HT Low budget lV

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

Ja ik bouw ze 1 voor 1. Ik wist niet zeker als het ging lukken met het buigen van het hout en ik vond het zonde om 2x zoveel hout weg te moeten gooien als het niet zou lukken. Gelukkig is dit niet het geval :D . Achter de schermen ben ik al bezig met de tweede box, de ribben en de baffle zijn klaar dus ik loop niet zo heel ver ermee achter.

Het ontwerp blijft twijfelachtig.

@ Olaffel

Ik ben blij dat de peerless speakers je bevallen. Ik ben ook echt benieuwd na het geluid, ik weet echt niet wat me te wachten staat. Die center die jij gemaakt hebt is ook een hele mooie optie voor mijn 5.1 setje. Center en sub zijn de volgende projecten, maar eerst dit tot een goed einde brengen!
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

En we gaan weer een stukje verder. Omdat ik beniewd was na het geluid ben ik met de eerste box verder gegaan en loopt de bouw van de 2de speaker een beetje achter. Het filter zit in elkaar, maar voor ik de kast dichtmaak heb ik er nog een vraagje over. Ik ben uit gegaan van het schema van Edo, maar wat is nu de plus en de min van de aansluitingen, of maakt dat niet zoveel uit?

Ik ben er nu vanuit gegaan dat de bovenste aansluiting op het plaatje de plus is, en de onderste de min. Klopt dit?

Het filter heb ik met een vleugelmoertje vastgezet en kan ik door het woofergat na buiten halen, mocht ik later nog iets aan het filter willen veranderen. Verder is het ontwerp aangepast en is de basreflex buis aan de voorzijde geplaats. Puur vanuit esthestisch oogpunt.
Bijlagen
IMAG0164 [640x480].jpg
IMAG0166 [640x480].jpg
Het filter van Edo
Het filter van Edo
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

pietje schreef:
Ik ben uit gegaan van het schema van Edo, maar wat is nu de plus en de min van de aansluitingen, of maakt dat niet zoveel uit?

Ik ben er nu vanuit gegaan dat de bovenste aansluiting op het plaatje de plus is, en de onderste de min. Klopt dit?
Het plusje bij de speakerunits betekend dat ze in fase staan, en inderdaad zit de + aan de bovenkant. Goed gedaan dus.
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

Bedankt voor je snelle reactie Edo. De andere zijkant is er nu ook op gelijmd. Het einde nadert voor de eerste speaker.

Nu kan ik eens rustig nadenken over de afwerking.
De openstaande mogelijkheden zijn:
Fineren, het nadeel is dat het prijzig is en er zijn geen fineerhandels in de buurt
elasgoflex, is goedkoop maar ziet er ook goedkoop uit (volgens verschillende gebruikers).
Spuiten, bij pa op het werk hebben ze een spuitcabine, dus kost me een kratje bier voor de spuiter. Strak wit lijkt me mooi.

Het heeft allemaal zijn voor en nadelen, maar een combinatie van de baffle spuiten (zwart of wit) en de zijkanten fineren lijkt me het mooiste.

Kent er iemand bedrijven die fineer leveren in midden limburg of regio eindhoven? Enkele bedrijven bezorgen maar dan zijn de bezorgkosten hoger dan de materiaalkosten. Dat vind ik een beetje onzin.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Probeer het gewoon eerst eens met spuiten.
Als het je niet bevalt kun je de boel altijd nog opschuren en alsnog fineren.

Voordeel van zelfbouw :wink:
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey ik zal het gewoon aflakken. Lekker in de grondlak, beetje plamuren waar nodig. Het meeste werk zit hem dan nog in het schuren.

Houdt er dan wel rekening mee dat wanneer je dingen gaat afronden, je het jezelf lastiger maakt als je later nog eens wilt fineren.

Wat k mij nog afvroeg, waarom steekt de baffle boven en onder uit t.o.v de zei en achterkant? Ga je er nog een extra bovenplaat op bevestigen?

