Weet iemand een goede elektricien in Rotterdam die aarde kan controleren en maken.

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Weet iemand een goede elektricien in Rotterdam die aarde kan controleren en maken.

Bericht door ds23man »

Een lantaarnpaal is niet handig omdat het gedeelte wat in de grond staat omwikkeld is met bitumenband of coating.....
Pjotr

Re: Weet iemand een goede elektricien in Rotterdam die aarde kan controleren en maken.

Bericht door Pjotr »

En dan nog haalt ie het grondwater meestal niet eens.

https://www.euro-index.nl/files/secured ... singen.pdf
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Vaak wordt met een meting de testelektrode meerdere keren verplaats en doe je een middeling.

Heb hier zelf een bliksemafleiderinstallatie die verplicht volgens de NEN regels gekoppeld is aan mijn veiligheidsaarde. Pak hem beet een stuk of 15 aardpennen rond de boerderij en kom bij gecertificeerde meting op een verspreidingsweerstand van een krankzinnig lage waarde van <0,5 ohm. Oftewel de testapparatuur kon het eigenlijk niet meer meten.
211audio
Contacteer:

Bericht door 211audio »

Pjotr schreef: wo 20 dec 2023, 11:52
I.i.g. is het wel duidelijk dat je dat niet gewoon ff meet tussen nul en aarde en je dat beter aan een vakman kunt overlaten. Waarom TS ook vraagt.
Hmmm, ik heb er naast gestaan toen een aardpen werd geslagen en het is precies zoals ik vertelde: er werd gemeten tussen nul en aarde. De meter is zo groot omdat het ding waterdicht en voor werk in de buitenlucht geschikt moet zijn.

In nederland is de nul aan aarde verbonden in het transformatorhuisje en soms nog een extra onderweg met lange leidingen.
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

211audio schreef: do 21 dec 2023, 18:24
In nederland is de nul aan aarde verbonden in het transformatorhuisje en soms nog een extra onderweg met lange leidingen.
Klopt wel wat je schrijft. Mijn aardingsmeter werkt ook op die wijze.
aardingsmeter 1.jpg
aardingsmeter 2.jpg
aardingsmeter 3.jpg
Plaats reactie