Philips (semi) zelfbouw
Moderator: Beheerdersteam
Re: Philips zelfbouw
Eigenaardig. Belangrijk dat ze 8 Ohm zijn. Ze zien eruit als AD0160 langs voor, hebben polycarbonaat domes, en zullen vast wel dezelfde afmetingen hebben als de 0160 . . .
Re: Philips zelfbouw
Ik zou elco’s niet zomaar vervangen voor folie condensatoren. De ESR verschilt namelijk behoorlijk, waardoor je filter in feite niet meer klopt.
Re: Philips zelfbouw
De tweeters zijn de AD161T8 tweeters. Ik heb er net een foto van ontvangen.
Moet ik dan Elco's bestellen of waar moet ik opletten als ik condensatoren ga bestellen?
Zoals jullie merken heb ik hier totaal geen verstand van.
Moet ik dan Elco's bestellen of waar moet ik opletten als ik condensatoren ga bestellen?
Zoals jullie merken heb ik hier totaal geen verstand van.
Re: Philips zelfbouw
Ik zou persoonlijk proberen de ESR van de originele condensatoren te achterhalen en daar niet te ver van afwijken. Eventueel zou je ze kunnen (laten) meten, maar gezien de leeftijd is er een gerede kans dat de waardes zijn verlopen.
Daarnaast zou ik ook proberen te voorkomen dat je elco’s paralel gaat plaatsen om de capaciteit te halen, omdat je dan de ESR dus ook weer verlaagt.
Ik heb ooit de fout gemaakt om de elco’s te vervangen voor MKP’s en dat klonk echt van geen kant. Met goede nieuwe Elco’s was de boel weer in balans.
Daarnaast zou ik ook proberen te voorkomen dat je elco’s paralel gaat plaatsen om de capaciteit te halen, omdat je dan de ESR dus ook weer verlaagt.
Ik heb ooit de fout gemaakt om de elco’s te vervangen voor MKP’s en dat klonk echt van geen kant. Met goede nieuwe Elco’s was de boel weer in balans.
Re: Philips zelfbouw
Mwah, dit waren sowieso geen dedicated fijnzinnige filters van Philips destijds maar meer recht-toe-recht-aan. Psies 8uF of 8.2uF zal ook niet veel uitmaken.
Re: Philips zelfbouw
Ik heb een vracht mkt's en mkp's liggen waar ik niets mee ga doen. Die doe ik met alle liefde op de post. Of via het forum.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Philips zelfbouw
Let op, de AD0161 is twee keer zo gevoelig als de 0160 dus dan moet je weer met weerstandjes bezig. Ik zou even geduld hebben, ze komen vaak genoeg langs.
Zoals Pjotr al schreef komt de waarde niet zo exact bij de condensatoren, 8,2 μF is prima i.p.v. de 8 μF (naar mijn ervaring tenminste)
Zoals Pjotr al schreef komt de waarde niet zo exact bij de condensatoren, 8,2 μF is prima i.p.v. de 8 μF (naar mijn ervaring tenminste)
Re: Philips zelfbouw
Dan laat ik deze tweeters voorbijgaan.
@beijert: Bedankt voor het aanbod. Ik heb u een privebericht gestuurd.
@beijert: Bedankt voor het aanbod. Ik heb u een privebericht gestuurd.
Re: Philips zelfbouw
Ik heb eea nog eens bekeken. De AD01610/T8 is vierkant, terwijl de AD0160/T8 en AD0161/T8 beide rond zijn. De gevoeligheid van beide laatste is volgens mijn gegevens gelijk en tussen 90 en 92 dB.
(Ik geef enkel door wat ik aan specificaties gevonden heb . . .).
(Ik geef enkel door wat ik aan specificaties gevonden heb . . .).
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips zelfbouw
Absoluut, alsook de AD01600, AD01605, AD01610, AD01630, AD01631, AD01632, AD01633,…
Ik vraag me af of Philips (of M.B.L.E.) het zelf allemaal kon bijhouden.
Ik vraag me af of Philips (of M.B.L.E.) het zelf allemaal kon bijhouden.
Re: Philips zelfbouw
Grappig: toen al dit akoestisch concept (hoorntje en een faseplaatje) door Philips toen, dat je nu nog steeds in gemodificeerde vormen terugvindt bijv bij Purifi.
Re: Philips zelfbouw
Even een update.
De condensatoren die ik gekregen heb van Beijert om het filter op te frissen, heb ik inmiddels ontvangen per post.
Ook staat er een afspraak gepland met eQuanD om de condensatoren om te solderen op de filters.
Alle hulp stel ik zeer op prijs. Mijn dank is groot.
De condensatoren die ik gekregen heb van Beijert om het filter op te frissen, heb ik inmiddels ontvangen per post.
Ook staat er een afspraak gepland met eQuanD om de condensatoren om te solderen op de filters.
Alle hulp stel ik zeer op prijs. Mijn dank is groot.
