HT Low budget lV

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

pietje

HT Low budget lV

Bericht door pietje »

Ik heb het speaker bouwen virus behoorlijk te pakken. Na een setje cyburg needles gebouwd te hebben wil ik verder met een nieuw project. Mijn keuze is gevallen op een bestaand ontwerp nabouwen en wel om de volgende reden:

Ik kan wel simulaties maken van speakers (gedaan voor de subwoofer in de auto) maar het ontwerpen van filters heb ik geen kaas gegeten. Verder heb ik geen beschikking over meetapparatuur om alles na te meten.

Ik wil een vloerstaander bouwen met erin een tweeter/breedbander en een enkele woofer. Ik zou graag zien dat de speakers een beetje diep gaan (-3db rond de 40-50 hz), maar dit is geen harde eis.

Nu het budget: ik wil eigenlijk niet meer dan +- 200 max 250 euro kwijt zijn voor alle speakers en filters. Hout is gratis en boeit dus niet. Als het minder kost is het ook prima. Ik heb zelf al veel rondgekeken en de ontwerpen van edo staan me erg aan. Staan genoeg voorbeelden op zijn site. ISIS, HESTIA, LOW BUDGET, MOMUS (MKII) . In de klang und ton vna dit jaar staat ook ergens de PIPE SIX. Die gaat lekker laag maar heeft wat rare pieken bij 10-15 khz. Hier is de link: http://oaudio.de/Loudspeaker-DIY-kits/B ... ::526.html

Deze vallen allemaal min of meer binnen budget (kast zal een andere vorm krijgen maar dat is bijzaak). Maar welke past nu het best bij mijn eisen.

Het is vooral voor muziek en tv (af en toe film), dus eigenlijk een beetje een allroud speaker. Ik vind het fijn als hij dus een beetje laag gaatAlvast bedankt!
Laatst gewijzigd door pietje op wo 15 apr 2009, 16:59, 5 keer totaal gewijzigd.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Misschien staat er bij 'te koop aangeboden' nog wel iets, dan krijg je er soms ook een filter bij.

Mijn advertentie (als de woofers in de goede kast zitten halen ze 35Hz -3dB), zijn alleen in een wat lagere prijsklasse
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hallo Pietje,

Anders volg je dit topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... low+budget

De SDS serie van Peerless zijn leuke drivers en kosten erg weinig bij BMM ( zo'n 20 euro)
Als je dan het verhaal en plan van Edo volgt dan moet het met het filter ook lukken.
Wanneer je voor een duurdere tweeter gaat (bv de 27TBF/G van seas vind ik erg lekker klinken) ben je voor 100E klaar wbt de drivers. Dan kan de rest naar het filter materiaal.

Succes ermee. Olav
pietje

Bericht door pietje »

@ Vuurkat, thanx voor je aanbod, ik zal er eens serieus over nadenken.

@ Olaffel, die low budgets, komen die een beetje laag? Ik heb aan de andere kant ook zoiets van als het nu bijvoorbeeld €50 euro extra kost en ik heb een stuk betere speakers, boeit me dat ook niet. Dus ben wel bereid mijn budget iets op te rekken als je daarvoor een stuk betere speaker krijgt. Mijn probleem is ook dat er zo veel ontwerpen zijn (van zelfbouwers, lautsprechershop.de, edo enz enz). Ik zie door de bomen het bos niet meer. Na heel veel uren zoeken ben ik voor mijn idee nog niet heel veel wijzer geworden. Daarom vraag ik aan jullie (vakkundige) hulp met het uitzoeken van een ontwerp.

De reden waarom ik een beetje op het laag hamer is omdat mijn needles geen echt laag produceren. Ik ondersteun ze nu met een subwoofer. Dat klinkt best goed. De volgende set speakers moet uit zichzelf toch iets lager gaan, zodat ik ook bass heb als ik enkel deze twee zuilen in stereo gebruik.

