Goed geluid in de smederij

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Lateralus
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 dec 2025, 12:28
Locatie: Mill
Contacteer:

Goed geluid in de smederij

Bericht door Lateralus »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, mijn naam is Johan van Zanten, ik woon in Mill. Zouden jullie mij wat tips willen geven voor een audio oplossing voor mijn werkplaats? Zoals je kan zien staat het een beetje vol, vloerstaanders zouden eventueel kunnen maar het is niet gemakkelijk een goede plek te vinden. Ik loop de ganse dag rondjes door de werkplaats dus de luisterpositie varieert. Ook staan er vaak lawaaierige machines aan, maar er zijn ook uurtjes met fijn handwerk en dan is het toch wel lekker goed geluid te hebben.

Ik had altijd 2 boekenkast B&W DM110i :-({|= op de vide staan, maar die moet ik erg luid zetten om er wat van te maken. Eigenlijk wil ik ook geen overlast voor de buurt veroorzaken, dus dacht misschien meerdere speakers te plaatsen, 4 stuks, elke hoek 1 bijvoorbeeld, misschien zouden die dan relatief zachter kunnen en toch een betere luisterervaring opleveren. Ik heb even mijn mfb 587 op de vide gezet maar die vallen helemaal weg, althans, er blijft erg weinig van het laag over (in de woonkamer daarentegen zijn ze fantastisch). Testje met 4 mfb's op de grond gaf merkbaar betere lage tonen.

Ik wil dus graag de hele ruimte vullen met muziek, liefst een beetje redelijke hifi kwaliteit. Hoop voor 500 euro wat vintage spul te vinden, maar als er hele goede ideeën komen voor meer geld zou ik eventueel mijn spaarvarken kunnen opofferen. Wellicht 2 grote oude vierkante JBL's met grote woofers er in ergens op de vloer zetten? :beer: (hoge zuilen passen niet zo snel onder een tafel o.i.d.) Of op de vide? Of juist satellites ophangen in de hoeken en ergens een dikke sub?

De wanden zijn van metaal, het dak is sandwich dus direct PIR er op, en de wanden daar zit steenwol achter. De ruimte is c.a. 11x7,5m. De nok zit op 4,5m.

Ik hoor graag, :goedzo:

Groeten Johan
Bijlagen
werkplaats.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Henkjan »

welkom Johan
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Shadow »

Een JBL LSR308 in iedere hoek en je bent er wel, goedkoop en goed...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Pjotr »

Zoiets. Het moet ook niet te goed zijn, dat leidt maar af van het werk :D Ik heb in een dergelijke situatie eens 4 stuks Philips 8" dual cone breedbanders in een stuk PVC pijp gezet van 25 cm diameter. En dat volgestopt met flink wat glaswoldeken. In iedere hoek eentje. Iedereen blij! Tegenwoordig zou ik er denk ik goede coaxen voor nemen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door John P »

Gezien de wisselende plaats kun je waarschijnlijk beter een mono systeem nemen ipv stereo.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door beijert »

4 stuks BG20 van Visaton zou toch luid genoeg moeten kunnen. Betaalbaar, zelfbouw en goed te simuleren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Pjotr »

John P schreef: vr 12 dec 2025, 11:57
Gezien de wisselende plaats kun je waarschijnlijk beter een mono systeem nemen ipv stereo.
Yup, goeie opmerking. Je hebt doorgaans zoveel reflecties dat er van stereo toch niet veel overblijft. Bij ons stond in de werkplaats op het werk, van 12m x 8m, gewoon een Philips B5X23A/74 ergens langs de wand O:)
Gebruikersavatar
Lateralus
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 dec 2025, 12:28
Locatie: Mill
Contacteer:

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Lateralus »

Ik ben niet voornemens te gaan bouwen ;)
Mono lijkt mij ook het beste, goed idee.

Klopt het dat je beter laag hebt als je speakers op de grond zet? En zou dit een nadeel zijn aan grote boxen op de vide zetten omdat ze daar op 2m hoog staan? Daar heb ik namelijk ruimte zat voor wat groots. Maarja, vloerstaanders op een vide is een beetje gek natuurlijk.

Is het ook een kwestie van hoe groter de woofer hoe beter, als je op laag volume toch een mooie basweergave wilt in een grote ruimte? En is de JBL LSR308 8" dan groot zat of is +12" de moeite waard? De reden van de vraag is dat de 7" mfb's hier zo klein klinken vergeleken met mijn woonkamer. En het is nota bene mfb..