Als je dat gaat doen kan je misschien de baffle en bovenkant zwart maken, en de zeikanten fineren. Dat ziet er wel strak uit. Een beetje a la Sonus Faber: http://www.ultimateavmag.com/images/arc ... omus.1.jpg

Ook zo'n voet ziet er goed uit :wink: Ben nog altijd benieuwd naar het resultaat 8)
Laatst gewijzigd door Olaffel op za 04 apr 2009, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

pietje schreef:
Nu kan ik eens rustig nadenken over de afwerking.

Spuiten, bij pa op het werk hebben ze een spuitcabine, dus kost me een kratje bier voor de spuiter. Strak wit lijkt me mooi.
waarom denk je nog over andere mogelijkheden na? voor een kratje bier zou ik ze er al hebben staan!
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

Bedankt voor de reacties!

Het wordt toch aflakken of spuiten, na veel wikken en wegen ben ik er van overtuigd dat deze manier van afwerken een beter resultaat geeft dan fineren, mede dankzij de facetrandjes die ik heb gefreest. Dit wordt me te lastig om als eerste project te fineren. Dit zijn hoogst waarschijnlijk nog lang niet de laatste speakers die ik bouw, dus fineren ga ik vast en zeker nog een keer doen.

@Olaffel, Die Sonus Faber ziet er erg gelikt uit, maar zoals hierboven vermeld lijkt me dat helaas echt te moeilijk. Maar je hebt me wel op een goed idee gebracht met betrekking tot de voet van de speaker. Ik wist niet wat ik met de voet aan moest maar iets in deze stijl vind ik wel erg gaaf. Ik denk dat ik de voeten bij pa op het werk laat laseren.

Verder is de bouw weer een stuk opgeschoten. Mijn vriendin zit voor een half jaar in Afrika dus dan hou je weer een beetje tijd over voor andere dingen ;). Het zijn een beetje slechte foto's (telefoon), ze geven een behoorlijke vervorming (vooral de bovenzijde lijkt groter dan hij is) maar het geeft wel een aardig beeld. Ze hellen een beetje achterover, vond ik wel gaaf en ik heb ze vandaag gedeeltelijk in de plamuur gezet. De baffle steekt inderdaad een stukje uit, ik heb hier een plaat op gelijmd. Het idee hierachter was dat de bovenzijde van de speaker een stuk eenvoudiger recht en mooi te krijgen is mbt het afwerken. Verder ben ik begonnen met plamuren.
Bijlagen
IMAG0168 [640x480].jpg
IMAG0167 [640x480].jpg
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey

Als je alle randjes mooi afwerkt heb je echt wel een paar mooie kasten hoor :D Ik zie nu ook waarvoor je de baffle liet uitsteken. Zo krijg je straks een mooie strakke bovenkant (weinig naden) Zoals eerder gezegd blijf k dit volgen. :wink:
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

En we zijn weer een stukje verder. De tweede speaker schiet behoorlijk op. Tot mijn grote verbazing heb ik de verkeerde weerstanden gekregen of besteld ( ik heb de pakbon niet meer dus ik weet niet waar de fout zat). voor het filter. Ik ken de kleurcodes van weerstanden niet uit mijn hoofd, dus bij het eerste filter heb ik het niet in de gaten gehad.
Je raadt het al, het eerste filter zit in elkaar en is mooi in de kast gebouwd. Het tweede filter zit ook al in elkaar maar nog niet in de kast.

Nu heb ik het filter zo gemaakt dat ik het door het speakergat er weer uit kan halen (zit geklemd en geborgt met een schoefje), maar ik haal het liever niet uit elkaar. Er zitten nu 2.0 ohm weerstanden in en dat zouden 2.2 ohm weerstanden moeten zijn. Nu lijkt me 0.2 ohm niet erg veel, maar aan de andere kant is het wel weer 10% afwijking. Is het de moeite om er andere weerstanden in te solderen?
Steven
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 19:35
Locatie: Nieuwegein

Bericht door Steven »

voor mijn gevoel wel, maar ik zou het zelf maar ervaren als ik jou was en dan oordelen.

mvg

Steven
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey pietje, met de weerstanden valt nog wel mee. Waarschijnlijk hebben degene van 2 ohm sowieso een afwijking van 5% ofzo.