Re: Philips (semi) zelfbouw
Even een update.
De scheidingsfilters zijn inmiddels opgefrist door eQuanD. Dit was geen overbodige luxe omdat deze inderdaad flink in capaciteit verlopen waren, zoals door velen hier al voorspeld. Ook heb ik het glaswol dempingsmateriaal wat in de kasten zat vervangen. Dit omdat deze een muffe geur had en bestond uit allerlei losse stukken. Daarom heb ik dit vervangen voor nieuwe dempingsmateriaal. Een combinatie van Pritex en Visaton polyester dempingsmatten.
Na de scheidingsfilters gemonteerd te hebben klonk in eerste instantie het middengebied overheersend. Dit had twee oorzaken. Ten eerste had ik teveel nieuwe dempingsmateriaal gebruikt. Hierdoor klonk het laag teveel gedempt. Nadat ik vervolgens weer een gedeelte dempingsmateriaal uit de kasten verwijderd had, was het laag en midden weer goed in balans. Alleen het hoog was nu nog terughoudend ten opzichte van het laag en middengebied. Oorzaak hiervan zijn de Visaton tweeters die bij aankoop al in de speakers zaten. Deze zijn minder gevoelig dan de Philips AD0160T8 tweeters die er oorspronkelijk in horen. Inmiddels heb ik meerdere Philips AD0160T8 tweeters op de kop weten te tikken. Nadat ik de twee meest op elkaar lijkende Philips AD0160T8 tweeters gemonteerd te hebben (dit omdat er meerdere verschillende variaties van deze tweeters zijn), klinken de speakers weer mooi in balans. Ik ben er echt blij mij.
Bij deze wil ik iedereen bedanken die op mijn topic gereageerd heeft voor zijn hulp. Met name
@beijert: voor het kosteloos doneren van de condensatoren voor de scheidingsfilters, @eQuanD: voor het kosteloos opfrissen van de scheidingsfilters en @cool: waarvan ik twee Philips tweeters heb overgenomen.
De scheidingsfilters zijn inmiddels opgefrist door eQuanD. Dit was geen overbodige luxe omdat deze inderdaad flink in capaciteit verlopen waren, zoals door velen hier al voorspeld. Ook heb ik het glaswol dempingsmateriaal wat in de kasten zat vervangen. Dit omdat deze een muffe geur had en bestond uit allerlei losse stukken. Daarom heb ik dit vervangen voor nieuwe dempingsmateriaal. Een combinatie van Pritex en Visaton polyester dempingsmatten.
Na de scheidingsfilters gemonteerd te hebben klonk in eerste instantie het middengebied overheersend. Dit had twee oorzaken. Ten eerste had ik teveel nieuwe dempingsmateriaal gebruikt. Hierdoor klonk het laag teveel gedempt. Nadat ik vervolgens weer een gedeelte dempingsmateriaal uit de kasten verwijderd had, was het laag en midden weer goed in balans. Alleen het hoog was nu nog terughoudend ten opzichte van het laag en middengebied. Oorzaak hiervan zijn de Visaton tweeters die bij aankoop al in de speakers zaten. Deze zijn minder gevoelig dan de Philips AD0160T8 tweeters die er oorspronkelijk in horen. Inmiddels heb ik meerdere Philips AD0160T8 tweeters op de kop weten te tikken. Nadat ik de twee meest op elkaar lijkende Philips AD0160T8 tweeters gemonteerd te hebben (dit omdat er meerdere verschillende variaties van deze tweeters zijn), klinken de speakers weer mooi in balans. Ik ben er echt blij mij.
Bij deze wil ik iedereen bedanken die op mijn topic gereageerd heeft voor zijn hulp. Met name
@beijert: voor het kosteloos doneren van de condensatoren voor de scheidingsfilters, @eQuanD: voor het kosteloos opfrissen van de scheidingsfilters en @cool: waarvan ik twee Philips tweeters heb overgenomen.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Philips (semi) zelfbouw
Mooi dat het allemaal goed gelukt is en je blij bent met het resultaat! Want daar gaat het uiteindelijk om 
Re: Philips (semi) zelfbouw
Ja inderdaad. En dat allemaal uit sentimentele waarde ver uit het verleden. 
Re: Philips (semi) zelfbouw
Wat een gaaf project(je) zeg!
Superleuk dat er zoveel response is EN dat het e.e.a. gratis gedoneerd en gemonteerd is
Superleuk dat er zoveel response is EN dat het e.e.a. gratis gedoneerd en gemonteerd is
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips (semi) zelfbouw
Ik heb vroeger zoveel met dit spul gewerkt, ik had een hele zolder vol liggen.
Altijd erg veel plezier mee gehad en er vielen altijd wel leuke resultaten te halen, ook al ging het allemaal op het gehoor.
Altijd erg veel plezier mee gehad en er vielen altijd wel leuke resultaten te halen, ook al ging het allemaal op het gehoor.
