Goede electret capsules

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nog een update.

Inmiddels heb ik een 78l05je kunnen toevoegen.

De max load is dan 11,7mA (theoretisch), ik denk dat we daar wel iets mee kunnen.

Deopamp zelf heeft zo'n 3ma nodig, dat betekent dat ik nog zo'n 7-8mA over heb voor de rest.
zou dat voldoende zijn ?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Jah, maar nogmaals waar zijn de 6K8 phantomweerstanden gebleven en walt wil je hier nu eigenlijk precies mee?
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

opampje kun je toch uit een veel hogere spanning voeden, zodat je gewoon een 317/7824 o.i.d. kunt gebruiken?

Dan kun je daarna altijd nog met een zenertje o.i.d. naar beneden voor de voedingsspanning van je elektretje
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Jah, maar nogmaals waar zijn de 6K8 phantomweerstanden gebleven en walt wil je hier nu eigenlijk precies mee?
Die zijn er nog niet, omdat ik enkel de 48V fantoom spanning wil hebben.

De eerste stap die ik wil nemen, is hoe in hemelsnaam van 48V naar 5V kom, aangezien dat nogal een stap is + dat ik zo min mogelijk verliezen wil hebben.

Daar heb ik die 6k8 weerstanden toch helemaal niet voor nodig ?
(ik snap niet wat je er mee wilt doen ? :P )

edit:
ik zit net naar een schema te kijken, en het kwartje valt :P
Er wordt idd eerst 48V spanning aangeboden en DAN pas komen de 6k81 weerstanden.
Als je dit onbelast meet, merk je daar natuurlijk niks van.

lol, soms zie je de kleine dingen over het hoofd.
(schema volgens http://www.nomad.ee/micros/micamp1.gif)

Wellicht kan iemand me een duidelijk uitleg geven hoe het idee met fantoom precies werkt.
ik kom er nmlk niet echt uit.

@ daniel
Deze specifieke opamp kan max 6V hebben dacht.
Het is wel handiger om een opamp te gebruiken die je met een single supply kan voeden, aangezien je anders weer een dual supply moet gaan klussen.
Dat kost weer onnodig componenten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Bart,

Het hele idee achter phantomvoeding is dat voeding EN signaal samen over dezelfde 2 microfoonleidingen lopen. Dat gaat natuurlijk niet als de voeding een Ri van 0 ohm heeft. Vandaar die weerstanden. Die zijn gestandaardiseerd op 6K8 voor 48V phantomspanning. Voor 24V zijn ze meen ik 2K2.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

b_force schreef:
Pjotr schreef:
Jah, maar nogmaals waar zijn de 6K8 phantomweerstanden gebleven en walt wil je hier nu eigenlijk precies mee?
Die zijn er nog niet, omdat ik enkel de 48V fantoom spanning wil hebben.

De eerste stap die ik wil nemen, is hoe in hemelsnaam van 48V naar 5V kom, aangezien dat nogal een stap is + dat ik zo min mogelijk verliezen wil hebben.

Daar heb ik die 6k8 weerstanden toch helemaal niet voor nodig ?
(ik snap niet wat je er mee wilt doen ? :P )

edit:
ik zit net naar een schema te kijken, en het kwartje valt :P
Er wordt idd eerst 48V spanning aangeboden en DAN pas komen de 6k81 weerstanden.
Als je dit onbelast meet, merk je daar natuurlijk niks van.

lol, soms zie je de kleine dingen over het hoofd.
(schema volgens http://www.nomad.ee/micros/micamp1.gif)

Wellicht kan iemand me een duidelijk uitleg geven hoe het idee met fantoom precies werkt.
ik kom er nmlk niet echt uit.

@ daniel
Deze specifieke opamp kan max 6V hebben dacht.
Het is wel handiger om een opamp te gebruiken die je met een single supply kan voeden, aangezien je anders weer een dual supply moet gaan klussen.
Dat kost weer onnodig componenten.
Volgens mij kun je vrijwel iedere opamp met een single-supply voeden hoor. Als je in de datasheet kijkt bij het application gedeelte, zie je dat je ook deze opamp gewoon moet biassen bij single-supply operation. Dat is bij ieder andere opamp zo.
Ik denk dat een van de voordelen van deze opamp is (naast zijn goede specs) dat ie uit 5V gevoed kan worden en rail-to-rail is, wat je dus met de lage voedingsspanning uit USB toch een behoorlijke uitgansspanning oplevert. Of zit ik er dan naast?
Als je dus een grotere spanning ter beschikking hebt, zou je dus ook een andere kunnen nemen.

waarmee ik niet wil zeggen dat je een andere moet nemen, maar het zou wel je voeding wat eenvoudiger maken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Hallo Bart,

Het hele idee achter phantomvoeding is dat voeding EN signaal samen over dezelfde 2 microfoonleidingen lopen. Dat gaat natuurlijk niet als de voeding een Ri van 0 ohm heeft. Vandaar die weerstanden. Die zijn gestandaardiseerd op 6K8 voor 48V phantomspanning. Voor 24V zijn ze meen ik 2K2.
Dat schoot me ook opeens te binnen toen ik dat schema zag dus :)

Als ik even verder kijk, wordt de DC component verwijderd door de twee caps die in serie staan.
Bij het schema van Linkwitz doet hij ook via dat principe.

Echter is nu de hamvraag hoe ik dat signaal ipv te blokkeren, uit elkaar peuter.

Ik vond trouwens deze nog, de MAX5033 of MAX6765 & MAX6774B
Vrij aardige dingetjes van maxim en kunnen we die grote spanning aan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Aan een zenerdiode + BC550 heb je meer dan genoeg.

Daarmee ontkoppel je ook gelijk goed de voeding van het signaal over de kabel. Nu nog iets verzinnen om het signaal op de kabel te krijgen :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Aan een zenerdiode + BC550 heb je meer dan genoeg.

Daarmee ontkoppel je ook gelijk goed de voeding van het signaal over de kabel. Nu nog iets verzinnen om het signaal op de kabel te krijgen :D
Hoe ziet dat schakelingetje er dan precies uit ?
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Om nog even terug te komen op het kapseltje: Je hebt nu de WM61A, da's niet dezelfde als de MCE2000. Da's namelijk de WM60A, en die wordt niet meer geproduceerd.
In het artikel hebben ze het over de MCE2000 en 2500, die beiden als geschikt bevonden worden. Die 2500 heeft hetzelfde bultje, dus het zou me niks verbazen als de WM61A gelijk is aan de MCE2500
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

bultje KAN in het capsuletje zitten, maar zoals je gezien heb in simulaties van edge, komt het ook hoofdzakelijk door de vorm van de microfoon.

Een dunnen lange buis is dan de beste oplossing om hier zo min mogelijk last van te krijgen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Pjotr schreef:
Aan een zenerdiode + BC550 heb je meer dan genoeg.

Daarmee ontkoppel je ook gelijk goed de voeding van het signaal over de kabel. Nu nog iets verzinnen om het signaal op de kabel te krijgen :D
Hoe ziet dat schakelingetje er dan precies uit ?
Op de vorige pagina heb je zelf een mooi voorbeeld daarvoor gepost.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
b_force schreef:
Pjotr schreef:
Aan een zenerdiode + BC550 heb je meer dan genoeg.

Daarmee ontkoppel je ook gelijk goed de voeding van het signaal over de kabel. Nu nog iets verzinnen om het signaal op de kabel te krijgen :D
Hoe ziet dat schakelingetje er dan precies uit ?
Op de vorige pagina heb je zelf een mooi voorbeeld daarvoor gepost.
Komt er dus ook nog een weerstand bij :wink:

Maargoed dit is dus gewoon het afvlakken van een signaal.
Heeft daar een wisselsignaal niet invloed op ?
En een goede spanningsregelaar vlakt eigenlijk het signaal nog mooier af.
Zijn die maxims voor deze oplossing goed ?


Ik heb trouwens op internet wel van mensen vernomen dat een dergelijk transistor deze spanning + stroom niet aan zou kunnen.
En dat ik het bij grotere types moet zoeken + koelblok.

Maar ik snap dat niet helemaal aangezien de spanning + stroom binnen de specificaties vallen ?

Hier staat trouwens wel een aardig verhaal.
http://sound.westhost.com/articles/microphones.htm#5.0

en dit project gaan we eens verder uitpluizen :)
http://sound.westhost.com/project93.htm
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het betreft dus dit schema

Afbeelding

En het gaat dan om het circuitje rechts onderaan.

Ik heb het gesimuleerd, maar krijg nog wel wat fouten in multisim.

Mooie van het schema van Linkwitz, is dat die maar 1 opamp gebruikt.

Wat ik overigens niet helemaal begrijp, is hoe het nu precies zit met de voedingsspanning.
volgens de simulatie, is die nu bijna 22V.
blijkbaar kun je met R14 SOT, de spanning regelen die je nodig hebt ofzo ?
Laatst gewijzigd door b_force op zo 11 mei 2008, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Ik heb trouwens op internet wel van mensen vernomen dat een dergelijk transistor deze spanning + stroom niet aan zou kunnen.
En dat ik het bij grotere types moet zoeken + koelblok.
Neem je een BC546 .... B.t.w. waar is dat koelblok gebleven in het ampje van de mic die je gesloopt hebt? Kan ik op de foto niet terug vinden.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

R14 (marked **) is described as "S.O.T", or select on test. This resistor needs to be chosen so that the DC is about 10V with a normal phantom supply of 48V. A zener may be used instead, which will give a little more voltage range - depending on the opamp used.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Zou ik eerder voor R3 een zener nemen en voor R14 iets van 10K
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
b_force schreef:
Ik heb trouwens op internet wel van mensen vernomen dat een dergelijk transistor deze spanning + stroom niet aan zou kunnen.
En dat ik het bij grotere types moet zoeken + koelblok.
Neem je een BC546 .... B.t.w. waar is dat koelblok gebleven in het ampje van de mic die je gesloopt hebt? Kan ik op de foto niet terug vinden.
Zat helemaal geen koelblok op :)

Waarom zou je voor R3 een zener willen nemen ?

Verschil trouwens met het schema van ESP en die van Linkwitz, is dat die van ESP gebalanceerd is en die van Linkwitz niet.
De vraag is natuurlijk of dat wel nodig is, aangezien dit wel weer een extra opamp kost.

aan de andere kant schijnt het schema van ESP zeer goed te presteren.
Jorrit
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 19:13

Bericht door Jorrit »

b_force schreef:

Ik heb trouwens op internet wel van mensen vernomen dat een dergelijk transistor deze spanning + stroom niet aan zou kunnen.
En dat ik het bij grotere types moet zoeken + koelblok.

Maar ik snap dat niet helemaal aangezien de spanning + stroom binnen de specificaties vallen ?
Als je er een spanning uithaalt van 5 volt zoals in je simulatie moet de transistor een goeie 48-5=43 volt wegwerken. Bij een stroom van 11.7 mA is dit ongeveer 500 mW.
In de datasheet van de bc550 staat dat deze maximaal 500 mW mag verstoken. Maar dit is alleen het geval als deze ook extra gekoeld word wat zeer lastig is met een TO-92 behuizing.
Ook zegt de datasheet dat de thermische weerstand van junctie naar ambient 250 K/W is als deze bevestigd is op FR4 print materiaal.
In jouw geval verstookt de transistor 500 mW dat wil dus zeggen dat de temperatuur in dat geval 125 graden toeneemt. De ambient temperatuur is normaal zo'n 20 graden. De transistor word dan dus 145 graden.
Dit valt nog net binnen de maximum temperatuur van 150 graden. Maar dit zijn de absolute maxium ratings. Het liefst wil je daar een stuk onder zitten.
De transistor zit ook in een gesloten behuizing. Dit heeft als gevolg dat de warmte lastig weg kan.
Ook nemen de prestaties van een transistor af als hij warmer word. Hierdoor kan hij nog warmer worden met alle gevolgen van dien.

In jouw geval zou het allemaal niet zo'n probleem zijn omdat je waarschijnlijk toch geen 12 mA gaat verbruiken. Maar het is toch wel iets om rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ok, kijk das tenminste een duidelijke uitleg :)

schema is inmiddels af en gesimuleerd.
Werkt best goed.
Rechts onderin zie je nog even een regelaartje om de spanning nog wat beter af te vlakken (volgens de fourier analyse scheelde dat bakken met vervorming)

Maar zoals je ziet zijn er heel wat componenten nodig.
Nu kan ik bv voor de elco's wel SOIC versies nemen (Panasonic FCtjes), maar dan is het nog best veel.

Met andere woorden, het liefst wil ik een schema met 1 opamp als dat kan.
Dat scheelt weer wat componenten.

(wat kan ik trouwens als input spanning kiezen ? Ik ben steeds uitgegaan van 0,5V RMS)
Bijlagen
ESP schema.PNG
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Als aanvulling op het verhaal van Jorrit,

Die fantoomeweerstanden zorgen ervoor dat de spanning die bij je ampje aankomt lager is dan 48V. Bij 5mA per tak blijft er nog maar 14 Volt over (spanningsval over 6k8 bij 5mA is 34 Volt).
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ok, duidelijk

Hier een updateje, eindelijk met 1 opamp :D

Punt is nmlk dat ik niet perse gebalanceerd hoef te werken.
Dat betekend dat ik dus ook geen twee opamps nodig heb.
Bijlagen
ESP schema enkele opamp.PNG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Sterker nog, je hebt dan alleen een paar weerstanden en een elco nodig, als je tenminste van een ongemodde capsule uitgaat. Modden is alleen nodig als je meer dan 110 dB SPL wilt meten.

Dan krijg je dit. De zener beschermt de capsule bij het op en ontladen van de elco maar doet verder niets. Dit werkt alleen bij niet al te lange kabels (< 5 m) i.v.b. met de kabelcapaciteit.
Bijlagen
MCE2000--2-Phantom.gif
MCE2000--2-Phantom.gif (3.58 KiB) 4223 keer bekeken
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Schema is mij bekend.

Echter wil ik de mic modden en is mijn kabel langer dan 5 meter.
(dit omdat ik weleens metingen een stuk verder weg wil doen)

Maar hoe lijkt het schema opzich ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Tja, beetje veel eigenlijk. Als je zoveel er in gaat stoppen kun je beter gelijk een mic ampje op batterijen wat behoorlijk versterkt vlak bij de mic zetten.

Bij het schema wat ik postte heb je met een kabelcapaciteit van 1 nF een 3 dB afval bij 75 kHz. Volgens mij kom je met capaciteitsarme kabel een heel eind dan.
Plaats reactie