Goed geluid in de smederij

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef: wo 14 jan 2026, 11:52
Ik had nog een set JBL LS308 staan en deze zijn naar Johan gegaan.
Lijkt mij een prima oplossing. Paar muurbeugels er bij en gaan... :)
Gebruikersavatar
Lateralus
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 dec 2025, 12:28
Locatie: Mill
Contacteer:

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Lateralus »

nog bedankt voor de suggestie eQuanD!

Uiteindelijk heb ik 4x bose 901 series 6 geplaatst met twee relatief grote nad versterkers. Het indirecte geluid bevalt me erg goed in de werkplaats setting, het vult de ruimte mooi, helemaal tevreden mee! Ook omdat ik vaak relatief dicht bij de muren sta aan werkbankjes, dat werkt extra goed, de hele muur lijkt wel een grote luidspreker te zijn!

Omdat mijn pc de enige geluidsbron is, heb ik de bose eq er tussenuit gehaald en doe ik de equalizing via software direct in linux mint met de app 'easy effects'. Hier is de curve die ik herleid heb uit wat grafiekjes voor de 901 die ik online kon vinden:
Preamp: -15 dB

# Bose 901 Series VI - EQ correctiecurve (genormaliseerd)
# Het middenbereik (~800 Hz) is het referentiepunt op 0 dB
# Bas en hoog worden relatief daartegen omhoog gebracht

# Bas boost (de kleine drivers hebben veel compensatie nodig onderaan)
Filter 1: ON PK Fc 25 Hz Gain 10.0 dB Q 0.55
Filter 2: ON PK Fc 50 Hz Gain 8.0 dB Q 0.80
Filter 3: ON PK Fc 100 Hz Gain 4.0 dB Q 0.90

# Lage middentoon - licht terugbrengen
Filter 4: ON PK Fc 300 Hz Gain 1.0 dB Q 0.80

# Midden referentiepunt - neutraal (geen filter nodig)

# Hoog - geleidelijk omhoog zoals de groene curve toont
Filter 5: ON PK Fc 3000 Hz Gain 3.0 dB Q 0.80
Filter 6: ON PK Fc 7000 Hz Gain 6.0 dB Q 0.90
Filter 7: ON PK Fc 12000 Hz Gain 9.0 dB Q 1.00
Filter 8: ON PK Fc 18000 Hz Gain 11.0 dB Q 1.50

# Afsnijding boven 20 kHz
Filter 9: ON LP Fc 20000 Hz
Ik heb besloten geen dirac live correctie uit te voeren omdat ik geen vaste luisterplaats heb.

Heb ter vergelijking ook de JBL's van shadow even neer gezet, maar dan luister je toch meer naar een 'puntbron'. De 901 spreiden het lekker breed uit, dat had mijn voorkeur. Dus de JBL op kantoor bij de computer, daar doen ze het prima.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Henkjan »

mooi dat het nu fijn klinkt

ik denk dat Dirac met die Bose's compleet de weg kwijt gaat raken met al die reflecties
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Pjotr »

Denk eerder andersom :lol: Dirac is sowieso ongeschikt voor zo'n set-up. En eigenlijk voor de meeste andere ook...

Fijn, dat je het lekker naar je zin hebt weten te krijgen Johan :rock:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Shadow »

Mooi dat de JBL'S ook weer een bestemming hebben...
Plaats reactie