Hypno Phono voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door molekuul »

Voor een voeding van een gevoelige schakeling wil je een trafo met lage koppeling tussen primaire en secundaire wikkeling zodat de hf troep niet doorgegeven wordt. Bijvoorbeeld met een nette EL trafo. De spanning kun je gelijkrichten en afvlakken, en in een andere kast bouwen dan de phono trap. Je kunt deze dan met een nette afgeschermde kabel verbinden. De echte voeding kun je vervolgens in de kast bij je phono trap plaatsen.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

De voeding komt sowieso in een losse kast, dus dat komt goed. Zijn er nog redenen om met AC danwel DC van voeding naar phono te gaan? Wil je de DC zo dicht mogelijk bij de phono print, of maakt dat weinig uit?

Mij gedachte is dat je beter met DC van voeding naar phono kan gaan, om instraling op de voeding zoveel mogelijk te beperken.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door RonnyB »

Het antwoord stond al in de vorige reply.
Even de zaag door de voedingsprint bij R1 en R2.
Eerste stuk samen met trafo in een kastje en de rest in een ander kastje. :D
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door molekuul »

Duclaasie schreef: za 21 feb 2026, 20:51
De voeding komt sowieso in een losse kast, dus dat komt goed. Zijn er nog redenen om met AC danwel DC van voeding naar phono te gaan? Wil je de DC zo dicht mogelijk bij de phono print, of maakt dat weinig uit?

Mij gedachte is dat je beter met DC van voeding naar phono kan gaan, om instraling op de voeding zoveel mogelijk te beperken.
Dat precies wat ik zeg, in de “trafokast” gelijkrichten en afvlakken en dan de ongeregelde dc naar de phonotrap, je mag deze natuurlijk ook al reguleren. Door met DC naar de phonotrap te gaan heb je minder last van AC instraling in je fijne gevoelige elektronica. De uiteindelijke regulatie van je voeding doe je wel zo dicht mogelijk bij de phonotrap.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Hmmm… Met de voedingsprint die ik heb zou dat eventueel kunnen, aangezien er ook een ongereguleerde uitgang op zit. Dan zou ik de gelijkrichting, buffers en R1 en R2 op de ene print moeten doen bij de trafo en de spanningsregelaars in de phono pre. Wat is bij die situatie het voordeel ten opzichte van gereguleerde spanning van het ene naar het andere kastje?

Voedingsprint
IMG_6517.jpeg
IMG_6516.jpeg
En hoe de boel er nu bij staat.
IMG_6515.jpeg
IMG_6514.jpeg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Kappa7 »

Je kunt prima een paar gelijkrichters en elco's op een gaatjes print zetten en die dc naar je phono kast brengen.
Dan mag je de elco's en diodes van je huidige print verwijderen en over slaan.
Hoef je de print niet door te zagen.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Maar dan blijft de vraag, waarom niet gewoon de gereguleerde spanning van de voedingskast naar de phono kast?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Kappa7 »

Je wilt eigenlijk je voeding zo dichtmogelijk bij je verbruiker zetten. door dat te doen breng je ook de AC richting je gevoelige schakeling.
Dat is dan weer op te lossen door ook dat stuk uit elkaar te trekken.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Maar dat kan toch ook gewoon door alleen de trafo in een losse kast te plaatsen en de kabel met afscherming naar de phono kast te brengen? Ik was van plan om met EMC wartels te gaan werken, dus qua afscherming komt dat dan wel goed. Zolang de boel nog niet is ingebouwd in twee kasten heb ik nog alle tijd om hier over na te denken. Eigenlijk is de trafo in de zelfde behuizing wa dat betreft het mooist, alleen moet je dan gewoon de trafo heel goed afschermen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Kappa7 »

Ja kan maar krijg je wel de ac in je kast die je juist ver weg wilde houden.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

En wat is dan het nadeel van de gereguleerde spanning over die kabel laten lopen? Parasitaire capaciteit ofzo?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Kappa7 »

snelheid.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Henkjan »

ik heb gewoon een paar extra Cs in kast 2 gezet (en wat ferriet), zie m'n Pearl topic. het verbruik is klein hè, zoveel verlies ga je niet krijgen met een enigzins normale kabel
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Inmiddels speelt de proefopstelling en begin ik te denken aan een behuizing om het zaakje in te bouwen. Aan de ene kant is een losse behuizing voor de voeding mooi, maar zelfs in de huidige opstelling op een plankje is er geen sprake van brom. Ik neig nu dus naar een 430x300x120 kast, zodat er voldoende ruimte is voor toekomstige aanpassingen en er een scheiding kan worden aangebracht voor de voeding.
IMG_6535.jpeg
Edit: Blokgolf is vanaf de Ortofon testplaat, dus niet via invers RIAA converter
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Fotohuis »

In Oekraïne maken ze verschillende soorten trafo's. Probleem is alleen het duurdere transport en Post-NL draagt zorg voor de 21% BTW die er bij komt (UA = land buiten de EU) en rekent hiervoor altijd Eur. 10 handling kosten.
Ik heb ook mijn principes en steun dat land dwz. de mensen daar. Er worden daar prachtige audio producten gemaakt, heel inventief en fraaie metaal bewerking, mooie Sovjet vacuüm buizen te koop (militaire spec).
Het goedkoopste voor een ringkern is PRC (People Republic of China), dan Taiwan, dan Polen, dan Amplimo maar het meeste komt daar inmiddels ook uit PRC, Vigortronics uit de UK kan ook nog.
drikus
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 15 jul 2005, 22:47

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door drikus »

Deze fabrikant maakt zijn spullen in Schagen:
https://www.aeetransformers.com/nl/mark ... enten.html
Ik weet niet of zij nog steeds aan consumenten leveren.

