 5 sterren! Dus ergens moet er iets goed gaan in de 95 liter met 20hz afstemming.

Dat subsonic filter ga ik zeker gebruiken op de Reckhorn en ik geloof ook dat alles onder de 15hz standaard cutoff is toch ?
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Update

Bericht door Onne »

Ik heb de onderdelen bij elkaar !!
Bijlagen
DVD 024 (Large) (Medium).jpg
DVD 027 (Large) (Medium).jpg
DVD 022 (Large) (Medium).jpg
DVD 020 (Large) (Medium).jpg
DVD 019 (Large) (Medium).jpg
DVD 014 (Large) (Medium).jpg
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Bericht door Huge_Cohones »

Flinke poort! :shock:

Mooie spullen verder hoor, dit ga ik zeker volgen.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Allemamachies, idd, een flinke jongen!
Woofer mag er ook wel wezen trouwens :P

Wij volgen...
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Bericht door Onne »

Inhoud komt toch op 90 a 95 liter, kast wordt dubbelwandig 22mm (dus 44mm) dik. Brace van 22mm, ik weet niet of een matrix brace in dit geval past want de baspoort maakt het wat lastiger. 't geeft in ieder geval al een indruk van de grootte!

Ik ben met het ontwerp en de maten in Excel bezig, :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”