Troel Gravesen OBL-15

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Kappa9a

Troel Gravesen OBL-15

Bericht door Kappa9a »

Dag beste mensen,

Mijn naam is Joost en ik ben nieuw hier op het forum.
Ik luister naar magnepan 3.7i luidsprekers maar ik ben toch wel zeer geïnteresseerd in dynamische open-baffle luidsprekers vanwege alle positieve eigenschappen die ze toegedicht worden.

Nu zijn er een verschillende merken die open-baffle luidsprekers maken echter speelt al jaren het idee om zelf luidsprekers te gaan bouwen. Via een ander forum tipte iemand (Tabcam) mij op het gaan luisteren naar open baffle luidsprekers op de luisterdag in Breda op 7 mei. Daar zouden mogelijk (en logischerwijs) open baffle zelfbouw luidsprekers te vinden/beluisteren zijn. Dit ga ik zeker doen.

Intussen heb ik al veel op internet gezocht over open baffle luidsprekers en ik kwam na een zoektocht op een open baffle ontwerp van Troel Gravesen zogenaamd de OBL-15 http://www.troelsgravesen.dk/OBL-15.htm Ik vroeg me af of iemand hier op het forum dit ontwerp ooit heeft gemaakt?

Of heeft gehoord?

Groet Joost
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Troel Gravesen OBL-15

Bericht door Henkjan »

Hoi Joost, welkom hier
Rien Kleinjan

Bericht door Rien Kleinjan »

Ik denk dat het gaat tegen vallen in vergelijking met wat je nu hebt. Ik heb diverse speakers in huis gehad : diverse types Magnepans, Apogee Duetta's, Audiostatic ES 100 electrostaten en veel zelfgebouwde open baffle luidsprekers. De eerste drie die ik noemde zijn ook open baffle ...... Wat ik vaak mis bij O.B. die met dynamische (conus) speakers zijn gebouwd is de snelheid en transparantie. Wel hebben ze vaak een goede laagweergave wanneer er grote woofers worden gebruikt. Het is een keuze en een persoonlijke voorkeur.
Laatst gewijzigd door Rien Kleinjan op ma 20 mar 2023, 5:52, 1 keer totaal gewijzigd.
hardbats

Bericht door hardbats »

Als je opzoek bent naar een open baffle is het zeker verstandig om naar de luisterdag in Breda te komen.
Ik zal dan mijn open baffles bij hebben en Rijnout zal de zijne ook bij hebben als het goed is.
Hoe de OBL-15 klinkt weet ik niet, die heb ik nooit gehoord. Maar ik ben wel fan van het OB geluid, ik kan maar moeilijk weer wennen aan het kast.
Shadow

Bericht door Shadow »

hardbats schreef: zo 19 mar 2023, 20:11
Als je opzoek bent naar een open baffle is het zeker verstandig om naar de luisterdag in Breda te komen.
Ik zal dan mijn open baffles bij hebben en Rijnout zal de zijne ook bij hebben als het goed is.
Hoe de OBL-15 klinkt weet ik niet, die heb ik nooit gehoord. Maar ik ben wel fan van het OB geluid, ik kan maar moeilijk weer wennen aan het kast.
AMEN :goeie:
Shadow

Bericht door Shadow »

Kappa9a schreef: zo 19 mar 2023, 14:19
Dag beste mensen,

Ik luister naar magnepan 3.7i luidsprekers maar ik ben toch wel zeer geïnteresseerd in dynamische open-baffle luidsprekers vanwege alle positieve eigenschappen die ze toegedicht worden.

Nu zijn er een verschillende merken die open-baffle luidsprekers maken echter speelt al jaren het idee om zelf luidsprekers te gaan bouwen. Via een ander forum tipte iemand (Tabcam) mij op het gaan luisteren naar open baffle luidsprekers op de luisterdag in Breda op 7 mei. Daar zouden mogelijk (en logischerwijs) open baffle zelfbouw luidsprekers te vinden/beluisteren zijn. Dit ga ik zeker doen.

Intussen heb ik al veel op internet gezocht over open baffle luidsprekers en ik kwam na een zoektocht op een open baffle ontwerp van Troel Gravesen zogenaamd de OBL-15 http://www.troelsgravesen.dk/OBL-15.htm Ik vroeg me af of iemand hier op het forum dit ontwerp ooit heeft gemaakt?

Of heeft gehoord?

