Zet beide in een gesloten kast, en het ziet er anders uit.
Sub voor HT op zolder
Moderator: Beheerdersteam
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Hij zegt ook niet dat het zielig is
Maar het is idd wel een beetje appels met peren vergelijken.
Uiteraard ga je met een BR veel harder in de lagere regionen.
Je moet het trouwens ook wel zien bij de max spl.
Een 18sound 21LW1400 heeft een max spl van 103dB bij 20Hz (volgens Boxsim in een 70 liter gesloten kist)
Lijkt me zeer geschikt, lekker klein kistje en je hebt ruimte zat.
Terwijl de CSS in iets van 140 liter moet.
(doe mij dan maar liever 2 maal 21 inch in 70 liter
)
Maar het is waar je voor wilt gaat, lekker veel (kwantitatief) laag, of e super snelle strakke subwoofer.
De een heeft voorkeur voor een BR de ander ietsjes minder spl en voor een gesloten systeem.
Maar het is idd wel een beetje appels met peren vergelijken.
Uiteraard ga je met een BR veel harder in de lagere regionen.
Je moet het trouwens ook wel zien bij de max spl.
Een 18sound 21LW1400 heeft een max spl van 103dB bij 20Hz (volgens Boxsim in een 70 liter gesloten kist)
Lijkt me zeer geschikt, lekker klein kistje en je hebt ruimte zat.
Terwijl de CSS in iets van 140 liter moet.
(doe mij dan maar liever 2 maal 21 inch in 70 liter
Maar het is waar je voor wilt gaat, lekker veel (kwantitatief) laag, of e super snelle strakke subwoofer.
De een heeft voorkeur voor een BR de ander ietsjes minder spl en voor een gesloten systeem.
B_force,b_force schreef:
Uiteraard ga je met een BR veel harder in de lagere regionen.
Je moet het trouwens ook wel zien bij de max spl.
Een 18sound 21LW1400 heeft een max spl van 103dB bij 20Hz (volgens Boxsim in een 70 liter gesloten kist)
Lijkt me zeer geschikt, lekker klein kistje en je hebt ruimte zat.
Terwijl de CSS in iets van 140 liter moet.
(doe mij dan maar liever 2 maal 21 inch in 70 liter)
Maar het is waar je voor wilt gaat, lekker veel (kwantitatief) laag, of e super snelle strakke subwoofer.
De een heeft voorkeur voor een BR de ander ietsjes minder spl en voor een gesloten systeem.
Bedoel je dat de bovengenoemde 21" minder nauwkeurig is? Dus meer Boom-box achtig (wel hard maar ongedefinieerd)?
Ik zoek juist een sub voor film, die wel strak, met druk, maar zeker ook gedefinieerd laag kan produceren. Wat is dan de beste keus ?(ruimte speelt eigenlijk geen rol
Wat is makkelijker te plaatsen; BR of gesloten?
Wat is überhaupt een goede keuze; er zijn zoveel verschillende soorten drivers (ik ben helaas niet technisch genoeg om alle verschillen juist te kunnen interpreteren) Dat zal betekenen dat ik van jullie meningen, adviezen en tips uitga bij mijn uiteindelijke keuze
Gr Stefan
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12450
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Een gesloten kist is over het algemeen sneller dan een BR en naar mijn mening ook een stuk beter.
Dus ik bedoel dat die 21LW1400 JUIST heel nauwkeurig is.
Ik heb nu al heel wat subwoofers gehoord en de grote jongens vind ik persoonlijk veel beter presteren.
Ik zou dus gaan voor een 2 maal 21 of 18 inch gesloten (als je dat kwijt kan) je hebt dan SPL zat (genoeg om de halve straat van muziek te voorzien
).
Misschien heb je zelfs al een 21 of 18 inch genoeg.
Maargoed dit is mijn persoonlijke keuze.
Nogmaals er zijn er die liever voor BR gaan om zo meer "druk"te krijgen.
Ik zou zeggen, ga eens bij wat mensen luisteren en laat je overtuigen wat jij ht fijnste vindt.
Dus ik bedoel dat die 21LW1400 JUIST heel nauwkeurig is.
Ik heb nu al heel wat subwoofers gehoord en de grote jongens vind ik persoonlijk veel beter presteren.
