Hawk HB 20

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk HB 20

Bericht door meanman64 »

Gerrittube schreef: zo 19 feb 2023, 17:16
OK, hoe hoog de hoogspanning is is verder niet zo belangrijk. Leg gewoon de min van de gloeispanning in verbinding met een spanning van zo’n 40 Volt. Dat zul je vast wel als “hoogspanning” ergens vanaf kunnen leiden.

Soms is het ook voldoende om beide kanten van de gloeispanning met aan iedere kant een weerstand van bv. 100 Ohm naar de aarde te leggen. Dat kan ook al werken.

In beide gevallen kan dat ook met wisselspanning als gloeispanning.

Groet, Gerrit
R30-31 zitten aan weerskanten van de gloei draad naar de aarde ( ground)
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: Hawk HB 20

Bericht door Gerrittube »

Ik weet niet wat R30 en R31 precies zijn, maar vermoedelijk vormen zij een link naar de massa om ongewenste bijgeluiden tegen te gaan.
Dit kan prima functioneren en - afhankelijk van het type buis en de gloeispanning - zou je de gloeispanning dus ook op een hogere spanning kunnen koppelen.

Als er een verschil is, kun je dat direct horen en ook eenvoudig meten.

Groet, Gerrit
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk HB 20

Bericht door meanman64 »

Mijn broer heeft nog verschillende nieuwe HB20 modules liggen en ze hebben allemaal het zelfde euvel . Zelfs als de buis er niet insteekt is het geluid er .
Wat al mijn andere versterkers met laterale fets gemeen hebben is een 47P Cap van de drain naar de gate en dat heeft de HB20 niet . Deze ga ik dan ook toevoegen , benieuwd of dit iets veranderd .
Voorst verdenk ik ook de 2 gelijkrichters op de print , ben daar geen voorstander van .
Het geluid dat ik hoor is ook niet ruisen op 1 en de zelfde toon maar meer zo'n scratch geluid , moelijk te verwoorden . Ga mijne maat eens vragen om de HB20 aan de scoop te hangen.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk HB 20

Bericht door meanman64 »

Kreeg van iemand de vraag of de buis in de HB20 de functie had van versterking of als fase splitter .
Bijlagen
IMG-20230223-WA0003.jpg
IMG-20230223-WA0002.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Hawk HB 20

Bericht door douwebakker »

meanman64 schreef: za 14 okt 2023, 8:58
Kreeg van iemand de vraag of de buis in de HB20 de functie had van versterking of als fase splitter .
De buis is als voorversterker bedoelt. Een fase splitter is in deze schakeling niet van toepassing.
DirkK
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 29 okt 2017, 9:52

Re: Hawk HB 20

Bericht door DirkK »

Zou je buis ook kunnen weglaten als je een losse voorversterker gebruikt?
En zo ja. Hoe waar koppel je deze op de HB20? Na de koppel c's achter de buis?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk HB 20

Bericht door meanman64 »

Waarom zou je dat doen ?
visser4e
Berichten: 3
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 21:44

Re: Hawk HB 20

Bericht door visser4e »

Hallo allemaal die van mij heeft een brom weet er ook wat dit kan zijn 100 hz dacht ik en ie er ook iemand die hier een schema van heeft?

Vriendelijk dank
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk HB 20

Bericht door meanman64 »

Eigen aan het ontwerp denk ik, ga zelf nog 1 ding proberen en dat is een off board PSU gebruiken .
visser4e
Berichten: 3
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 21:44

Re: Hawk HB 20

Bericht door visser4e »

Ooh oke dus jullie hebben dat ook met die brom erg lastig :roll:
Plaats reactie