(geeft het laatste streepje aan:+/-5=goud, +/-10=zilver)

De speaker zelf is een nog veel meer afwijkende weerstand, vergeleken met de 2 ohmer. Ikzelf had ook zoiets, ik had 4.7 ohm besteld en kreeg 0.47 :? , en dat scheelt dan wel een hoop!

Als je een simulatieprogramma o.i.d hebt voor het filter zou je de invloed van het verschil in weerstand kunnen bekijken. Verder kan je ook de weerstanden doormeten, als je geluk heb heb je een afwijking naar boven toe en dat zou hetzelfde zijn als een 2.2 met afwijking naar beneden. :wink:

Ik weet niet heel veel van filtering dus je kan ook een vraag stellen op het "filters" forum.

Succes verder :D
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

Het verschil is zelfs meer, het is 1 ohm. Bruin en rood lijken erg op elkaar in het schemer ;). Dus ik ga toch maar andere weerstanden bestellen, want dat gaat wel erg veel afwijken. Toch bedankt voor de snelle reactie!

Als de weerstanden binnen zijn komt weer de volgende update!.
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

Nog maar even een update, de tweede kast is ook bijna zo ver af als het maar zijn kan. De bestelling met de nieuwe weerstanden en spikes is de deur uit. Nu is het even wachten tot ik weer verder kan.

Heeft er misschien iemand nog goede tips voor het plamuren, dat gaat me namelijk nooit zo goed af. Alle tips zijn welkom.
Bijlagen
f.JPG
e.JPG
d.JPG
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

Vandaag kwam er een cadeautje aan: de speakerstands. Die zijn bij mijn vader op het werk uitgesneden. Het idee is van Olaffel gekokmen en is geinspireerd op de sonus faber speakers.
Bijlagen
i.JPG
u.JPG
rt.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

pietje schreef:
dat gaat me namelijk nooit zo goed af. Alle tips zijn welkom.
Niet te dik opzetten, beter twee keer een dunne laag, dan een keer een dikke laag. dat droogt niet goed, namelijk.

Voor ronde kanten kun je een plamuurrubber gebruiken, gaat makkelijker dan een mes.

Schuren mat waterproof schuurpapier (en water) geeft minder stof dan droog schuurpapier, maar het MDF mag niet te nat worden anders gaat het water opzuigen.

Voor de rest is het een kwestie van handigheid opbouwen en dat krijg je alleen door het vaak te doen.
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

Bedankt voor je reactie, plamuren gaat deze keer redelijk. Heb alleen 1 tegenslag gehad met het frezen van het randje. De hoogte instelling had het begeven, dus heb ik een stuk te diep in de kast gefreest (4 mm diep, 4 cm lang). Gelukkig heb ik hier een latje op kunnen lijmen. Plamuren kan ik na deze speakers vast goed want ik mag het door dat ongelukje nog veel proberen.

Ik heb nog een vraag, ik heb bij mijn bestelling een pak visatron dempingswol besteld. Is het slim om dat in de speaker te stoppen? Wat doet het eigenlijk? Ik heb ergbens gelezen dat het je kastvolume "vergroot" voor de speakers. Is het verstandig om dit in de kast te stoppen en zoja waar moet ik het dan plaatsen? In de buurt van de basreflex poort of juist achter de speaker?

En nog maar een paar "work in progres" plaatjes, de andere speaker is net zo ver maar ligt nog even bij te komen van een plamuursessie.
Bijlagen
d.JPG
s.JPG
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

En nog een vraagje om iedereen bezig te houden. Ik ben van plan een receiver aan te schaffen om alles te versterken. Ik wil een 5.1 set bouwen. Nu heb ik helemaal niet op de impedanties gelet van de speakers en de benodigde impedancie van de receiver. Ik heb een Marantz sr4002 op het oog, maar deze heeft speakers met een impedantie van tenminste 8 ohm nodig. Hoe kan ik dit nameten? In het topic van Edo heb ik wel een impedantiemeting gevonden, namelijk

