Philips (semi) zelfbouw

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Philips zelfbouw

Bericht door eQuanD »

Eigenaardig. Belangrijk dat ze 8 Ohm zijn. Ze zien eruit als AD0160 langs voor, hebben polycarbonaat domes, en zullen vast wel dezelfde afmetingen hebben als de 0160 . . .
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Philips zelfbouw

Bericht door Duclaasie »

Ik zou elco’s niet zomaar vervangen voor folie condensatoren. De ESR verschilt namelijk behoorlijk, waardoor je filter in feite niet meer klopt.
Gebruikersavatar
fceg
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 19:56

Re: Philips zelfbouw

Bericht door fceg »

De tweeters zijn de AD161T8 tweeters. Ik heb er net een foto van ontvangen.

Moet ik dan Elco's bestellen of waar moet ik opletten als ik condensatoren ga bestellen?
Zoals jullie merken heb ik hier totaal geen verstand van.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Philips zelfbouw

Bericht door Duclaasie »

Ik zou persoonlijk proberen de ESR van de originele condensatoren te achterhalen en daar niet te ver van afwijken. Eventueel zou je ze kunnen (laten) meten, maar gezien de leeftijd is er een gerede kans dat de waardes zijn verlopen.
Daarnaast zou ik ook proberen te voorkomen dat je elco’s paralel gaat plaatsen om de capaciteit te halen, omdat je dan de ESR dus ook weer verlaagt.
Ik heb ooit de fout gemaakt om de elco’s te vervangen voor MKP’s en dat klonk echt van geen kant. Met goede nieuwe Elco’s was de boel weer in balans.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Philips zelfbouw

Bericht door Pjotr »

Mwah, dit waren sowieso geen dedicated fijnzinnige filters van Philips destijds maar meer recht-toe-recht-aan. Psies 8uF of 8.2uF zal ook niet veel uitmaken.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Philips zelfbouw

Bericht door beijert »

Ik heb een vracht mkt's en mkp's liggen waar ik niets mee ga doen. Die doe ik met alle liefde op de post. Of via het forum.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Philips zelfbouw

Bericht door VintageHarry »

Let op, de AD0161 is twee keer zo gevoelig als de 0160 dus dan moet je weer met weerstandjes bezig. Ik zou even geduld hebben, ze komen vaak genoeg langs.

Zoals Pjotr al schreef komt de waarde niet zo exact bij de condensatoren, 8,2 μF is prima i.p.v. de 8 μF (naar mijn ervaring tenminste)
Gebruikersavatar
fceg
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 19:56

Re: Philips zelfbouw

Bericht door fceg »

Dan laat ik deze tweeters voorbijgaan.

@beijert: Bedankt voor het aanbod. Ik heb u een privebericht gestuurd.
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Philips zelfbouw

Bericht door eQuanD »

Ik heb eea nog eens bekeken. De AD01610/T8 is vierkant, terwijl de AD0160/T8 en AD0161/T8 beide rond zijn. De gevoeligheid van beide laatste is volgens mijn gegevens gelijk en tussen 90 en 92 dB.
(Ik geef enkel door wat ik aan specificaties gevonden heb . . .).
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Philips zelfbouw

Bericht door Duclaasie »

Pjotr schreef: zo 07 sep 2025, 14:57
Mwah, dit waren sowieso geen dedicated fijnzinnige filters van Philips destijds maar meer recht-toe-recht-aan. Psies 8uF of 8.2uF zal ook niet veel uitmaken.
Die capaciteit zal meevallen, maar ESR verschillen zijn erg groot. Been there, done that en les geleerd
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips zelfbouw

Bericht door Olaf Analogue »

De vierkante tweeters van Philps zijn de AD11600 types
s-l500-681439917.jpg
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Philips zelfbouw

Bericht door eQuanD »

Absoluut, alsook de AD01600, AD01605, AD01610, AD01630, AD01631, AD01632, AD01633,…
Ik vraag me af of Philips (of M.B.L.E.) het zelf allemaal kon bijhouden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Philips zelfbouw

Bericht door Pjotr »

Keurig in hun databoeken :mrgreen:
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Philips zelfbouw

Bericht door Wieger61 »

Grappig: toen al dit akoestisch concept (hoorntje en een faseplaatje) door Philips toen, dat je nu nog steeds in gemodificeerde vormen terugvindt bijv bij Purifi.
Gebruikersavatar
fceg
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 19:56

Re: Philips zelfbouw

Bericht door fceg »

Even een update.