@Shadow: wat zouden ze per stuk gebruikt ongeveer mogen kosten denk je? Ze hoeven niet netjes te zijn, wel goed.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Shadow »

Er zijn veel factoren die iets beter kunnen laten klinken - of slechter, maar over het algemeen is meer oppervlak fijner. Dus meerdere 8 inchers of een set 12 inchers is in zo'n schuur wel fijn.

Ik heb nog een set van die jbl's liggen btw, bij interesse stuur je maar een pb :dank:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Pjotr »

Het is individueel verschillend natuurlijk maar wat ik in de praktijk mee heb gemaakt met collega's is dat laag onder de pakweg 80Hz niet zo gewaardeerd werd onder het werken. Wij hadden op het lab een sub er bij staan maar die werd alleen vrijdags na 4 uur gewaardeerd onder het genot van een biertje :mrgreen:
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door AntonZ »

Lateralus schreef: vr 12 dec 2025, 14:11
Klopt het dat je beter laag hebt als je speakers op de grond zet? En zou dit een nadeel zijn aan grote boxen op de vide zetten omdat ze daar op 2m hoog staan? Daar heb ik namelijk ruimte zat voor wat groots. Maarja, vloerstaanders op een vide is een beetje gek natuurlijk.
Laag is doorgaans beter als je dicht bij een wand zit. Extra als je dicht in een hoek kunt. Het gemakkelijkst is dan op de grond. Dat telt akoestisch ook als een wand want geluidsgolven doen niet aan zwaartekracht. Kortom, als je ze op de vide in een hoek kunt zetten, dan zit je akoestisch voor laagweergave prima. Het kost je geen vierkante meters op de grond in je werkplaats. Verder heb je dan niet die paar vierkante meter direct ervoor waar het je te hard in de oren blaast. En het midden/hoog heeft last van obstakels als het op de grond staat. Vanaf een beetje hoogte heb je daar minder last van.


Wat Pjotr zegt kan ik me goed voorstellen: teveel diep laag is eerder hinderlijk tijdens het werken. Je brein verwart dan mogelijk zelfs signalen uit je muziek met geluiden van je gereedschap of materiaal die je wel graag zou opmerken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door richard »

Zorg er ook voor dat de plus van de versterker op de plus van de luidsprekers is aangesloten.

Een dooddoener, maar het komt toch nog vaak voor bij gebrek aan laag.

En voor hoog kun je de luidsprekers beter hoog plaatsen.
Gezien jouw foto's aan stevige beugels in de bovenhoeken van de werkplaats.
Laatst gewijzigd door richard op za 13 dec 2025, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Pjotr »

AntonZ schreef: za 13 dec 2025, 15:50
...
Wat Pjotr zegt kan ik me goed voorstellen: teveel diep laag is eerder hinderlijk tijdens het werken. Je brein verwart dan mogelijk zelfs signalen uit je muziek met geluiden van je gereedschap of materiaal die je wel graag zou opmerken.

Niet alleen dat maar het vermindert ook de concentratie op het werk nogal bleek. Achtergrondmuziek bij het werk is prima maar het moet wel op de achtergrond blijven O:) Althans in een lab dan wel machinewerkplaats zoals hier.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 13 dec 2025, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door richard »

Heb ik zelf liever helemaal geen muziek bij mijn werk.
Heeft misschien ook te maken met het soort werk en de mate van concentratie die je er bij nodig hebt.

Maar als het vooral fysiek is kunnen Arbeidsvitaminen zeker bijdragen-
Gebruikersavatar
Lateralus
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 dec 2025, 12:28
Locatie: Mill
Contacteer:

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Lateralus »

Bedankt voor de vele reacties en de uitleg. Muziek vind ik bij denkwerk ook storend, maar bij repetitief fysiek werk juist geweldig, arbeidsvitamientjes :kwijl: . En inderdaad, na jullie suggestie kan ik me ook goed voorstellen dat te veel laag vervelend kan zijn tijdens het werk. Wellicht moet ik het echte luisteren gewoon in de woonkamer met de mfb's blijven doen, en in de werkplaats juist kiezen voor goede vullende achtergrond muziek dat breed weergegeven wordt.