Ik bedacht me nog iets. Ik wil de kast in een druppelvorm maken (van boven gezien). Ik neem aan dat een TL behuizing dan niet zal gaan, omdat je daar anders een hele vreemde vorm krijgt van dat scheve schot bij een TL. Dit zal mijn keuze beperken tot een bass reflex of gesloten systeem of niet?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

pietje schreef:
@ Olaffel, die low budgets, komen die een beetje laag? Ik heb aan de andere kant ook zoiets van als het nu bijvoorbeeld €50 euro extra kost en ik heb een stuk betere speakers, boeit me dat ook niet.
De low budget luidsprekers van Edo hebben menigeen verbaasd tijdens de luisterdag in Breda. Het zal moeilijk worden om voor een paar honderd euro beter klinkende luidsprekers te bouwen. Niet enkel omdat voor het geld leuke drivers zijn gebruikt, maar ook omdat het een goed uitgewogen concept is. En laag gaan ze beslist.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

pietje schreef:
Ik wil de kast in een druppelvorm maken (van boven gezien). Ik neem aan dat een TL behuizing dan niet zal gaan.....
het wordt mss wat lastiger, maar het kan wel, zie bv dit ontwerp. als je echt laag wil zou ik een TL zeker proberen. het ontwerp van PN heb ik gehoord, en er komt echt een erg mooi en diep laag uit.
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey Pietje,

Wat betreft jouw budget, en de wens voor laag...Dat zijn eigenlijk dezelfde wensen als mijn broer heeft. Voor hem gaan we 2 zuilen bouwen die een theoretisch -3Db punt hebben op 30Hz. De woofer heeft een ruimte van 43 liter. De box is een BR box, met een gesloten ruimte voor mid en tweeter.

De gebruikte drivers zijn:

Peerless SLS 213 (woofer)
Peerless SDS 134 (midwoofer als mid)
Seas 27TBF/G

Ik heb even bij BMM gekeken en inclusief filtermateriaal (3 weg filter met MKT condensatoren) kom je dan uit op 289.22 incl verzendkosten.

Ik heb bij mijn luidsprekers het filter onderop geplaatst in een open ruimte. Destijds vond ik het allemaal al duur genoeg voor mijn "Cappuccino Crescendo's", en zo kan ik nu dus mijn filter verbeteren zonder de alles los te hoeven halen.

En wat betreft de vorm van de kast is het wel gemakkelijker om een BR kast te maken, alleen je hoeft TL niet uit te sluiten zoals Henkjan liet zien.

Gr Olav
pietje

Bericht door pietje »

Ja ik denk dat de low-budget van EDO nog niet zo'n gek idee is. Ik moet alleen even uit mijn hoofd krijgen dat goedkoop niet altijd inlevert op kwaliteit. Ik ben best gecharmeerd van zijn ontwerpen, met relatief simpele filters en goedkopere drivers maar toch een erg mooie overdrachtsfunctie neer zetten. En na de goede verhalen over de SEAS tweeters wil ik dat ook wel proberen

@olafel
Het ontwerp ziet er erg goed uit, maar ik heb ook net mijn boekenlijst gezien en heb een laptop aangeschaft en het collegegeld overgemaakt. Het lijkt me verstandig om zulke ontwerpen over een jaar ofzo te bouwen ;). Ik ben voor mijn gevoel toch nog lang niet uitgebouwd.

Maar dan nog 1 vraag: Het maakt voor het geluid e.d. toch niet welke vorm de kast heeft, zolang het volume maar klopt.

@ Henk-Jan
Misschien is een TL wel beter voor het laag, maar ik denk dat het voor mij te lastig wordt om een schuine plank in een druppelvormige behuizing te plaatsen. Ik ben nog niet zo ver gevorderd in de houtomvormkunst helaas. Als het tegenvalt kan ik altijd nog een subwoofer plaatsen. Dat is misschien ook wel leuk om strax een 5.1 opstelling te bouwen. Maar dat is voor later.

Ik zal binnenkort eens wat 3D plaatjes posten van het ontwerp. Nu eerst het volume nog kloppen krijgen.
Walt

Bericht door Walt »

De breedte van de kast niet teveel aanpassen! Dat kan namelijk tot een andere repons lijden. Tweeter op oorhoogte is natuurlijk ook wel prettig.

Groeten Walter
pietje

Bericht door pietje »

Owkee, ik ben weer verder aan het kijken na het ontwerp van EDO.

Het valt me alleen op dat wanneer je na de meting kijkt dat het ontwerp van EDO niet zo laag komt, maar wel erg mooi vlak is.

Als je na de PIPE-SIX kijkt, komt die veel lager maar heeft (zoals hierboven al stond) rare pieken bij 10-15 khz.

