The Legacy (Subwoofer)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

The Legacy (Subwoofer)

Bericht door Onne »

Nu mijn eerste zelfbouw sub verkocht is wordt het tijd voor wat anders,
Plannen voor 2 zelfbouw fronts blijven gehandhaafd maar deze krijgt een beetje voorrang. Het is de bedoeling een sub te bouwen die nog meer geschikt is voor film. De woofer komt uit de BK Monolith en eigenlijk wordt het ook een BK Monolith clone, alleen zal ik op mijn manier de kast proberen te verbeteren. Dat deze kast zwaar gebouwd gaat worden mag duidelijk zijn, 70 kilo moet dan ook makkelijk haalbaar zijn.


Audio Drive 12sb300

Impedance: 4ohms
Power: 300W
SPL 1W/1M: 86dB
Fs: 23.5hz
Re: 3.7ohms
Le: 1.30 mH
Qms: 2.73
Qes: 0.416
Qts: 0.361
Vas: 61.6 Litres
Mms: 232g
Cms: 0.35mm/N
BL: 17.46 T/M
Sd: 468.7 cm2
Xmax: +/-7.5mm

De versterker wordt de Reckhorn A401 (verbeterde versie)
Naderhand is het mogelijk de versterker te vervangen voor een zwaarder exemplaar maar om budget technische redenen nu deze.
Afbeelding

Wellicht op korte termijn meer,

Gr Onno
Laatst gewijzigd door Onne op do 08 okt 2009, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Interessant project, ook omdat de bouwkwaliteit van de kast wordt uitgedrukt in Kilogram :wink: Mooie drivers :D

Wat moet ik mij bedenken bij "nog meer geschikt voor film"? Heb je juist een bepaalde tuningsfrequentie in gedachten, of moet deze sub gewoon lager gaan dan je oude? (of het laagst mogelijke dat haalbaar is met deze drivers?)

Als deze sub lekker laag gaat, kan je je nog te bouwen fronts nog zo ontwerpen dat het samen lekker op elkaar aansluit. Bv een gesloten front die strak in het laag klinkt, en dat deze wordt ondersteund met deze sub.

Ik ben benieuwd, succes!
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Bericht door Onne »

Olaffel schreef:
Interessant project, ook omdat de bouwkwaliteit van de kast wordt uitgedrukt in Kilogram :wink: Mooie drivers :D

Wat moet ik mij bedenken bij "nog meer geschikt voor film"? Heb je juist een bepaalde tuningsfrequentie in gedachten, of moet deze sub gewoon lager gaan dan je oude? (of het laagst mogelijke dat haalbaar is met deze drivers?)

Als deze sub lekker laag gaat, kan je je nog te bouwen fronts nog zo ontwerpen dat het samen lekker op elkaar aansluit. Bv een gesloten front die strak in het laag klinkt, en dat deze wordt ondersteund met deze sub.

Ik ben benieuwd, succes!
Boukwaliteit in KG werkt prima, de onderdelen hebben zich bewezen, nu mijn kast nog :wink: (de nieuwe eigenaar van Subed was aangenaam verrast toen hij deze op z'n plaats ging zetten/en de dode kast bij het testen)

Nog meer geschikt voor film:
Een maatje groter en weer de keuze voor basreflex icm met lage tuning maken deze meer geschikt voor film! Voor muziek wil je het liefst een grote snelle subwoofer in een gesloten kist. Deze subwoofer doet in een monolith ongeveer 20hz op -6 of -8db geloof ik, dus net dat tikkelte meer + lekkere Xmax zorgt voor veel verplaatsing! Niet het laagst haalbare maar met meer overtuiging en daadkracht!

Momenteel ben ik in bezit van 2 hele fijne infinity reference 5 speakers met 10" woofers in een gesloten kast. Mijn ideaal was "alles moet een 10" woofer hebben" , fronts/rears en subwoofer. (allen de center niet :lol: ) Nu is dat front/rear 10" en sub 12"
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey Onne "All 10 inch" bevalt mij erg goed :wink: Jou oude sub was van wat ik ervan heb gezien een erg mooie sub, en ja wat je zegt over dat extra laag dat is gewoon lekker in een film.