AE maakt (vandaar hun naam) geen ringkern transformatoren.
Maar als je de voeding in een aparte kast ver van de versterker doet, dan is een traditionele trafo prima, met name voor het uitfilteren van HF net vervuiling. Overigens is het op afstand zetten van een ringkern trafo van jouw MC-phono versterker sowiso een goed idee. Ook een ringkern trafo heeft een strooiveld en de versterkingsfactor van de phono versterker is enorm.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Ik heb bij AE inmiddels een trafo besteld, juist vanwege het HF filterende karakter. Wanneer deze binnen is kan ik gaan bepalen in hoeverre de phono gevoelig is voor brom en op basis daarvan bepaal ik of de voeding in een losse kast komt. Aangezien het een 35VA trafo is verwacht ik eerlijk gezegd dat het met strooiveld wel een beetje meevalt, maar dat gaan we meemaken. Als het goed is heb ik de trafo over een week of 1,5 hier liggen.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door cool »

Trafo kan ook in de buurt van een MC element
nog vervelend doen is mijn ervaring....
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Mijn ervaring is voorlopig dat een SUT hier gevoeliger voor is dan het element wat ik gebruik.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Na een paar plaatjes met de Vishay MKP’s besloten om deze te vervangen voor iets anders. Ik had de kans om een setje NOS Siemens condensatoren over te nemen. Vanmiddag heb ik ze opgepikt en vanavond uiteraard meteen gemonteerd.
784D59D7-7D56-41DA-83C9-0D9864ECAE99.jpeg

Waar er met de MKP’s een wat hard randje was is dat nu dus volledig verdwenen. Zelfs in de huidige proef opzet speelt dit al menig phono pre finaal naar huis is mijn mening. Naast een meer natuurlijke klank is de emotionele betrokkenheid ook groter met de nieuwe condensatoren. Nu moet ik na één LP uitkijken met overhaaste conclusies, maar dat is een mooie stap.

Voor de voeding komt binnenkort een EI-Kern trafo van AE in Schagen die wordt ingegoten en afgeschermd. Wanneer die in de proefopstelling voldoet ga ik verder kijken naar het inbouwen in een mooie behuizing.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Inmiddels weer een paar wijzigingen aangebracht. In de signaalweg per kanaal twee weerstanden vervangen van Vishay RN naar Shinkoh en Takman Rex. Elco’s op de print nu allemaal Panasonic FC. Voor de gain en afsluitweerstand vergulde Sub D connector pinnen gemonteerd om makkelijke verschillen types weerstand te kunnen proberen.
600FFEFD-90DB-4C26-BEF3-D83669712C09.jpeg
IMG_6589.jpeg
Als het van boven niet past..
IMG_6602.jpeg
IMG_6603.jpeg
Voor de afsluitweerstand heb ik nu keuze uit Koa Speer, Takman Rex en Caddock MK-232
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Duclaasie »

Inmiddels is de trafo van AE binnen. In de huidige test opstelling kan ik heel makkelijk kijken op welke afstand en in welke positie de straling van de trafo wordt opgepakt. Aan de hand van deze info kan ik vervolgens bepalen of de phono met voeding in dezelfde kast kan of niet.
IMG_6650.jpeg
IMG_6649.jpeg
De afstand waarbij de brom afwezig is is zodanig dat plaatsing in een 430mm kast zou moeten kunnen. Dit scheelt weer verbindingen en zo zijn de afstanden ook zo kort als mogelijk.

Nu wil ik wel een extra afscherming tussen voeding en phono in de kast. Waarschijnlijk wordt het een modushop kast, maar die bieden geen scheidingen aan voor in de kast. Waar halen of laten jullie dit soort zaken maken? En welk materiaal is hiervoor het meest geschikt? Ik zie bij high end audio vaak gebruik van koper, maar volgens mij is dat voor afscherming niet meteen de beste keuze.
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Fotohuis »

MU-metaal of gewoon plaatstaal werkt ook goed. Mijn kasten voor hobby projecten haal ik uit Oekraïne. 16(b)x24(d)x6,5(h)cm in grafitti grijs gespoten met achter een IEC gat kost ongeveer Eur. 12,50. In verhouding is het gewicht wat hoog wat een nadeel is op de verzendkosten. 3 kasten, ruim 4kg kost dan Eur. 25 aan verzendkosten. Apart verpakt en dan 3 in een over-verpakking.
55196601048_05fe148e12_c.jpg
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door John P »

Is het adres een persoonlijk geheim of mogen we meeliften op deze kennis?
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Hypno Phono voorversterker

Bericht door Fotohuis »

Omdat er ook trafo's en onderdelen voor drones worden gemaakt alleen via een p.b. bij echte interesse.
Plaats reactie