Ik zou dus gaan voor een 2 maal 21 of 18 inch gesloten (als je dat kwijt kan) je hebt dan SPL zat (genoeg om de halve straat van muziek te voorzien
Misschien heb je zelfs al een 21 of 18 inch genoeg.
Maargoed dit is mijn persoonlijke keuze.
Nogmaals er zijn er die liever voor BR gaan om zo meer "druk"te krijgen.
Ik zou zeggen, ga eens bij wat mensen luisteren en laat je overtuigen wat jij ht fijnste vindt.
Ik ga even wat extra kolen op het vuur gooien.
Interficior liet eerder een vergelijking zien tussen een gesloten 21 incher en een gepoorte 15 incher.
Interficior, zou je ook de groeplooptijd kunnen laten zien? Volgens mij is er een belangrijk gebied waar de BR een lagere groeplooptijd heeft dan de gesloten box.
Interficior liet eerder een vergelijking zien tussen een gesloten 21 incher en een gepoorte 15 incher.
Interficior, zou je ook de groeplooptijd kunnen laten zien? Volgens mij is er een belangrijk gebied waar de BR een lagere groeplooptijd heeft dan de gesloten box.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Voor Bart (welke dan ook) heb ik ook de 18sound in BR gesimuleerd. Staat bij het plaatje op de vorige pagina. Het is inderdaad een stuk eerlijker zo. Qua diepgang zonder enige vorm van boosten krijgt de CSS het echt benauwd zo.
//- oeps ik zie dat ik per ongeluk de TFM curve heb gepakt.. wordt nog veranderd. <-- done.
Hieronder staan de group delays.. Blauw is 18sound in BR.

Ik zou boven de 60 Hz niet echt als belangrijk gebied aanmerken voor film. Maar nu is de 18sound dan ook extreem snel, dus je krijgt andere plaatjes als je een CSS in een gesloten kast doet met diezelfde driver in BR.
Hier is een grafiek van de group delay van een CSS SDX 15 in een gesloten kast en eentje in 250 liter getuned op 15 Hz.

In belangrijke muziekgebieden zie je dat de BR een lagere groupdelay heeft.
//- oeps ik zie dat ik per ongeluk de TFM curve heb gepakt.. wordt nog veranderd. <-- done.
Hieronder staan de group delays.. Blauw is 18sound in BR.

Ik zou boven de 60 Hz niet echt als belangrijk gebied aanmerken voor film. Maar nu is de 18sound dan ook extreem snel, dus je krijgt andere plaatjes als je een CSS in een gesloten kast doet met diezelfde driver in BR.
Hier is een grafiek van de group delay van een CSS SDX 15 in een gesloten kast en eentje in 250 liter getuned op 15 Hz.

In belangrijke muziekgebieden zie je dat de BR een lagere groupdelay heeft.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
dit liet me niet los uiteraard... ik heb dus eens een simulatie gedaan voor de SDX15 met de spoelen in serie. 1:10 taper (van 0.6Sd naar 0.06Sd), lengte van de lijn 350cm, SDX15 op 1/3 van de lijn, en geen demping. dat levert t onderstaande op (rode lijn, blauwe stippel is bij de 1e 2 plots de IB respons, bij de 3e is de rode de driver alleen en de blauwe de poort). gebruikmakend van de LP filtering levert dit een mooie vlakke curve op tot ergens 15Hz... bij 115dB (moet wel 1000W in)ik schreef:je kan natuurlijk ook een TL bouwen, als ruimte toch geen issue isik kan mss wel eens kijken waar een TL met een SDX15 op uit komt. 1e indicatie die ik al eens gedaan had was niet eens overdreven groot (netto inhoud 100 liter, getuned op 15Hz
).
2 puntjes echter:
- plaatsing van de driver in de lijn zou wel eens een puzzle kunnen zijn, maar lijkt me goed oplosbaar
- bij deze geluidsdrukken is de snelheid in de poort erg hoog (heel erg hoog) maar bij SPL<95dB (=@25W) is er niets aan de hand.
Bedankt allemaal voor de input
Het is geweldig om te zien, dat er zovelen meedenken!