Zouden 4x bose 301 aan de muur of 4x bose 901 aan het plafond opgehangen een goede oplossing zijn? Wellicht benut ik dan zelfs de metalen wanden van de werkplaats voor de reflecties? Dat het hoog of laag dan niet heel bijzonder is, maar dat de muziek niet zo gefocussed is maar meer gespreid spreekt me wel aan in de werkplaats setting. Het zou heel gaaf zijn, dat (ook op laag volume) overal waar je bent in de werkplaats het geluid min of meer gelijk is.

Is natuurlijk heel wat anders dan JBL monitors, maar bij nader in zien vind ik een aangename luisterervaring belangrijker dan natuurgetrouwe weergave.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Shadow »

Bose 901 werkt niet zonder Equalizer, ik zou de 301 pakken dan...maar ik dacht dat je op zoek was naar goed geluid?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door satefan »

Shadow schreef: zo 14 dec 2025, 19:50
maar ik dacht dat je op zoek was naar goed geluid?
:rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Pjotr »

301 was toentertijd niet slecht voor achtergrond maar ik betwijfel of je van daag de dag er nog een heel ordentelijk exemplaar van kunt bemachtigen. 30 - 40 jaar oud of zo? Voor zo'n werkplaats heb je niet veel volume nodig. Maar wat gewoon lekker klinkt en niet gaat vermoeien is lastiger. Je kunt ook eens bij de car audio kijken/luisteren
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Duclaasie »

Is een paar goede in ears niet een veel mooiere oplossing? Zeker met het goede pro spul heb je dan meteen gehoorbescherming.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door ray5150 »

Die oude Bose units hebben ook vaak refoam werk nodig.
Ik las eerder dat TS niet op zoek was naar zelfbouwers ?
Dan haal je je dus daar wel een heleboel priegelwerk mee in huis...
Gebruikersavatar
Lateralus
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 dec 2025, 12:28
Locatie: Mill
Contacteer:

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Lateralus »

Pjotr schreef: zo 14 dec 2025, 20:38
301 was toentertijd niet slecht voor achtergrond maar ik betwijfel of je van daag de dag er nog een heel ordentelijk exemplaar van kunt bemachtigen. 30 - 40 jaar oud of zo? Voor zo'n werkplaats heb je niet veel volume nodig. Maar wat gewoon lekker klinkt en niet gaat vermoeien is lastiger. Je kunt ook eens bij de car audio kijken/luisteren
Vanwaar de car audio? Omdat het inbouw is?

@Duclaasie: ja goeie, heb het ook overwogen. Vind zelf in ears prima als je achter de computer zit ofzo, maar bij rondlopen/werken raak je er wat gedesoriënteerd van vind ik, minder feeling ook met machines en materiaal.

@ray5150: vooral met 4 stuks 901, 36 speakers :think:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door beijert »

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... ialbuttons

Actief spul misschien? Dan kan je uitbreiden en instellen per stuk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Pjotr »

Lateralus schreef: wo 17 dec 2025, 8:28
Vanwaar de car audio? Omdat het inbouw is?
Omdat het veel waar voor niet al te veel geld is. De praktijk leert dat je echt niet boven in de high-end boom hoeft te gaan zitten voor deze toepassing. Ik neem aan dat je geen feestjes gaat bouwen in die werkplaats? Een nette, of een paar, goede klassieke breedbanders voldoet meestal prima. Klinken meestal lekker rustig zonder vermoeienis. Met het kant en klare semi pro spul van Thomann of Bax zou ik oppassen. De reviews zeggen weinig. Soms is het aardig soms is het klankkarton is mijn ervaring. Het beter spul is daar ook aan de prijs. Met JBL zit je doorgaans wel goed.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door Shadow »

Ik had nog een set JBL LS308 staan en deze zijn naar Johan gegaan.
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Goed geluid in de smederij

Bericht door eQuanD »

Ik heb 4 paar van deze Martin Audio speakers ooit in een grote garage/toonzaal geplaatst. Klonk heel goed. Oproepen in de garage waren luid en duidelijk. Is reeds meer dan 20 jaar in dienst, en werkt nog steeds feilloos.

https://martin-audio.com/downloads/arch ... asheet.pdf

Deze zijn nu niet meer beschikbaar, maar kijk misschien eens op de site van Martin Audio. Zeer redelijk geprijsd en robuust. Zoals de Martin Audio CDD 6 (zonder lijntransfo).
Of misschien kunnen een 4-tal Focal OD6 als het goedkoper moet ook een oplossing geven. (Maar deze ken ik niet…).
Plaats reactie