Groet Joost
Ik zou even dit draadje bekijken over de Leonidas OB; viewtopic.php?t=28193&hilit=leonidas
Leon is niet meer, maar zijn ontwerp is veel nagebouwd en bevalt velen goed zo aan de reacties te lezen.
hardbats

Bericht door hardbats »

Shadow schreef: ma 20 mar 2023, 14:16
Dag beste mensen,

Of heeft gehoord?

Groet Joost
Ik zou even dit draadje bekijken over de Leonidas OB; viewtopic.php?t=28193&hilit=leonidas
Leon is niet meer, maar zijn ontwerp is veel nagebouwd en bevalt velen goed zo aan de reacties te lezen.
Dit is ook meteen het model OB wat ik mee neem naar de luisterdag in Breda
Kappa9a

Bericht door Kappa9a »

Henkjan schreef: zo 19 mar 2023, 15:27
Hoi Joost, welkom hier
Dank je wel! :)
Rien Kleinjan schreef: zo 19 mar 2023, 16:25
Ik denk dat het gaat tegen vallen in vergelijking met wat je nu hebt. Ik heb diverse speakers in huis gehad : diverse types Magnepans, Apogee Duetta's, Audiostatic ES 100 electrostaten en veel zelfgebouwde open baffle luidsprekers. De eerste drie die ik noemde zijn ook open baffle ...... Wat ik vaak mis bij O.B. die met dynamische (conus) speakers zijn gebouwd is de snelheid en transparantie. Wel hebben ze vaak een goede laagweergave wanneer er grote woofers worden gebruikt. Het is een keuze en een persoonlijke voorkeur.
Ik geloof dat het lastig gaat worden om dezelfde of zelfs betere transparantie te gaan krijgen dan wat de ribbontweeter van mijn 3.7i's hebben inderdaad.
Mijn insteek is ook niet om de magnepans weg te gaan doen. Ik merk dat ik naast de magnepans toch ook nog een 2e set luidsprekers zoek om gewoon mee af te wisselen. Daarvoor ben ik op zoek naar een luidspreker welke goed is in het laaggebied en van wat ik begrijp zijn dynamische open baffle luidsprekers inderdaad (vaak) erg goed in dat gebied.
hardbats schreef: zo 19 mar 2023, 20:11
Dat klinkt super!! Ik ben heel erg benieuwd! Is jouw open baffle luidspreker nieuw gebouwd of is het een luidspreker die je steeds weer meer verbeterd hebt?
Dag beste mensen,

Of heeft gehoord?

Groet Joost
Oh wat tof! Dank je wel! Ik ga dit topic eens goed doorlezen!
hardbats schreef: ma 20 mar 2023, 15:10
Dag beste mensen,

Of heeft gehoord?

Groet Joost
Dit is ook meteen het model OB wat ik mee neem naar de luisterdag in Breda
Geweldig! \:D/
greg

Bericht door greg »

Beste,
Ik ga de OBL-15 zelf ook bouwen. Ik heb reeds de Quattro mk2, ook van Troels Gravesen, met daarin dezelfde middentoner en tweeter. Twee Faital 15" bassen heb ik ook al. Met nog wat extra filteronderdelen en wat zaagwerk heb ik dan de OBL-15. Je kunt op de site van Troels eens kijken bij de "builders response", daar staan diverse ervaringen van mensen die deze speaker gebouwd hebben, maar dat wist je misschien al.
Nou ontbreekt mij de tijd om hieraan te beginnen, dus ik kan je helaas nog geen luisterindruk geven. Ik weet al wel dat je met deze speakers hoogwaardig materiaal in handen hebt, en zijn ontwerpen zijn top, echt heel goed.
Groeten, Gre
Bijlagen
IMG_20230320_161625_866-Optimized.jpg
architect

Bericht door architect »

Kappa9a - je hebt een pb - kan echt heel lekker klinken een open baffle ;)
hardbats

Bericht door hardbats »

Kappa9a schreef: ma 20 mar 2023, 18:33

Dat klinkt super!! Ik ben heel erg benieuwd! Is jouw open baffle luidspreker nieuw gebouwd of is het een luidspreker die je steeds weer meer verbeterd hebt?
Gaande weg zijn er een aantal full range drivers de revue gepasseerd. Ik speel nu al een hele tijd met dezelfde driver, de Lii-Song Silver-10. Maar er is een andere onderweg, de Platinum-10. Die ik waarschijnlijk in Breda ook bij heb.

Mijn topic: viewtopic.php?t=28697
TabCam

Bericht door TabCam »

Je bent van harte welkom om hier in t Oost'n te komen luisteren. Breda is helaas ietswat ver om ze mee te nemen :sure: .

