Weet iemand een goede elektricien in Rotterdam die aarde kan controleren en maken.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: Weet iemand een goede elektricien in Rotterdam die aarde kan controleren en maken.
Een lantaarnpaal is niet handig omdat het gedeelte wat in de grond staat omwikkeld is met bitumenband of coating.....
Re: Weet iemand een goede elektricien in Rotterdam die aarde kan controleren en maken.
En dan nog haalt ie het grondwater meestal niet eens.
https://www.euro-index.nl/files/secured ... singen.pdf
https://www.euro-index.nl/files/secured ... singen.pdf
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Vaak wordt met een meting de testelektrode meerdere keren verplaats en doe je een middeling.
Heb hier zelf een bliksemafleiderinstallatie die verplicht volgens de NEN regels gekoppeld is aan mijn veiligheidsaarde. Pak hem beet een stuk of 15 aardpennen rond de boerderij en kom bij gecertificeerde meting op een verspreidingsweerstand van een krankzinnig lage waarde van <0,5 ohm. Oftewel de testapparatuur kon het eigenlijk niet meer meten.
Heb hier zelf een bliksemafleiderinstallatie die verplicht volgens de NEN regels gekoppeld is aan mijn veiligheidsaarde. Pak hem beet een stuk of 15 aardpennen rond de boerderij en kom bij gecertificeerde meting op een verspreidingsweerstand van een krankzinnig lage waarde van <0,5 ohm. Oftewel de testapparatuur kon het eigenlijk niet meer meten.
Hmmm, ik heb er naast gestaan toen een aardpen werd geslagen en het is precies zoals ik vertelde: er werd gemeten tussen nul en aarde. De meter is zo groot omdat het ding waterdicht en voor werk in de buitenlucht geschikt moet zijn.
In nederland is de nul aan aarde verbonden in het transformatorhuisje en soms nog een extra onderweg met lange leidingen.
- douwebakker
- Contacteer: