Inmiddels heb ik een 78l05je kunnen toevoegen.
De max load is dan 11,7mA (theoretisch), ik denk dat we daar wel iets mee kunnen.
Deopamp zelf heeft zo'n 3ma nodig, dat betekent dat ik nog zo'n 7-8mA over heb voor de rest.
zou dat voldoende zijn ?

Moderator: Beheerdersteam
Die zijn er nog niet, omdat ik enkel de 48V fantoom spanning wil hebben.Pjotr schreef:Jah, maar nogmaals waar zijn de 6K8 phantomweerstanden gebleven en walt wil je hier nu eigenlijk precies mee?
Volgens mij kun je vrijwel iedere opamp met een single-supply voeden hoor. Als je in de datasheet kijkt bij het application gedeelte, zie je dat je ook deze opamp gewoon moet biassen bij single-supply operation. Dat is bij ieder andere opamp zo.b_force schreef:Die zijn er nog niet, omdat ik enkel de 48V fantoom spanning wil hebben.Pjotr schreef:Jah, maar nogmaals waar zijn de 6K8 phantomweerstanden gebleven en walt wil je hier nu eigenlijk precies mee?
De eerste stap die ik wil nemen, is hoe in hemelsnaam van 48V naar 5V kom, aangezien dat nogal een stap is + dat ik zo min mogelijk verliezen wil hebben.
Daar heb ik die 6k8 weerstanden toch helemaal niet voor nodig ?
(ik snap niet wat je er mee wilt doen ?)
edit:
ik zit net naar een schema te kijken, en het kwartje valt
Er wordt idd eerst 48V spanning aangeboden en DAN pas komen de 6k81 weerstanden.
Als je dit onbelast meet, merk je daar natuurlijk niks van.
lol, soms zie je de kleine dingen over het hoofd.
(schema volgens http://www.nomad.ee/micros/micamp1.gif)
Wellicht kan iemand me een duidelijk uitleg geven hoe het idee met fantoom precies werkt.
ik kom er nmlk niet echt uit.
@ daniel
Deze specifieke opamp kan max 6V hebben dacht.
Het is wel handiger om een opamp te gebruiken die je met een single supply kan voeden, aangezien je anders weer een dual supply moet gaan klussen.
Dat kost weer onnodig componenten.
Dat schoot me ook opeens te binnen toen ik dat schema zag dusPjotr schreef:Hallo Bart,
Het hele idee achter phantomvoeding is dat voeding EN signaal samen over dezelfde 2 microfoonleidingen lopen. Dat gaat natuurlijk niet als de voeding een Ri van 0 ohm heeft. Vandaar die weerstanden. Die zijn gestandaardiseerd op 6K8 voor 48V phantomspanning. Voor 24V zijn ze meen ik 2K2.
Op de vorige pagina heb je zelf een mooi voorbeeld daarvoor gepost.b_force schreef:Hoe ziet dat schakelingetje er dan precies uit ?Pjotr schreef:Aan een zenerdiode + BC550 heb je meer dan genoeg.
Daarmee ontkoppel je ook gelijk goed de voeding van het signaal over de kabel. Nu nog iets verzinnen om het signaal op de kabel te krijgen
Komt er dus ook nog een weerstand bijPjotr schreef:Op de vorige pagina heb je zelf een mooi voorbeeld daarvoor gepost.b_force schreef:Hoe ziet dat schakelingetje er dan precies uit ?Pjotr schreef:Aan een zenerdiode + BC550 heb je meer dan genoeg.
Daarmee ontkoppel je ook gelijk goed de voeding van het signaal over de kabel. Nu nog iets verzinnen om het signaal op de kabel te krijgen

Neem je een BC546 .... B.t.w. waar is dat koelblok gebleven in het ampje van de mic die je gesloopt hebt? Kan ik op de foto niet terug vinden.b_force schreef:Ik heb trouwens op internet wel van mensen vernomen dat een dergelijk transistor deze spanning + stroom niet aan zou kunnen.
En dat ik het bij grotere types moet zoeken + koelblok.
Zat helemaal geen koelblok opPjotr schreef:Neem je een BC546 .... B.t.w. waar is dat koelblok gebleven in het ampje van de mic die je gesloopt hebt? Kan ik op de foto niet terug vinden.b_force schreef:Ik heb trouwens op internet wel van mensen vernomen dat een dergelijk transistor deze spanning + stroom niet aan zou kunnen.
Als je er een spanning uithaalt van 5 volt zoals in je simulatie moet de transistor een goeie 48-5=43 volt wegwerken. Bij een stroom van 11.7 mA is dit ongeveer 500 mW.b_force schreef:
Ik heb trouwens op internet wel van mensen vernomen dat een dergelijk transistor deze spanning + stroom niet aan zou kunnen.
Maar ik snap dat niet helemaal aangezien de spanning + stroom binnen de specificaties vallen ?