Als ik bijvoorbeeld een subwoofer toevoeg (in een later stadium) dan moet ik in combinatie met het ontwerp van EDO toch ook een mooi diepe bas krijgen of niet? Dat is toch gewoon af te regelen en af te stemmen op elkaar?

Hieronder nog een plaatje hoe ik wil dat mijn ontwerp er uit komt te zien.
Bijlagen
Meting kast EDO
Meting kast EDO
ontwerp speaker.jpg
ontwerp speaker.jpg (8.55 KiB) 7138 keer bekeken
Meting Pipe-Six
Meting Pipe-Six
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey Pietje,

De druppelvorm ziet er wel goed uit. Niet te spits. Ik ben benieuwd welke methode je gaat gebruiken om de druppelvorm te maken.

- 1 Een trapje: viewtopic.php?t=5451
- 2 Allemaal druppelringen: viewtopic.php?t=5727
- 3 veeel lagen buigbaar MDF: viewtopic.php?t=1028

Ik zal dicht bij het ontwerp van Edo blijven wat betreft het kastvolume etc, en de tweeters inderdaad op oorhoogte maken.

Wat betreft de metingen, ik heb wel gemerkt dat iets dat op papier lager gaat niet per se lager hoeft te klinken. Of andersom, iets dat niet superlaag gaat op papier kan wel als lekker laag ervaren worden.

Ik ken de Pipe-Six niet, maar een druppelvormvariant op het ontwerp van Edo lijkt mij qua prestatie, prijs en looks een erg goede keuze. Ik ben benieuwd wat je precies gaat bouwen, en hoe de afwerking wordt.

En je kan altijd een subje erbij maken, en deze netjes afstellen met een subwooferversterker (bij voorkeur met instellen van lowpassfilter, volume en de fasedraaiing)

Wat betreft de 5.1 opstelling, ik maak momenteel een center met de SDS134 (broertje van de SDS 164) en als dat een succes is hoor je dat verder wel. Dan kan je bijv aan een 5.1 opstelling beginnen met rears met de SDS 134 een een nette tweeter. 8)

Gr Olav
pietje

Bericht door pietje »

Hey Olaffel bedankt voor je hulp. Ik was eigenlijk van plan de methode van boerenterprise te gebruiken. Bij de bouw van zijn DD8 MK II heeft hij een frame gemaakt en daarover 5 platen 4 mm MDF gelijmd. Dat leek mij de eenvoudigste methode. Daarbij is dat hout gratis en moet ik voor buigmfd betalen. Ben wel van plan het hout voor te buigen, maar ik moet nog even bekijken hoe ik dat het beste kan doen. Lees op internet een aantal tegenstrijdige verhalen (wel of niet nat maken enz).

Maar nu nog een vraag, in het ontwerp van Edo staan een aantal maten aangegeven van de hoogte van de basunit en tweeter. Heeft de ronde vorm daar geen effect op. Na een beetje puzzelen heb ik kunnen bereiken dat de kast net zo hoog wordt als het ontwerp van edo. (De oppervlakte van een doorsnede blijft gelijk). Heeft zoiets nadelige gevolgen voor het geluid? Ja zoals je ziet zit ik nog steeds vol vragen.

En dat ontwerp van de Pipe-six staat in de klang und ton, ik dacht nummer 4 van dit jaar. Omdat het een bekend hifi blad was heb ik de gedachtegang gemaakt dat het automatisch wel een goed ontwerp zou zijn.

Maar geen praatjes maar plaatjes. Ik heb twee methodes om de vorm te bereiken. Mocht de druppelvorm (rechts) een nadelig effect op het geluid hebben dan kan ik nog altijd de druppelvorm om de bestaande kast heen maken (links). Over de ribben moet je maar even een aantal lagen mdf heen denken.
Bijlagen
ontwerp speakers.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat betreft metinegn in t laag: met de meetspullen die hobbyisten hebben meet je in het laag aleen maar de ruimte, niet de speaker. om echt de speaker te ment in het laag moet je een profi dode kamer hebben
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Of je moet op het boerenland wonen, dan kun je ook buiten meten natuurlijk :)

(in de stad heb je veels te veel omgeving geluiden)
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey Pietje,

De plaatjes zien dr wel goed uit. Het idee van een druppelvorm om een kast is ook een oplossing. En dan de holle ruimte opvullen met vogelzand. 8)

Wat betreft de druppelvorm begeef ik mij op onbekend terrein, anders PM je iemand op t forum die zelf een druppelvormkast heeft, en wat daar nou het voordeel van is (ik dacht dat het staande golven voorkwam, dat kastresonanties verminderd :? )

Verder zal ik de tweeter een eigen ruimte geven.

