versterker CA MK1-V2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door timpert »

Brandspiritus is naar, het stinkt, het laat een waas achter en vervliegt te snel. Ook kan er een spoortje aceton in zitten, waardoor kunststoffen dof kunnen worden. Niet gebruiken dus!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door Pjotr »

C11 C12 C13 C14 C23 C25 C27 C31 C32 Zie er toch echt 9. Eigenlijk 10 met C35 er bij maar dat is een PP.

Yep brandspiritus is ook alcohol (mengsel van ethanol en methanol) maar met een beetje hardnekkige kleurstof er door. IPA is een ander soort, veel zuiverder en effectiever. Evengoed niet aan te raden om een slokje van te nemen :D
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door peterl »

dan was de uitdraai van jou niet compleet Peter, want die stonden er niet allemaal op, daar stond alleen c11 c12 c13 c14 c23 c25 op.
Papier te kort :lol:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door Marp »

De kleurstof in brandspiritus hoeft geen probleem te zijn: houtskool toevoegen, na 2 weken (koffie)filteren, dan hou je glasheldere spiritus over die geen residu achterlaat. De geur en andere toevoegingen blijven echter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door Pjotr »

peterl schreef: vr 09 feb 2024, 13:00
dan was de uitdraai van jou niet compleet Peter, want die stonden er niet allemaal op, daar stond alleen c11 c12 c13 c14 c23 c25 op.
Papier te kort :lol:
Nee, letters te groot! Kijk eens aan het begin van de volgende regel :lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door peterl »

klopt, staat op de volgende regel :lol:
Ik heb IPA gehaald en een flux pen voor moeilijke gevallen.
T1 en T3 waren lastig te solderen, veel warmte afgifte op het grote vlak.
Ik moet nog wel de beide opa's er op zetten, heb de print inmiddels schoongemaakt.
Ik denk dat het solderen strakker had gekund, maar is het eerste wat grotere project in SMD voor mij.
Bijlagen
print smd.jpg
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door Tomenkobus »

Nou, als ik het soldeer werk bekijk, dan kan ik er nog wat van leren. Mijn weerstand staan wat schors en schever. :lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door peterl »

Oké, ik kan allen bij opa niet zien wat de voor en achterzijde is, ergens herkenning?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Helemaal niet slecht voor een eerste poging Peter! =D> Oefening baart kunst ;) Die wat grotere transistoren kun je nog wel wat nasolderen met wat extra flux en een grotere 3mm beitelpunt op 300 - 320 graden. Maar niet te lang! De TH componenten idem. Voor de IC's kun je wel die fluxpen gebruiken nu je die toch hebt.

Bij de OPA's staat bij pin1 een klein puntje in het epoxy, dat moet overeen komen met het puntje op de print. Soms zit er aan de kant van pin 1 ook een schuin kantje aan.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door tigradekat »

Netjes hoor Peter, daar hoef je je niet voor te schamen!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door peterl »

Goed, 95% zit er op maar ik heb 2 weerstanden over en 2 condensatoren die volgens mij niet kloppen
Het wordt allemaal wel over de top verpakt. volgens mij zijn die condensatoren veel te groot.
Bijlagen
onderdelen.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Tikken ze ook niet? Mooi, kunnen ze niet ontploffen! Die zijn op verzoek van velen op de lijst gezet. Je vindt ze terug op het aansluitschema bij de ingangsconnector. Met dat kleine spul is het toch juist wel prettig dat het zo verpakt is? Kun je het iig terugvinden in de doos O:)
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door peterl »

De 2 printen zitten in elkaar, ik moet even kijken hoe de schakeling verder aangesloten moet worden(vandaag niet meer) en hoe dat gaat met een potmeter rechtstreeks op de ingang.
Bijlagen
versterker.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Netjes Peet! Zou nog wel even de Fastons na-solderen met een wat grotere soldeerbout/punt zodat ze goed doorgevloeid zijn. Evt. met wat extra flux aan de bovenkant. Er komt best wel kracht op die dingen als je de stekkers los haalt. Dan loop je het risico dat je ze er weer uit trekt. Zie foto: viewtopic.php?p=1986853#p1986853 En mocht je alvast gaan testen, doe dat dan niet zonder koelprofiel. Anders wordt de LM te heet en gaat ie al in zijn themische beveiliging in idle.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door peterl »