Jouw genoemde "20hz op -6 of -8db" is dat gemeten of via WinISD of iets dergelijks gesimuleerd? Mijn "Cappuccino SUBstitute" zou volgens WinISD 23Hz op 0dB doen, en 18Hz op -3dB doen. Nog nooit gemeten wegens gebrek aan goede meetapperatuur,maar zo'n lekkere lage sub kan indd tijdens een film net dat extra geven dat je de film toch anders ervaart. 8)

Succes met The Legacy, heb je al speciale afwerkingsplannen? Zo'n sub verdient een mooi plekje op je kamer 8) :wink:
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Bericht door Onne »

Dit is het voorbeeld, monolith df
http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/ ... Review.pdf
Daar staat 20hz op -3dB en 15hz in room to crossover point

Met een subamp onboard weegt deze 46.75 kg! Als ik de kast bouw zonder concessies te doen in afmetingen dan kan deze weer dubbelwandig worden als het aan mij ligt!

Maar de bovenkant en baffle dubbelwandig en zijkanten enkel met stevige bracing zal ook het nodige doen aan de stevigheid en doodheid van de kast!

Onderzijde monolith
Afbeelding
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Bericht door Onne »

Ben al even wezen kijken in WinISD

Afbeelding

Het lijkt wel of ik niet aan die schommeling ontkom als ik laag wil,
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

een schommeling van +/- 1dB lijkt mij nauwelijks hoorbaar op die frequentie (als et op andere frequenties al hoorbaar zou zijn)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Toch is dit geen fijne afstemming, kijk maar eens naar de groupdelay bv, daar zul je nu een gigantische piek zien.

Dat wil je echt niet hebben.

Je zult de kist kleiner moeten maken.
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

wat zou volgens jou een acceptabele group delay zijn?
voor gesloten en br?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mjah het belangrijkste is eigenlijk dat je een regelmatige groupdelay hebt.

Als vuistregel wordt er vaak 400 / f = groupdelay gebruikt.

Maar waar het met dit ontwerp op neer komt is een heel erg bonkerige geluid.
Wat ook vergeten is, zijn de active filter die er nog op komen.
Daardoor veranderd er ook het een en ander.
Laatst gewijzigd door b_force op di 21 okt 2008, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Bericht door Onne »

Hoe kan ik groupdelay zien ? of uitrekenen ? Hoe weet je dat het bonkerig zal klinken ?

De BK Monolith heeft precies dezelfde inhoud en nagenoeg dezelfde BR poort, maar die produceert geen bonkerig geluid!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Edit ik heb de driver ook even gesimuleerd.
95liter is veeeeeels te veel.

Wil je een nette BR bass, dan kun je beter voor iets van 35L @ 24Hz ofzo gaan, echter is je BR erg lang. Typisch een gevalletje van een PR gebruiken.

Anders gaan voor een kleine gesloten kist. Je hebt dan een stuk "snellere" bass, maar wel minder diepgang. Een GHP zou denk ik ook wel kunnen werken hier.
Laatst gewijzigd door b_force op di 21 okt 2008, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je kan ook met een grote kast de afstemming omlaag doen, zgn LLT (large lowely tuned)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
je kan ook met een grote kast de afstemming omlaag doen, zgn LLT (large lowely tuned)
Is idd ook een optie. Je BR wordt dan wel heel erg lang alleen.

Maar 95liter is hoe dan ook te groot.

