Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT

Verouderde en afgehandelde advertenties van afgelopen jaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT

Bericht door Pjotr »

FritsK schreef: zo 27 aug 2023, 10:06
inmiddels zie ik mogelijkheden om de grootte naar max. 30liter op te schroeven, liever kleiner. Dat maakt de keuze misschien weer wat makkelijker. Dus opnieuw simuleren vanavond!
Hoe het gaat klinken is altijd heel lastig te voorspellen in een bepaalde ruimte. Wat je ook simuleert, hou er rekening mee dat een LT geen wondermiddel is. Praktisch gezien kun je niet meer dan een 9 a 10 dB boosten. Je gaat anders niet alleen onrealistisch veel vermogen nodig hebben, ook de vervorming gaat de pan uit vliegen zoals het OWC ook al aangaf. En verder helpt in een kleine kamer de room gain je ook een handje en dan is een uiteindelijke Q voor de totale kast van 0,5 all mooi. Dat samenstel gaat i.c.m. een gegeven speaker het uiteindelijke kastvolume bepalen. Komt dat te groot uit dan kun je eigenlijk niet veel anders dan je doel-f3 aanpassen.
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT

Bericht door FritsK »

Olaf Markus schreef: ma 28 aug 2023, 1:45
Aangegeven dat het in mijn auto was. Daar kan ik tijdens controle met een toon generator gewoon vanaf 20 hz waarnemen.
En met muziek waar dergelijke frequenties in voorkomen hoor en voel ik ze ook prima.

Maar wat je zegt over de huiskamer klopt ook gewoon. De laagste toon die ik daar nog waarneem is 26 hz maar dat is al op ver verzwakt niveau.
Toch merk ik verschil tussen het alleen laten spelen van mijn vloerstaanders welke op 32 hz afvallen en wanneer ik dan de 140 liter 15 inch isobarische sub in gesloten kast zachtjes mee laat ronken. Qua frequentie weergave verandert er eigenlijk niet veel, maar de bas heeft gewoon meer massa en fundament.
Ondanks dat de hele lage octaven niet gehoord worden, wordt er toch druk opgebouwd.
Hetzelfde geld dan (uiteraard in mijn persoonlijke ervaring) of de 30 hz wordt weergegeven door een 8 ich in een 30 liter kastje of door een 15 inch in een 150 liter kast, welke dan automatisch ook onder 30 hz weergeeft.
Veel heeft ook met beleving te maken, dat is uiteraard hierin ook een factor.
Dit klinkt inderdaad als beleving. 20hz voelen doet denken dat je het hoort. Trillende objecten tellen daar ook wel in mee. Wel ben ik benieuwd naar een verklaring waarom, bij hetzelfde geluidsdruk, de 15" meer fundament geeft.
Olaf Markus schreef: ma 28 aug 2023, 2:00
Dan hoop ik dat je op deze 30 liter toch ook weer een aantal SB-acoustic woofers hebt gesimuleerd, deze zijn voor de prijs onverslaanbaar.

Een kijkje in mijn kofferbak:
P_20230720_092420.jpg
Mooie koffersubwooferbak, haha. Het lijkt of jij de SB34's hebt aan de rolrand. Die vallen vanwege de grote basket af. Tenminste, met de huidige plannen. Want wat simuleren die mooi zeg. 22liter, 270watt piek versterker vermogen, goede prijs, goede MaxSPL. Die staan nu toch stiekem bovenaan. Maar dat betekent automatisch dat ik ze niet op de plek kan doen waar ik ze nu had gepland. Uit het zicht, achter een gordijn, naast de korte muur van de deur. In een smalle, staande, hoge kast. Wellicht is downfiring vanwege de krachten een betere optie.

Oja, Olaf. Mocht je ze weg doen... :lol:
Pjotr schreef: ma 28 aug 2023, 8:49
Hoe het gaat klinken is altijd heel lastig te voorspellen in een bepaalde ruimte. Wat je ook simuleert, hou er rekening mee dat een LT geen wondermiddel is. Praktisch gezien kun je niet meer dan een 9 a 10 dB boosten. Je gaat anders niet alleen onrealistisch veel vermogen nodig hebben, ook de vervorming gaat de pan uit vliegen zoals het OWC ook al aangaf. En verder helpt in een kleine kamer de room gain je ook een handje en dan is een uiteindelijke Q voor de totale kast van 0,5 all mooi. Dat samenstel gaat i.c.m. een gegeven speaker het uiteindelijke kastvolume bepalen. Komt dat te groot uit dan kun je eigenlijk niet veel anders dan je doel-f3 aanpassen.
Dat snap ik. Er is heel veel ruimte afhankelijk. Uiteindelijk is de inroom meting degene waarbij je een vlakke frequentiecurve wilt hebben. Misschien is, bij wijze van, in mijn kamer geen LT nodig of minimaal om die 25hz te bereiken. Maar dan wil ik minimaal een driver hebben die het theoretisch (makkelijk) zou kunnen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT

Bericht door Olaf Analogue »

Die van mij zijn inderdaad de SB Acoustics SB34SWPL76-4
https://www.soundimports.eu/nl/sb-acous ... l76-4.html

Monsters zijn het :rock: :rock:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT

Bericht door OWC »

Olaf Markus schreef: ma 28 aug 2023, 1:45
Aangegeven dat het in mijn auto was. Daar kan ik tijdens controle met een toon generator gewoon vanaf 20 hz waarnemen.
En met muziek waar dergelijke frequenties in voorkomen hoor en voel ik ze ook prima.
Dat klopt, ik heb ook nooit gezegd dat je ze niet kunt horen/voelen.

Met roomgain zorgt er wel voor dat -3dB punt van de sub iets omhoog kan.
Of op een andere manier gezegd, je hoeft de subs niet een f3 van 20-25Hz te geven om toch die frequenties te kunnen horen/voelen, dankzij de roomgain.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT

Bericht door OWC »

FritsK schreef: ma 28 aug 2023, 12:08
Wellicht is downfiring vanwege de krachten een betere optie
Realiseer wel dat downfiring behoorlijk veel nadelen heeft.
Door de zwaartekracht beperk je xmax, daarnaast wordt de dynamische belasting asymmetrisch = meer vervorming.

Het zou niet mijn voorkeur en advies zijn, tenzij het echt niet anders kan.

Ik design zelf altijd op zo'n manier dat de theoretische xmax eerder bereikt wordt dan het theoretische vermogen.
Op dit manier benut je de speaker optimaal.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT

Bericht door Pjotr »

Nog afgezien daarvan zijn het ook geweldige stofmolens met gladde vloerbedekking :D
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT

Bericht door FritsK »

OWC schreef: ma 28 aug 2023, 15:03
Realiseer wel dat downfiring behoorlijk veel nadelen heeft.
Door de zwaartekracht beperk je xmax, daarnaast wordt de dynamische belasting asymmetrisch = meer vervorming.
Op zich niet onlogisch. Downfiring zou dan zeker niet mijn voorkeur hebben.
OWC schreef: ma 28 aug 2023, 15:03
Ik design zelf altijd op zo'n manier dat de theoretische xmax eerder bereikt wordt dan het theoretische vermogen.
Op dit manier benut je de speaker optimaal.
22 liter netto met Xmax op 15mm zorgt voor 270W peak (vs. 300w RMS voor de driver). De FA252 die de subwoofer gaat aansturen kan maximaal 400watt leveren aan 4 ohm gebrugd. Lijkt mij een prima match ook. Beetje headroom. Maar ik denk dat ik over het algemeen zat headroom heb, want zo hard gaat het allemaal niet. Maar het is wel lekker als het kan. Zeker met m'n half-dove buurvrouw en buren die regelmatig met de camper een tijd weg zijn..
Pjotr schreef: ma 28 aug 2023, 16:00
Nog afgezien daarvan zijn het ook geweldige stofmolens met gladde vloerbedekking :D
Misschien dan toch downfiring. Kan ie in de hoek staan waar we met stoffen lastig bij komen. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT

Bericht door Pjotr »

:lol:
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT

Bericht door FritsK »

Kijk eens wat ik afgelopen week in mijn brievenbus vond. Helemaal niet 2e hands, maar wel wat ik zocht :kwijl:

Een tijd geleden dat ik dit formaat driver zag. Erg mooi afgewerkt. Topklasse.
PXL_20230920_202528174.jpg
PXL_20230920_202607429.jpg
PXL_20230920_202627379.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT

Bericht door Olaf Analogue »

Ziet er bekend uit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Gezocht:Peerless (X)XLS10 of gelijkwaardig voor LT

Bericht door Marp »

Haha, naar een gebruikte 10" woofer vragen, en eindigen met een nieuwe SB34SW.... :D Mooie woofer Frits!


@bart Luyckx: je sub project in overweging kreeg een plaatsje in het luidsprekerforum: viewtopic.php?t=31672
Gesloten