Ik zou tegenwoordig nog steeds voor een Purifimidwoofer met Bliesmatweeter gaan, alleen qua woofer met de Acoustic Elegance Dipole15 werken. Denk dat je er met één al behoorlijk diepe en goede bas mee krijgt. Verder zou ik de baffle asymmetrisch maken, meer richting een L dan een U.

Veel plezier met de luistersessies!
Kappa9a

Bericht door Kappa9a »

Hoi Greg,

Geweldig zeg! Laat je me het weten als je ze gebouwd hebt ;)
Ik heb inderdaad op de website de reacties gelezen en mede daarom was mijn interesse extra aangewakkerd bij dit model.

Dank je voor je bericht.

Gr Joost
Kappa9a

Bericht door Kappa9a »

Hoi Hardbats,

Interessant! Ik ben benieuwd. Ik heb je topic doorgelezen. Heel erg mooi geworden zo vind ik. Vooral hoe je het filter zo hebt verwerkt in die aparte behuizing. Ga je ze nog afwerken in een bepaalde kleur/fineer oi?

Ik ben erg benieuwd hoe ze klinken 7 mei :)

Gr Joost
hardbats

Bericht door hardbats »

Dit zijn en blijven prototype baffles om drivers te proberen.
Er zijn nu andere drivers onderweg die ik een nette baffle wil gaan plaatsen. Iets smaller dan het model wat ik nu heb en met 2x 12inch woofer ipv de 15inch.
Kappa9a

Bericht door Kappa9a »

Hoi Hardbats,

Interessant. Is dat puur voor de esthetiek of werken dubbele 12 inch woofers beter denk je?
Kappa9a

Bericht door Kappa9a »

TabCam schreef: wo 22 mar 2023, 20:15
Je bent van harte welkom om hier in t Oost'n te komen luisteren. Breda is helaas ietswat ver om ze mee te nemen :sure: .

Ik zou tegenwoordig nog steeds voor een Purifimidwoofer met Bliesmatweeter gaan, alleen qua woofer met de Acoustic Elegance Dipole15 werken. Denk dat je er met één al behoorlijk diepe en goede bas mee krijgt. Verder zou ik de baffle asymmetrisch maken, meer richting een L dan een U.

Veel plezier met de luistersessies!

Hoi Douwe,

Nou wie weet kom ik toch maar een keer luisteren. Ik heb afgelopen dinsdag de trio15 beluisterd met zowel de coax10 als de horn1 (met een crossover upgrade) Dat klonk toch wel heul erg fraai. Hij had ook wel mooie apparatuur van vele duizenden euro's (krell, auralic, Holoaudio dac etc.) Geen idee of het nu echt uitmaakt dat het veel kostte maar t klonk in elk geval erg fraai.

Erg driedimensionaal, ruimtelijk en echt een waanzinnig mooi laag. Heel strak en gedetailleerd. (Nu klinken mijn magnepans ineens wel erg dunnetjes :think: )
Ik kan zijn horn1 icn crossover overnemen voor €2500 (en dan de rest bij Ze'ev bestellen) maar ik wacht nog even af hoe andere modellen open baffle klinken.

Morgen ga ik luisteren naar de Spatial europe no.7 bij Novus audio https://www.novusaudio.nl/merken/spatia ... e/no-7-mk2
Ook erg benieuwd naar met een mooie Dipool AMT.

En uiteraard naar de ZBA luisteren naar de Liionidas OB van hardbats en misschien staan er nog wel meer OB luidsprekers.

Ik ben denk ik wel helemaal om dat ik een open baffle zou willen.

Zelf bouwen klinkt wel zeer aantrekkelijk omdat het a. toch wel altijd een droom van me is geweest om zelf iets te bouwen en er dan enorm van te kunnen genieten en b. heel veel geld scheelt. Alleen ik ben echt een amateur op zelfbouw gebied. (Als in nog nooit iets gebouwd) De enige ervaring die ik heb is knutselen aan het filter van oude magnepan mg 12 qr's

Groetjes Joost
hardbats

Bericht door hardbats »

Kappa9a schreef: vr 07 apr 2023, 18:41
Hoi Hardbats,

Interessant. Is dat puur voor de esthetiek of werken dubbele 12 inch woofers beter denk je?
Heeft vooral met de ruimte te maken. De baffles die ik nu heb zijn eigenlijk net te breed voor de woonkamer. Met 12inch woofers kan ik de baffle 10cm smaller maken en daarbij ga ik ze aansturen met hypex fa503 versterkers met dsp.
Shadow

