Sub voor HT op zolder

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Dit is wel appels en peren vergelijken. BR tegen gesloten.
Zet beide in een gesloten kast, en het ziet er anders uit. :wink:
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Ja, maar die CSS in een gesloten kast zetten is zonde als je de ruimte hebt. Terwijl je die 18sound gesloten moet doen. Want tunen op ~28 Hz geeft je heel veel konusgewapper bij films waar je niet blij van wordt. Is gewoon kwestie van simuleren hoe je toepassing gaat zijn. Is niks zielig.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hij zegt ook niet dat het zielig is :wink:

Maar het is idd wel een beetje appels met peren vergelijken.

Uiteraard ga je met een BR veel harder in de lagere regionen.

Je moet het trouwens ook wel zien bij de max spl.
Een 18sound 21LW1400 heeft een max spl van 103dB bij 20Hz (volgens Boxsim in een 70 liter gesloten kist)


Lijkt me zeer geschikt, lekker klein kistje en je hebt ruimte zat.
Terwijl de CSS in iets van 140 liter moet.
(doe mij dan maar liever 2 maal 21 inch in 70 liter :P )

Maar het is waar je voor wilt gaat, lekker veel (kwantitatief) laag, of e super snelle strakke subwoofer.

De een heeft voorkeur voor een BR de ander ietsjes minder spl en voor een gesloten systeem.
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

b_force schreef:

Uiteraard ga je met een BR veel harder in de lagere regionen.

Je moet het trouwens ook wel zien bij de max spl.
Een 18sound 21LW1400 heeft een max spl van 103dB bij 20Hz (volgens Boxsim in een 70 liter gesloten kist)

Lijkt me zeer geschikt, lekker klein kistje en je hebt ruimte zat.
Terwijl de CSS in iets van 140 liter moet.
(doe mij dan maar liever 2 maal 21 inch in 70 liter :P )

Maar het is waar je voor wilt gaat, lekker veel (kwantitatief) laag, of e super snelle strakke subwoofer.

De een heeft voorkeur voor een BR de ander ietsjes minder spl en voor een gesloten systeem.
B_force,

Bedoel je dat de bovengenoemde 21" minder nauwkeurig is? Dus meer Boom-box achtig (wel hard maar ongedefinieerd)?

Ik zoek juist een sub voor film, die wel strak, met druk, maar zeker ook gedefinieerd laag kan produceren. Wat is dan de beste keus ?(ruimte speelt eigenlijk geen rol :twisted: )
Wat is makkelijker te plaatsen; BR of gesloten?

Wat is überhaupt een goede keuze; er zijn zoveel verschillende soorten drivers (ik ben helaas niet technisch genoeg om alle verschillen juist te kunnen interpreteren) Dat zal betekenen dat ik van jullie meningen, adviezen en tips uitga bij mijn uiteindelijke keuze :wink:

Gr Stefan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een gesloten kist is over het algemeen sneller dan een BR en naar mijn mening ook een stuk beter.
Dus ik bedoel dat die 21LW1400 JUIST heel nauwkeurig is.

Ik heb nu al heel wat subwoofers gehoord en de grote jongens vind ik persoonlijk veel beter presteren.

Ik zou dus gaan voor een 2 maal 21 of 18 inch gesloten (als je dat kwijt kan) je hebt dan SPL zat (genoeg om de halve straat van muziek te voorzien :twisted: ).

Misschien heb je zelfs al een 21 of 18 inch genoeg.

Maargoed dit is mijn persoonlijke keuze.
Nogmaals er zijn er die liever voor BR gaan om zo meer "druk"te krijgen.

