Troel Gravesen OBL-15

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Troel Gravesen OBL-15

Bericht door Henkjan »

Kappa9a schreef: za 15 apr 2023, 13:44
..... 10 inch mid en een ribbon of AMT hoog....
kan leuk worden hoor:
viewtopic.php?t=25684
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Troel Gravesen OBL-15

Bericht door Fedde »

Uiteindelijk is het een compromis. Grotere woofers hebben een betere efficiëntie en meer SPL. Maar het afstraalgedrag wordt een probleem, waardoor je op een gegeven moment niet meer mooi aansluit op het hoog. Voor mid zou ik niet groter gaan dan 8", tenzij je hoog vrij laag kan starten.

Ik zou kiezen uit deze twee opties voor drie weg systeem:
1. Veel 10 of 12 inch woofers en dan 4-6" mid plus tweeter / AMT.
2. 15-18 woofer of woofers en dan 6-8" mid plus tweeter /AMT.

In optie 1 kan je een AMT of Ribbon kiezen die wat hoger start. Bij optie 2 is een laag startende AMT zoals de Heil AMT wel fijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”