Hoe het gaat klinken is altijd heel lastig te voorspellen in een bepaalde ruimte. Wat je ook simuleert, hou er rekening mee dat een LT geen wondermiddel is. Praktisch gezien kun je niet meer dan een 9 a 10 dB boosten. Je gaat anders niet alleen onrealistisch veel vermogen nodig hebben, ook de vervorming gaat de pan uit vliegen zoals het OWC ook al aangaf. En verder helpt in een kleine kamer de room gain je ook een handje en dan is een uiteindelijke Q voor de totale kast van 0,5 all mooi. Dat samenstel gaat i.c.m. een gegeven speaker het uiteindelijke kastvolume bepalen. Komt dat te groot uit dan kun je eigenlijk niet veel anders dan je doel-f3 aanpassen.
Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT
Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT
Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT
Dit klinkt inderdaad als beleving. 20hz voelen doet denken dat je het hoort. Trillende objecten tellen daar ook wel in mee. Wel ben ik benieuwd naar een verklaring waarom, bij hetzelfde geluidsdruk, de 15" meer fundament geeft.Olaf Markus schreef: ↑ma 28 aug 2023, 1:45Aangegeven dat het in mijn auto was. Daar kan ik tijdens controle met een toon generator gewoon vanaf 20 hz waarnemen.
En met muziek waar dergelijke frequenties in voorkomen hoor en voel ik ze ook prima.
Maar wat je zegt over de huiskamer klopt ook gewoon. De laagste toon die ik daar nog waarneem is 26 hz maar dat is al op ver verzwakt niveau.
Toch merk ik verschil tussen het alleen laten spelen van mijn vloerstaanders welke op 32 hz afvallen en wanneer ik dan de 140 liter 15 inch isobarische sub in gesloten kast zachtjes mee laat ronken. Qua frequentie weergave verandert er eigenlijk niet veel, maar de bas heeft gewoon meer massa en fundament.
Ondanks dat de hele lage octaven niet gehoord worden, wordt er toch druk opgebouwd.
Hetzelfde geld dan (uiteraard in mijn persoonlijke ervaring) of de 30 hz wordt weergegeven door een 8 ich in een 30 liter kastje of door een 15 inch in een 150 liter kast, welke dan automatisch ook onder 30 hz weergeeft.
Veel heeft ook met beleving te maken, dat is uiteraard hierin ook een factor.
MooieOlaf Markus schreef: ↑ma 28 aug 2023, 2:00Dan hoop ik dat je op deze 30 liter toch ook weer een aantal SB-acoustic woofers hebt gesimuleerd, deze zijn voor de prijs onverslaanbaar.
Een kijkje in mijn kofferbak:
Oja, Olaf. Mocht je ze weg doen...
Dat snap ik. Er is heel veel ruimte afhankelijk. Uiteindelijk is de inroom meting degene waarbij je een vlakke frequentiecurve wilt hebben. Misschien is, bij wijze van, in mijn kamer geen LT nodig of minimaal om die 25hz te bereiken. Maar dan wil ik minimaal een driver hebben die het theoretisch (makkelijk) zou kunnen.Pjotr schreef: ↑ma 28 aug 2023, 8:49Hoe het gaat klinken is altijd heel lastig te voorspellen in een bepaalde ruimte. Wat je ook simuleert, hou er rekening mee dat een LT geen wondermiddel is. Praktisch gezien kun je niet meer dan een 9 a 10 dB boosten. Je gaat anders niet alleen onrealistisch veel vermogen nodig hebben, ook de vervorming gaat de pan uit vliegen zoals het OWC ook al aangaf. En verder helpt in een kleine kamer de room gain je ook een handje en dan is een uiteindelijke Q voor de totale kast van 0,5 all mooi. Dat samenstel gaat i.c.m. een gegeven speaker het uiteindelijke kastvolume bepalen. Komt dat te groot uit dan kun je eigenlijk niet veel anders dan je doel-f3 aanpassen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT
Die van mij zijn inderdaad de SB Acoustics SB34SWPL76-4
https://www.soundimports.eu/nl/sb-acous ... l76-4.html
Monsters zijn het

https://www.soundimports.eu/nl/sb-acous ... l76-4.html
Monsters zijn het
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT
Dat klopt, ik heb ook nooit gezegd dat je ze niet kunt horen/voelen.Olaf Markus schreef: ↑ma 28 aug 2023, 1:45Aangegeven dat het in mijn auto was. Daar kan ik tijdens controle met een toon generator gewoon vanaf 20 hz waarnemen.
En met muziek waar dergelijke frequenties in voorkomen hoor en voel ik ze ook prima.
Met roomgain zorgt er wel voor dat -3dB punt van de sub iets omhoog kan.
Of op een andere manier gezegd, je hoeft de subs niet een f3 van 20-25Hz te geven om toch die frequenties te kunnen horen/voelen, dankzij de roomgain.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT
Realiseer wel dat downfiring behoorlijk veel nadelen heeft.
Door de zwaartekracht beperk je xmax, daarnaast wordt de dynamische belasting asymmetrisch = meer vervorming.
Het zou niet mijn voorkeur en advies zijn, tenzij het echt niet anders kan.
Ik design zelf altijd op zo'n manier dat de theoretische xmax eerder bereikt wordt dan het theoretische vermogen.
Op dit manier benut je de speaker optimaal.
Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT
Nog afgezien daarvan zijn het ook geweldige stofmolens met gladde vloerbedekking 
Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT
Op zich niet onlogisch. Downfiring zou dan zeker niet mijn voorkeur hebben.
22 liter netto met Xmax op 15mm zorgt voor 270W peak (vs. 300w RMS voor de driver). De FA252 die de subwoofer gaat aansturen kan maximaal 400watt leveren aan 4 ohm gebrugd. Lijkt mij een prima match ook. Beetje headroom. Maar ik denk dat ik over het algemeen zat headroom heb, want zo hard gaat het allemaal niet. Maar het is wel lekker als het kan. Zeker met m'n half-dove buurvrouw en buren die regelmatig met de camper een tijd weg zijn..
Misschien dan toch downfiring. Kan ie in de hoek staan waar we met stoffen lastig bij komen.
Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT
Kijk eens wat ik afgelopen week in mijn brievenbus vond. Helemaal niet 2e hands, maar wel wat ik zocht
Een tijd geleden dat ik dit formaat driver zag. Erg mooi afgewerkt. Topklasse.
Een tijd geleden dat ik dit formaat driver zag. Erg mooi afgewerkt. Topklasse.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT
Ziet er bekend uit 
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT
Haha, naar een gebruikte 10" woofer vragen, en eindigen met een nieuwe SB34SW....
Mooie woofer Frits!
@bart Luyckx: je sub project in overweging kreeg een plaatsje in het luidsprekerforum: viewtopic.php?t=31672
@bart Luyckx: je sub project in overweging kreeg een plaatsje in het luidsprekerforum: viewtopic.php?t=31672