Als je hem daadwerkelijk alleen voor films wilt gaan gebruiken, is maybe een PR nog niet zo slecht idee.
Wil je een lekkere snelle sub, dan zou ik voor GHP gaan of gesloten.
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Bericht door Onne »

Hoe doen ze dat bij de BK monolith waar deze woofer uit komt ? Audio Drive 12SB300

http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/monolith-df.htm

Zijn ze daar dan niet slim bezig ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Als ze exact dezelfde driver gebruiken niet nee.
volgens de specs die jij ons hebt gegeven.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Bericht door Mr Tube »

Lijkt mij het mooist om voor een gesloten behuizing te kiezen van zo'n 50 a 60liter, persoonlijk heb de Q het liefst tussen de 0,5 a 0,6.
enige electronische compensatie (boost op 25Hz) is wel wenselijk.
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Bericht door Onne »

De specs zijn geknipt en geplakt uit een bericht van RASUBS / Ralf,
ik kan niet controleren of de specs kloppen ja of nee ... ik kan op internet namelijk niks vinden van het merk audio drive.

Hier is wel een uitgebreide test van de monolith, met grafieken!

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... th-df.html
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm als je naar de grafieken kijkt, zie je een mooie afrol.
Ook de groupdelay lijkt veel rustiger.


Vreemd, blijkbaar een andere type driver, of de T/S kloppen niet of de metingen kloppen niet

Bedenk wel dat een gesloten subwoofer veel minder belastbaar is dan een BR.
Veel mensen klagen dan ook dat ze voor films weleens te kort komen.
Zeker als je nog eens flink boost, zul je denk ik niet veel hoger komen op 100/101dB. Das dan excl verlies in laag (bafflestep enzo)
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Bericht door Onne »

Hij moet wel diegang hebben en genoeg verplaatsing voor met name film!!!
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

b_force schreef:
mm als je naar de grafieken kijkt, zie je een mooie afrol.
Ook de groupdelay lijkt veel rustiger.

Vreemd, blijkbaar een andere type driver, of de T/S kloppen niet of de metingen kloppen niet
Bij de oude WinISD kloppen de berekeningen voor de groupdelay niet (zei iemand in een ander topic). Edit: dat is een nog oudere WinISD.

Is het trouwens wel erg als de groupdelay bij de laagste frequenties (die vooral in films voorkomen wat hoger is?
Laatst gewijzigd door Vuurkat op di 21 okt 2008, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan heb je het denk ik over een heel erg oude winISD. Ik heb ze eens vergeleken met andere simulatie programma's en ze vertelden mij allemaal het zelfde.

Een hoge groupdelay is in feite nog niet eens zo'n erge ramp, maar een flinke uitschieter is vooral heel erg naar.

Maargoed het hangt er ook vanaf hoe hard je draait, Onne. Als je alles uit de kast wilt trekken en je gewoon lekker wilt bulderen ontkom je niet aan een BR. Een PR zou ook een optie zijn, maar die zit ik net te simuleren met een Dayton PR en daar loop je al snel tegen de xmax van je PR aan.
Ik denk dat de Peerless PR's het beter zullen doen, maar zijn dan ook weer een stukje duurder.
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Bericht door Onne »

Het is wel de bedoeling om lekker te knallen met BR eigenlijk net zoals de monolith!! alleen dan met de Reckhorn subamp! Ik zal Ralf eens vragen of hij het zeker weet van de parameters etc. , hij is dealer van BK subwoofers en heeft ervaring met de monolith.

Alle input wordt op prijs gesteld !! :D
Onne
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 07 mar 2008, 10:13

Bericht door Onne »

Naar aanleiding van de metingen uit het artikel ga ik denk ik toch de BK Monolith DF nabouwen volgens de fabrieksgegevens (95 liter lage tuning). Alleen zal ik waarschijnlijk nog wat winst kunnen behalen door een hele solide kast te bouwen!! Ik zit toch te denken om weer dubbelwandig te bouwen zoals mijn vorige sub, want dat beviel prima!

De woofer wordt specifiek voor film en moet flinke klappen kunnen uitdelen wanneer het nodig is, de reckhorn met z'n 400 watt stabiel aan 2 ohm zal daar wel aan bijdragen !!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Waarom laat je de woofer niet doormeten?
25 euro goed besteed dacht ik zo! (plaatje mdf is duurder...)

Dan weet je ZEKER dat je goed aan de slag gaat.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”