Ik zou zeggen, ga eens bij wat mensen luisteren en laat je overtuigen wat jij ht fijnste vindt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je kan natuurlijk ook een TL bouwen, als ruimte toch geen issue is :D ik kan mss wel eens kijken waar een TL met een SDX15 op uit komt. 1e indicatie die ik al eens gedaan had was niet eens overdreven groot (netto inhoud 100 liter, getuned op 15Hz :twisted: ).
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ik ga even wat extra kolen op het vuur gooien. :twisted:

Interficior liet eerder een vergelijking zien tussen een gesloten 21 incher en een gepoorte 15 incher.
Interficior, zou je ook de groeplooptijd kunnen laten zien? Volgens mij is er een belangrijk gebied waar de BR een lagere groeplooptijd heeft dan de gesloten box.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Voor Bart (welke dan ook) heb ik ook de 18sound in BR gesimuleerd. Staat bij het plaatje op de vorige pagina. Het is inderdaad een stuk eerlijker zo. Qua diepgang zonder enige vorm van boosten krijgt de CSS het echt benauwd zo.

//- oeps ik zie dat ik per ongeluk de TFM curve heb gepakt.. wordt nog veranderd. <-- done.

Hieronder staan de group delays.. Blauw is 18sound in BR.

Afbeelding

Ik zou boven de 60 Hz niet echt als belangrijk gebied aanmerken voor film. Maar nu is de 18sound dan ook extreem snel, dus je krijgt andere plaatjes als je een CSS in een gesloten kast doet met diezelfde driver in BR.

Hier is een grafiek van de group delay van een CSS SDX 15 in een gesloten kast en eentje in 250 liter getuned op 15 Hz.

Afbeelding

In belangrijke muziekgebieden zie je dat de BR een lagere groupdelay heeft.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik schreef:
je kan natuurlijk ook een TL bouwen, als ruimte toch geen issue is :D ik kan mss wel eens kijken waar een TL met een SDX15 op uit komt. 1e indicatie die ik al eens gedaan had was niet eens overdreven groot (netto inhoud 100 liter, getuned op 15Hz :twisted: ).
dit liet me niet los uiteraard... ik heb dus eens een simulatie gedaan voor de SDX15 met de spoelen in serie. 1:10 taper (van 0.6Sd naar 0.06Sd), lengte van de lijn 350cm, SDX15 op 1/3 van de lijn, en geen demping. dat levert t onderstaande op (rode lijn, blauwe stippel is bij de 1e 2 plots de IB respons, bij de 3e is de rode de driver alleen en de blauwe de poort). gebruikmakend van de LP filtering levert dit een mooie vlakke curve op tot ergens 15Hz... bij 115dB (moet wel 1000W in) :twisted: niet slecht voor een kast met minder dan 100 liter netto inhoud :!: group delay <10ms boven de 20Hz.

2 puntjes echter:
- plaatsing van de driver in de lijn zou wel eens een puzzle kunnen zijn, maar lijkt me goed oplosbaar
- bij deze geluidsdrukken is de snelheid in de poort erg hoog (heel erg hoog) maar bij SPL<95dB (=@25W) is er niets aan de hand.
Bijlagen
sdx15_4O 350_0.6_0.06.png
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

Bedankt allemaal voor de input 8)

Het is geweldig om te zien, dat er zovelen meedenken!

Jammer alleen dat ik al enkele avonden probeer me in te lezen, via m.n. dit forum in alle begrippen en grafieken die me hier om de "oren vliegen" :shock: :D

Keuze wordt zo niet echt gemakkelijker :?

Henk jan schreef: bij deze geluidsdrukken is de snelheid in de poort erg hoog (heel erg hoog) maar bij SPL<95dB (=@25W) is er niets aan de hand.

Dit roept bij mij de volgende vraag op: hoe luidt/hard (in dB) speelt een sub gemiddeld (wat is nodig?)
Aangezien mijn systeem is afgeregeld op 75dB en ik dit niveau zelden haal qua volume stand op mijn processor. (tesamen zal het wel meer zijn, denk ik)

Ik probeer het allemaal te begrijpen (lees dus weer ff verder) :wink:

Gr Stefan
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Draai je de andere speakers op large of small? Indien het small is moet je extra headroom hebben voor de sub.

Geloof me, voor een HT sub bestaat de term overkill niet... :twisted:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

yeah...huhuhuhuh...yeah......overkill.....huhuhuh....yeah......... :twisted: :twisted:

Ik ben het er mee eens overigens, en voegt voor HT een forse dimensie toe. Grappig is dat ik gen surround heb, en dit ook nauwelijks mis. Maar zonder mijn sub....hm. zou het allemaal minder zijn.