Gr Olav
pietje

Bericht door pietje »

Ik ben weer een stukje verder. Met de vriendelijke hulp van boerenterprise ben ik erachter gekomen hoe ik het beste de druppelvorm kan maken. Verder heb ik EDO gemaild om te vragen als de druppelvorm een (negatief) effect heeft op het geluid. Zodra ik alles weet begint het bouwen!
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey ik ben zeer benieuwd naar het bouwen en het resultaat. Wel leuk zo'n variatie op een bestaand ontwerp.

Had je al ideen voor de afwerking? Ga je fineren of luist lekker strak lakken?

Gr Olav
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik vermoed dat Edo met vakantie is...
Heb hem eind vorige week gemaild en nog geen antwoord gehad.
Ben even gaan zoeken en hij is eind Juli voor het laatst op het forum geweest.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Edo is idd met vakantie. als het goed is volgende week weer on-line
pietje

Bericht door pietje »

Doordat ik verder ben gaan studeren heb ik niet super veel tijd om aan mijn speakers te besteden, maar langzaam komt het toch op gang.
Ik heb antwoord gehad van Edo en ik heb besloten de low-budget te bouwen met de seas tweeter (n.a.w.). Met het ontwerp ben ik ook een stukje verder. Alle maten kloppen nu alleen de baffle is ietsjes breder geworden (155 mm ipv 150). Deze zou ik het liefst nog iets breder maken (160-165 mm), dan ziet de druppelvorm er iets beter uit. Kan dit of krijg ik dan problemen met het filter?

Over de voet waar de speaker op komt ben ik nog niet helemaal uit. Ik denk dat het iets in deze trend wordt. Ook over de afwerking ben ik nog niet uit, het wordt of fineren of helemaal strak spuiten (wit en zwart combo).
Bijlagen
speakers.jpg
pietje

Bericht door pietje »

And we have lift-off. Na een paar uurtjes zagen heb ik hetvolgende in elkaar zitten met deuvels. Alles is perfect recht, behalve de uitsparingen in de ribben (die moeten nog een keer met de bovenfrees met volgwieltje worden netjes gefreest worden.
Bijlagen
IMAG0132.jpg
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey,

Dit ziet er al goed uit. Alles netjes afgerond van binnen...Ben je al bezig met de gebogen zeikanten? Ben benieuwd naar het verdere resultaat. In ieder geval zul je een veel mooiere sound krijgen dan die van de philips radio op de achtergrond :wink: Succes verder! :)
pietje

Bericht door pietje »

Bedankt voor de reacties. Haha het is wel de bedoeling dat de speakers die ouwe philips radio eruit gaat spelen, maar dat komt wel goed.

Ik heb door mijn studie erg weinig tijd om te knutselen, maar ik heb weer een gaatje gevonden om te hobby-en. De eerste kast begint erop te lijken, de 4de laag MDF zit er op. Het wordt tijd om de speakers bestellen.

Ik ben nog een beetje aan het twijfelen over de voet, ik kan niet echt een mooie voet ontwerpen voor de speaker. Het maakt toch niet uit als de reflexbuis aan de voorzijde uitmond in plaats van de onderzijde?
Bijlagen
IMAG0143 [].jpg
IMAG0140 [].jpg
pietje

Bericht door pietje »

Ik ben weer iets gevorderd, hieronder de foto's.
Bijlagen
IMAG0150 [640x480].jpg
IMAG0149.jpg
IMAG0151 [640x480].jpg
IMAG0152 [640x480].jpg
IMAG0153 [640x480].jpg
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

En langzaam maar zeker ontstaan er 2 mooie zuilen 8) Maak je er 2 tegelijk of om en om, ik heb het idee dat ik steeds 1 zuil zie :wink: Ziet er verder echt wel goed uit, die gebogen zeikant.

Ik heb nu ook mijn center klaar met de SDS 134, die klinkt al erg lekker, dus jouw grotere broer, SDS 164 zal je zeker gaan verbazen :D

Succes verder!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”