Bericht door Shadow »

hardbats schreef: vr 07 apr 2023, 21:20
Hoi Hardbats,

Heeft vooral met de ruimte te maken. De baffles die ik nu heb zijn eigenlijk net te breed voor de woonkamer. Met 12inch woofers kan ik de baffle 10cm smaller maken en daarbij ga ik ze aansturen met hypex fa503 versterkers met dsp.
Ga je dat met Lii drivers doen of andere?
hardbats

Bericht door hardbats »

Shadow schreef: vr 07 apr 2023, 21:43
hardbats schreef: vr 07 apr 2023, 21:20
Hoi Hardbats,

Ga je dat met Lii drivers doen of andere?
Lii drivers natuurlijk. Platinum-10 FR en 2x W12 woofers.
TabCam

Bericht door TabCam »

Ben benieuwd naar je luisterervaringen met Spatial Audio! Lijkt ook goed te meten wat ik wel pre vind. Het open baffle laag is voor mij ook de hoofdreden op dit pad te blijven, erg gedetailleerd en bijzonder ruimtevriendelijk.

Hoorns ben ik minder fan van. Alhoewel het heel gedetailleerd dynamisch en natuurlijk kan klinken merk ik ook dat ik het op sommige momenten blijf horen. Anderen zweren erbij dus het is ook smaak en het heeft zeker voordelen op efficiencygebied.

Qua diepte kan ik in mijn set nog winnen, voor de luisterdag had ik meer diepte maar met wat veranderingen heb ik het nu natuurlijker en iets minder diep. Binnenkort weer eens meten en dan kijken wat ik waar kan winnen :sure: .

Kom zeker luisteren, dan kan je kijken welk concept je het meest aanspreekt.
Kappa9a

Bericht door Kappa9a »

Afgelopen weekend 2 modellen van spatial beluisterd. De no.7 en de pure 12/15.

De no.7 was echt indrukwekkend. Erg groots, diep en breed. Prachtig laag dmv een woofer met een dubbele spreekspoel. Heel bijzonder.

De Pure 12/15 (icm een buizenversterker) ook heel erg mooi. Iets minder van alles wel maar nog steeds was het echt heerlijk muziek luisteren.

Een hoorn is denk ik in mijn ruimte toch niet geschikt omdat mijn luisterafstand tot de luidsprekers 3 tot max 3.5m is (dan heb ik nog 1 meter tot de achterwand vanaf de luidsprekers en 50cm tot de voorwand achter de luisterplek)

Diepte in het geluidsbeeld sinds de luisterdag? Komt dat omdat je sindsdien andere drivers hebt zijn er andere dingen veranderd?
Fedde
Contacteer:

Bericht door Fedde »

Je kan ook een open baffle maken met combinatie dynamische speakers en AMT of Ribbon. Jeroen (van Daudio) maakt zo veel speakers die absoluut niet traag zijn en (wel) transparant zijn.

Ik luister zelf momenteel met veel plezier naar een DIY open baffle met 15" woofer, 6" mid woofer en Heil AMT vanaf circa 1.5k... is op dit forum ook een draadje over...
TabCam

Bericht door TabCam »

Met het terugplaatsen heb ik links en rechts verwisseld :think: . Uiteindelijk heb ik geschoven wat het klankbeeld ten goede kwam maar de diepte was minder. Dat komt ook omdat de metingen niet meer mooi voor de ruimte overeenkomen. Heb alleen voor de units gecompenseerd en daarvoor ook voor de ruimte en dat hoor ik.

Heb inmiddels een minder goede versterker op het laag verwisseld met een hele goede wat erg veel helpt. Het meten lukt alleen als ik wat meer de tijd heb wat sinds de blessure van mijn vriendin minder vaak kan.
Kappa9a

Bericht door Kappa9a »

Hoi Fedde,

Ik heb in mijn hoofd ook de gedachte van een open baffle met een 15 (of miss zelfs 18) inch laag, een 12 of 10 inch mid en een ribbon of AMT hoog. Mischien wel een kleinere mid maar optisch moet het ook wel aansluiten. Geluidskwaliteit staat echter wel voorop dus indien een kleinere mid dan een pre is dan een kleinere uiteraard.

Ik ga binnenkort ook eens luisteren bij Daudio (C1 of S2)

Voor nu ga ik The Chill baffle3 eens even doorlezen.. Dank...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”