Dat doe ik zeker Peter, ik heb een dik koelblok van 5 x 5 x 2 cm om alleen te testen, hoop dat dat voldoende is.
Als ik de ingang normaal wil gebruiken met een potmeter, moet ik dan de 2 ingangen doorverbinden op het 3 pootje?
Moet ook nog even kijken naar de voeding om juist aan te sluiten.
Ik zal de fastons ook even doorsolderen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Beste is om de potmeter (10K log) aan te sluiten zoals in het aansluitschema aangegeven staat: download/file.php?id=181133 Op de plaats van de Jumper dus bij J8. Je kunt de ingang dan nog steeds gebalanceerd aansluiten zoals aangegeven. Dat heeft de voorkeur.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door peterl »

Ik had geen potmeter van 10k alleen 100k is dat een probleem?
1 versterker bromt licht maar geeft niet het geluid van 1000hz 0,5V(generator).
andere versterker blijft stil geeft helemaal geen geluid :(
Groene ledjes branden beide(zekering gaat er niet door)geen rook, ook geen witte :lol: .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door Pjotr »

100K regelt wat slechter en ruist wat meer, maar is verder geen probleem. Maar je mag geen brom hebben. Als je niks verder aansluit hoeveel DC staat er dan op de uitgang? Check, check verder of je alles goed hebt aangeloten! Meet ook even de DC van de + en - 15V na. Maar pas op dat je niet uitschiet met de meetpennen!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door peterl »

Ze werken allebei :yeah: :yeah:
Bij degene die bromde bleek OPA op een pootje niet goed door gesoldeerd.
En bij de stille bleek 1 pootje van de LM3886 niet goed door gesoldeerd.
Moet ik die trim potjes nog afregelen?
En doe je dat met of zonder signaal?
Laatst gewijzigd door peterl op zo 11 feb 2024, 8:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Gefeliciteerd! AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Trimpotjes zijn voor de DC afregeling van de uitgang: Geen signaal op de ingang en volumepotmeter op nul en dan de uitgang op 0V DC afregelen. Maar de huidige op ampjes zijn zo goed dat die afregeling eigenlijk overbodig is geworden.

Gezien voorgaande om het aan de praat te krijgen zou ik toch nog even alle solderingen nalopen of het wel allemaal goed is doorgevloeid.


.
Bijlagen
a075.gif
a075.gif (1.04 KiB) 231 keer bekeken
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door timpert »

peterl schreef: za 10 feb 2024, 18:41
Ze werken allebei
Proficiat! Nu :proost:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door peterl »

Ja, daar zijn we al mee begonnen, ook even naar voetbal aan het kijken, Twente doet het erg goed vandaag.
Ik heb alle andere delen zoals de kast besteld, nu nog een nieuwe motoralps 10K log bestellen en dan kan ik de boel gaan inbouwen.
Wat ik nog niet begrijp is hoe ik zowel gebalanceerd kan aansluiten en met cinch gelijktijdig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door Pjotr »

Voor ieder kanaal eentje. Gewoon 2 XLR3 vrouwtjes nemen. Je sluit hem dan ongebalanceerd aan met een gebalanceerde kabel: Bij de Cinch dan pin 2 van de XLR aan de pin van de Cinch en pin 1 en 3 aan de massa van de Cinch. Pin 1 van de XLR zit dan aan de afscherming van de kabel.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door peterl »

Pjotr schreef: za 10 feb 2024, 19:01
Gefeliciteerd! AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Trimpotjes zijn voor de DC afregeling van de uitgang: Geen signaal op de ingang en volumepotmeter op nul en dan de uitgang op 0V DC afregelen. Maar de huidige op ampjes zijn zo goed dat die afregeling eigenlijk overbodig is geworden.

Gezien voorgaande om het aan de praat te krijgen zou ik toch nog even alle solderingen nalopen of het wel allemaal goed is doorgevloeid.
.
Ik heb de trimpotjes afgeregeld op 0 volt, stonden beide op ongeveer 0,018V
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: versterker CA MK1-V2

Bericht door tigradekat »

Altijd een lekker gevoel als het blijkt te werken, proficiat Peter!
Plaats reactie