Jan
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Off topic

Surround voegt bij film wel veel toe, alleen er zijn wat meer factoren die meespelen.
Gelijke speakers en goede versterking, en nog belangrijker is de plaatsing van de surrounds. Als je ze niet goed kan opstellen, is het idd niet meer dan iets waar effectjes uit komen.
Goede surrounds geven echt een sound bubble... :wink:
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Leuk ding die TL. Vooral klein. Ken dat niet wat groter dan? Als je ruimte zat hebt kun je zo wellicht die poortsnelheid wat omlaag krijgen.

Want zo gaat een BR op 15 Hz nog ongeveer even hard, en die kun je makkelijk redelijk poortruisvrij maken. Maarja, voor het gevoel hè.. TL geeft toch zo'n lekkere bas, vooral bij films zal dat voor mijn gevoel beter klinken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

deze standaard afstemming (met t excel sheet van Weidok op basis van de tabellen van MJKing) kwam ook in de sim er goed uit, dus was ik snel klaar. met grotere poort zal ik wat meer tijd in de sim moeten stoppen, en mss ook nog wat demping (het alleen maar vergroten van de doorsnede gaf een bult in het laag). echt laag zal die poortsnelheid wel niet worden ben ik bang als je de 100+ dB @15Hz wil halen...

de laptop met mathcad gaat mee op vakantie, dus als t weer tegenvalt dan ga ik eens lekker aan de gang om de TL der TL's (sorry Erik) te maken.... nog ff wachten dus
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Op dit soort frequenties is de invloed van de kamer veel groter dan wat de echte driverrespons doet.

Als je echt bezig gaat, zou ik gewoon 2 of 3 testkasten bouwen van spaanplaat. Dan heb je snel genoeg je antwoord.
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Voor de 2e keer pappa!!!!!!! Slapeloze nachtjes.... :(

Ik ben dus voorlopig "onder de pannen" (Henk Jan; ben zeer benieuwd, maar neem gerust je tijd en geniet van je vakantie!!)

Ik ben er nog steeds niet uit en zal tzt wel proberen naar een aantal "designs" te gaan luisteren (indien mogelijk 8) )

Gr Stefan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Luisteren moet wel mogelijk zijn bij deze of gene.

Ik raad et je aan, zoals je ziet heeft iedereen zijn eigen voorkeur.
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Bericht door Tommy »

Gefeliciteerd!
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Gefeliciteerd!

Mocht straks alles weer wat rustig zijn, kom dan hier ook maar eens luisteren.

Over een half jaartje ga ik verhuizen en heb ik ook een aparte zolder voor deze onzin. Dan ga ik ook kijken voor 2 subs extra voor onder de fronts. :twisted:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hierzo ook gefeliciteerd!

Was lekker warm in Buul, dus dat zal zweten geweest zijn!

Jan
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

Wowly schreef:
Hierzo ook gefeliciteerd!

Was lekker warm in Buul, dus dat zal zweten geweest zijn!

Jan
Sterker nog: is nog steeds zweten (voor pappa althans) :wink:

De bevalling was gelukkig zo gepiept; binnen anderhalf uur :shock:

Bedankt voor de felicitaties 8)

Gr Stefan
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hey Stefan,

Ook vanuit Zuid Limburg van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst.

Jongetje? Meisje?

Ik wens jullie alvast een goeie nachtrust toe.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

van harte!!!

ps: die verdient wel z'n/haar eigen topic, met foto's uiteraard
stevieB
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 19:35
Locatie: Budel

Bericht door stevieB »

Henkjan schreef:
van harte!!!

ps: die verdient wel z'n/haar eigen topic, met foto's uiteraard
Als ik dat geweten had, dan had ik foto's gemaakt van het ontwerp, de fabrikage, etc. etc. :shock: :lol:

Het is een meisje, Senna, geworden!

Gr Stefan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”