De condensatoren die ik gekregen heb van Beijert om het filter op te frissen, heb ik inmiddels ontvangen per post.

Ook staat er een afspraak gepland met eQuanD om de condensatoren om te solderen op de filters.

Alle hulp stel ik zeer op prijs. Mijn dank is groot.
Bijlagen
PXL_20250909_133543217.jpg
PXL_20250909_133307968.jpg
PXL_20250909_180947298.jpg
Gebruikersavatar
fceg
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 19:56

Re: Philips (semi) zelfbouw

Bericht door fceg »

Even een update.
De scheidingsfilters zijn inmiddels opgefrist door eQuanD. Dit was geen overbodige luxe omdat deze inderdaad flink in capaciteit verlopen waren, zoals door velen hier al voorspeld. Ook heb ik het glaswol dempingsmateriaal wat in de kasten zat vervangen. Dit omdat deze een muffe geur had en bestond uit allerlei losse stukken. Daarom heb ik dit vervangen voor nieuwe dempingsmateriaal. Een combinatie van Pritex en Visaton polyester dempingsmatten.

Na de scheidingsfilters gemonteerd te hebben klonk in eerste instantie het middengebied overheersend. Dit had twee oorzaken. Ten eerste had ik teveel nieuwe dempingsmateriaal gebruikt. Hierdoor klonk het laag teveel gedempt. Nadat ik vervolgens weer een gedeelte dempingsmateriaal uit de kasten verwijderd had, was het laag en midden weer goed in balans. Alleen het hoog was nu nog terughoudend ten opzichte van het laag en middengebied. Oorzaak hiervan zijn de Visaton tweeters die bij aankoop al in de speakers zaten. Deze zijn minder gevoelig dan de Philips AD0160T8 tweeters die er oorspronkelijk in horen. Inmiddels heb ik meerdere Philips AD0160T8 tweeters op de kop weten te tikken. Nadat ik de twee meest op elkaar lijkende Philips AD0160T8 tweeters gemonteerd te hebben (dit omdat er meerdere verschillende variaties van deze tweeters zijn), klinken de speakers weer mooi in balans. Ik ben er echt blij mij.

Bij deze wil ik iedereen bedanken die op mijn topic gereageerd heeft voor zijn hulp. Met name
@beijert: voor het kosteloos doneren van de condensatoren voor de scheidingsfilters, @eQuanD: voor het kosteloos opfrissen van de scheidingsfilters en @cool: waarvan ik twee Philips tweeters heb overgenomen.
Bijlagen
IMG_20251010_163642_196.jpg
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Philips (semi) zelfbouw

Bericht door VintageHarry »

Mooi dat het allemaal goed gelukt is en je blij bent met het resultaat! Want daar gaat het uiteindelijk om :)
Gebruikersavatar
fceg
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 19:56

Re: Philips (semi) zelfbouw

Bericht door fceg »

Ja inderdaad. En dat allemaal uit sentimentele waarde ver uit het verleden. :D
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Philips (semi) zelfbouw

Bericht door MichaelB »

Wat een gaaf project(je) zeg!
Superleuk dat er zoveel response is EN dat het e.e.a. gratis gedoneerd en gemonteerd is :goedzo:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips (semi) zelfbouw

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb vroeger zoveel met dit spul gewerkt, ik had een hele zolder vol liggen.
Altijd erg veel plezier mee gehad en er vielen altijd wel leuke resultaten te halen, ook al ging het allemaal op het gehoor.
Gebruikersavatar
fceg
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 19:56

Re: Philips (semi) zelfbouw

Bericht door fceg »

MichaelB schreef: za 11 okt 2025, 8:32
Wat een gaaf project(je) zeg!
Superleuk dat er zoveel response is EN dat het e.e.a. gratis gedoneerd en gemonteerd is :goedzo:
Inderdaad. Echt geweldig hoe goed ik geholpen ben hier op het forum.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”