Lijkt mij een prima oplossing. Paar muurbeugels er bij en gaan...
Goed geluid in de smederij
Moderator: Beheerdersteam
Re: Goed geluid in de smederij
nog bedankt voor de suggestie eQuanD!
Uiteindelijk heb ik 4x bose 901 series 6 geplaatst met twee relatief grote nad versterkers. Het indirecte geluid bevalt me erg goed in de werkplaats setting, het vult de ruimte mooi, helemaal tevreden mee! Ook omdat ik vaak relatief dicht bij de muren sta aan werkbankjes, dat werkt extra goed, de hele muur lijkt wel een grote luidspreker te zijn!
Omdat mijn pc de enige geluidsbron is, heb ik de bose eq er tussenuit gehaald en doe ik de equalizing via software direct in linux mint met de app 'easy effects'. Hier is de curve die ik herleid heb uit wat grafiekjes voor de 901 die ik online kon vinden:
Heb ter vergelijking ook de JBL's van shadow even neer gezet, maar dan luister je toch meer naar een 'puntbron'. De 901 spreiden het lekker breed uit, dat had mijn voorkeur. Dus de JBL op kantoor bij de computer, daar doen ze het prima.
Uiteindelijk heb ik 4x bose 901 series 6 geplaatst met twee relatief grote nad versterkers. Het indirecte geluid bevalt me erg goed in de werkplaats setting, het vult de ruimte mooi, helemaal tevreden mee! Ook omdat ik vaak relatief dicht bij de muren sta aan werkbankjes, dat werkt extra goed, de hele muur lijkt wel een grote luidspreker te zijn!
Omdat mijn pc de enige geluidsbron is, heb ik de bose eq er tussenuit gehaald en doe ik de equalizing via software direct in linux mint met de app 'easy effects'. Hier is de curve die ik herleid heb uit wat grafiekjes voor de 901 die ik online kon vinden:
Ik heb besloten geen dirac live correctie uit te voeren omdat ik geen vaste luisterplaats heb.Preamp: -15 dB
# Bose 901 Series VI - EQ correctiecurve (genormaliseerd)
# Het middenbereik (~800 Hz) is het referentiepunt op 0 dB
# Bas en hoog worden relatief daartegen omhoog gebracht
# Bas boost (de kleine drivers hebben veel compensatie nodig onderaan)
Filter 1: ON PK Fc 25 Hz Gain 10.0 dB Q 0.55
Filter 2: ON PK Fc 50 Hz Gain 8.0 dB Q 0.80
Filter 3: ON PK Fc 100 Hz Gain 4.0 dB Q 0.90
# Lage middentoon - licht terugbrengen
Filter 4: ON PK Fc 300 Hz Gain 1.0 dB Q 0.80
# Midden referentiepunt - neutraal (geen filter nodig)
# Hoog - geleidelijk omhoog zoals de groene curve toont
Filter 5: ON PK Fc 3000 Hz Gain 3.0 dB Q 0.80
Filter 6: ON PK Fc 7000 Hz Gain 6.0 dB Q 0.90
Filter 7: ON PK Fc 12000 Hz Gain 9.0 dB Q 1.00
Filter 8: ON PK Fc 18000 Hz Gain 11.0 dB Q 1.50
# Afsnijding boven 20 kHz
Filter 9: ON LP Fc 20000 Hz
Heb ter vergelijking ook de JBL's van shadow even neer gezet, maar dan luister je toch meer naar een 'puntbron'. De 901 spreiden het lekker breed uit, dat had mijn voorkeur. Dus de JBL op kantoor bij de computer, daar doen ze het prima.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Goed geluid in de smederij
mooi dat het nu fijn klinkt
ik denk dat Dirac met die Bose's compleet de weg kwijt gaat raken met al die reflecties
ik denk dat Dirac met die Bose's compleet de weg kwijt gaat raken met al die reflecties
Re: Goed geluid in de smederij
Denk eerder andersom
Dirac is sowieso ongeschikt voor zo'n set-up. En eigenlijk voor de meeste andere ook...
Fijn, dat je het lekker naar je zin hebt weten te krijgen Johan
Fijn, dat je het lekker naar je zin hebt weten te krijgen Johan