Jammer alleen dat ik al enkele avonden probeer me in te lezen, via m.n. dit forum in alle begrippen en grafieken die me hier om de "oren vliegen"
Keuze wordt zo niet echt gemakkelijker
Henk jan schreef: bij deze geluidsdrukken is de snelheid in de poort erg hoog (heel erg hoog) maar bij SPL<95dB (=@25W) is er niets aan de hand.
Dit roept bij mij de volgende vraag op: hoe luidt/hard (in dB) speelt een sub gemiddeld (wat is nodig?)
Aangezien mijn systeem is afgeregeld op 75dB en ik dit niveau zelden haal qua volume stand op mijn processor. (tesamen zal het wel meer zijn, denk ik)
Ik probeer het allemaal te begrijpen (lees dus weer ff verder)
Gr Stefan
Het is geweldig om te zien, dat er zovelen meedenken!
Jammer alleen dat ik al enkele avonden probeer me in te lezen, via m.n. dit forum in alle begrippen en grafieken die me hier om de "oren vliegen"
Keuze wordt zo niet echt gemakkelijker
Henk jan schreef: bij deze geluidsdrukken is de snelheid in de poort erg hoog (heel erg hoog) maar bij SPL<95dB (=@25W) is er niets aan de hand.
Dit roept bij mij de volgende vraag op: hoe luidt/hard (in dB) speelt een sub gemiddeld (wat is nodig?)
Aangezien mijn systeem is afgeregeld op 75dB en ik dit niveau zelden haal qua volume stand op mijn processor. (tesamen zal het wel meer zijn, denk ik)
Ik probeer het allemaal te begrijpen (lees dus weer ff verder)
Gr Stefan
Off topic
Surround voegt bij film wel veel toe, alleen er zijn wat meer factoren die meespelen.
Gelijke speakers en goede versterking, en nog belangrijker is de plaatsing van de surrounds. Als je ze niet goed kan opstellen, is het idd niet meer dan iets waar effectjes uit komen.
Goede surrounds geven echt een sound bubble...
Surround voegt bij film wel veel toe, alleen er zijn wat meer factoren die meespelen.
Gelijke speakers en goede versterking, en nog belangrijker is de plaatsing van de surrounds. Als je ze niet goed kan opstellen, is het idd niet meer dan iets waar effectjes uit komen.
Goede surrounds geven echt een sound bubble...
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Leuk ding die TL. Vooral klein. Ken dat niet wat groter dan? Als je ruimte zat hebt kun je zo wellicht die poortsnelheid wat omlaag krijgen.
Want zo gaat een BR op 15 Hz nog ongeveer even hard, en die kun je makkelijk redelijk poortruisvrij maken. Maarja, voor het gevoel hè.. TL geeft toch zo'n lekkere bas, vooral bij films zal dat voor mijn gevoel beter klinken.
Want zo gaat een BR op 15 Hz nog ongeveer even hard, en die kun je makkelijk redelijk poortruisvrij maken. Maarja, voor het gevoel hè.. TL geeft toch zo'n lekkere bas, vooral bij films zal dat voor mijn gevoel beter klinken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
deze standaard afstemming (met t excel sheet van Weidok op basis van de tabellen van MJKing) kwam ook in de sim er goed uit, dus was ik snel klaar. met grotere poort zal ik wat meer tijd in de sim moeten stoppen, en mss ook nog wat demping (het alleen maar vergroten van de doorsnede gaf een bult in het laag). echt laag zal die poortsnelheid wel niet worden ben ik bang als je de 100+ dB @15Hz wil halen...
de laptop met mathcad gaat mee op vakantie, dus als t weer tegenvalt dan ga ik eens lekker aan de gang om de TL der TL's (sorry Erik) te maken.... nog ff wachten dus
de laptop met mathcad gaat mee op vakantie, dus als t weer tegenvalt dan ga ik eens lekker aan de gang om de TL der TL's (sorry Erik) te maken.... nog ff wachten dus
Voor de 2e keer pappa!!!!!!! Slapeloze nachtjes....
Ik ben dus voorlopig "onder de pannen" (Henk Jan; ben zeer benieuwd, maar neem gerust je tijd en geniet van je vakantie!!)
Ik ben er nog steeds niet uit en zal tzt wel proberen naar een aantal "designs" te gaan luisteren (indien mogelijk
Gr Stefan