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download.php?id=9928

Wat is nu de impedantie? Het laagste punt ligt ongeveer op 8 ohm, is dit dan ook de impedantie? Daarnaast heb ik een setje needles gebouwd, die bedoelt zijn als surround speakers, maar deze hebben maar een impedantie van 4 ohm. Kan ik deze impedantie nog aanpassen na 8 ohm op de een of andere manier? Kan op google zosnel niets vinden, behalve dat je versterker er heet van kan worden (nogal logisch).
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

pietje schreef:
Wat is nu de impedantie? Het laagste punt ligt ongeveer op 8 ohm, is dit dan ook de impedantie?
Inderdaad: 8 Ohm.
Moet prima gaan op je versteker.
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

Edo schreef:
pietje schreef:
Wat is nu de impedantie? Het laagste punt ligt ongeveer op 8 ohm, is dit dan ook de impedantie?
Inderdaad: 8 Ohm.
Moet prima gaan op je versteker.
Bedankt Edo voor je snelle reactie, dat komt dus mooi uit.
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Zo dat is al aardig opgeschoten, bijna 2 boxen klaar. En die voet ziet er zeer goed uit! Echt de Sonus faber voet. Chique!

Ik zag dat je er al speakers in hebt zitten, heb je ze al een keer aangesloten? en dan volgt de vraag uiteraard hoe ze klinken? :D

Ben nog steeds benieuwd naar het eindresultaat!

Over het dempingswol...Is dat echt zo'n huge pakket wol? ik weet iig dat de speaker een groter volume ziet omdat je met het noppenfoam een groter contactoppervlak creeert Wat de wol nog zou kunen bijdragen weet ik niet. Wol gebruik ik alleen om een ruimte voor de mid en tweeter te dempen.

Gr Olav
Laatst gewijzigd door Olaffel op do 22 jan 2009, 0:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey alweer vorderingen?? 8)

gr Olav
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

Na lange tijd eindelijk weer eens een update van mijn kant. Het heeft zolang geduurt omdat ik weer tentamens heb gehad, dus daar veel voor geleerd (het is ook altijd hetzelfde smoesje :wink: ). De aanschaf van een receiver is helaas niet doorgegaan. Ik direct na het antwoord van Edo er een gereserveerd, maar hij was net die dag uitverkocht. Dat was flink balen. Heb nu mijn oude stereotoren aangesloten Sony MHC RX-90 met DJ-Mix jaja maar goed genoeg om te testen. Ik ben nog een beetje aan het spelen met de dempingswol maar ik vind het echt super klinken. Het klinkt beter dan ik had durven hopen, qua bas heb ik ook zeker niet te klagen ik ben er erg tevreden mee.

Ik ben weer een beetje verder met afwerken, ik heb vooral veel geplamuurd en geschuurd. Het is nu bijna zover dat ik tevreden ben. De eerste keer grondverf zit er inmiddels ook al op. Ik heb last minute besloten om toch de tweeters in te fresen. Vergeleken met de woofer en de basreflexpijp lag deze toch erg hoog. Ik heb hem nu een stukje ingefreest, zodat alle componenten even ver "uitsteken".
Bijlagen
3.JPG
2.JPG
1.JPG
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Zo het einde is in zicht :) Welke kleur ga je ze geven?

Tof dat het geluid je ook bevalt, en de bass wordt steeds beter naarmate de woofer wat ingespeeld is, en de tweeter zal ook nog wel iets veranderen (wss positief).

Gr Olav
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Bericht door pietje »

De kleur is inmiddels bepaald, het wordt "appel wit". Ik vond deze wit-tint het best passen bij de speakerunits en het interieur. De voet wordt waarschijnlijk (donker)grijs. Ik ben helaas nog niet veel verder, dus foto's hebben nog even geen zin. De volgende update zal ook een aantal weken op zich laten wachten omdat ik er 2 weekjes tussenuit ben en dan weer tentamens heb. Maar het project vordert langzaam maar zeker.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”